Kenen velvollisuus on ilmoittaa Kelalle
Hoidan lapsia eräässä perheessä sillä aikaa kun he ovat töissä. Osa palkastani on siis Kelan yksityisen hoidon tukea, joka perheelle on myönnetty. Nyt tässä kuussa työtuntini ovat olleet vähäisemmät, kuin mitä normaalisti ja palkkani siis myös paljon vähemmän. Kuuluuko minun ilmoittaa tuosta muutoksesta Kelaan, vai työnantajani, joka tukea on hakenut?
Kommentit (24)
viiden tunnin hoitoa viitenä tuntina viikossa. Jos se ylittyy, tarkoilla tunneilla ei ole väliä.
ylittynyt tuo 5h/pv. Ollut yleensä neljän tunnin päiviä, muutama kahden tai kolmen tunnin päivä.
varsinkaan jos kuvio menee niin, että perhe nostaa rahat ja hyödyntää sitten sinua vaihdellen niin, ettet edes tiedä ennakkoon tulojasi.
Lomailla toki voit, mutta tuo ei kuulosta siltä.
Sinuna ottaisin asian tiukasti puheeksi ensin sen perheen kanssa.
ylittynyt tuo 5h/pv. Ollut yleensä neljän tunnin päiviä, muutama kahden tai kolmen tunnin päivä.
miksi ilmottaisitte? Sen kuuluu ilmoittaa joka tukea on hakenutkin mutta minä ainakin antaisin olla. Kukaan ei tule sitä kyselemään jälkeenpäin.
Sinuna ottaisin asian tiukasti puheeksi ensin sen perheen kanssa.
mutta käsitin että maksaa silti.
kun ap kirjoittaa, että on tienannut paljon vähemmän.
Ja tukea nostetaan väärin perustein, jos hoitoaika ei ylitä 5 tuntia päivässä. Perhehän huijaa nyt tuen itselleen! Ja hyväksikäyttää sitten vielä ap:ta törkeästi!
No kyllä siis tähän asti on ylittynyt tuo 5/h päivässä, mutta tässä kuussa lapset ovat olleet kipeitä ja toiselle on tulossa hampaita, joka kiukututtaa pientä kovasti. Äidillä on mahdollisuus joustaa työajoissaan ja onkin tehnyt nyt lyhyttä päivää tämän kuun. Eivät siis nosta rahaa "turhaan", on vain tällainen poikkeuksellinen kuukausi. Ja on kieltämättä ollut turhauttavaa kun ei tiedä miten pitkiä päiviä on tulossa ja pelottaa pienet tulot tältä kuulta. Mutta ehkä nyt sitten kysyn työnantajan mielipidettä ensin.
kun ap kirjoittaa, että on tienannut paljon vähemmän.
Ja tukea nostetaan väärin perustein, jos hoitoaika ei ylitä 5 tuntia päivässä. Perhehän huijaa nyt tuen itselleen! Ja hyväksikäyttää sitten vielä ap:ta törkeästi!
vähemmän kun perheen maksama PALKKA on pienempi, ei se poissulje sitä että tuo TUKI maksetaan ap:lle kokonaisuudessaan.
No kyllä siis tähän asti on ylittynyt tuo 5/h päivässä, mutta tässä kuussa lapset ovat olleet kipeitä ja toiselle on tulossa hampaita, joka kiukututtaa pientä kovasti. Äidillä on mahdollisuus joustaa työajoissaan ja onkin tehnyt nyt lyhyttä päivää tämän kuun. Eivät siis nosta rahaa "turhaan", on vain tällainen poikkeuksellinen kuukausi. Ja on kieltämättä ollut turhauttavaa kun ei tiedä miten pitkiä päiviä on tulossa ja pelottaa pienet tulot tältä kuulta. Mutta ehkä nyt sitten kysyn työnantajan mielipidettä ensin.
Käsittääkseni työsopimus on ehtonakin tuolle tuen maksatukselle... Eli eihän se ole sinun vika että lapset sairastavat, palkka juoksee silti...
eli ap:n ei tarvi välittää muusta kuin, että hänen tilille tulee oikea summa rahaa joka kuukausi.
Jos kela perii tukea takaisin, se perii sen vanhemmilt.a
siihen tukeen ollenkaan, kun kerran sen ehdot eivät täyty!
Nythän ne saa aika lailla ilmaiseksi sen lapsensa hoidon.
Eihän se ap:n vika ole sen lasten sairastelu, hänelle pitäisi maksaa sama palkka joka tapauksessa.
maksetaan suoraan minun tililleni, niin kyllä se luultavasti minulta peritään, jos Kela tukea alkaa takaisin perimään.
Totta kai on työsoppari, eihän sitä tukea muuten edes saa. Siinä vaan ei ole tainnut olla mainintoja lasten sairastumisesta, eli miten silloin toimitaan.
Totta kai on työsoppari, eihän sitä tukea muuten edes saa. Siinä vaan ei ole tainnut olla mainintoja lasten sairastumisesta, eli miten silloin toimitaan.
työsopimuksessa sanotaan palkásta ja työtunneista. Ne ovat sitovia. Ja vielä kerran: kela EI voi mitään takaisin periä jos et mitään ilmoituksia tee. Ei se voi arvata että juuri tässä perheessä äiti onkin ollut kotona tavallista enemmän.
En kyllä ymmärrä tuollaista "älä ilmoita" mentaliteettia. Totta kai ilmoitan, tai pyydän että työnantaja ilmoittaa. Ehkä se on niin että rehellisyydestä kärsii tässä tapauksessa, mutta ainakin mulla on hyvä omatunto. Eikä se multa ole pois, vaan perhehän se tässä tapauksessa enemmän palkkaa joutuu maksamaan, kun tuki ei olekaan enää osa palkkaani.
Puhutaan joistakin kympeistä, korkeintaan parista satasesta. Ei ole kuule mitään väliä sellaisilla summilla. Ihan sama. Keittäkää vaikka sumpit.
Kun ette ilmoita, saat täyden palkan? Eikö se ole kaikkien etu?