Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi liikunnan pitää nyt sitten taas olla ryppyotsaisesti oikeaa HIKI-liikuntaa?

Vierailija
05.01.2012 |

Miksei kaikki liikunta ja hyötyliikunta kelpaa liikunnaksi?

Taas niin, että otsa hiessä ryppyotsaisesti suoritettu liikunta on sitä kuntoa kohottavaa ja kaikki muu vain kevyttä puuhastelua josta ei ole mitään hyötyä.

Kiitos vaan mutta mä pidän mieluummin tuon kevyen puuhastelun ja hyötyliikunnan ja jätän hampaat irvessä ponnistelun niille, joita se kiihottaa.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän liikkuvia, mutta kerron, mitä ongelmia noissa julistuksissa on, että "ihmisen ei tarvitse paljon liikkua".

Niin - tietenkään sohvalla makaillut ei voi suoraan siirtyä harrastamaan 5 kertaa viikossa rankkoja hikitreenejä ja sillä tavoin voi nähdä, että kevyt kävelykin on hyvä juttu.

Kuitenkin maailma ei jakaudu vain paljon ja vähän liikkuviin, monet ovat jotain siltä väliltä. Jos itse liikun 4-5 kertaa viikossa, aina löytyy minua enemmän ja tehokkaammin liikuvia kuin myös minua vähemmän ja pienemmillä tehoilla liikkuvia. Minusta on siis virheellistä esittää asia noin mustavalkoisena, että olisi olemassa "vain" himoliikkujia ja sohvalla makaavia. Siitä paistaa myös se, että ei ymmärretä, että liikkua voi niin monella eri tavoin ja harrastaa sellaisia lajeja, jotka itseä kiinnostaa.

Hyötyliikunnan hehkutus ärsyttää, koska monesti nuo koiraa löntystellen ulkoiluttavat ja joskus marjoja poimimassa käyvät IHAN OIKEASTI kuvittelevat, että se tuo heille riittävän peruskunnon, mikä ei pidä paikkaansa. Ja sitten myös vollataan tällä palstalla, kun ne paljon liikkuvat ovat niin inhottavia, etteivät siitä omasta vinkkelistään ymmärrä, että se hyötyliikunta on hyvä juttu.

Mutta olen samaa mieltä siitä, että aloittajan pitää saada tehdä omaan tahtiinsa, aloittaa vähitellen siten, että on motivoinut. Se on niin totta ja niin olen itsekin yli 10 vuotta sitten liikunnan aloittanut.

Vierailija
22/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen tulee heti joku hyötyliikkuja sanomaan, että "Ei toi oo mitään, mä liikun hei PÄIVÄSSÄ ton verran!".

Ero on vain siinä, että tämä 6 kertaa viikossa liikkuva liikkuu siis ihan kunnolla juosten, jumpaten, nostaen rautaa salilla, polkemalla spinningpyörää jne. JA siihen päälle sitten vielä kävelee töihin, kauppaan, nousee portaat jne. joita ei laske kunnon liikunnaksi, koska kroppa on tottunut jo kovempaan rasitukseen.

Mut silti tää päätään aukova hyötyliikkuja kuvittelee olevansa kovemmassa kunnossa kuin hikiliikuntaa harrastava palstasisarensa, koska harrastaa kertoina laskettuna enemmän "liikuntaa".

Eli hyötyliikkujilla on usein aika vääristynyt käsitys omasta kunnostaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh pikku puuhastelua on ihan turha laskea kummaksikaan.

Hikiliikuntaa suositellaan just sen takia, etta se paitsi kuluttaa kaloreja huomattavasti enemman, myos kohottaa kuntoa ja kehittaa lihaksistoa, joka muuten surkastuisi ian mukaan.

Huvittaa noi ns. laihat laskit, joilla ei ole ylipainoa, mutta surkea kunto lihaksista puhumattakaan. Odotas vaan kun neli-/ viiskymppia kilahtaa tauluun, niin ihmettelet sitten mista kaikki krempat ja osteoporoosi aiheutuvat heh heh

Vierailija
24/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sillä ei ole mitään tavoitteita. Ei virtaa hiki ja nautin olostani. Syön kaikkea ja paino on normaali.

Vierailija
25/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syke nousee ja hiki virtaa ja saa polttopuut ja metsänmyyntituloa samalla.

Minulle hyötyliikunnasta tulee lähinnä mieleen sellainen jokapäiväinen puuhastelu, jossa syke ei nouse eikä tule hiki

Minä ajattelen, että se on jotain joka on pakko tehdä ja siinä voi tulla hikikin. Esim. lumityöt, haravointi, ruohonleikkaus... myös se työmatkapyöräily. Ei pelkkä portaiden kävely hissin sijaan vaan jotain vähän enemmän aikaa vievää ei myöskään ihan jokapäiväinen. Jotain, jolla voi korvata juoksulenkin tai salitreenin.

Vierailija
26/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas metsätyöt ja halonhakkuu?

En ole kokeillut.

Vierailija
27/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan todistetusti se hikiliikunta vain on sitä terveydelle parasta!

Tästähän nyt on julkaistu vaikka kuinka paljon tutkimuksia, että nimenomaan se kunnon liikunta, se joka nostaa hien ja saa kunnolla hengästymään on TERVEYDEN ja PITKÄN IÄN kannalta parasta. Niin se vaan on.

Minulle ainakin tulee ihan kunnolla hiki kun pyöräilen töihin (15 km) ja kyllä siinä ehtii hengästyäkin. Sama juttu kotimatkalla :)

Ei hyötyliikuntakaan aina kevyttä hissuttelua ole.

Vierailija
28/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiketi alun perin puhuttiin niistä 5 min kävelyistä, yms. tiskaamisesta tai kukkien istuttamisesta jotka eräät laskevat hyötyliikunnaksi.

ohis

Ihan todistetusti se hikiliikunta vain on sitä terveydelle parasta!

Tästähän nyt on julkaistu vaikka kuinka paljon tutkimuksia, että nimenomaan se kunnon liikunta, se joka nostaa hien ja saa kunnolla hengästymään on TERVEYDEN ja PITKÄN IÄN kannalta parasta. Niin se vaan on.

Minulle ainakin tulee ihan kunnolla hiki kun pyöräilen töihin (15 km) ja kyllä siinä ehtii hengästyäkin. Sama juttu kotimatkalla :)

Vierailija
29/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalin elämän ylläpitämiseen. Ei tarvitse olla mieletön kunto pystyäkseen elämään normaalin ihmisiän. Mulla on tuttavapiirissä useita vain hyötyliikuntaa harrastaneita vanhuksia, jotka ovat saavuttaneet ihan riittävän kypsän iän ja pysyvät riittävän terveinä ja toimintakykyisinä loppuun asti.

Vierailija
30/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalin elämän ylläpitämiseen. Ei tarvitse olla mieletön kunto pystyäkseen elämään normaalin ihmisiän. Mulla on tuttavapiirissä useita vain hyötyliikuntaa harrastaneita vanhuksia, jotka ovat saavuttaneet ihan riittävän kypsän iän ja pysyvät riittävän terveinä ja toimintakykyisinä loppuun asti.

että ennen vanhaan oli ihan normaalia, että kuljettiin jalan tai pyörällä pitkiäkin matkoja pelkkänä arkiliikuntana. Koulumatka 15 km ja sitä rataa. Vanhat ihmiset eivät ole erikseen harrastaneet liikuntaa, koska ovat saaneet sitä muutenkin.

Silloin ei tosiaan ole mittailtu jollain askelmittarilla, kuinka paljon liikuin tänään!

Vierailija
31/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käytkö siis suihkussa sekä töihin päästyäsi että kotona?

Jos hyötyliikunta on niin kevyttä, ettei koe tarvetta käydä suihkussa sen jälkeen niin sitten se on ainakin minulle liiankin kevyttä.

Vierailija
32/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ennen vanhaan oli ihan normaalia, että kuljettiin jalan tai pyörällä pitkiäkin matkoja pelkkänä arkiliikuntana. Koulumatka 15 km ja sitä rataa. Vanhat ihmiset eivät ole erikseen harrastaneet liikuntaa, koska ovat saaneet sitä muutenkin.

Silloin ei tosiaan ole mittailtu jollain askelmittarilla, kuinka paljon liikuin tänään!

Kaupunkilaiset varsinkaan. Saman verran liikkuneet lapsuudessaan kuin mitä minäkin liikuin puheista päätellen. Ja sitten aikuisena tehneet vain töitä ja hyötyliikunta on ollut tosiaan tasoa marjastaminen ja koiran kävelyttäminen.

Vierailija
33/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilu, kilpailu ja suorituskeskeisyys ei liity siihen pätkääkään!

Sen kun kaikki ymmärtäisivät niin tässä maassa oltaisiin paljon terveempiä niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

Minkäänlainen liikkuminen ei ole kivaa, jos on aivan vääränlaiset välineet, vaikkapa kengät; jo pelkästään koko vaikuttaa, jos on liian pienet (Naisilla:jotta jalka näyttäisi sirommalta)tai liian isot (teinipojilla: jotta jalka olisi miehekkään kokoinen) varmasti tulee hiertymiä, rakkoja, penikat yms.vaikkapa jo roskapussin viemisestä!

Vierailija
34/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hyötyliikunta tunnu missään. Mun pitää liikkua niin että hiki lentää ja vähintään se tunti, että alkaa painossa tuntumaan ja monta kertaa viikossa. Inhoan liikuntaa ja rakastan syömistä. Jos painoni pysyisi kurissa hyötyliikunnalla, niin mulla ei mitään paino-ongelmia edes olisi.

Joten mulle hyötyliikunta riittää. Liikunnan pitää muutenkin olla hauskaa. Ei siinä muuten mitään ideaa ole mulle.

Ap:lla on taas vähän asenteellinen aloitus. Hyötyliikunta on hauskaa, hikiliikunta "hampaat irvessä puurtamista". Itse inhoan esimerkiksi kävelyä paikasta toiseen. Sen sijaan tykkään käydä pitkällä juoksulenkillä tai rääkätä itseni salilla ihan piippuun.

Vierailija
35/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan pärjäisi ilman sitä, sillä kunnon lenkillä tai jumpalla (mieluiten tanssillisella) saa parhaiten nollattua päätä. Olen jäänyt täysin koukkuun endorfiiniryöppyihin :)

Sivutuotteena tulee sitten kiva kroppakin.

Vierailija
36/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan pärjäisi ilman sitä, sillä kunnon lenkillä tai jumpalla (mieluiten tanssillisella) saa parhaiten nollattua päätä. Olen jäänyt täysin koukkuun endorfiiniryöppyihin :)

Sivutuotteena tulee sitten kiva kroppakin.

En tiedä mitä tuo ap horisee, että rääkkijumpasta tulee huono fiilis? Siitähän tulee paras fiilis! Spinning-tunnin jälkeen ulos salista hoippuessa on sellainen maailmanvalloittajaolo ja voittajafiilis, ettei mitään rajaa!

Vierailija
37/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaa tulla hiki, lopetan siihen. Silloin se ei enää ole kivaa.

Vierailija
38/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyötyliikuntana työ/tarhamatkojen pyöräilyä/kävelyä 6-12 km joka arkipäivä. Poljen reipasta vauhtia mutta en niin että tulisi kovasti hiki koska inhoan hikoilua.

Vierailija
39/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten sen takia on vaikea ymmärtää, mistä sen hyvän olon saavat oikein puhuvat.

Ei se ole tekosyy olla harrastamatta liikuntaa, mutta luultavasti useimmilla estää kuitenkin juuri hikiliikunnan, ja saa suuntautumaan sellaisiin liikuntamuotoihin, jotka ovat ovat itsestä kivoja.

Vierailija
40/48 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin, etten saa mitään nautintoa liikunnasta. Lisäksi valitin, että ne ovat väärässä, joiden mielestä liikunta auttaa masennukseen. Ei auttanut yhtään mitään, vaikka kävelin tunnin päivässä. Masennus oli ja pysyi, paitsi kun sen lääkkeillä hoidin.

En siis ollut koskaan kokenut liikunnan iloa. Kun sitten eräästä syystä minut houkuteltiin kokeilemaan juoksemista (ostin oikein lenkkitossut ja kaikki), tajusin, mistä on kyse. En ollut koskaan liikkunut riittävällä teholla! Olin "luonnostani" arkiliikunnan myötä sen verran hyväkuntoinen, ettei tunnin kävely tosiaan tuntunut missään. Mutta puolen tunnin juoksu sillä peruskunnolla jo tuntui! Luulin alussa melkein kuolevani siihen, mutta hikisen lenkin jälkeen tulikin aivan euforinen olo! Liikunnan ilo löytyi ja samalla sain heittää hyvästit masennuslääkkeille.

Masennukseen auttaa vain hikiliikunta, ei mikään hissuttelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi