Voi AAARGGH että mä vihaan rillejä!!!!!!!
Siis hitto, te jotka näette ilman silmälaseja, pääsette helpolla!
Ette varmaan voi kuvitellakaan, mitä haittaa ja hammastenkiristystä silmälasit, niiden valinta ja käyttö voivat aiheuttaa. Plus että rahaa palaa, rillit ei todellakaan oo halpoja, siinä vaiheessa kun näkö on niin huono että varastovoimakkuuksilla ei löydy ja tarvitaan kaikenmaailman ohennukset yms.
Mulla on tosi huono näkö, -8,5 molemmissa. Ja koko ajan huononee, vaikka ikää mulla jo yli 30 v. (yleensähän se näkö ei enää huonone tässä iässä, mä olen yks näistä poikkeuksista, joita löytyy)
On todella vaikeaa löytää ensinnäkin silmälasien kehykset. Kun miinusta on jo näin paljon, lasien leveys ei voi olla kovin paljoa, koska muuten lasit ovat sivusta katsottuna tosi paksut (sitä paksummat, mitä leveämpi lasinkehys/linssien leveys) nytkin kävi miltei kaikki kehykset läpi, etsien kapoisinta mallia, joka kuitenkin sopisi kasvoihini, ja jossa nenätyynyt olisivat säädettävissä (ilman tyynyjä olevia kehyksiä en voi käyttää, nenäni on niin kapea tuosta kohdin mihin lasit nenällä asettuvat, ettei ilman tyynyjä olevia kehyksiä tahdo löytyä.. tyynyillä pystyy säätämään)
No siis nämä olivat kapeimmasta päästä, mutta silti ohennetutkin linssit ovat 5 mm paksut ulkoreunoilta. Ja puoli senttiä ei ehkä kuulosta paljolta.. mutta kun se on silmälasin kehyksessä, se ON paljon.
Niin eli siis valikoimasta rajautuu jo todella paljon kehyksiä pois, kun kehyksien pitää olla kapeat ja niissä pitää olla nenätyynyt. Sitten vielä jos haluaa a) väriltään itselleen sopivat kehykset ja b) malliltaan makunsa mukaiset, jää enää isommankaan kaupan valikoimasta ehkä parit-kolmet rillit joista sitten pitää valinta tehdä.
Ja ei tässä kaikki, sitten kun ne lasit on saanut, niin "hyvässä lykyssä" niitä ei meinaa saada mitenkään istuviksi. Mun lasit esim. valuu edelleen koko ajan, vaikka olen niitä jo 2 kertaa käynyt säädättämässä optikolla. Nenää painaa koko ajan ja lasit valuu, ja kun laseja näin huonolla näöllä on pidettävä koko päivä, se valuminen ja rillien nostelu noin kerran minuutissa alkaa olla jo aika *ittumaista.
Ja sitten nää lasien hinnat. Ohennusta kun täytyy olla, ja lasit eivät ole varastovoimakkuuksilla, lasit maksaa. Nytkin ostin lasini alennuksesta, mutta melkein 500 € niihin silti meni. (opiskelijabudjetissa se tuntuu!)
Omilla voimakkuuksillaan olevat aurinkolasit sai lasit ostaessaan vielä "kaupan päälle" mutta mun tapauksessa se tarkoitti, että jouduin aurinkolaseista maksamaan kuitenkin 150 €, koska mun voimakkuudet ovat yli varastovoimakkuuksien...
Kaiken lisäksi ärsyttää ihan sellainen esteettinenkin seikka, että silmäni ovat ehkä parasta, mitä minusta löytyy (missään muussa ei olekaan sitten kehumista) mutta arvaatteko, miltä silmät näyttävät -8,5 voimakkuuksilla varustettujen lasien takaa? Jos ette arvaa, voin kertoa: pienen pieniltä, kutistuneilta pisteiltä.
(Silmäleikkauksesta joskus haaveilin, mutta se ei ole mulle valitettavasti mahdollista, silmiäni ei voi leikata niin että leikkaus olisi järkevä/turvallinen/onnistuisi)
Ja joo-o, onhan tää pikkuasia moneen muuhun asiaan verrattuna, mutta kun tästä on kärsinyt joka päivä jo 9-vuotiaasta saakka ja tietää että tulee kärsimään koko lopun ikäänsä, tilanteen jatkuvasti huonontuessa, ei voi sille mitään että JOSKUS NYT VÄHÄN SATTUU ÄRSYTTÄMÄÄN!
Kommentit (45)
Jos erikoislasit että menee normaalia enemmän rahaa, eikö kannata jo pidemmän päälle käydä näköleikkauksessa. Ilmeisesti kallista mutta vuosien saatossa varmaan halvempaa. Saaneen osamaksulla? Tietty auttaako se leikkaus kaikilla tai sopiiko kaikille??
Nainen, jolla on silmälasit, on seksuaalisesti äärimmäisen kiihottava. Varsinkin, jos lasit keikkuvat nenän kärjessä ja nainen katselee niiden yli. Tulee voimakas erektio ja tarve päästä harrastamaan seksiä. T. Mies.
Mulla on myös piilarit. Kokeilen aina uusia markkinoille tulleita erittäin kosteuttavia, hengittäviä jne. Kertaakaan ei ole löytynyt sellaisia, joita voin oikeasti pitää tuntematta mitään. Mulla on niin kuivat silmät, että jopa sisällä kavellessä silmiin tuulee ja ne kuivuvat, ovat aivan punaiset ja ärsyttävät silmiä. Aivan sama vaikka käyttää tippoja, niistä tulee helpotusta hetkeksi, jos silloinkaan. Kesällä on aivan turha kuvitella käyttävänsä piilareita pahaan siitepölyaikaan. Ja pienin paketti piilareitakin maksaa sen 200 euroa, joten ei ole halpaa sekään.
Samoin!!! Aina valuu rillit pitkin nenää, tyynyt uppoaa päivän mittaan paikoilleen jättäen isot punaiset montut nenän sivuihin. Lisäksi vaikka kuinka putsaan laseja niin nenän sivuihin tulee finnejä ja paiseita.
En näe yli enkä ali, ja urheilua harrastaessa se on erittäin häiritsevää!
Puhumattakaan siitä, että piilolinssit ei sovi mulle, viimeksi sanoi silmälääkäri, että max 8h päivässä, enintään 6päivänä viikossa voin pitää linssejä. Eli hyödytöntä!! En voi venkslata laseja ja linssejä koska saan jäätävän hedarin!
Huoh.. toivottavasti joskus on tarpeeksi rahaa silmäleikkaukseen...
Tunnen itseni kamalaksi ihmiseksi näitä lukiessani. Oma silmälaseihin kohdistuva inhoni tuntuu nyt pikkujutulta. Minä nimittäin olen jo vuosia valittanut omaa plusnäköäni. Ikää 21 ja tulee aivan mummo-olo, kun mitään tekstiä ei pysty lukemaan ilman laseja. Aina saa olla kaivamassa niitä esiin ja koska eivät ole kokoaikaisessa käytössä niin unohtuvat vääriin paikkoihin ja sitten joudun laittamaan kaverit lukemaan minulle ravintolan ruokalistaa tms. Plus että silmälaseja valitessa ongelmani on se, että nenäni on optikon sanoin "kovin matala". Eli kun rillit ovat nenästä katsottuna oikealla paikalla, katson lasien yli. Nenätyynyt ovat ikäviä, koska tulevat melkein silmiin kiinni. Monien lasieni kohdalla sankoja on taivutettu maksimimäärä ja silti ne valahtavat aina nenänpäähän. Ei auta kuin olla kiitollinen, ettei tarvitse käyttää silmälaseja koko valveillaoloaikaa.
Minulla ei ole noin "huono" näkö. Muistaakseni toisessa silmässä on -3.25 ja toisessa -3.75. Silmälaseja löytyy aivan liikaa ja osan olenkin heittänyt pois. Tällä hetkellä päässäni on viidenkympin halpislasit, jotka tilasin netistä. Käytän mieluiten piilareita, koska näytän paremmalta. Varsinkin kesäisin piilarit on pop, koska aurinkolasit.
Tervehdys, lajitoverit! Rillejä tässä on pidetty lähes koko ikä. Ensimmäiset sain jo 4½-vuotiaana. Tosin niissä ei ollut vielä voimakkuuksia, vaan niillä yritettiin parantaa karsastavaa silmää. Ei onnistunut. Sitten lasit särkyivät, jäivät auton alle. Olin aika monta vuotta ilman laseja, mutta siten murrosiässä ensin karsastava silmä leikattiin ja sain sitten lasit. Leikkauksessa ilmeni, että kyseessä ei ole ns. laiska silmä, vaan vähän hankalampi juttu, joka ei koskaan korjaannu täysin leikkaamalla.
Alkuun minulla oli plussalasit, jotain lähes +3:n luokkaa. Sitten opiskeluaikana silmät alkoivat muuttua vauhdilla kohti miinusta. Enimmillään miinusta taisi olla 2½:n verran, karsastavassa silmässä vähemmän. Lukunäkö oli siinä vaiheessa hyvä ilman lasejakin, ehkä jopa tarkempikin.
Kunnes taas aikuisella iällä alkoi tapahtua: miinukset katosivat kokonaan, ensin toisesta silmästä, sitten toisestakin. Ja samaan pakettiin tuli vielä ikänäkö. Karsastava silmä leikattiin toisen kerran. Asento parani aika paljon. Näkö silmässä on aina ollut ihan kelvollinen, kun monella kuulemma silmä laiskistuu ja jää pois käytöstä ja lähes sokeutuu.
Eripariset silmät ovat, toisessa plussaa 2.75 ja toisessa 0.5 eikä ole syvyys- tai yhteisnäköä. Lisäksi on kaikenlaisia akseleita ja vekseleitä sen verran, että edullisista laseista voi vain nähdä unta.
Ja viimeinen vinkaus on hitaasti etenevä harmaakaihi molemmissa silmissä, oikeassa silmässä todettu jo kohta 10 vuotta sitten, vasemmassa muutama vuosi sitten. Viime aikona se on alkanut haitata jonkin verran. En esimerkiksi aja autoa mielelläni pimeässä, sillä vastaantulevien valot häikäisevät suunnattomasti. Saa nähdä, miten kauan menee vielä, ennen kuin silmät leikataan. Nykytekniikan ansiosta voi jopa käydä niin, että leikkauksen jälkeen en tarvitse minkäänlaisia laseja enää tai korkeintaan lukulasit.Saa nähdä nyt!
Minä tykkään välillä käyttää rillejä, kun voi piilottaa niiden taakse kamalat silmäpussit... Piilarit vanhenee kaapissa.
Kuittaan omasta puolestani ja ymmärrän täysin -- näin alle 40wee kaihihenkilönä. Kiusallista. Kävin kans just joku päivä sitten optikolla ja voi taivas sitä härdelliä, puhumattakaan sopivista ja ei-sopivista kehyksistä ja linssien ohennuksista ja ties mistä muusta... :/
Otan osaa. Ymmärrän sinua täysin. Minulla oli miinusta yli 7.Vihasin rillejä yli kaiken. Viime kesänä kävin laserleikkauksessa ja voi kun elämä on helppoa nykyisin. Sain uudet silmät. Olin käyttänyt piilareita 15v ja silmät ei enää kestäneet niitä. Onneksi sain rahat säästettyä ja sain toteutettua suuren haaveeni.
Sama täällä kuin ap:llä. Miinusta tosin "vain" -6. Siitäkin huolimatta optikkojen tarjouksilla voi heittää kuikkaa, kun joutuu kumminkin hankkimaan ne kustomoidut ja ohennetut linssit joita ei valmisrekistä löydy.
Lasik ei ole vaihtoehto, koska se tuhoaa hämäränäön, jota tarvitsen koska ajan paljon autolla pimeään aikaan. Kortiton kaveri kävi leikkauksessa, ja sanoo että siinä meni se viimeinenkin hämäränäkö.
Piilareita käytin kaksikymppisenä AINA, mutta ne maksavat niin pirusti. Päivälinssejä en voi käyttää - yksi sellainen hajosi kokeillessa silmääni ja optikko joutui ronkkimaan palat yksi kerrallaan pois - ja kuukausilinssejä ei voi jättää yöksi silmiin.
Minulla olisi varsin kauniit ja suuret silmät, mutta lasien takaa ne näyttävät pieniltä siansilmiltä. Kaikki rillipäille tarkoitetut meikkiohjeet ovat pluslasisille "näin saat silmäsi näyttämään pienemmiltä", silmien suurentamiseen ei ole ohjeita.
Mutta tähän on ollut pakko tyytyä seitsemänvuotiaasta asti. :(
Kuin minun elämää, ennen. Muistan vielä sen kauhean ajan, kun olin puolisokea ja elämä lasien kanssa yhtä helvettiä. Mutta kävin 3v. sitten leikkauttamassa silmäni ja olen todella onnellinen!
Milloin olet käynyt leikkauksen arvioinnissa? Nimittäin tekniikka paranee jatkuvasti ja nykyisin laitetaan myös linssejä silmään. Tsemppiä ap!
Oho. Mulla on aika lailla samat miinukset kuin ap:lla, mutta aina on löytynyt istuvat ja kauniit kehykset. Rahaa on toki mennyt.
Minäkin kyllä suosittelisin käymään uudestaan leikkausarvioinnissa, jos rillit noin elämää häiritsee. Koko ajan tekniikka kehittyy. Itse kävin leikkauksessa vuosi sitten ja on ollut ihan paras päätös. Leikkaus ei maksanutkaan kuin noin 2000 euroa, minulle ei voitu tehdä sillä uusimmalla tekniikalla sarveiskalvon epätasaisuuden vuoksi ja siksi käytettiin vanhempaa teknologiaa. Ihan täällä Suomessa leikattiin. Mitään ongelmia ei ole ollut. Näen täysin kirkkaasti eikä silmätkään ole kuivuneet tms.
Minullakin on -6 linssit, mutta olen kyllä löytänyt aina aika hyvin kehyksiä, näihin viimeisiin olen oikein tyytyväinen. Se hakeminen vaatii kyllä töitä, hain näitä varmaan pari kuukautta mutta tuntuivat heti hyvältä. Tuota en ihan ymmärtänyt että 5mm on paljon kehyksen leveydessä? Näissä on ainakin 5mm jos ei enemmän mutta kuuluu tuon tyyppisiin kehyksiin. Linssit on 2xohennetut eli tosi ohuet, hintaa laseille tuli kyllä 800e, mutta maksoin melkein puolet plussaseteleillä.
Minulla on myös jo ikänäköä, nyt onneksi on muotia vähän isommat kehykset ettei tarvi yrittää sovittaa sitä johonkin matalaan kehykseen.
Kehoittaisin ap:tä kysymään vielä piilolinsseistä ja leikkauksesta, ne kehittyvät koko ajan.
http://bluefrogoptics.com.au/image/cache/data/womens-spectacles/Versace/3164-GB1-S-750x750.jpg
Kaikista ärsyttävintä on kuulla joltain silmälasittomalta, että "mä niin toivoisin, että mullakin olis lasit, niin näyttäis fiksummalta ja skarpilta myös ilman meikkiä"! Aaargh, pistää tommoset imagolasi-ihmiset niin vihaksi!
tulimpahan lukemaan kun itellä sama juttu -7,5. nyt pakko saaha uuet lasit. eka ol ihan hirveet. kun iso kehysmuoti. menin valkkaamaan uudet kun takuu 3 kk. luulempa et jää käyttämättä, ei halunnut optikko ees antaa sovittaa pienempiä kehyksiä kun yritin sanoa. ei niitä ees oo tarjollakaan paljon. edellisissä näkö -7. ja on hyvät lasit myös ihan ohuetkin. miksköhän nää uudet ei ollu vai ei paljon oo huonontunu näkö. kumma juttu. lasit makso 800 e ja jos nää uudetkin samanlaiset vaik kehys uus niin pitämättä jää. enää ei voi vaihtaakkaan. uudet lasit ois kuitenkin saatava kun nää mitkä nyt on, on jo naarmuiset ja 5 vuotta vanhat. ikää 55 v. siis uudet lasit ol paljon paksummat vaikka näkö ei ole huonontunut paljon. vanhat on tosi ohuet. varmistin vielä että oli 3 kertainen ohennus, oli kuulema. kummallista on. vanhoilla nään kuitenkin hyvin mut kun on kuluneet jo.
Vierailija kirjoitti:
Ihan joka ikinen seikka osui kohdalleen ja VOI KYLLÄ, JAAN VITUTUKSESI TÄYSIN! :D Lisäisin listaan sen, että sattuu ihan kimakasti, kun lapsi lättäisee (vahingossa tai tahallaan) nyrkillä kehyksiin. Mulla on aina punaiset läntit nenätyynyjen kohdalla mm. tämän vuoksi.
Lisään kaikkeen edellä mainittuun muutaman jutun. Nikkeliallergia. Kalliiden kehysten maalit kestävät nykyään noin vuoden. Yleismonitehojen lisäksi lukulasit ja aurinkolasit. Aurinkolasit eivät ole monitehot, koska rahat loppuivat kesken. Nyt voin itse valita, haluanko päänsäryn aurinkolaseilla vai ilman. :(
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:28"]
Minä myös inhoan silmälaseja! En näe lähelle enkä kauas, kiitos ikänäön. Silmälasiliikkeiden tarjoukset on aina ihan huijausta, monitehoja ei todellakaan saa tarjoushintaan mistään. Hitto kun olisikin varaa ostaa kahdet lasit kerralla, että saisi vähän vaihtelua tähän tylsään naamaan.
Nyt olen oppinut pitämään lasini naarmuttomina pidempään, en koskaan puhdista niitä kuivalla liinalla vaan käytän aina vettä ja fairya. Linssit on uudenveroiset, vaikka lasit on jo kaksi vuotta vanhat.
[/quote]
Kyllä monitehojakin saa tarjouksilla. Itse ostin kahdet monitehot, yht. 509€, yhdet olisi maksaneet 419€.