Olen 37v ja pidän ihmistä pullossa kasvaneena
ellei mun ikäisenä tioedät keitä olivat Suomessa punaiset ja valkoiset...
Kommentit (69)
moni alle 40v on tyhmä, pullossa kasvanut toope?
että huomattuaan aukon sivistyksessä ei käy nopeasti googlaamassa tiedon vaan rääväsuuna rääkyy, että ei kiinnosta ja ihan turhaa tietoa. Siinä on tyhmyyden ydin. Kaikkea ei voi ja tarvitse muistaa, mutta kun huomaa puutteen, fiksu opiskelee asian ja liittyy vasta sitten keskusteluun. Tyhmyyttä on tyhmyyden ylistys.
tarvitse edes erikseen muistaa vaan se on selkärankaan opittu ja tunnettu asia! Ei se ole mikään nippeliteito vaan iso kokonaisuus joka on omaksuttu jo lapsuudessa jos ollaan yhtään pidetty aistit avoimena.
Ei tarvi osata kertoa juruta jaksain sodan vaiheita mutta herrajumala jos ei edes tiedä milloin se suunnilleen käyty ja keitä olivat osapuolet....apua!
Tuskin kirjasarjaa sentään ovat lukeneet mutta jos edes elokuvan ovat nähneet niin mistä mahtoivat ajatella olevan kyse? :D
käsitteenä ihan yleistietoa. Jopa mun 9v tietää mikä se oli!Ei ole kauankaan aika kun kysyi minulta että miksi sellainen sota käytiin.
siitä kun ei aikaa edes 100 vuotta ja siitä tehdään vieläkin paljon dokumentteja ja puhutaan asiasta paljon. Ja miten moni palstalaisen isoisovanhempi on kärsinyt sodasta?
Kaikkia ei kiinnosta muut kuin mikä ripsiväri on parasta? Säälittävää. Kyllä noi sisällissota asiat on koulussa menty läpi mutta jos ei kiinnosta muu kuin oma napa niin ei voi mitään. Eikä se oo iästä kiinni.
Luen sen sijaan oikein mielelläni vaikkapa perheen, naisen, kulttuurin, ruoanlaiton jne. historiaa mutta sodat eivät kiinnosta. Kyllä, olen koulussa opiskellut historiaa ja myös tuon sisällissota-jutun. Kokeessa vastasin väärin kysymykseen siitä että ketkä voittivat...minusta suomalainen kulttuuri pyörii liikaa sotien, tappioiden ja kuoleman ympärillä ja tuntuu hullulta arvostaa eniten häntä, joka tietää/muistaa näistä yksityiskohtia. Jos tietoa tarvitsee, sen voi lukea kirjasta tai netistä- ulkoaopettelu ei mielestäni hyödytä mitään.
Sen sijaan että kouluissa laitettaisiin teinien päähän sotia, aluevaltauksia ja kuolleita hallitsijoita, voitaisiin opiskella vaikkapa erilaisten kulttuurien syntyä jne., varmasti kiinnostaisi enemmän oppilaitakin.
Sen sijaan että kouluissa laitettaisiin teinien päähän sotia, aluevaltauksia ja kuolleita hallitsijoita, voitaisiin opiskella vaikkapa erilaisten kulttuurien syntyä jne., varmasti kiinnostaisi enemmän oppilaitakin.
Minä muistan historian tunneilta vain sen, että siellä paukutettiin vain vuosilukuja vuosilukujen perään. Ei tarvinnut ymmärtää kokonaisuuksista tai syy-seuraussuhteista mitään, pääasia, että vuosiluvut meni oikein.
ja seiskaluokan historia pyörii suurelta osin ihan ruohonjuuritasolla esim. seiskaluokan historiassa on ihan yhtä iso osa 1800-luvun suomalaisten asumista ja elämistä kuin esim. ekaa maailmansotaa. Ettekö te usko, että ne ihmiset ovat myös eläneet ne sodat läpi vai luuletteko, että tavallisen ihmisen elämä lakkaa ja sotaa käyvät vain sotilaat? On vähättelyä yrittää väittää, että sodat ja konfliktit eivät muovaisi ihmisten elämää ja kulttuuria. Sillanpää sai Nobelinkin romaanillaan Nuorena nukkunut.
Kokonaisuudet ja syy-seuraussuhteet ovat saattaneet olla sinulle liian kova pala. Itse muistan 90-luvun alun historian tunneilta, miten opettaja paukutti aina, että koevastauksessa pitää olla ensin syyt, sitten tapahtumat ja sitten seuraukset. Vuosilukuja ei meillä kysytty vaan esseevastauksin vastattiin.
Ehkä kannattaisi itse miettiä sitä omaa suhtautumistaan historiaan. On helppo todeta, että minua ei kiinnosta sodat, kun tosiasia on, että sinua ei kiinnosta historia. Kannattaa yrittää pysyä totuudessa.
itsenäisyyttä ei ole "hankittu meille sodalla". Veteraaneja saa silti toki kunnioittaa, mutta olisi hyvä tietää, että miksi sitä kiitos-paitaa pitää :)
olla tekemisen puute ku miettii jotai ikiaikasia sotia.
Ok,mulle riittää se että tiedän että sodalla se itsenäisyys hankittu meille.Kunnioitan veteraaneja.
Tiedän aika paljo näistä jutuista juu,mutta en
haluu ajatella,miks pitäs????
ja siitä puhutaan vielä paljon ihan kuten maailmansodistakin.MITEN ON MAHDOLLISTA ETTEI JOKU TIEDÄ? Sellainen jonka älli ei ole ihan kunnossa...
ettei mun älli ole kunnossa. Mulla oli kyllä lukuaineiden ka. parhaimmillaan 9.6 joskus 27 vuotta sitten, mutta en vaan enää muista mitään. Vaikka se historiakin oli 10.
Varo vaan, näin voi käydä sullekin. Tosin mulla on kyllä dg:nä masennus, mutta en kyllä usko että näitä asioita ennen sitäkään muistin.
Ei mulla jää päähän edes toinen puhelinnumeroni..
Mutta onneksi mun ei tarvitsekaan olla siellä teidän työhönottajien pilkattavana enää, kun olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Ja tän ketjun perusteella sitten hyvästä syystä, ettei tarvi kenenkään aukoa päätä siitäkään.
Minusta todellista tyhmyyttä on se,
että huomattuaan aukon sivistyksessä ei käy nopeasti googlaamassa tiedon vaan rääväsuuna rääkyy, että ei kiinnosta ja ihan turhaa tietoa. Siinä on tyhmyyden ydin. Kaikkea ei voi ja tarvitse muistaa, mutta kun huomaa puutteen, fiksu opiskelee asian ja liittyy vasta sitten keskusteluun. Tyhmyyttä on tyhmyyden ylistys.
Elämässä ole merkitystä, osaaminen saa teidät noin ylpeänä ja onnellisina haukkumaan niitä joilla ei jää asiat yhtä hyvin päähän, niin.. No en tiedä mitä sanoa. Viisaudesta se ei kyllä mulle kerro.
Ja eikös teidän pitäisi olla vaan tyytyväisiä, että teillä on parempi keskittymiskyky ja muisti, ja pystytte sisäistämään asioita jotka eivät kiinnosta, ja sisältävät vuosilukuja yms. nippelitietoa? Sen avullahan te olette pärjänneet hyvin elämässänne ja päässeet pitkälle?
Eikös se olisi teidän kannalta katastrofi jos kaikki olisivat yhtä hyvämuistisia, ja kiinnostuneita ihan kaikesta?
Voisi olla kova homma kilpailla niistä työpaikoista teilläkin..
siis muuta kuin sisällissodan osapuolia? Mikä oli heidän sosiaalinen taustansa ja jakaumansa, mitä olivat heidän arvonsa ja tavoitteensa? Miten heille kävi? Kenelle heistä?
Minä olen historiantutkija (dos.) mutta en silti osaa vastata tuohon kysymykseen.
Minusta todellista tyhmyyttä on se,
googlaamassa, vaikka noloahan se vasta on. Enkä jaksanut paneutua aiheeseen. Joku viisashan olisi voinut tehdä lyhyen tiivistelmän oleellisista asioista vaikka tähän ketjuun, niin nähdään tajuaako täällä loppujen lopuksi kukaan itsekään mitään, vaikka on tullut huutelemaan toisten tyhmyyttä. Se se vasta naurettavinta tyhmyyttä on..
Mitä hyödyttää yksittäistä ihmistä tuo tieto?
Aivan oikein, ei mitään.
Samoilla linjoilla kyllä.
Törmään välillä aivan kaäsittämättömiin juttuihin.. ei tiedetä mitkä on pohjoismaat? Että siittiö määrää sukupuolen? jne.
mutta todellakin tiedän milloin käyty kansalaissota ja maailmansodat. Herrajesta sehän on ihan lähihistoriaa!