S/O mitä syksyllä eskarin aloittava lapsesi osaa nyt
Hieman galluppia. Kerro siis kaikki viisivuotiaastasi mitä osaa (akateemisesti, itsestä huolehtiminen, ruokailut, vessassa käynti (pyyhkiikö itse), sosiaalisuus yms. ihan mitä vaan).
Kommentit (21)
Lukee
Kirjoittaa
Laskee yhteen, miinus ja helpot kertolaskut (esim. 3 x 2)
Pyyhkii vessassa itse
Syö haarukalla ja veitsellä
Petaa sängyn
luistelee
Ui
Pyöräilee ilman appareita
Osaa soittaa kännykällä ja kirjoittaa tekstarin
6 v poika on reipas ja omatoiminen kaikissa käytännön jutuissa, lukemisen idean hallitsee mutta ei vielä varsinaisesti lue. (eli siis saa sanasta selvän, kun kirjain kerrallaan käy sen läpi, mutta se on hidasta) Pyöräilee, hiihtää, ui jne. Mutta ihan hyvää eskarivuosi vielä tekee ennen koulun alkua.
Meidän tuleva pieni eskari osaa laskea plus laskuja,kirjoittaa nimensä, käydä vessassa ilman apuja,pyöräilee ilman appareita,osaa pelailla tietokoneella ja käyttää hyvin pleikkaa ja tietää nimeltä moooonia jääkiekon pelaajaa :) Hän ei osaa hävitä,on välillä aikas vilpertti ja kiusanhenki,mutta silti maailman ihanin poika :)
-käy vessassa itsenäisesti ja pyyhkii itse.
-Pukee itse.
-Osaa tehdä itse voileivän ja tekeekin aika itsenäisesti aamu- ja iltapalat.
-Osaa ajaa pyörällä,ilman apupyöriä
-osaa luistella
-osaa hiihtää
-osaa kirjoittaa oman nimensä,sekä joitakin vokaali-alkuisia sanoja(tavuttaa ja miettii mitä kirjaimia sanaan tulee)
-osaa laskea plus ja miinuslaskuja
-osaa käyttää tietokonetta..käynnistää,kirjoittaa salasanan, etsii haluamansa sivun,pitää toki olla valmiina tekstinsyöttönä,mutta tietää mitä kirjainta painamalla saa tietyn sivun ja osaa valita oikean vaihtoehdon listasta
Tuossa nyt noita yleisempiä, nyt harjoitellaan kengännauhojen sitomista ja lukemista(silloin kun lasta sattuu kiinnostamaan)
Osaa ottaa itse ruokaa ja juomaa jääkaapista. Kysyy siihen luvan. Kuorii omat perunansa ja leikkaa ruokaa.
Pukee ja riisuu itse, pesee suihkussa itse. Hampaat pesee itse, mutta tarkastamme jäljen.
Vessassa käy itse, mutta ei pyyhi. PItäisikö laittaa nyt opetteleen eskaria varten?
Värittää rajojen sisällä siististi, osaa leikata hyvin.
Lukee hitaasti, kirjoittaa hitaasti (mutta kaksoiskonsonantit puuttuvat aina), käsiala kankeaa, käyttää sujuvasti tietokonetta.
Osaa laskea vain yksinkertaisia yhteen laskuja numeroilla alle 10. Laskee jonnekkin 20-100 välille en ole ihan varma. Legoilla ei vielä seuraa ohjeita rakentaessaan. Soittaa pianoa ja käy piano tunneilla. Jaksaa harjoitella soittamista 20-30min päivässä.
Ui 5m, pyöräilee ilman apupyöriä, hiihtää
Löytää helposti kavereita ja sopii erimielisyydet kavereiden kanssa itse.
Ei osaa solmia kengännauhoja eikä edes umpi solmua
tyttö osaa:
-käydä vessassa ja pyyhkiä
-pukea
-ajaa pyörällä ilman appareita,
-luistella
-hiihtää
-uida noin 20 metriä
-kirjoittaa oman, veljen, äidin, isän nimet ja sanoja kuten mummo, pappa, auto
-osaa kaikki kirjaimet ja lähes kaikilla alkavat sanat eli esim jos näkee I.n niin sanoo I niinkuin isä jne.
-osaa laskea "omenoita" eli yksi omenaa ja kaksi omenaa tekee kolme omenaa - ei osaa sanoa 1 plus kaksi on kolme
- Pikkukakkosen nettisivuilla pelailee pelejä
-Sosiaalisesti on tutuissa ympyröissä avoin ja reipas, mutta jos kadulla esim. naapuri kysyy, että mitä kuuluu, niin ei vastaa kun ujostuttaa...
osaa
- kirjoittaa muutamia sanoja
- kova kiinnostus kirjaimista, pohtii mistä kirjaimista mikäkin sana koostuu
- osaa laskea yhteen- ja vähennyslaskuja ainakin pienillä numeroilla
- pukeutuu itse
- käy vessassa itsenäisesti
- piirtää, värittää ja leikkaa tarkasti
ei osaa
- kuoria perunoita
- solmia kengännauhoja
- pyöräillä ilman apupyöriä
- uida
- on erittäin avoin ja sosiaalinen, tulee lähes kaikkien tuntemiensa ihmisten kanssa juttuun
- on hyvin omatoiminen
- kotona osaa myös saada toisinaan kunnon uhmaraivareita, jos ei saa tahtoaan läpi
Eli tyttö osaa:
- käydä vessassa ja pyyhkiä
- pukea, ja arvioida mitä ulos pitää laittaa kulloinkin päälle, etsiä tarvittavat varusteet
- ottaa jääkaapista esim. voileipätarvikkeet ja tehdä itselleen voileivän
- kaataa lasiin maitoa/mehua, jos tölkki/kannu ei ole aivan täynnä
- ajaa pyörällä ilman apupyöriä
- luistella ja hiihtää, ei vielä ui
- laittaa itselleen melko siistin poninhännän, osaa myös letittää esim. barbin hiukset
- kirjoittaa oman, perheenjäsenten ja parhaiden kaverien nimet ja joitakin helppoja sanoja
- tuntee kaikki kirjaimet ja osaa ne kirjoitaa, saneltuna kirjoittaa vaikka mitä
- laskea helppoja päässälaskutehtäviä
- pelata Pikkukakkosen nettisivuilla ja muitakin pelejä
-
- hoitaa pukemiset, riisumiset ja vessassakäynnit kokonaan itse
- laittaa itselleen aamu- ja iltapalat tarvittaessa (tekee leivät yms.)
- lukee ja kirjoittaa sujuvasti (lukee helppolukuisia kirjoja ja kirjoittaa omia tarinoita)
- laskee yhteen- ja vähennyslaskuja n. lukualueilla 0-30
- ymmärtää myös helppoja kerto- ja jakolaskuja
- tuntee kellonajat, viikonpäivät ja kuukaudet, aikakäsitys on hyvä
- piirtää ja askartelee paljon, käyttää saksia, liimaa yms. sujuvasti
- hiihtää, luistelee, ajaa pyörällä ilman apupyöriä, tekee kuperkeikat eteen- ja taaksepäin, tekee kiepin renkaissa
- sitoo kengännauhat
jotka uskovat lapsensa olevan vähintään keskitasoa, mielellään ylikin. Eskarin aloittavilla voi olla melkein vuosi ikäeroa keskenään ja siinä vuodessa tapahtuu melkoisesti!
-käy vessassa itsenäisesti, vaikka välillä tarvitsee apua pyyhkimisessä.
-Pukee itse, joskin sukkien kanssa tarvitsee apua. Takkien vetoketjuja ei osaa laittaa kiinni.
-Osaa ajaa pyörällä tosin apupyörien kanssa.
-osaa kirjoittaa oman lempinimensä ja tunnistaa jotain kirjaimia.
-osaa laskea kymmeneen joten kuten. Yleensä kasi ja ysi menee sekaisin. Tunnistaa pari numeroa.
-Luonteeltaan erittäin sosiaalinen, ei pahemmin arastele uusia tilanteita.
tosin lukeminen ei ole vielä sujuvaa eikä laskeminen.
- hoitaa pukemiset, riisumiset ja vessassakäynnit kokonaan itse - laittaa itselleen aamu- ja iltapalat tarvittaessa (tekee leivät yms.) - lukee ja kirjoittaa sujuvasti (lukee helppolukuisia kirjoja ja kirjoittaa omia tarinoita) - laskee yhteen- ja vähennyslaskuja n. lukualueilla 0-30 - ymmärtää myös helppoja kerto- ja jakolaskuja - tuntee kellonajat, viikonpäivät ja kuukaudet, aikakäsitys on hyvä - piirtää ja askartelee paljon, käyttää saksia, liimaa yms. sujuvasti - hiihtää, luistelee, ajaa pyörällä ilman apupyöriä, tekee kuperkeikat eteen- ja taaksepäin, tekee kiepin renkaissa - sitoo kengännauhat
Paitsi, ettei osaa kellonaikoja, viikonpäiviä eikä kuukausia. Ja kiepeistä ei ole mitään käsitystä.
Ja kesäkuun lopulla on syntynyt
Mutta laitetaan meidänkin tytöstÄ:
-laskee yhteenlaskuja
-tunnistaa kirjaimet, osaa kirjoittaa oman nimensä
-pyöräilyssä arka, ei halua yrittää ilman appareita
- pukee itse
- käy vessassa itse, mutta minä pyyhin
- luo itsenäisesti suhteita toisiin lapsiin missä vain liikummekin, esim uimahallissa käytyämme hänellä on jo joku kaveri sieltä :)
- ui n 10 m
- hyvä piirtämään ja askartelemaan
- pysyy pystyssä luistimilla ja suksilla
osaa
- hiihtää
- luistella
- ajaa polkupyörällä
- pukea itse
- voidella leivän
- kaataa juomaa lasiin
- kirjoittaa nimensä
- laskea helppoja laskuja
- tunnistaa numerot ja melkein kaikki kirjaimet
- tanssia hyvin
- rakentaa isojen lasten legoilla (ikäsuositus esim. yli 12 v) ja muunnella ohjeen mukaisia rekennelmia taidokkaasti
- sepittää hauskoja tarinoita ja loruja
- käyttää tietokonetta (käy itsenäisesti selaamassa legon nettisivuja, tutkii siellä tuotteita ja pelaa pelejä)
jotka uskovat lapsensa olevan vähintään keskitasoa, mielellään ylikin. Eskarin aloittavilla voi olla melkein vuosi ikäeroa keskenään ja siinä vuodessa tapahtuu melkoisesti!
Minä taidankin olla sitten poikkeus =D Halusin kuitenkin laittaa oman lapseni vähäiset taidot tähän, koska tiedän, että näihin vastaa pääsääntöisesti tosiaan ne, joiden lapset ovat ns. lahjaakkampia. Kyllä itsekin muistan, että joskus tuli surku kun ajattelin lapseni olevan jotenkin tyhmä, vaikka asia ei tosiaan ole niin.
Meidän poika syyskuussa syntynyt ja hyvin samalla tasoilla, huvittaa kun tänne käyvät juuri nämä edistykselliset kirjoittamassa. Mutta ei siinä mitään pahaa että on edistynyt, mutta poika saa kehittyä rauhassa.
Osaa
- laittaa DVD-soittimen päälle itse, kielen valitseminen tuottaa joskus hankaluuksia
- nukkuu koko yön omassa sängyssä, nukahtaa itsekseen
- on sosiaalinen ja leikkii heti yhteistyössä muiden kanssa, ottaa muut huomioon, juttelee
- on kiinnostunut kirjaimista lukee tuttuja sanoja
-kirjoittaa oman nimensä
-käy vessassa itse, tarvitsee joskus apua pyyhkimiseen
- pukee itse, vetoketjun laittaminen ei onnistu
- ajaa pyörällä appareitten kanssa
- keskittyy hyvin, esim lastenohjelmia jaksaa katsoa kauan herkeämättä
- lautapeleissä häviäminen ja vuoron odottaminen on vielä hankalaa
- syö itse mutta ei kyllä koskaan laita leipää tai maitoa itselleen.. en ole kyllä koettanutkaan
- ei käytä vielä syödessä itse haarukkaa ja veitseä, vasta harjoitellaan
Osaa aakkoset ja lukea sanoja, mutta on ehkä hitaampaa kuin nyt ekalla olevien. Kirjoittaminen menee lukemisen logiikalla. Kaksoiskonsonantit ja vokaalit, sekä vierasperäiset sanat tuottaa ongelmia.
Laskee yhteen, vähennys ja pienimpiä kertolaskuja ja hahmottaa luvut hyvin, sekä suuruudet erityisen hyvin.
Kelloa ei osaa täysin, lähinnä täydet ja puolet tunnit vasta. Vuodenajat osaa, järjestys menee välillä sekaisin, samoin kuukausien kohdalla. Osaa viikonpäivät.
Osaa ottaa ruoat ja lämmittää mikrossa. Terävän leikkuuveitsen käyttö vähän hakuessa, mutta leivän voitelu ja maitotölkin avaus, satsuman kuoriminen yms. hallussa.
Vessassa käy täysin itsenäisesti. Harjaa hiuksensa, huolehtii vaatteensa (katsoo aamuksi valmiiksi seuraavan päivän sisävaatteet) ja jos on epävarma paljonko ulkovaatteita tai mitä niistä puetaan, niin kysyy.
Osaa luistella, hiihtää, lasketelee, ui (hyppii myös pääedellä), ajaa pyörällä ilman apupyöriä, osaa kuperkeikan ja käsinseisonnan, kiepin yms. perusjuttuja. On erittäin hyvä tasapaino, sekä ikäisekseen hyvä pallosilmä.
Rakastaa lautapelejä ja pelaa hyvin myös korttia. Tekee mielellään myös tehtäviä ja piirtää, sekä askartelee. Leikkii myös paljon.
Hoitaa koiriamme taitavasti (ulkoiluttaa pentua pihalla ja vanhempaa koiraa muuallakin). Lisäsi harrastaa ratsastusta. Rakastaa eläimiä.
Viihtyy kotona sekä kavereiden kanssa. Kavereiden kanssa menee hyvin ja leikit onnistuu, mutta päättäväisyyttäkin löytyy (joskus aiheuttaa vääntöä kun on kaksi päättäväistä, mutta lähinnä siitä missä ollaan). Osaa vuorotella ja ehdottaa ratkaisuja. Tarvitsee kotona rauhoittumisaikaa, koko päivän edes takainen meneminen olisi liikaa.
Kavereiden kanssa sopii omalla puhelimella soittamalla "voiks sä olla". Kotiintuloajat sovitaan tai sitten jos ei niin oleellista niin huikkaa "että soita sitten kun pitää tulla". Pidemmät matkat vien turvallisuussyistä autolla. Lähikavereille saa mennä itse.
On aktiivinen, osallistuva ja suht avoin lapsi. Ei ole kuitenkaan rasittavan/liian avoin. Vastaa jos kysytään ja kysyy jos tarvitsee apua. On huumorintajuinen ja herttainen, mutta myös tiukka tietyissä asioissa. Lisäksi huumorintajua löytyy ja välillä ärsyttävyyteen asti.
Eli akateemiset taidot eivät niin paljoa edellä ikäistään, mutta sitten itsenäisyyden suhteen homma on hanskassa ja tyttö on luotettava. On ollut myös lyhyitä 5-15min yksin kotona ja koirien kanssa.
Paljon meillä varmaan vaikuttaa että tyttö on alkuvuodesta syntynyt ja hänellä on isompia sisaruksia, on nuorin lapsistamme. Tytön asenne asioihin suhtautumisessa myös auttaa oppimisessa ja asioiden yrittämisessä. Tietynlaista sensitiivisyyttä uskon että on oppinut eläinten kanssa. Liikunnalliset taidot sitten johtuvat siitä että ollaan tehty paljon yhdessä ja ne on hänelle helppo oppia.
osaa:
-pukea ja riisua täysin itsenäisesti
-käy vessassa muuten omatoimisesti, mutta jos on löysää kakkaa, haluaa, että aikuinen tulee pyyhkimään
-tarvittaessa ottaa jääkaapista/kaapeista tuolin avulla ruokatarvikkeita ja tehdä esim. leivän itselleen
-kuoria perunan ja pilkkoa ruokansa (lukuunottamatta jotain sitkeähköä lihaa tms.)
-kaataa maidon mukiinsa
-värittää, piirtää, leikata saksilla jne.
-kaikki numerot ja kirjaimet
-kirjoittaa ehkä 20-30 tuttua sanaa itsenäisesti ja pitkiä lauseita/paljon sanoja, jos aikuinen luettelee kirjaimia
-laskee esim. kirkkisessä sataan, mutta en tiedä, osaako laskea sen pidemmälle
-ymmärtää näitä "jos sinulla on yksi omena ja saat kaksi omenaa lisää, kuinka monta omenaa sinulla on"-laskuja, mutta ei vielä kovin montaa 2+2-laskua
-tuntee kelloa sen verran, että tietää, kun viikonlopulla alkaa Muumit tai arki-iltoina Pikku Kakkonen =)
-laittaa TV:n, digiboxin ja DVD:n päälle ja käyttää niitä
-tietokoneella käy lähinnä Pikku Kakkosen sivuilla
-harjata tukkansa selväksi ja laittaa ponnarin
-pyöräilee ilman apupyöriä, luistelee ja hiihtää
-harjoittelee uimista ja ehkä metrin pysyy pinnalla "uiden"
-tekee kuperkeikkoja ja isolla trampoliinilla voltin ilmassa
Tyttö ei osaa:
-lukea, laskea tai kirjoittaa kunnolla/oikeasti
-sitoa kengänauhoja (osaa vain sen ns. perussolmun)
-ei siis tunne kelloa vielä, eikä aina muista, mikä viikonpäivä tulee minkäkin jälkeen
Suurimmassa osassa asioista tyttö on tässä iässä omatoimisempi ja taivavampi kuin isoveljensä aikoinaan. Meillä ainakin vaikuttaa se, että tytöllä on tuo isoveli. Veli tosin oppi lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan sen ikäisenä, mitä tyttö nyt on.
Meillä poika tuntuu olevan ikäisiään kömpelömpi.
Hän ei ole omatoiminen juuri missään asiassa, paitsi leikkimisessä.
- Pukee itse vain jos pakotat vierellä.
- Ei osaa voidella leipää
- Puhe on niin epäselvää, ettei vieraammat saa kaikesta selvää (asia on kyllä työn alla)
- Ei osaa uida, pyöräilee apupyörillä (ollut potkupyörä aiemmin)
- Täyttää vasta marraskussa 6v.
- Piirtää paljon, mutta ei osaa kynäotetta
- Ei saa kuin vaivoin lenkkarit jalkaan
- Ei osaa pitää kovin hyvin puoliaan vaan odottaa kaikkien olevan reiluja kuten aikuiset :(
Osaa:
- tuntee melkein kaikki kirjaimet nimeltä ja osaa piirtää ne, mutta ei virallisella tavalla (ylhältä alas jne)
- Tuntee numerot
- osaa laskea ainakin 20:een
- osaa helppoja plus- ja vähennyslaskuja, kun katsoo apua (seinä)kellotaulusta (esim. 10 - 2 = 8 tai 4 + 3 = 7)