Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuin paljon reilu 1 vuotias syö makeisia?

12.11.2005 |

Poikani tais saada ekan kerran namia hänen 1 vuotis synttäreillä. Sen jälkee olen pitänyt hänellä karkkipäivää perjantaisin. Oltii viime viikko mummulassa ja silloin hän sai melkein päivittäin namia. Yleensäkki jos mennää kylään tai joku tulee kylään tai juhlitaa esim. isänpäivää niin silloin poiketaa, mut muuten hän saa namia vain perjantaisin. On nyt 1v 4kk.

Miten teillä muilla joilla on suunillee saman ikänen lapsi. Kuin usein saa namia? Entä jano/ruoka juomana? Annatteko herkästi mehua? Meidän poika saa aina vettä ja apteekista ostettua maitoa (maitoallergia). Mehua saa tosi harvoin ja silloin ku saa niin se on Semperin tai Nestlen valmistamaa mehua missä ei oo sokeria ja lisäaineita ja on lisätty c-vitamiineja.

Miten paljon ite syötte makeisia? Syöttekö lapsilta salassa? Mä olen ite kova syömään makeisia. Mun pitäis kanssa pystyä pitämään karkkipäivä, mut mä en pysty ees siihen että söisin 6 päivänä viikossa karkkia ja yhtenä päivänä olisin ilman. Ennen pystyin herkuttelemaan pojan nähden, mut nyt se on oppinut tajuamaan hyvän päälle enkä voi herkutella hänen nähden. Seki on vaikeeta että odottaa iltaan kunnes poika on mennyt yöunille. Alkaa oma terveys huolestuttaa, mut onneks en tupakoi enkä juo alkoholia.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla 2 vuotias poika joka on 1 vuotiaasta asti syönyt namia karkkipäivinä n.kerran viikossa.aika uuret määrät syö,mut kyllä minusta elämästä pitää saada pienetkin nauttia.ei ne hampaat siitä kovasti kärsi.tosin nyt ollaan hieman lipsuttu ja karkkia on tullut syötyä usein,mutta nyt aloitetaa se kerran viikossa vain.on se kuitenkin hyvä oppia herkkuja rajoitetusti syömään.uskon että pienenä opitaan syömään niitä asioita mitä sitten syödään elämän aikana ja jos ei anneta esim.karkkia niin isompana vaikea oppia ja voi olla vaikea ikinä ottaa.Olen kuullut muutamasta kaverista jotka eivät ikinä syöneet hampurilaispaikassa pienenä ja isompana kun koulun kanssa pääsivät niin oli vaikea alkaa syömään.meillä poika syö muutaman kerran puolessa vuodessa tuollaisissa paikoissa.mutta kukin tavallaan.kyllähän se varmasti tervellistä on ettei syö,mutta kannattaa miettiä tässäkin kokonaisuutta.meillä mehuja kerran päivässä.semmosta mehua jossa on vain hedelmän sokeri ja jossa c-vitamiinia ja tämä on minusta oli vuoden iästä lähtien suorastaan tarpeellinen,koska jo 2dl saa päivän c-vitamiini annoksen.

Vierailija
62/76 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse koen xylitolmakeiset pahaksi,koska suurimmassa osassa niitä on muitakin makeutusaineita jotka ei ole hyviä.vain täysxylitolpurkat tai makeiset ovat hyviä minusta.aito sokeri on aina luonnollisempi kun makeutusaineet.xylitol on iha hyvä kyl

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvipöydässä syö yleensä täysjyväkorppua, riisikakkuja, leipää, näkkileipää tai hedelmiä. Mehuja hän ei juo. Mielestäni paremmin saa vitamiinit kokonaisista tuoreista hedelmistä. Pullaa on maistanut kolmisen kertaa. Ajattelin pitää tämän linjan niin kauan kuin se pysyy.. Itse olen mahdoton makeansyöjä, yritän tehdä sen salaa sekä lapselta että mieheltä, välillä onnistun ja välillä käry käy. ;-)

Lila75 ja Sini 1v 1kk

Vierailija
64/76 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei juo mehua kuin erikoistilanteessa (synttärit tms. juhla, jossa muita varten pitänyt laittaa mehua esille ja lapsi näkee senn...), hoidossa juovat mehua silloin tällöin välipalalla. Janojuomana menee vesi ja saa mennä vastakin. Maitoa ruoan kanssa.

Pullaa, keksiä jne. on saanut 1v. synttäreiden jälkeen. Siis emme varta vasten häntä syötä herkuilla, mutta jos kahvipöydässä muutkin saa, niin en lapseltakaan kiellä. Yleensä hän ottaa mieluiten Muumi-keksejä. Mutta nyt ollaan syöty täytekakkua isänpäivänä ja muita herkkuja :) Enkä kyllä voisi kieltää lapselta omaa synttärikakkua tai juuri isänpäiväkakkua... Olisi aika outoa minusta. No, kukin tavallaan. Joka päivä ei siis herkutella, mutta jos kylässä/mummolassa/meillä vieraita ja pöytä koreana, niin toki lapsi saa myös.

Tavallista karkkia en lapselle varta vasten anna. Jos jossain kylässä on tarjolla, niin saa ottaa. Silloin tällöin ostamme lapselle xylitol-karkkiaskin (Niiskuneiti-karkkeja), mutta tavallisia sokerikarkkeja emme hanki hänelle. Miehen kanssa mussutamme karkkimme häneltä salaa ;)

Minä en jaksa stressata turhaan ja yritä hullun lailla vältellä jotain keksejä tai pullaa. Enpä usko, että siinä yhtään mitään voittaa. Siis jos nuo herkut on nimen omaan silloin tällöin herkuttelua, eikä jokapäiväistä. Kyllähän sitä itsekin välillä tykkää pullaa syödä, joten suon sen ilon lapsellekin. Oppiipa samalla, että kohtuus kaikessa.

Vierailija
65/76 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eka kerran sai karkkia joskus 1v synttäreiden aikoihin (ehkä vähän ennen kun oli muiden tuttujen 1v synttäreitä). Herkästi on päässyt karkkien makuun, joten " karkki-suklaa" kinuamista riittää ja kun äiti/isä on myös karkkihiiriä niin ongelmaa riittää. Välillä yritän syödä salassa vaikka parempi olisi itsekin pysyä erossa karkeista ja muusta makeasta.

Poika on nyt 1v11kk ja aika usein on nimipäiviä hoidossa, kavereiden synttäreitä tai muita juhlia ja aina karkkia ja muita herkkuja tarjoilla. Vaikea on kieltääkään kun muutkin ottaa ja nyt kun poika tietää mitä herkut on. Ennen ei ollut väliä vaikka mutusteli nenän alla suklaata kun vaan sanoi, että tää on tätä aikuisten ruokaa =)

Meillä oli ongelmia maidonjuonnin kanssa kun normaaliin maitoon siirryttiin. Pojan vatsa ei kestänyt laktoosia aluksi, mutta laktoosi-intoleranssia ei ole. Nyt ollaan " harjoiteltu" syksystä maidon juontia. Lähinnä poika saa edelleen laktoositonta maitojuomaa ja/tai luomumaitoa. Myös vettä. Kalsiumin vuoksi on annettu mehua, johon sitä ja c-vitamiinia on lisätty (sokeritonta mehua) ja siitä on tullut pojalle aikamoinen " janojuoma" , josta pitäisi yrittää nyt opetella pois samalla kun saada maidonjuomista lisääntymään.

Vierailija
66/76 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syödään kyllä joskus lasten nähdenkin, mutta lapset tietää ettei se ole hyväksi heidän hampailleen eikä edes vaadi saada karkkia. Nuoremmalle ei anneta mehuja, keksiä eikä varsinaisesti pullaakaan vielä. Vanhaempi alkoi saamaan näitä herkkuja joskus poikkeuksellisesti kun meillä vieraita tai itse menemme kylään. Mutta hänellekin riittää kun saa vähän ja sitten sanotaan että nyt riittää. Sitten hän lähtee tyytyväisenä leikkimään ilman mitään kohtauksia.

Kerhoissa monesti on tarjolla keksiä ym. herkkuja, jolloin lapselle tulee kiusaus vaatia niitä kun muutkin syö. Itse en pidä siitä että lasten tulisi silloin mussutettua makeita helposti useamman kerran viikossa ja niinpä en itsekään syö herkkuja kerhoissa. Lapset tyytyvät tähän ja keskittyvät paremmin leikkeihin kuin keksien kalasteluun.

Itsellä on tullut pahaksi tavaksi päiväkahvit ja jotain pientä makeaa, kun lapset päiväunilla. No jotain rentoutusta pitää olla. Lapsille olen vaan vedonnut että aikuiset voivat syödä vähän enemmän herkkuja kuin lapset koska ovat isompiakin.

3v:lla oli just hammastarkastus ja hampaat täysin terveet! :))

Olen tosi iloinen että päätöksemme ja ponnistelumme ovat tähän mennessä onnistuneet!

Mutta tosiaan kukin elää tyylillään.

Vierailija
67/76 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tulee elämässä hankalia tilanteita eteen vaikkei haluaisikaan syödä karkkia. Tosin uskon ettei näin helpolla pääse käymään, meillä ainakin poika oli aivan haltioissaan kun sai ekan kerran mehua eikä siihen tarvinnut totutella hetkeäkään. Makea maistuu luonnostaan lapselle, mutta jos makeaa syö jo pienestä paljon niin sitä tuskin isompana oppii vahentämään ;)

Ja lisäksi esim. makkara ja kinkku on ollut sellaisia joihin poika heti hulluna eka maistamisesta. Kyllä niitä herkkuja ehtii opetella syömään vähän myöhemminkin. Hampaat on kuulemma aika pitkälle pelastettu jos lapsi ehtii 3v ikään ilman suurempaa sokerikuormitusta. Ei se ole pitkä aika.

Ja C-vitamiinia saa herkullisista marjoista ja hedelmistä paremmin kuin mehuista, meidän lapset tykkää niistä ainakin tolkuttomasti.

Vierailija
68/76 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidänkin perheessä syödään terveellistä ruokaa ja paljon hedlmiä ja kasviksia,mutta minusta tuoremehu on aivan ihana lisä jos sitä ei paljon juo.tarkoitin että kyllä minusta on hyvä jos vanhemmat pitävät tiukan rajan namuissa mutta en ymmärrä kieltämistä kokonaan henkilökohtaisesti.

Vierailija
69/76 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei syö karkkia. Miksi turhaan edes opettaa karkinsyöntiä tässä vaiheessa. Jäätelöä syö (tosin nyt on sellainen vaihe, että jäätelökin on muka pahaa) ja keksit on suurinta herkkua. Kekseillä meillä herkutellaan, silloin kun on vieraita tms. Janojuomana poika juo vettä, ruoan kanssa vettä tai maitoa. Mehua meillä ei juoda. Tuohon pätee sama asia kuin karkkeihinkin, miksi turhaan sellaista tässä vaiheessa opettaa, kun vesi ja maitokin maistuu.

Minä syön itse karkkia, mutta olen rajoittanut karkkinautintoni lauantai-iltoihin, jolloin poika on nukkumassa.

Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi 1-vuotiaalle pitää opettaa karkinsyönti (varsinkin jos on kyse esikoisesta, joka ei saa mallia perheen muista lapsista). Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
70/76 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 2 v 9 kk ja saa syödä karkkipäivänä esim. palan suklaata. Tuo riittää hänelle mainiosti, mutta kyllä hän saa syödä jätskiä (mikä ei taida olla " pahempaa" kuin esim. jugurtti), keksejä, pullaa ym. kun muutkin syövät. Tietysti joku raja, ettei ihan kauheita määriä syö...

Melody:

3v:lla oli just hammastarkastus ja hampaat täysin terveet! :))

Olen tosi iloinen että päätöksemme ja ponnistelumme ovat tähän mennessä onnistuneet!

Mutta tosiaan kukin elää tyylillään.

Niin meilläkin on... ruoan jälkeen xylitol-purkkaa ja hampaita pestään säännöllisesti.

Jotenkin mun mielestä on taas uskomatonta, että tähän viestiin vastaa taas kaikki ne, joiden lapset hyvä jos kouluikään mennessä ovat karkkia saaneet maistaa. Kuitenkin näkee jatkuvasti lapsia, jotka syövät herkkuja : )

Vierailija
71/76 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saa jätskiä ja pullaa joka viikko.

Mutta karkkia hän ei ole saanut vielä koskaan (pari kertaa piparin, jossa on suklaakuorrutus, ja onhan jätskeissäkin usein suklaakuorrutus, mutta siis karkkia karkkina ei vielä koskaan). Hän ei myöskään ole saanut limpsaa ikinä ja mehuakin vain kerran - noin kuukausi sitten eikä edes tykännyt vaan pyysi sitten vettä. Olen sitä mieltä, että ehtii se ne hampaansa rikkoa vanhempanakin, eli pidämme kiinni tästä linjasta niin kauan kuin se on mahdollista.

Kakkonen on vatsassa vielä, mutta koitamme samaa linjaa hänen kanssaan - katsotaan miten onnistuu!

Vierailija
72/76 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on hienoa että niin monet rajoittavat nimenomaan karkin syöntiä lapsille.

juttelin viikonloppuna kahden lääkärin kanssa (ovat sukulaisia), jotka ovat kummatkin erikoistuneet ravitsemukseen. Kyllä heillä kummallakin oli mielipiteensä se, ettei ihmisten tulisi juuri kuluttaa ns. nopeita hiilihydraatteja- eli siis suomeksi sanottuna lähinnä näitä ovat- ja pahimipa- SOKERI.

Nyt jos mietitään missä on tätä sokeria, niin kyllähän sitä on enimmäkseen tiivistetysti juuri KARKEISSA.n lisäksi karkeissa on väri- ja lisäaineita, joita ei soisi pienten ihmisten saavan yhtään. en muutenkaan ymmärrä, miksi aikuistenkaan pitäisi syödä karkkia- minusta ne ovat jopa pahoja. mutta tämä on makumieltymyksistä kiinni. Eräs ravitsemusterapeutti sanoi että liika makea, jota ihmiset nykyään syövät, turmelee osittain makuasitimme, ja että pitäisi olla ainakin 2 viikkoa syömättä sokeria että saisi takaisin koko makuaistinsa. nyt olemme sokerin turruttamia. kammoan noita megapusseja, joita notkuu kaupan hyllyllä.

meillä poikamme 2,5 v. saa kotona itsetehtyä kakkua, itsetehtyjä keksejä sekä pähkinöitä. Lisäksi jäätelöä, siinäkin yritän pitää jotain kuria ja ostan aina vaniljajäätelöä, koska siinä on yleensä vähiten väri ja lisäaineita- katsokaapa joskus esimerkiksi ville vallaton- jäätelöitä mikä määrä kaikkea peetä siinä on---

ihemettelen suuresti, kun joku täällä mainitsi, että " kyllähän pienenkin täytyy saada NAUTTIA elämästä joskus" - ja se nautinto on sama kuin karkit. aika köyhä on ajatusmaailma jos elämästä nauttiminen sidotaan karkkeihin- eiköhän elämästä löytyisi muitakin aistinautintoja kuin karamellit.

en vastusta tässä " herkkujen" syömistä- haluan vaan sanoa, että olen huolissani aitojen makujen katoamisesta ja niiden korvaamisesta puhtaalla sokerilla, lisäaineilla ja väriaineilla.

JOs jotain " herkkua" halluaa, niin kotitekoiset pullat, kakut ja keksit kunniaan- niitä on hauska leipoa, eikä niitä tarvitse koko aikaa " napostella" . ja samalla tietää oikeasti, mitä aineita suuhunsa pistää. ja lisäksi saa yhteisen hauskan hetken lasten kanssa leipoessa, ja kun keksit on syöty, niin sitten ei vähään aikaan mitään.

Vierailija
73/76 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt päiväkotiin selväksi, ettei meidän alle 2 v:n ruokavalioon todellakaan kuulu mikään karkkiin viittaavakaan. Ja tällä tarkoitetaan kaakaota, itse karamellejä, suklaata jäätelön päällä, toffeemaustetta jne. Näin oli jo esikoisen aikaan ja hän sai synttäritarjottavien sijaa rusinoita tai pähkinöitä.

Siis makeaa kyllä meilläkin saa, mutta en ole keksinyt mitään hyvää itse karamelleissä. Yleisesti ottaen sekä leivonnaisissa että rusinoissa/pähkinöissä on jotain muutakin kuin sokeria, väriaineita ja lisäaineita.

Sen verran olen päiväkodin suuntaan tehnyt myönnytystä, että täysksylitolipurkan saavat antaa ruoan jälkeen. Itse olisin suonut sen mieluummin olevan pastilli, koska poika nielaisee purkat järjestään, mutta menköön.

Mehukielto taas perustuu siihen, että hän tarvitsee joka tapauksessa kalsiumia, jota saa maidostakin. Ja toistaiseksi maito on hänen mielestään hyvää, joten miksi siirtyä mehuun.

Vierailija
74/76 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi tyttö on 2v.5kk ja ei ole syönyt yhtään karkkia. Ostamme maissinaksuja, rusinoita ja purkkaa. Lauantaisin on sipsipäivä joka tarkoittaa kourallista sipsiä ja vain yhtä kourallista. En koe että lapsemme olisi jäänyt jostain paitsi.

Vierailija
75/76 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut että elämäntavat usemmiten siirtyvät lapsillemme. Joten en syö itsekään makeisia ollenkaan koska haluan että terveellinen ja monipuolinen ruokavalio maistuu vielä 5 vuoden päästäkin siis jää " päälle" tytöillä. Eikä niin päin että sitten syödään koko perheen voimin makeisia.....

Vierailija
76/76 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko oli vastata tähän..ei noin pienelle lapselle minusta karkkia ollenkaan tai ainakaan viikottaista karkkipäivää!! ei lapsi vielä ymmärrä tuossa iässä karkin perään, miksi " tahallaan" opettaa sokeriin ja mahdollisesti vahingoittaa hampaita..hyvänen aika, puolitoistavuotiaalla karkkipäivä....kaikkea sitä kuulee..

en tarkoittanut kirjoitustani pahalla mutta en vaan ymmärrä mikä tarkoitus sillä olisi että lapselle syötetään karkkia..

meillä 1v10kk ei juo vielä mehuakaan, vettä ja maitoa " vaan" :)