Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväksytkö ajatuksen, että ensimmäiseltä sairaslomapäivältä ei maksettaisi palkkaa

Vierailija
12.01.2012 |

Ruotsissa auttanut lintsaamiseen.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liikaa myönnytyksiä työnantajapuolelle viime aikoina. Kohtelevat jo työntekijöitään kuin orjia. Kaikki mehut irti vaan ja eikun ulos sitten.

Vierailija
2/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoaa työterveyslääkärin palvelut. Monissa kunniss tk-lääkäreille ei edes saa aikaa poissaolotodistusta varten - sitä paitsi aivan järkyttävää resurssien tuhlausta tukkia päivystyksiä tms. flunssaisten saikkulappupyynnöillä.

Lasten sairauksista ei voida vaatia lääkärintodistusta, sillä työnanantaja harvoin tarjoaa työntekijöiden lapsille lääkäripalveluita. Tiedän firman, jossa tämä asia selvitettiin liiton lakimiehen avustuksella, ja lopputulos oli, että lasten kohdalla th-todistuksen on riitettävä.

Meillä tehosi se, että jokaisesta sairauslomapäivästä on tuotava lääkärintodistus. Sairaanhoitajan antama ei kelpaa, puhelimitse annettu loma ei kelpaa, jälkikäteen annettu todistus ei kelpaa. Poikkeuksia ovat tilanteet, joissa on joutunut sairaalaan esim. onnettomuuden tai infarktin takia, muuten on tuotava ensimmäisenä sairauspäivänä se todistus. Muuten päivä tulkitaan palkattomaksi eli omalla ilmoituksella ei sairasteta yhtään.

Esimerkiksi pahaa päänsärkyä poteva on saanut lepäillä työterveydessä pari tuntia parasta shoppailuaikaa, ihmeesti siitä oppii, että vain oikeasti sairas saa palkkaa sairastaessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoaa työterveyslääkärin palvelut. Monissa kunniss tk-lääkäreille ei edes saa aikaa poissaolotodistusta varten - sitä paitsi aivan järkyttävää resurssien tuhlausta tukkia päivystyksiä tms. flunssaisten saikkulappupyynnöillä. Lasten sairauksista ei voida vaatia lääkärintodistusta, sillä työnanantaja harvoin tarjoaa työntekijöiden lapsille lääkäripalveluita. Tiedän firman, jossa tämä asia selvitettiin liiton lakimiehen avustuksella, ja lopputulos oli, että lasten kohdalla th-todistuksen on riitettävä.

Meillä tehosi se, että jokaisesta sairauslomapäivästä on tuotava lääkärintodistus. Sairaanhoitajan antama ei kelpaa, puhelimitse annettu loma ei kelpaa, jälkikäteen annettu todistus ei kelpaa. Poikkeuksia ovat tilanteet, joissa on joutunut sairaalaan esim. onnettomuuden tai infarktin takia, muuten on tuotava ensimmäisenä sairauspäivänä se todistus. Muuten päivä tulkitaan palkattomaksi eli omalla ilmoituksella ei sairasteta yhtään. Esimerkiksi pahaa päänsärkyä poteva on saanut lepäillä työterveydessä pari tuntia parasta shoppailuaikaa, ihmeesti siitä oppii, että vain oikeasti sairas saa palkkaa sairastaessaan.

koska laki sanoo "Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestosta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta". Soitolla saatu terveydenhoitajan "lupa" ei välttämättä ole luotettava, joten palkkaa ei tarvitse maksaa.

Vierailija
4/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy. Entistä useampi olisi sairaana töissä. Varsinkin kaikki määräaikaiset / pätkätyöläiset, joiden on kerättävä kaikki liikenevät roposet maailmalta sen päivän varalta, kun ei ole töitä.

Ja pienten lasten vanhemmat kärsisivät. Juuri he ovat muutenkin palkka- ja urakuopassa.

Vierailija
5/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voin sitten sulkea aamulla puhelimen ja sairastaa. Joku muu siirtelee mun asiakastapaamiset pois siksi aikaa kun olen sairaana ja sairastan rauhassa sen aikaa kunnes olen terve.

En lue sähköpostia, en huolehdi deadlineja, en vastaa asiakkaille vaan edellytän että pomo hoitaa nämä.

Silloin kun olen töistä pois sairauden vuoksi, olen niin kipeä, että olisin sen vaikka palkattomana, mutta sitten vaadin että kaikki työhön liittyvä on pyyhittävä siltä päivältä pois.

Esim. nyt joudun sairaana aamulla tsekkaamaan kalenterini ja hoitamaan mm. mahdollisten palaverien siirrot ihan itse ja delegoimaan polttavat deadlinet jollekin toiselle itse ja soittelemaan useita puheluita ja laittamaan sähköpostiin lomavastaajan ja myös vastaamaan puhelimeen tai soittamaan takaisin herättyäni jos olen nukkunut ja kyseessä on joku kiireellinen asia.

En kyllä ymmärrä miten tällainen olisi työnantajan etu. Tulee työantajille aika paljon halvemmaksi maksaa siltä ekalta päivältäkin sairasajan palkka ja tunnollinen työntekijä on sen verran tyytyväinen, että pitää tärkeimmät asiat rullaamassa vaikka ei tarvitsisi.

Äkkiä alkaisi isotkin asiakassuhteet kärsimään tai muut työt tekemättä työpaikalla, jos joku joutuu alkaa yhtäkkiä selvittelemään toisen tehtäviä. Siinä menee äkkiä yhden henkilön töiden tekemiseen viiden ihmisen aika, jos pitää kylmiltään selvitellä mitä kenenkin asiakkaan kanssa on sovittu, missä mennään jne. On tullut vastaavaa joskus tehtyä, ja siihen menee ihan järjettömästi aikaa vaikka itse työn osaakin.

Vierailija
6/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos joskus joutuisin onnettomuuteen töissä ja vaikkapa sairaalaan, siinä ei paljon painaisi ensimmäisen sairaspäivän palkka.

Vierailija
7/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liiton lakimieheltä. Perusteena oli, että lääkärintodistuksen vaatimista lasten sairaudesta ei voida pitää kohtuullisena, sillä se olisi edellyttänyt käytännössä yksityislääkärin käyttöää työntekijän kustannuksella JA on yleisesti hyväksytty käytäntö, että terveydenhoitaja voi kirjoittaa lomaa flunssista tms. tavallisista taudeista. Palkanmaksu taas määrittyy TES:in mukaan.

Silloin se hoitopäivä on palkaton

tarjoaa työterveyslääkärin palvelut. Monissa kunniss tk-lääkäreille ei edes saa aikaa poissaolotodistusta varten - sitä paitsi aivan järkyttävää resurssien tuhlausta tukkia päivystyksiä tms. flunssaisten saikkulappupyynnöillä. Lasten sairauksista ei voida vaatia lääkärintodistusta, sillä työnanantaja harvoin tarjoaa työntekijöiden lapsille lääkäripalveluita. Tiedän firman, jossa tämä asia selvitettiin liiton lakimiehen avustuksella, ja lopputulos oli, että lasten kohdalla th-todistuksen on riitettävä.

Meillä tehosi se, että jokaisesta sairauslomapäivästä on tuotava lääkärintodistus. Sairaanhoitajan antama ei kelpaa, puhelimitse annettu loma ei kelpaa, jälkikäteen annettu todistus ei kelpaa. Poikkeuksia ovat tilanteet, joissa on joutunut sairaalaan esim. onnettomuuden tai infarktin takia, muuten on tuotava ensimmäisenä sairauspäivänä se todistus. Muuten päivä tulkitaan palkattomaksi eli omalla ilmoituksella ei sairasteta yhtään. Esimerkiksi pahaa päänsärkyä poteva on saanut lepäillä työterveydessä pari tuntia parasta shoppailuaikaa, ihmeesti siitä oppii, että vain oikeasti sairas saa palkkaa sairastaessaan.

koska laki sanoo "Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestosta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta". Soitolla saatu terveydenhoitajan "lupa" ei välttämättä ole luotettava, joten palkkaa ei tarvitse maksaa.

Vierailija
8/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä osannut kyseenalaistaa sitä, mielestäni se oli ok.

Vierailija
9/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi työnantajana (palkanmaksajana) olen yksin ja ainoana vastuussa siitä, että ihmiset sairastavat. Eli voisi motivoida ihmisiä myös huolehtimaan itsestään, kun sillä on oman tilipussin kannalta merkitystä.

Vierailija
10/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt järjetöntä, että sairaana olosta saa yleensäkin palkkaa. Uskon että käytäntö tulee kyllä tännekin, jos se kerran ruotsissakin on koettu positiiviseksi asiaksi.

Vierailija
11/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut 7 ja puoli vuotta samassa firmassa helsingissä töissä vakituisena eikä meille ole koskaan maksettu ekasta päivästä palkkaa.Ei vaikka on sairauslomatodistus lääkäriltä.

Palkkalapussa lukee sen päivän kohdalla omavastuu päivä.

Onko pomo huijannut kaikki nämä vuodet?

Vierailija
12/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toki voin tulla sitten sairaana töihin ja sairastuttaa muutkin.

Vierailija
13/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liiton lakimieheltä. Perusteena oli, että lääkärintodistuksen vaatimista lasten sairaudesta ei voida pitää kohtuullisena, sillä se olisi edellyttänyt käytännössä yksityislääkärin käyttöää työntekijän kustannuksella JA on yleisesti hyväksytty käytäntö, että terveydenhoitaja voi kirjoittaa lomaa flunssista tms. tavallisista taudeista. Palkanmaksu taas määrittyy TES:in mukaan.

Silloin se hoitopäivä on palkaton

pelkkä vanhemman sana siitä, että lapsi on sairas. Ei se muutu todeksi, jos sen soittaa terveydenhoitajalle ja tämä puhelimessa lupaa kirjoittaa sairauslomaa. Eli puhelimitse saatu sairausloma lapselle ei ole luotettava, lapsi pitää käyttää terveyskeskuksessa tai lääkärillä. Silloin ei tarvitse maksaa palkkaa vanhemman ollessa lasta hoitamassa.

Asia on työnantajapuolen lakimiehen kanssa tarkistettu: pelkkä soitto ei riitä luotettavaksi selvitykseksi.

Vierailija
14/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voin sitten sulkea aamulla puhelimen ja sairastaa. Joku muu siirtelee mun asiakastapaamiset pois siksi aikaa kun olen sairaana ja sairastan rauhassa sen aikaa kunnes olen terve. En lue sähköpostia, en huolehdi deadlineja, en vastaa asiakkaille vaan edellytän että pomo hoitaa nämä. Silloin kun olen töistä pois sairauden vuoksi, olen niin kipeä, että olisin sen vaikka palkattomana, mutta sitten vaadin että kaikki työhön liittyvä on pyyhittävä siltä päivältä pois. Esim. nyt joudun sairaana aamulla tsekkaamaan kalenterini ja hoitamaan mm. mahdollisten palaverien siirrot ihan itse ja delegoimaan polttavat deadlinet jollekin toiselle itse ja soittelemaan useita puheluita ja laittamaan sähköpostiin lomavastaajan ja myös vastaamaan puhelimeen tai soittamaan takaisin herättyäni jos olen nukkunut ja kyseessä on joku kiireellinen asia.

En kyllä ymmärrä miten tällainen olisi työnantajan etu. Tulee työantajille aika paljon halvemmaksi maksaa siltä ekalta päivältäkin sairasajan palkka ja tunnollinen työntekijä on sen verran tyytyväinen, että pitää tärkeimmät asiat rullaamassa vaikka ei tarvitsisi. Äkkiä alkaisi isotkin asiakassuhteet kärsimään tai muut työt tekemättä työpaikalla, jos joku joutuu alkaa yhtäkkiä selvittelemään toisen tehtäviä. Siinä menee äkkiä yhden henkilön töiden tekemiseen viiden ihmisen aika, jos pitää kylmiltään selvitellä mitä kenenkin asiakkaan kanssa on sovittu, missä mennään jne. On tullut vastaavaa joskus tehtyä, ja siihen menee ihan järjettömästi aikaa vaikka itse työn osaakin.

Vierailija
15/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin virkamiesten yleinen käsitys siitä että niin ja niin monta päivää "saa" pitää sairaslomaa, kyselevät sit toisiltaan et joko sä oot pitäny kaikki sun sairaslomapäivät.. Maanantait on pahin päivä jolloin ollaan "sairaana" toisena tulee perjantai, ylläri. Olen kaupungin henkilöstölautakunnassa, ja hallituksen edustaja sanoi että kaupungin hallitus on jo miettinyt sosiaali- ja terveyspalvelujen ulkoistamista kokonaan kun ne sairaslomapäivät on karannu täysin käsistä, kaupunki menee "konkkaan" niiden takia. Muissa vastaavan kokoisissa kaupungeissa on paljon vähemmän poissaoloja, kaikkia keinoja on yritetty, esim. työpaikkakohtaisia kyselyjä tehty et mikä on ongelma, esimiehiä koulutettu.. Ja tämä malli että eka päivä palkattomana on tullut esille yhtenä keinona.

Vierailija
16/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko pidetään aiheettomia sairaslomapäiviä. Omallakin työpaikalla pidetään kyllä huoli siitä että jos ei olla sairaana pitää kiintiö saada täyteen.

Vierailija
17/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on enemmän sairaana töihin tulevia kuin lusmuja.

Karenssipäivän takia loputkin tulisivat sairaana levittämään tautiaan, työteho voi olla muutam an viikonkin olematon kun sairstelu pitkittyy.

Tai sitten ollaan sairaana töissä, tila pahenee ja joutuu pidemmälle sairaslomalle kun alunperin olisi selvinyt2-3 päivän poissaololla.

Olin aikanaa Ruotsissa töissä jaa kyllä se kurjasti tilipusissa näkyi yksi poissaolopäivä..

Pienituloiselle tämä olisi mahdoton yhtälö.

Sukulaiseni Ruotsissa onkin aina kipeänä töissä, makaa sitten lepohuoneen sohvalla. Kotiin hän jää jollei kerrassaan pysty matkustamaan töihin.

Mitä hyvää siinä on?

Vierailija
18/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä etua minä saan, että menetän yhden päivän palkan?

Se on jokaisen etu. Tietysti omassa työssä kukaan ei tee tehtäviäni vaan ne jäävät rästiin, jolloin niiden tekemisestä ylitöinä pitää maksaa korvaus.

Vierailija
19/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika, en TIETENKÄÄN kannata. Vain idiootit ja ahneet työnantajat kannattaa. Ja minulla on tästä kokemusta koska itse en saa ekoilta saikkupäiviltä mitään. Näin ollen olen TODELLA harvoin pois töistä. Kuulostaa varmaan hyvältä tähän asti. Olen ollut töissä vesirokossa, angiinassa, kuumeessa, KOVASSA nuhassa ja yskässä, ripulissa jne. Eikö haittaa vieläkään? Olen kokkina vanhainkodilla, jossa vanhukset huonokuntoisia jo ilman tautejakin. Onko tosiaan fiksua jos tähän ajaudutaan? Koska itselläni ei ole todellakaan varaa menettää yhtään palkkapäivää kun osa-aikainen olen jo valmiiksi.

Vierailija
20/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyn!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä