Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi AAARGGH että mä vihaan rillejä!!!!!!!

Vierailija
10.04.2012 |

Siis hitto, te jotka näette ilman silmälaseja, pääsette helpolla!

Ette varmaan voi kuvitellakaan, mitä haittaa ja hammastenkiristystä silmälasit, niiden valinta ja käyttö voivat aiheuttaa. Plus että rahaa palaa, rillit ei todellakaan oo halpoja, siinä vaiheessa kun näkö on niin huono että varastovoimakkuuksilla ei löydy ja tarvitaan kaikenmaailman ohennukset yms.

Mulla on tosi huono näkö, -8,5 molemmissa. Ja koko ajan huononee, vaikka ikää mulla jo yli 30 v. (yleensähän se näkö ei enää huonone tässä iässä, mä olen yks näistä poikkeuksista, joita löytyy)

On todella vaikeaa löytää ensinnäkin silmälasien kehykset. Kun miinusta on jo näin paljon, lasien leveys ei voi olla kovin paljoa, koska muuten lasit ovat sivusta katsottuna tosi paksut (sitä paksummat, mitä leveämpi lasinkehys/linssien leveys) nytkin kävi miltei kaikki kehykset läpi, etsien kapoisinta mallia, joka kuitenkin sopisi kasvoihini, ja jossa nenätyynyt olisivat säädettävissä (ilman tyynyjä olevia kehyksiä en voi käyttää, nenäni on niin kapea tuosta kohdin mihin lasit nenällä asettuvat, ettei ilman tyynyjä olevia kehyksiä tahdo löytyä.. tyynyillä pystyy säätämään)

No siis nämä olivat kapeimmasta päästä, mutta silti ohennetutkin linssit ovat 5 mm paksut ulkoreunoilta. Ja puoli senttiä ei ehkä kuulosta paljolta.. mutta kun se on silmälasin kehyksessä, se ON paljon.

Niin eli siis valikoimasta rajautuu jo todella paljon kehyksiä pois, kun kehyksien pitää olla kapeat ja niissä pitää olla nenätyynyt. Sitten vielä jos haluaa a) väriltään itselleen sopivat kehykset ja b) malliltaan makunsa mukaiset, jää enää isommankaan kaupan valikoimasta ehkä parit-kolmet rillit joista sitten pitää valinta tehdä.

Ja ei tässä kaikki, sitten kun ne lasit on saanut, niin "hyvässä lykyssä" niitä ei meinaa saada mitenkään istuviksi. Mun lasit esim. valuu edelleen koko ajan, vaikka olen niitä jo 2 kertaa käynyt säädättämässä optikolla. Nenää painaa koko ajan ja lasit valuu, ja kun laseja näin huonolla näöllä on pidettävä koko päivä, se valuminen ja rillien nostelu noin kerran minuutissa alkaa olla jo aika *ittumaista.

Ja sitten nää lasien hinnat. Ohennusta kun täytyy olla, ja lasit eivät ole varastovoimakkuuksilla, lasit maksaa. Nytkin ostin lasini alennuksesta, mutta melkein 500 € niihin silti meni. (opiskelijabudjetissa se tuntuu!)

Omilla voimakkuuksillaan olevat aurinkolasit sai lasit ostaessaan vielä "kaupan päälle" mutta mun tapauksessa se tarkoitti, että jouduin aurinkolaseista maksamaan kuitenkin 150 €, koska mun voimakkuudet ovat yli varastovoimakkuuksien...

Kaiken lisäksi ärsyttää ihan sellainen esteettinenkin seikka, että silmäni ovat ehkä parasta, mitä minusta löytyy (missään muussa ei olekaan sitten kehumista) mutta arvaatteko, miltä silmät näyttävät -8,5 voimakkuuksilla varustettujen lasien takaa? Jos ette arvaa, voin kertoa: pienen pieniltä, kutistuneilta pisteiltä.

(Silmäleikkauksesta joskus haaveilin, mutta se ei ole mulle valitettavasti mahdollista, silmiäni ei voi leikata niin että leikkaus olisi järkevä/turvallinen/onnistuisi)

Ja joo-o, onhan tää pikkuasia moneen muuhun asiaan verrattuna, mutta kun tästä on kärsinyt joka päivä jo 9-vuotiaasta saakka ja tietää että tulee kärsimään koko lopun ikäänsä, tilanteen jatkuvasti huonontuessa, ei voi sille mitään että JOSKUS NYT VÄHÄN SATTUU ÄRSYTTÄMÄÄN!

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi yhyy. Minä olen vain syvästi kiitollinen, että näiden ihanien kapistuksien ansiosta voin elää elämääni normaalisti.

t. -13

Vierailija
42/45 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tarttisin lievät rillit mut en suostu hankkimaan ennen kun on vähintään -15

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin samaa mieltä kanssasi! Itse kans vihaan rillejä ja niitä ei saada istuviksi millään. Moni kohta tarinassasi tuntui hyvin tutulta. Ei oo kiva kerran minuutissa irrottaa laseja päästä ja toi nenänpieli vielä särkee kun lasit painaa. Heittäisin nää niin kuuseen ellei olis pakko pitää, aaaaarghh!!!!! Mä myös tykkään omista silmistäni ja tässähän ne menee rillien takana aivan hukkaan.

Vierailija
44/45 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI ARRTTGHH: minä taas rrrskastan silmälaseja; saatan pitää kaksiakin päällekkäin nenällä! 

(toiveeni olisi saada osa Airan lasikokoelmasta)

Vierailija
45/45 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä silmälasit on ihan hyödylliset. Ne on samalla suojalasit ettei lennä vaikka siru tai kipinä silmään asti. Olen sen verran idiootti, että värkkään ja askartelen kaikkea silmät auki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi