Minäkö narsisti?
Monet ihmiset ovat teini-iän jälkeen kutsuneet minua narsistiseksi. En ole itse koskaan ottanut näitä puheita mitenkään vakavasti, olen vain ajatellut heidän olevan katkeria jostain. Tämä teksi saattaa olla järkyttävää mutta yritän kerrankin kuvailla itseäni realistisesti.
Olen kyllä rehellinen, ja lauon asiat suoraan päin naamaa niin kuin ne ovat. En voi sietää valehtelua ja mielestäni parisuhteessa tulee olla 100% rehellinen. Jos joku kaverini tunnustaa minulle valehtelevansa kumppanilleen, annan hänelle itsellensä tilaisuuden kertoa asian - jos hän ei sitä tee, teen sen itse. Saan jotain outoa mielihyvää olemalla se totuuden perikuva. En voi sietää "se mitä ei tiedä ei satuta" ajattelua.
Kavereita minulla on ollut läpi elämäni, olen kylläkin koulukiusattu, mutta se jäi lähinnä poikien nimittelyyn. Kaverit ovat aina olleet kauniita TAI rikkaita. Varsinkin teini-iässä ja varhaisessa aikuisuudessa minulle oli tärkeää että kaveri oli "joku" - jos ei ollut, ei hänellä mitään tarjottavaa minulle ollut. Arvatenkin minulla on juurikin ollut kavereita, mutta hyviä ystäviä ei juuri ollenkaan.
Olen parisuhteessa sääntöjen mukaan elijä, ja jos kumppani ei yhdessä luotuja sääntöjä noudata, asetun hänen yläpuolelleen "pyhimykseksi" ja tavallaan alistan hänet.. miten sen sanoisi. Hän tekee virheitä, joten saan määrätä hänen tekemisistään.
Pidän itseäni oikeasti hyvänä tyyppinä: olen hauska, kaunis, hoikka, fiksu, hyväkäytöksinen - jopa hurmaava. Musta huumori ja lähes vittuilu kuuluu käytökseeni - miehiin tämä puree hyvin. Vaikka pidänkin itseäni tavallaan muita parempina (en näe syytä mikseivät ihmiset eivät minusta pitäisi) minulla taitaa olla heikko itsetunto, sillä en voi sietää itseeni kohdistuvaa kritiikkiä. Kilahdan aivan täysin jos joku arvostelee - tai mikä pahempaa, nauraa minulle.
Tahdon myös että asiat tehdään minun tavallani. Jos ei, minusta saattaa kaikista läheisimmille ihmisille tulla jopa pikkulapsen tasolla oleva mököttäjä. Yleensä niin pitkäksi aikaa että saan tahtoni läpi tai keksin jotai uutta.
Tiedän että käytän ihmisiä hyväkseen noustakseni parempaan asemaan (niin sosiaalisessa elämässä kuin työssä) ja kun en heitä enää tarvitse, lopetan yhteydenpidon pikkuhiljaa.
Jos autan jotakuta, teen sen yleensä todistaakseni muille kuinka jaan "vähästäni".
Jos joku mies alkaa seurustella, mietin mielini perukoilla harmittaako häntä ettei hän saanut minua.
Monet mieheni ystävät ovat ihastuneet minuun. Olen tehnyt kyllä selväksi ettei heillä ole mahdollisuuksia, mutta nautin heidän huomionosoituksistaan.
Tosiaan, aloin miettimään tätä mahdollisuutta n. kk sitten kun kuulin mieheni sanovan siskolleni pienessä hiprakassa: "Tiedän että ***** on hankala ja välillä jopa täysi narsisti, mutta nautin hänen seurastaan niin kovasti hyvinä hetkinä etten anna sen häiritä" Johon siskoni vastasi: "Ymmärrän"
Mitä olette mieltä? Kiitos jos jaksoitte lukea..
t. nainen 32v
Kommentit (90)
että ap:lla on kyse juuri tästä! Itsellä vähän samankaltaisia kokemuksia ja eräs ystäväni on juuri tuollainen, halveksii kaikkia maailman ihmisiä ja pitää itseään parempana ja älykkäämpänä kaikki muut, hänellä vain ei ole ystäviä, kumppania eikä työtä. Se tietty johtuu hänen mielestään siitä että ihmiset on niin paskoja ja esim. epämoraalisempia kuin hän. Puheet ja teot ei kohtaa eikä hän edes tajua sitä. Narsisti hän ei varsinaisesti ole, välillä aina masentuu elämäntilanteestaan mutta sitten taas havahtuu, että hän on kuitenkin parempi kuin muut.
Tuollaisiahan narsistit juuri ovat. Kärsivät masennuksesta, eivät kykene kunnollisiin ihmissuhteisiin, sössivät työnsäkin monesti jne. Näissä keskusteluissa käy monesti ilmi, etteivät ihmiset tiedä juurikaan narsismista. He kuvittelevat narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivän olevan jotain muuta kuin heikko ja säälittävä tyrkky, joka on harjoitellut koko elämänsä miten hurmata tai vakuuttaa ihmisiä halutessaan. Narsistin itsetunto on olematon, ei sellainen ihminen ole oikeasti mikään suuri, hieno ja mahtava. Jos onkin jollekin taholle, se on vain esitystä ja kulissia.
Ihmettelen myös miten jotkut viitsivät pitää "ystävänään" tai edes kaveripiirissään ihmistä, joka on tuollainen.
Koko narsismin käsite on kyllä nykyään niin sekava ja kärsinyt inflaation. Suunnilleen jokainen maallikko tuntuu tietävän niin hirveän hyvin mikä se narsisti on, ja jokaisella tuntuu lähipiirissä narsisteja olevan. Mitä ihmisten juttuja on kuunnellut niin moni niputtaa esim. epävakaan persoonan piirteet ja melkeinpä kaiken tietynlaisen itsekeskeisyyden ym narsismiksi. Narsismi tuntuu nykyään olevan sellainen yleiskäsite, ja se nähdään paljon laajempana käsitteenä kuin mitä se todellisuudessa on (jos mietitään diagnostisia kriteerejä).
Onhan se ihan hyväkin käsite, mutta minusta on vähän energian hukkaa väitellä siitä, onko jokin narsismia vai ei. Oleellisempaa on katsoa itse ongelmaa ja ongelman taakse.
Koko narsismin käsite on kyllä nykyään niin sekava ja kärsinyt inflaation. Suunnilleen jokainen maallikko tuntuu tietävän niin hirveän hyvin mikä se narsisti on, ja jokaisella tuntuu lähipiirissä narsisteja olevan. Mitä ihmisten juttuja on kuunnellut niin moni niputtaa esim. epävakaan persoonan piirteet ja melkeinpä kaiken tietynlaisen itsekeskeisyyden ym narsismiksi. Narsismi tuntuu nykyään olevan sellainen yleiskäsite, ja se nähdään paljon laajempana käsitteenä kuin mitä se todellisuudessa on (jos mietitään diagnostisia kriteerejä). Onhan se ihan hyväkin käsite, mutta minusta on vähän energian hukkaa väitellä siitä, onko jokin narsismia vai ei. Oleellisempaa on katsoa itse ongelmaa ja ongelman taakse.
et ole narsisti, olet vain kusipää! Vastenmielinen, epämiellyttävä, empatiakyvytön.
Miksi näitä ei poisteta.
Ap ei ole narsisti hän on vain pelkuri eikä uskalla ottaa vastuuta tunteistaan. Siksi hän käyttäytyy käänteisesti kaikkeen, joka ilmenee ilkeytenä ja pikkulikkamaisena käytöksenä.
Jonkun pitäisi herättää ap kaatamalla lounas hänen syliinsä. Siinä sitten näkisi miten pikkulikkamaiset reaktiot hänellä olisi.
T: 11cm mies
Tiedän itsekin tekeväni virheitä, mutta tahallinen laskelmointi ja tietoinen valehtelu on mielestäni pahempi synti kuin siitä rankaiseminen.
Ensinnäkin: etkö sitten itse laskelmoi, jos kerran pyrit tuhoamaan ihmisiä? Käsittääkseni sellaiseen vaaditaan aika paljon laskelmointia, toisin sanoen suunnitelmallisuutta ja valheellistakin käytöstä. Ellet sitten ihan suoraan päin naamaa kerro tuhoamistarkoitusperistäsi ja käyttäydy ikävästi näitä valehtelijoita kohtaan. Ei tuollainen viimeksikuvattu kuulosta narsistin toiminnalta. Narsisti tekee tihutöitä mairean naaman takana, tosin varmasti antaa myös välillä kuulua ihan pahuudenkin äänen, mutta usein tarkasti naamioiden.
Valehtelu ja juttujen värittäminen on narsistille arkipäivää, mutta tietysti voi pohtia voiko narsistikin "sotia epärehellisyyttä vastaan" valehtelemalla ja laskelmoimalla, ja oikeuttaa oman valehtelunsa vain sodaksi pahiksia vastaan.
Vaikeaa on ap:n diagnoosista sanoa sitä tai tätä, koska ensinnäkin, vaikka oikea narsistisesta ph:stä kärsivä ihminen kertoisikin itsestään, kertomushan olisi varmasti hyvin väritetty ja valheellinen, niinkuin narsistin jutut aina. Ei narsisti kykene näkemään ja katsomaan sitä kamaluuttaan avoimin ja rehellisin silmin. Hänellä on persoonallisuushäiriö, joka todennäköisesti tekee kaiken itsetutkiskelun sangen mahdottomaksi, saatika toiselle avautumisen. Narsistin mieli puolustaa viimeiseen saakka rakennettua valheellista suojapanssarimuuria, eikä noin vain voi avautua kertomaan kaikesta "totuutta".
Toisaalta ap voisi sen puoleen ollakin narsisti, että kuten sanottua, hän ei ole kertonut puoliakaan asioista, ja toisaalta, epäilen, että hänestä olisi jotenkin siistiä ja ihkudaata olla narsisti. Kuvataanhan narsistia usein hienoilla sanoilla, kuten hurmaava, kaunis, karismaattinen jne. Todennäköisesti moni narsisti haluaa juurikin olla sellainen erikoishenkilö. Tässäkin asiassa voi narsisti pönkittää itseään poimimalla rusinat pullasta. Jättäen huomiotta ne sanat, joissa kerrotaan, että narsisti on säälittävin kaikista ihmisolennoista, pelkkä kuori, etsiessään kumisevaan tyhjyyteensä sisältöä ja elinvoimaa oikeista, elävistä ihmisistä. Vähän kuin zombi.
Narsisti ei ikinä löydä itsestään ensimmäistäkään narsistista piirrettä. Sinussa on paljon narsistisia piirteitä, mutta et ole narsisti.
Oikea narsisti ei pysty miettimään asiaa ollenkaan.
Et siis ole täysiverinen narsu, mutta itsekäs, itseriittoinen kyllä. Ehken sinussa on myös jotain narsupiirteitä.
Hienoa kun pysähdyit ajattelemaan asiaa.
Suorastaan patologista. Oletko koskaan miettinyt, mistä se voisi johtua?
Vihamielisyyden voisi jotenkin ymmärtää, jos tämä "valehtelu" kohdistuisi sinuun. Mutta kun kyse on muista ihmisistä ja heidän välisistä asioistaan, jotka eivät oikeastaan kuulu sinulle lainkaan, tunteesi ja toimintasi on erikoislaatuista.
Kostoretkistäsi ei varmaankaan seuraa mitään hyvää. Voisiko olla, että motiivina ei suinkaan ole olla rehellinen ja suorapuheinen totuuden torvi, vaan taustalla on jotain aivan muuta? Tätä puolta ehkä kannattaisi miettiä mahdollisessa terapiassa.
Ystäväsi jolla ei ole ystäviä? Muohahahaahha