Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Shokkitulos: Tuo vasemman laidan Gallup (pikkulapsen istumasuunta autossa)

Vierailija
10.01.2012 |

Huvikseni klikkasin tuota vasemman laidan galluppia, jossa kysytään, matkustaako alle 3-vuotias lapsesi selkä vai kasvot menosuuntaan autossa.

Klikkasin tietenkin, että "selkä menosuuntaan", kun se on turvallisinta, Liikenneturvan kiistaton suositus, minkä maalaisjärkikin sanoo.

Olin ihmeissäni, kun tulokseksi kerrottiin, että peräti 54% laittaa lapsensa autoon kasvot menosuuntaan! Eikä kyse voinut edes olla muutaman hihhulin vastauksesta, kun vastanneita oli jo yli 600.

Voisiko joku selventää, että mistä toi johtuu? Olin pitänyt itsestään selvänä, etten minä ainakaan ala säveltämään tuollaisissa turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Laittavatko nämä samat ihmiset lapsensa ilman turvavöitäkin sinne autoon, koska "se on lapsesta mukavampaa" tms.??

Ihan vilpittömästi haluaisin kuulla, kun en tajua yhtään...kertokaa mitä multa (ja Liikenneturvan asiantuntijoilta) on mennyt ohi??

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esim amerikkalaiset ja saksalaiset (suuria autoilumaita molemmat) väärässä.

Saksasta ei edes löytynyt selkä menosuuntaan laitettavaa istuinta kaukalon jälkeen.

Tosin meillä lapset matkustaneet selkä menosuuntaan liki 4 vuotiaiksi. Kun johonkin sitä vaan on päädyttävä. Ja tuolla tavalla mahtui enemmän istuimiakin autoon.

Selkä menosuuntaan ei ole suositus vain Suomessa, vaan ylipäänsä Pohjoismaissa. Nykyään tätä ilmeisesti ollaan alettu suositella alle kolmevuotiaille myös Yhdysvalloissa. Yksi syy on se, että lasten turvallisuuteen (ja aiemmin liikenneturvallisuuteen ylipäänsä) on perinteisesti kiinnitetty Skandinaviassa huomiota eri tavalla kuin muualla maailmassa. (Tämän huomaa mm. siitä, että Autoliitonkin referoimat eurooppalaiset turvaistuintestit eivät testaa vain turvallisuutta, vaan painoarvon saavat mm. käyttömukavuus, pesuominaisuudet, asennustapa jne. ja selkä menosuuntaan -asennusmahdollisuudesta saa jopa miinuspisteitä (!), Ruotsalaisissa testeissä keskitytään turvallisuuteen ja tuloksetkin ovat osin erilaiset).

Toinen syy on se, että liikenne on täällä toisenlaista kuin Saksassa. Kasvot menosuuntaan istuimia on Saksassa perusteltu sillä, että ne olisivat turvallisin vaihtoehto Saksan liikenteessä vaarallisimmaksi katsotussa tilanteessa, nimittäin moottoriteiden Stau-ruuhkassa: kun moottoritiellä ruuhkan takia pysähtymään joutuneen auton perään rysäyttää yli 200 km/h auto, on tuossa peräänajetussa autossa turvallisinta olla kasvot menosuuntaan. Suomen moottoriteillä on nopeusrajoitukset ja ylipäänsä pysähtymisen aiheuttavat ruuhkat harvinaisia, siksi ko. tyyppiset kolarit ovat onneksi harvinaisia.

Saksastakin sitä paitsi nykyään saa ihan helposti useankinlaisia selkä menosuuntaan istuimia. Itse olen meidän useamman turvaistuimen (mm 3 kpl selkä menosuuntaan istuimia) tilannut Saksasta ja valikoima oli ihan sama kuin Suomessa (hinnat vain toista luokkaa).

8

Vierailija
2/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä verrata esimerkiksi turvavöittä oloa ja kasvot menosuuntaan -istuimia. Kaikki eivät ole lukeneet esimerkiksi Vauva-lehden asiaa käsittelevää artikkelia, vaan noudattavat LAKEJA. Suomessakin myydään istuimia, jotka ovat standardien mukaisia ja joissa saa kuljettaa lasta kasvot menosuuntaan tietyn kilorajan jälkeen. Meillä on noudatettu näitä ohjeita kun en ensimmäisten lapsieni kohdalla harrastanut AV-palstaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä verrata esimerkiksi turvavöittä oloa ja kasvot menosuuntaan -istuimia. Kaikki eivät ole lukeneet esimerkiksi Vauva-lehden asiaa käsittelevää artikkelia, vaan noudattavat LAKEJA. Suomessakin myydään istuimia, jotka ovat standardien mukaisia ja joissa saa kuljettaa lasta kasvot menosuuntaan tietyn kilorajan jälkeen. Meillä on noudatettu näitä ohjeita kun en ensimmäisten lapsieni kohdalla harrastanut AV-palstaa...

Mua ei henkilökohtaisesti ärsytä niinkään se, että joku päättää kuljettaa lastaan kasvot menosuuntaan istuimessa. Kumpikin on laillinen tapa ja kukin vamhempi saa itse tehdä valintansa. Ärsyynnyn siitä, että täällä on noita palkki-istuimen myyjiä ja markkinoijia puhumassa ihan potaskaa ja väittämässä, että se olisi ihan yhtä turvallista kuin selkä menosuuntaan.

Itsekin olen siis kuljettanut lasta alle 3-vuotiaana kasvot menosuuntaan istuimessa (matkapahoinvoinnin takia), mutta en yritä väittää, että ettenkö olisi ottanut siinä riskiä.

8

Vierailija
4/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 2 vuotiaana meidän lapsi kääntyi kasvot menosuuntaan, vastasin siis että kasvot menosuuntaan, vaikka suurimman osan alle 3v ajastaan on siis ollut selkä menosuuntaan.

Vierailija
5/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 2,5-vuotias käännettiin pari kuukautta sitten nenä menosuuntaan. Selkä meosuuntaan oli lapsella niin ahdasta olla, jalat ihan lytyssä, ja sama juttu pelkääjän paikalla, siinäkään ei mahtunut kunnolla istumaan, kun turvaistuin vei niin ison tilan.

Istuu nyt Recaro young sport-turvavyöistuimessa nenä menosuuntaan.

Vierailija
6/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi muistan lukeneeni, että kaupunkiajossa peräänajot ovat yleisempiä (maantieajossa nokkakolarit, ilm. tässä siis esim. tieltä ulos ajamiset, kirvikolarit yms. ovat nokkakolareita) ja silloin kasvot menosuuntaan on turvallisempi ja me ajamme 95 % vaan kaupungissa.

Vierailija
7/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Cybexin pallas, eli palkki-istuin käytössä. Tyttö melkein 2v. Tykkää kun näkee maisemia ja vanhemmilla turvallinen olo kuitenkin!

http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/cybex…

Vierailija
8/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen piti noin 2-vuotiasta lasta sylissään etupenkillä.

Joten turvallisempaa se on lapselle, oli kasvot sitten menosuuntaan tai vaikka vasemmalle, kunhan on turvaistuimessa.

Vierailija
9/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne uudet palkki-istuimet, joita ainakin euroopassa pidetään turvallisimpana. Meillä mennään kyllä selkä menosuuntaan, mutta noita olen kuullut kehuttavan.

http://www.kiddy.de/blog/fi/2011/05/06/oikaisu-kiddyn-turvapalkillisiin…

http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=2669

https://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product/Concord-Tran…

Vierailija
10/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki edellä kommentoineet ovat vastanneet kysymykseen: Oletko siirtänyt lapsesi matkustamaan autossa kasvot menosuuntaan alle 3-vuotiaana? Vastauksien mukaan kaikkien lapset kuitenkin alkuun matkustaneet selkä menosuuntaan.

(En haluaisi tästä taas tehdä kiistelyä palkki-istuinten turvallisuudesta, mutta niiden ei valitettavasti ole osoitettu olevan muita kasvot menosuuntaan -istuimia turvallisempia. Fakta on edelleen se, että alle 3-vuotias matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan. Toisaalta mikään ei ole mustavalkoista, meilläkin autopahoinvoiva esikoinen siirtyi kasvot menosuuntaan ennen kuin täytti 3.)

Vierailija
11/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit rinnastaa lapsen kuljettamisen kasvot menosuuntaan ja turvavyön käyttämättä jättämisen?? Eihän tuo tulos mikään shokki ole. Mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä hankalampaa ja epämiellyttävämpää lapsen on istua selkä menosuuntaan.

Itse pidän hihhuleina niitä, jotka jaksaa vänkätä tätä asiaa. Ehkä se on tapa hälventää pelkoa: kun oikein haukkuu muita, niin ehkä alkaa uskoa, että jos onnettomuus sattuu, niin se osuu oikeutetummin niiden kohdalle, jotka toimivat toisin.

Vierailija
12/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen piti noin 2-vuotiasta lasta sylissään etupenkillä. Joten turvallisempaa se on lapselle, oli kasvot sitten menosuuntaan tai vaikka vasemmalle, kunhan on turvaistuimessa.

Tooosi hyvin ymmärsit jutun pointin...kiva.

Oliko joku kysynyt sitä, kumpi on turvallisempaa lapselle, istua turvaistuimessa nenämenosuuntaan vai ei istua istuimessa lainkaan? Ei ollut.

Vierailija
13/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa mihinkään jättiautoon, joten pienehkössä autossa ei pitkä 2v3kk ois enää mitenkään mahtunut takapenkille selkä menosuuntaan. Pidän suurempana riskinä sitä, että lapsi on puutuneena polvet kiinni leuassa, jos sattuu äkkijarrutustilanne. Lisäksi asento on lapselle pahaksi pitkällä ajomatkalla. Omalla ajamisellani voin vähentää kolaririskiä, ennakoimalla.

Vierailija
14/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit rinnastaa lapsen kuljettamisen kasvot menosuuntaan ja turvavyön käyttämättä jättämisen?? Eihän tuo tulos mikään shokki ole. Mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä hankalampaa ja epämiellyttävämpää lapsen on istua selkä menosuuntaan. Itse pidän hihhuleina niitä, jotka jaksaa vänkätä tätä asiaa. Ehkä se on tapa hälventää pelkoa: kun oikein haukkuu muita, niin ehkä alkaa uskoa, että jos onnettomuus sattuu, niin se osuu oikeutetummin niiden kohdalle, jotka toimivat toisin.

Höpö höpö. Minä, siis ap, en tietenkään ole rinnastanut turvavöittä matkustamista ja kasvot menosuuntaan matkustamista. Mistä ihmeestä sen sait päähäsi??? Joku muu tuossa siitä kirjoitti, en minä todellakaan. Eli kannattaa ensin lukea, sitten varmistaa ymmärtävänsä, sitten vielä vetää henkeä...ja vasta sitten haukkua muita, mikäli aihetta on. Ok?

Juu, kiitoksia monille selvennyksestä. Toki ymmärrän, jos teistä osa on ajatellut kysymyksen juuri noin - eli että onko lapsi hieman ennen kolmea ikävuottaan siirretty kasvot menosuuntaan istuimeen. Tuo selvensi asiaa aika paljon. Meillä tosin oli ihan tavallinen perheauto (Golf) ja tavallinen istuin (joku Britax) ja pitkä lapsi, mutta kyllä hän selkämenosuuntaan reilu 3-vuotiaaksi matkusti. Toki jalat hieman koukussa olivat, muttei mitenkään paljon.

Niinpä en edes tullut ajatelleeksi, että tuo totaalinen lapsen mahtumattomuus istuimeen/autoon ilman polvia suussa olisi isokin ongelma, mutta näemme se sitä on.

Vierailija
15/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kun vanhemmillani on sellainen ja se on oikeasti ns.pikkuautoksi iso! Käypä vertaamassa johonkin oikeasti pikkuautoon tai vaikkapa perussedaniin niin istuinten sijoittelun ja säätömahdollisuuksien takia paljon golfia ahtaampia:)

Vierailija
16/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset Kiddyn penkissä naama menosuuntaan jo 9kk eteenpäin. Ihan turvallista on, penkki hyvä. Myös oman järjen käyttö on sallittua näissä asioissa.

Toki, jos tykkäät viilata pilkkua, niin ihan vapaasti. Suositukset on suosituksia, ei määräyksiä ja ehdottomia totuuksia.

Vierailija
17/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kun vanhemmillani on sellainen ja se on oikeasti ns.pikkuautoksi iso! Käypä vertaamassa johonkin oikeasti pikkuautoon tai vaikkapa perussedaniin niin istuinten sijoittelun ja säätömahdollisuuksien takia paljon golfia ahtaampia:)

Golf EI ole edes pikkuauto, eikä kukaan ole niin väittänyt. Golf on alemman keskiluokan auto, ja sellaiseksi siinä on hieman keskimääräistä pienemmät takatilat. Kokonaisuudessaan auton takatilat ovat jonkin verran suomalaista keskivertoautoa pienemmät. Tarkoittaa siis sitä, että totta kai sitten ihan oikeissa "pikkuautoissa" on pienemmät takatilat.

(Tämä av-palsta ei ehkä ole se hedelmällisin paikka alkaa juttelemaan autoista enkä tätä nyt jatkakaan enempää, mutta toi vain oli pakko korjata.)

Vierailija
18/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on syntinyt. Meidän 2v 8kk käännettiin kasvot menosuuntaan kun alkoi toppavaatekausi. Ei olisi itse halunnut, mutta tila loppui yksinkertaisesti kesken.

Vierailija
19/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi muistan lukeneeni, että kaupunkiajossa peräänajot ovat yleisempiä (maantieajossa nokkakolarit, ilm. tässä siis esim. tieltä ulos ajamiset, kirvikolarit yms. ovat nokkakolareita) ja silloin kasvot menosuuntaan on turvallisempi ja me ajamme 95 % vaan kaupungissa.

entä jos itse ajat sen peräänajon?

Summa summarun, turvallisin tapa asettaa istuin autoon riippuu siitä, mistä suunnasta niitti tulee - jos se tulee takaa, niin turvallisin on olla nenä menosuuntaan, jos se tulee edestä, niin selkä menosuuntaan.

Kun kolareissa on aina kaksi osapuolta, niin aina toinen ottaa niitti edestä ja toinen takaa, eli todennäköisyys tilastojen valossa on 50/50. Tähän sitten voi vaikuttaa omalla ajotavalla. Itse väittäisin, että todennäköisemmin joku ajaa minun perääni, kuin minä jonkun muun.

P.S. Ai niin ja onhan olemassa suistumisonnettomuudet, jossa yleensä mennään nokka edellä johonkin. Tämä muuttanee tilastoja niin, että suurempi osa niiteistä tuleekin edestä päin ja siten selkä menosuuntaan olisi turvallisempi.

P.P.S. Samaten jos joku kääntyy maantiellä eteen, niin siihen kylkee vedetään aina nokka edellä, eli tämäkin puhuu selkä menosuuntaan puolesta. Jos taas itse menee jonkun eteen, niin niitti tulee kylkeen, eikä tuolin suunnalla ole niin väliä.

Vierailija
20/39 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laittavatko nämä samat ihmiset lapsensa ilman turvavöitäkin sinne autoon, koska "se on lapsesta mukavampaa" tms.??"

Miten voit rinnastaa lapsen kuljettamisen kasvot menosuuntaan ja turvavyön käyttämättä jättämisen?? Eihän tuo tulos mikään shokki ole. Mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä hankalampaa ja epämiellyttävämpää lapsen on istua selkä menosuuntaan. Itse pidän hihhuleina niitä, jotka jaksaa vänkätä tätä asiaa. Ehkä se on tapa hälventää pelkoa: kun oikein haukkuu muita, niin ehkä alkaa uskoa, että jos onnettomuus sattuu, niin se osuu oikeutetummin niiden kohdalle, jotka toimivat toisin.

Höpö höpö. Minä, siis ap, en tietenkään ole rinnastanut turvavöittä matkustamista ja kasvot menosuuntaan matkustamista. Mistä ihmeestä sen sait päähäsi??? Joku muu tuossa siitä kirjoitti, en minä todellakaan. Eli kannattaa ensin lukea, sitten varmistaa ymmärtävänsä, sitten vielä vetää henkeä...ja vasta sitten haukkua muita, mikäli aihetta on. Ok?

Juu, kiitoksia monille selvennyksestä. Toki ymmärrän, jos teistä osa on ajatellut kysymyksen juuri noin - eli että onko lapsi hieman ennen kolmea ikävuottaan siirretty kasvot menosuuntaan istuimeen. Tuo selvensi asiaa aika paljon. Meillä tosin oli ihan tavallinen perheauto (Golf) ja tavallinen istuin (joku Britax) ja pitkä lapsi, mutta kyllä hän selkämenosuuntaan reilu 3-vuotiaaksi matkusti. Toki jalat hieman koukussa olivat, muttei mitenkään paljon.

Niinpä en edes tullut ajatelleeksi, että tuo totaalinen lapsen mahtumattomuus istuimeen/autoon ilman polvia suussa olisi isokin ongelma, mutta näemme se sitä on.