Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on neuvosi masentuneelle?

Vierailija
16.01.2012 |

Jos hyvä ystäväsi, miehesi tai muu läheisesi olisi vakavasti masentunut, mitä sanoisit helpottaaksesi hänen oloaan tai auttaaksesi häntä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdä jotain normaalia päivittäin. Niin siis oletuksena, että toinen ei ole aivan seis ja lamautunut.

Uskon kuitenkin itse, että ihmistä auttaa se, ettei hän jää aivan paikalleen vaan tekee arjen asioita, rutiineja. Uskon, että jos jää vain sänkyyn makaamaan, siitä tulee itseään ruokkiva kierre.

Eli käytännöllisesti lähestyisin asiaa.

Vierailija
2/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa mitään sellaista, minkä sanomalla tuon toisen ihmisen olo helpottuu? Vakava masennus on sairaus, silloin hyvääkin tarkoittavat sanat voivat kuulijan mielessä vääristyä. Ei kai sitä voi tehdä muuta kuin yrittää osoittaa, että ihminen on arvokas sairastuneenakin, eikä häntä hylätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se ei ole totta. Mene puhumaan psykologille. Luulet etukäteen ettei siitä ole mitään apua, mutta et tiedä. Anna sille oikeasti mahdollisuus.

Vierailija
4/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin puhua terapian ja lääkehoidon yhdistelmän puolesta.

Vierailija
5/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jää neljän seinän sisälle. Ne nimittäin kaatuu totaalisesti päälle jossain vaiheessa.

Vierailija
6/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoito/lääke löytyy, olotila paranee varmasti. Se voi olla masennuslääke/terapia/sähköhoito/sairaalahoito. Vakavati masentunutta ei kannata pakolla viedä ulos tai lenkille. Se voi vain pahentaa tilannetta. Lepo on tärkeää. T: Useamman vakavan masennuksen läpikäynyt ja ETC-hoidosta avun saanut

Vierailija
7/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kertoisin mitkä kaikki asiat hänellä on elämässä hyvin. Vois miettiä niitä

Vierailija
8/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja auttaisin avun hakemisessa. Jos siis puhutaan oikeasti vakavasta masennuksesta.

Vierailija
9/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisin vähemmän masentunut vetäisin tuollaista neuvovaa vittuilijaa turpaan.

Vierailija
10/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos masentunut on itsekin sitä mieltä, että hänen elämässään on kaikki hyvin ja siltikään ei ole tunteita eikä ajatuksia (ts masennus, poikkeuksena tilapäisestä alakulosta)?

Vierailija
11/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vituttaa kaikki neuvojat ja ulos pakottajat. Se masentunut vetäisi teitä turpaan jos jaksaisi. Painukaa vittuun neuvoinenne, ette tiedä masennuksesta yhtään mitään.

Vierailija
12/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos masentunut on itsekin sitä mieltä, että hänen elämässään on kaikki hyvin ja siltikään ei ole tunteita eikä ajatuksia (ts masennus, poikkeuksena tilapäisestä alakulosta)?

mutta mun mieheni tekee näin. Eli reippaasti ja kannustavalla äänellä kehoittaa lähtemään vaikka lenkille. Sitten se kertoo kuinka hyvin mulla on kaikki.

Arvaa vituttaako, aivan kuin en sitä tietäisi. Ja siitä syyllistyn taas lisää kun kehtaan mennä masentumaan vaikka kaikki on hyvin.

Vierailija
13/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska masentunut ei sellaisia osaa ottaa vastaan.

Mutta omasta syvästä masennuksestani pääsin eroon lopullisesti vasta kun uskalsin haastaa koko maailmankatsomukseni ja minäkuvani. ELi käytännössä raastaa kaikki elämäni peruspilarit maahan, ja rakentaa ne uudestaan.

Myös sellaisesta "minä olen uhri"-ajattelusta oli pakko luopua. Uhrina kun on niin kovin helppo olla, kun ei ole vastuussa mistään. Mä aloin pikkuhiljaa ottamaan vastuuta elämästäni ja myös muista ihmisistä. Mä opettelin ajattelemaan, että minulla ja teoillani on väliä. Minä siis en voi käyttäytyä miten tahansa marttyyrimeiningiessäni, koska minullakin on valtaa muihin ihmisiin, siihen onko heillä hyvä vai paha mieli.

Kodinhoitoon tartuin todella pienin askelin. Asuin läävässä, jossa työnsin roskat sängyn alle, en siivonnut, tiskannut, pessyt pyykkiä tms.

Noihin hommiin pääsin kiinni niin, että jaoin ne tarpeeksi pieniin osiin. Siivosin yhden paikan päivässä ( esim. vain vessan), ja sitten kävin siellä fiilistelemässä. Tiskasin 10 astiaa ja olin tyytyväinen itseeni, vaikka 50 jäi vielä lojumaan. Tiskien ja pyykkien kanssa aloin myöhemmin tehdä niin, että tein kerralla aina ensin 10 ( esim viikkasin 10 vaatetta), poistuin tekemään jotain muuta/vain makaamaan tms . sitten viikkasin 9 vaatetta, sama tauko, sen jälkeen 8 jne.

Monista noista jutuista pidän edelleen kiinni, vaikka en ole masentunut ollut enää vuosiin.

Mutta joo. Tässä vaan tällaisia juttuja, joilla mä nousin sieltä suosta pikkuhiljaa. Toivottavasti jokainen löytää oman polkunsa takaisin ihmisarvoiseen elämään.

Vierailija
14/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumman syystä kukaan ei ikinä sano maaniselle (toisin sanoen poikkeuksellisen "iloiselle" ihmiselle), että menepä vaikka lenkille niin kyllä sä siitä rauhotut, jos taas ollaan tunne-elämän toisessa ääripäässä niin silloin riittää "hyviä" neuvoja.

Vierailija
15/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta omasta syvästä masennuksestani pääsin eroon lopullisesti vasta kun uskalsin haastaa koko maailmankatsomukseni ja minäkuvani. ELi käytännössä raastaa kaikki elämäni peruspilarit maahan, ja rakentaa ne uudestaan.

Myös sellaisesta "minä olen uhri"-ajattelusta oli pakko luopua. Uhrina kun on niin kovin helppo olla, kun ei ole vastuussa mistään. Mä aloin pikkuhiljaa ottamaan vastuuta elämästäni ja myös muista ihmisistä. Mä opettelin ajattelemaan, että minulla ja teoillani on väliä. Minä siis en voi käyttäytyä miten tahansa marttyyrimeiningiessäni, koska minullakin on valtaa muihin ihmisiin, siihen onko heillä hyvä vai paha mieli.

Kodinhoitoon tartuin todella pienin askelin. Asuin läävässä, jossa työnsin roskat sängyn alle, en siivonnut, tiskannut, pessyt pyykkiä tms.

Noihin hommiin pääsin kiinni niin, että jaoin ne tarpeeksi pieniin osiin. Siivosin yhden paikan päivässä ( esim. vain vessan), ja sitten kävin siellä fiilistelemässä. Tiskasin 10 astiaa ja olin tyytyväinen itseeni, vaikka 50 jäi vielä lojumaan. Tiskien ja pyykkien kanssa aloin myöhemmin tehdä niin, että tein kerralla aina ensin 10 ( esim viikkasin 10 vaatetta), poistuin tekemään jotain muuta/vain makaamaan tms . sitten viikkasin 9 vaatetta, sama tauko, sen jälkeen 8 jne.

Monista noista jutuista pidän edelleen kiinni, vaikka en ole masentunut ollut enää vuosiin.

Mutta joo. Tässä vaan tällaisia juttuja, joilla mä nousin sieltä suosta pikkuhiljaa. Toivottavasti jokainen löytää oman polkunsa takaisin ihmisarvoiseen elämään.

että pääsit masennuksestasi eroon, tuo vain ei kuulosta välttämättä ihan syvältä masennukselta vaan pikemminkin lievältä sellaiselta. Kävitkö lääkärissä asian vuoksi?

Vierailija
16/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumman syystä kukaan ei ikinä sano maaniselle (toisin sanoen poikkeuksellisen "iloiselle" ihmiselle), että menepä vaikka lenkille niin kyllä sä siitä rauhotut, jos taas ollaan tunne-elämän toisessa ääripäässä niin silloin riittää "hyviä" neuvoja.

antaa tuollainen neuvo, koska terveellä ihmisellä ulkoilu ja lenkkeily auttaa alakuloon ja levottomuuteen. Kovasti masentuneelle ne ei vaan toki auta mitään, kokemuksesta tiedän. Mutta ymmärrän mistä moinen neuvo tulee.

Ja sitten loppupeleissä yksi osa masennuksesta selviämistä on myös se, että saa kiinni siitä normaalista elämästä. Siihenkin tuollainen on yritys kannustaa, vaikka ei siitä mitään apua olekaan.

Vierailija
17/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha koettaa selvitä yksin tai omin avuin. Asiaa tutkittu niin paljon että kannattaa luottaa ammattilaisten taitoon hoitaa asia.

Itsellä vointi koheni hyvän lääkityksen ansiosta jo viikossa.. kokonaiseen toipumiseen menee toki vuosia, mutta siitä huolimatta. Kadun että vitkutin toistaitoisena ihmisenä niin kauan.

Vierailija
18/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö vaan antaa olla, sanoa korkeintaan "joo, kyllä elämäsi on kurjaa"?

Ainakin oma neuvoni/tarjoukseni lähtisi ihan vilpittömästä huolestumisesta ja halusta saada toisen olo paremmaksi, ei vittuilusta.

jos olisin vähemmän masentunut vetäisin tuollaista neuvovaa vittuilijaa turpaan.

Vierailija
19/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pääsit masennuksestasi eroon, tuo vain ei kuulosta välttämättä ihan syvältä masennukselta vaan pikemminkin lievältä sellaiselta. Kävitkö lääkärissä asian vuoksi?

Kyllä, kävin lääkärissä. Olin Lapinlahdessa hoidossa. En pystynyt nukkumaan kuukausiin ja kärsin vaikeista paniikkioireista, en siis kohtauksista, vaan sellaisesta, että on koko ajan paniikissa ja kuolemanpelko niskassa. Siis sellaista sietämätöntä pahaa oloa, että tuntuu että räjähtää sisältä päin.

Lääkkeitä kokeiltiin monenlaisia, mutta ne sai mut vielä pahemmin sekaisin. Terapiassa kävin pariin otteeseen yhteensä pari vuotta.

Että sellainen LIEVÄ masennus oli mulla. Tein ihan saatanallisen työn itseni kanssa, että pääsin siitä eroon, tiedätkö miltä tuntuu ihmisestä, joka ei enää tiedä, onko mikään asia, minkä on maailmasta, ihmisistä, ihmissuhteista, itsestään oppinut totta? Mä voin sanoa, että se tunne on ihan hirveä, mutta mun oli pakko rikkoa minäkuvani täysin, jotta pystyin paranemaan.

Vierailija
20/24 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joilla ei ole käryäkään masennuksesta oikeasti, tarjoilevat näitä mene lenkille, ajattele mitkä asiat on hyvin, ryhdistäydy -vinkkjeä. Ja ne on todella masentuneelle myrkkyä, tai jotai vielä pahempaa. Vaikka neuvojan tarkoitus voi olla hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi