Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykylapset ei osaa uida, ei hiihtää, ei luistella

Vierailija
11.01.2012 |

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat osanneet uida ja luistella ihan hyvin jo viisivuotiaana. Isompi osaa hiihtää hyvin, nuorempi joten kuten. Lapset ovat olleet uimakoulussa ja luistelukoulussa ja on heidän kanssaan tietysti muutenkin uitu ja luisteltu. Hiihtäminen on jäänyt vähän vähemmälle.

Vierailija
22/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyvanhemmat on niin perkeleen laiskoja, ylilihavia lössyköitä, että mitäs muuta niitä lapsista voisi tulla? Eihän tollasia lajitaitoja voi oppia kuin harjoittelemalla ja jos ainut paikka mihin vanhemmat kuskaa on koulu ja lähin Mäkkäri, niin eipä siinä juuri uimaan tahi hiihtämään opi.

Vanhemmat saa katsoa peiliin ja pitkään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hiihto ja luistelu, voi taivas miten yliarvostettuja turhia välineurheilulajeja. Sais niitä harrastaa, jos niistä tykkää. Miksi niiden pitäisi olla koko kansan suosikkilajeja? Menneiden vuosikymmenten meininkiä.

Vierailija
24/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kun ne hiihtäjälapset eivät enää osanneet lypsää lehmiä.

Vierailija
25/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavatko edes ajaa polkupyörällä ? Tai ratsastaa?

Kyllä maalaislapset ainakin pohjoisessa osaavat yleensä sekä luistella että hiihtää, ja useimmat myös uida.

Vierailija
26/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisiä uimarantoja vähän? Kamoon, eiköhän jotain joku plätti löydy jossa uida voi, halusta taitaa olla kiinni. Ja uimahallien hinnat on suhteellisia.. Röökiaskiin menee helposti 5euroa- samalla summalla veis jo lapsen uimaan.

T: Lapset 12 ja 6, molemmat luistelee, ui ja hiihtää, jopa pyöräilee

Vierailija
27/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kannattaa satsata vaan heti kunnon suksiin jossa kärkisiteet niin kuin aikusillakin, niillä pääsee hyvin hiihtämään. Meidän neljävuotiaskin räpiköi ensin remmisuksilla kunnes ostettiin samanlaiset kun isosiskollekin ja hiihto alkoi sujua ihan eri malliin. Huonot välineet tappavat sen innostuksenkin! Ja se joka miettii ettei oo varaa niin lasten käytettyjä hiihtovälineitä löytyy kyllä jos vaan viitsii kysellä tai etsiä.

Niin ja mun kaks vanhinta lasta osaa noi kaikki em. taidot ihan hienosti. Kolmas on vasta vauva joten ei vielä mutta kolmen vuoden päästä varmasti. Ehkä toiset perheet pitävät näitä taitoja tärkeinä ja vievät lapsia pienestä saakka urheilemaan, toiset taas eivät joko itse pidä em lajeista tai pitävät jotain muuta asiaa tärkeämpänä ja käyttävät vapaa-aikansa siihen.

Nimim perhe joka viettää vapaa-aikaansa metsässä, jäähallilla, ladulla ja uimahallilla. Ehdimme myös käydä kirjastossa ja erilaisissa kulttuuririennoissa;-)

Vierailija
28/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas opettajana olen yllättynyt miten hyvin esim. alkuopetusikäiset hallitsevat nykyisin nuo taidot. Ekaluokalla jo luistellaan ja hiihdetään tyydyttävästi ja osa jopa kiitetävästi ja valtaosa tokaluokkalaisista oppii viimeistään tokaluokan uimakoulussa uimaan. Ilo seurata!

Minulla on erittäin toiminnallinen kakkosluokka. Luokassa on paljon oppilaita, joiden on vaikea keskittyä, kuunnella ohjeita ja toimia ohjeiden mukaan. Viime talvena oli loistavat talviliikuntamahdollisuudet ja sekä hiito että luistelu sujuivat kuin vettä vain. Olin ällikällä päähän lyöty, koska ajattelin, että ekaluokkalaisista vielä moni tarvitsee tukea luistelussa ja että hiihtokin voi olla hankalaa. Kaikilla, ihan kaikilla oli kunnon välineet (huom. koulu ei todellakaan sijaitse millään hienostoalueella). Voitte kuvitella kuinka nautin hiihtoladulla auringon paistaessa kun oppilaat kinusivat "saadaanko hiihtää vielä yksi kierros?", luokkahuoneessa nimittäin ei sujunut ihan niin mallikkaasti hommat.

t. toinen ope

Vierailija
29/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa järjestetään viiden kerran uimaopetus ja arvaatte varmaan, että samaiset muksut olivat myös vesipetoja (kunhan sieltä pukuhuoneesta ensin selvittiin altaalle käsirysyjen kautta).

Minä taas opettajana olen yllättynyt miten hyvin esim. alkuopetusikäiset hallitsevat nykyisin nuo taidot. Ekaluokalla jo luistellaan ja hiihdetään tyydyttävästi ja osa jopa kiitetävästi ja valtaosa tokaluokkalaisista oppii viimeistään tokaluokan uimakoulussa uimaan. Ilo seurata!

Minulla on erittäin toiminnallinen kakkosluokka. Luokassa on paljon oppilaita, joiden on vaikea keskittyä, kuunnella ohjeita ja toimia ohjeiden mukaan. Viime talvena oli loistavat talviliikuntamahdollisuudet ja sekä hiito että luistelu sujuivat kuin vettä vain. Olin ällikällä päähän lyöty, koska ajattelin, että ekaluokkalaisista vielä moni tarvitsee tukea luistelussa ja että hiihtokin voi olla hankalaa. Kaikilla, ihan kaikilla oli kunnon välineet (huom. koulu ei todellakaan sijaitse millään hienostoalueella). Voitte kuvitella kuinka nautin hiihtoladulla auringon paistaessa kun oppilaat kinusivat "saadaanko hiihtää vielä yksi kierros?", luokkahuoneessa nimittäin ei sujunut ihan niin mallikkaasti hommat.

t. toinen ope

Vierailija
30/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin minä vastaavan ikäisenä.

6v ja 4v osaavat molemmat luistella ja hiihtää, 6v myös uida. Itse opin muinaisuudessani luistelemaan vasta ekaluokalla ja uimaan vielä myöhemmin (ei ollut uimahallia, käytiin uimassa vain kesäisin).

Vierailija
31/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en osaa vaikka olen 1970-luvulla syntynyt. Eikä useimmille nuo taidot ole tosiaan mitenkään tärkeitä.

Vierailija
32/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en ihmettele nykylapsia/nuorisoa, joka ei tunnu osaavan mitään. Täälläkin vanhemmat valittavat, että "joutuvat" hommaamaan luistimet tai sukset koululiikuntaa varten. Voisi niitä muulloinkin käyttää ja tehdä siitä jopa mukavaa puuhaa lapsille.

Koulussa kyllä opetetaan, mutta sehän on niin "out" lasten keskuudessa kun kotona odottaa pleikat ja äksboksit ja wiit yms. Jos liikkua voi telkan edessä niin miksi sitä pukisi ja menisi ulos?

nim. sisaruksilleni opettanut kaiken tuon

Vierailija
33/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on käynyt uimakoulua ja uimahyppyjäkin harrasti vuoden. Hiihtänyt on kaksi talvea kerran viikossa ja luistelut jäähallissa jo 3 vuotta pari kertaa viikossa.

Meidän onnemme on että meillä jäähalli on lähellä, jolloin luistelukausi on pitkä syykuusta-huhtikuulle.

Vierailija
34/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hiihdin kilpailuissa ollessani 2v, luistimilla olin monesti jo reilusti ennen kouluikää, uimaan opin ollessani 6-7v. Neljävuotias tyttäreni osaa uida, luistella ja hiihtää. 2-vuotias pikkusisko oppi juuri luistelemaan, hiihtoa kokeillaan myös tänä talvena jos lunta saadaan ja uimassa käydään säännöllisesti, pinnalla ei toki vielä tämä pienempi ilman apuja pysy. Keskimäärin ei tässä perheessä ole taidot huonontuneet. Jospa annettais jokaisen vastata omasta jälkikasvustaan parhaansa mukaan.

Vierailija
35/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

56 prosenttia kuitenkin harrastaa vielä 12vuoden iässä jotain ohjattua liikuntaa. Se on sentään hyvä, kun koko ajan puhutaan niinkuin kukaan ei enää liikkuisi ollenkaan.

Vierailija
36/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavat skeitata, parkuurata, potkunyrkkeillä, stripata.

On paljon lajeja. Monipuolisempia kuin monotooninen hiihto. Nykynuoriso yksinkertaisesti on taidokkaampaa, kuin meikäläiset ikinä oli.

Vierailija
37/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n olisi kannattanut väitää että nykylapset osaavat uida, hiihtää ja luistella niin varmasti joku olisi tuullut todistamaan että ei pidä paikkansa. ;-D

Vierailija
38/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole paikkoja, missä uida! Missäs te oikein asutte? Meressäkö ei voi uida? Ja niitä järviäkin on aika kiitettävä määrä... Lisäksi luulisi uimahallinkin löytyvän aika monelta paikkakunnalta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä