Olen 37v ja pidän ihmistä pullossa kasvaneena
ellei mun ikäisenä tioedät keitä olivat Suomessa punaiset ja valkoiset...
Kommentit (69)
Ylempi oli minun kirjoittamani, alempi ei
eli kumpaakohan nyt tarkoitit..?
Jos miehellä on vain Poika-sellaisia Tai tyttö-sellaisia, niin ei voi äiti vaikuttaa. IHAN TOSISSANI EN JUMAKLAVITE USKONUT ETTÄ JOUTUISI VIELÄ VAUVA-PALSTALLA TUOSTAKIN ASIASTA VÄÄNTÄMÄÄN :DDDD
harvinainen tuo mainitsemasi tilanne oikeasti mahtaa olla? Onko sulla jotain tilastoa?
t. Se vähä-älyinen
Mitä merkitystä on tilastolla tässä asiassa? Se tulevan lapsen sukupuoli riippuu siitä siittiösolusta. Eli vaikka kuinka äidin kroppa siihen osallistuisi, ellei tarjolla kerta kaikkiaan ole elinvoimaisia poikasiittiöitä, ei ne tyttösiittiöt naisen kehossa hedelmöity poikasiittiöiksi.
Ei se pelkkä ulkoluku, vaan vähän logiikkaa myös. ;)
jos se tieto, onko isovanhemmat tai isoisovanhemmat olleet punaisia vai valkoisia, kuuluu evvk-osastoon.
Ovatko nämä henkilöt niitä samoja, jotka tulevat luokka-aiheisiin keskusteluihin poraamaan, kuinka heidän mielestään Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia ja on ikävää esittää, että joku kuuluisi johonkin yhteiskuntaluokkaan?
ja nyt kaikki ovat jo kuolleet. Kumpikaan isoisä ei koskaan puhunut sodista vaikka veteraaneja olevat eikä sen puoleen mummotkaan. Ei vain ollut silloin tapana kertoa yksityisasioista eikä varsinkaan lapsille.
Ja luokkayhteiskunta periytyy paljon kauempaa kuin punaisten ja valkoisten sodasta.
Eikö sosiaalinen tausta ja jakauma ole kohtuullisen hyvin ja tarkastikin jo selvitetty ?
Itse kun olen "Täällä pohjantähden alla"-maisemista kotoisin niin meillä kyllä ihan sekä peruskoulu- että lukioaikoina 80/90-luvulla käytiin näitä läpi. Ja uskallan väittää että ihan vielä sinnekin asti nämä asiat jopa näkyivät ihan kunnallispolitiikassakin (toki ei varmasti enää nykyään).
Omalta kohdallani mielenkiintoa on lisännyt toki se, että isän suku oli valkoisia, äidin punaisia ja myös se että elossa olevien isovanhempien ikäluokassa on vielä tänäkin päivänä ihmisiä joilla on syviä arpia ajalta (lähinnä heidän vanhempiensa yms. sukulaisten vuoksi) ja joista puhuminen vieläkin on vaikeaa.
Miten heille kävi ? Kyllä sekin aika tarkasti täällä ruohonjuuritasolla tiedetään. Ei ehkä minun ikäluokassani enää, mutta tosiaan, isovanhempani kyllä osaavat kertoa tarinoita sadoista ihmisistä ja nimetä joka ainoan talon näillä kylillä, vaikka luonnollisesti ovat tietonsa vanhemmilta saaneet, eihän niitä osallistuneita sentään enää taida elossa olla. Mutta omina kouluaikoinani kyllä oli, omatkin iso-isovanhempani.
Älä nyt historioitsijana sano, että tämä aikalaisten ja heidän lastensa tietämys olisi hukattu johonkin vaan sen takia, että ne olivat asioista joista ei haluttu puhua !!!
no keitä ne sitten olivat? siis muuta kuin sisällissodan osapuolia? Mikä oli heidän sosiaalinen taustansa ja jakaumansa, mitä olivat heidän arvonsa ja tavoitteensa? Miten heille kävi? Kenelle heistä?
Minä olen historiantutkija (dos.) mutta en silti osaa vastata tuohon kysymykseen.
joilla ei riitä ymmärrystä mihinkään muuhun kuin oman tapaan tehdä asioita.
Ap:n kannataa avata oma pullonsa ja tutustua maailmaan ja elämään.
Jos miehellä on vain Poika-sellaisia Tai tyttö-sellaisia, niin ei voi äiti vaikuttaa. IHAN TOSISSANI EN JUMAKLAVITE USKONUT ETTÄ JOUTUISI VIELÄ VAUVA-PALSTALLA TUOSTAKIN ASIASTA VÄÄNTÄMÄÄN :DDDD
harvinainen tuo mainitsemasi tilanne oikeasti mahtaa olla? Onko sulla jotain tilastoa?
t. Se vähä-älyinenMitä merkitystä on tilastolla tässä asiassa? Se tulevan lapsen sukupuoli riippuu siitä siittiösolusta. Eli vaikka kuinka äidin kroppa siihen osallistuisi, ellei tarjolla kerta kaikkiaan ole elinvoimaisia poikasiittiöitä, ei ne tyttösiittiöt naisen kehossa hedelmöity poikasiittiöiksi.
Ei se pelkkä ulkoluku, vaan vähän logiikkaa myös. ;)
sun logiikkaa. Jos vaikka onkin yhdellä miljardista, tai vielä harvemmin, vain toisia siittiöitä, niin on aika kummallista alkaa repiä sitä tähän, että miten se nainen muka vaikuttaa. Tosiasiassa voi olla, että usea kuvittelee jotenkin, että mies voi tehdä vain tyttöjä, kun todellisuudessa asia saattaakin olla äidin ominaisuuksista kiinni, näiden tutkimusten mukaan. Mä en vaan ymmärrä sua.
Siis jos sanotaan että siittiö määrää sukupuolen, niin kyllähän siinä tulisi tarkentaa onko kyse yleisellä tasolla alkion sukupuolesta, vai siitä kumpi lopulta syntyy.
Joten edelleen, jos joku tulee mulle sanomaan, että mieshän se määrää sukupuolen, kun teille nyt syntyi noin monta tyttöä tms., niin taidanpa väittää silti vastaan, että ei välttämättä määrää.
Mutta taitaa olla turha sun kans tästä keskustella, et taida ymmärtää mun pointtia kuitenkaan.
Näin se on, kun peruskoulussa jotain oppii, ja jumittuu siihen, ja sitten pitääkin puolustella, että mutta kun..
Olla, että meidän suvussa on oltu aika hiljaa näistä asioista, ja millä puolella sitä ollaan oltu ehkä myös siksi, että mä olen kuullut huhuja sukuni olleen mukana asekätkennässä. Ja sen tiedonkin olen tosiaan kuullut ihan kyliltä, enkä suvulta. Ei ehkä ole kovin suulaasti mielipiteitään laukoneet kaikkien kuullen..
Luetun ymmärtäminen nolla. Luepa uudelleen tuo teksti. Ja sitten ensi kerralla lue vaikka monta kertaa ennen kuin alat sössöttää kommenttejasi.