Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bruttotulomme n.5000e/kk ja olemme tod tiukilla

Vierailija
05.01.2012 |

Nettona käteen jää n.3500e/kk, siinä lapsilisät 2 lapsesta mukana.

Asumiseen menee kaikkinensa n.1100e/kk (asuntolainaa) ja autoon n.300e/kk.

sitten tietty vakuutukset, muut laskut, ruoat, harrastusmaksut jne.jne ja tässä+viimekuussa kuussa mennyt apteekkiin ainakin 100e/kk ja lääkärikäynteihin jonkin verran.

Mitään ei jää säästöön ja nyt mietimme mahd halpoja ruokia 2-vkoksi.

näin meillä, 2 työsskäyvän aikuisen 2-lapsisella asuntolainaisella perheellä pk-seudulla.

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oho laskuihin vain 150 ekeä??!

Asumme Helsingissä ja nettotulot n. 3 400 € (sis. kaiken). Asumiseen menee 1 500 €/kk, ruokaan 800 €, matkalippuun n. 100 €, laskuihin 150 €, vaatteisiin 100 €, huvituksiin (lelut, lehdet, pelit, kirjat, karkit, vuokraleffat, kodin sisustus, matkat isovanhemmille jne.) 300 € ja sen jälkeen jäljelle jää n. 500-600 €.

Meidän ongelmaksi on muodostunut luottokorttivelka, jonka maksamiseen menee kaikki liikenevä. Velka pitäisi olla maksettu maaliskuun loppuun mennessä.

Ilman velkaa säästöönkin voisi jäädä. Toisaalta, jos ostaisimme auton, rahat menisi sitten siihen.

Ainoa vaihtoehto säästämisen kannalta on pienentää kulutusta.

meillä sähkö pelkästään 100 jokatoinen kuu =( juu vois pienentää...

Vierailija
42/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö 90 kk. Rivari neliö, 5 henkeä.entiiä mistä voi tinkiä ja miten aina noin kallista.kaukolämpö jne en tajua mistä tuo koostuu. Joudutaanko maksamaan lämpimän veden lämmittämisestä? Se varmaan tekee sen sit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tiedän, meillä brutto 5680 e ja en nyt voi sanoa olevamme tiukoilla, mutta kuitenkin kaikki menee, vaikka emme mitenkään leveästi eläkään. Minusta kuitenkin normaaliin elämään kuuluu se, että voi ostaa itselleen ja perhelleen asianmukaiset vaatteet (ei mitään merkkipröystäilyjä todellakaan), tilata sanomalehden, pitää internet yhteyden, hoitaa tarvittavat vakutuuukset, käydä joskus vaikkapa joka toinen kk jossakin elokuvissa, teatterissa, ulkona syömässä tms. muutakin kuin 4 seinän sisäll oloa, syödä terveellistä ruokaa jne. Eli ei todellakaan mitään ihmeellisiä asioita, mutta joskus tuntuu, että kahden työssäkäyvän tulot ei pk-seudulla meinaa riitää tavalliseen elämään maksamaan asuntolainaa (jota meillä hyvin maltillisesti, 90.000 euroa) ja maksamaan kalliita päivähoitomaksuja, 2 lasta 540 e, yksityinen päivkoti, koska kunnan päiväkodissa EI ollut TILAA kun aloitimme päiväkodin.

kuitenkin jos teillä ei rahat riittäisi noihin asioihin, sinä älyäisit että jostakin pitää tinkiä? Ja siitä asenteesta on juuri kyse. Usein törmää ajatteluun, että koska käyn töissä, minulla on pakko olla varaa matkustaa, asua omakotitalossa jne. Vaikka näin ei todellisuudessa olisi. On kyse omista valinnoista.

Jos sinä olet nuo elementit elämääsi valinnut, miksi olet katkera jollekin joka on valinnut toisin ja tulee vähemmällä toimeen?

Ne esimerkit hyvin pienistä menoista on usein ketjuissa siksi, että niiden avulla voidaan osoittaa kuinka omilla valinnoilla voi vaikuttaa! Yleensähän kuitenkaan ap ei ole valmis tekemään mitään tilanteensa parantamiseksi, hukkaan ne sikäli menevät.

Vierailija
44/138 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tiedän, meillä brutto 5680 e ja en nyt voi sanoa olevamme tiukoilla, mutta kuitenkin kaikki menee, vaikka emme mitenkään leveästi eläkään. Minusta kuitenkin normaaliin elämään kuuluu se, että voi ostaa itselleen ja perhelleen asianmukaiset vaatteet (ei mitään merkkipröystäilyjä todellakaan), tilata sanomalehden, pitää internet yhteyden, hoitaa tarvittavat vakutuuukset, käydä joskus vaikkapa joka toinen kk jossakin elokuvissa, teatterissa, ulkona syömässä tms. muutakin kuin 4 seinän sisäll oloa, syödä terveellistä ruokaa jne. Eli ei todellakaan mitään ihmeellisiä asioita, mutta joskus tuntuu, että kahden työssäkäyvän tulot ei pk-seudulla meinaa riitää tavalliseen elämään maksamaan asuntolainaa (jota meillä hyvin maltillisesti, 90.000 euroa) ja maksamaan kalliita päivähoitomaksuja, 2 lasta 540 e, yksityinen päivkoti, koska kunnan päiväkodissa EI ollut TILAA kun aloitimme päiväkodin. Ihmettelen aina näitä, tienaan 1500 netto ja säästöön jää aina joka kk vähintään 200e. Jos kuitenkin katsoo tilastollisesti ruoka, vakuutus ja asumismenoja, niin se ei ole mahdollista. Paitsi tietenkin kun syö ämpärillisen lanttuja kaupungin vuokra-asunossa ilma vakuutusmaksuja, niin sitten ehkä. Anteeksi vaan, mutta kun risoo aina nämä talouden besserwisserit. Ja sitten vielä tämä autoilu ja joukkoliikenne, pakko nyt samaan syssyyn avautua tästäkin. Ajan itse viisi vuotta vahnalla autolla, joka on nyt onneksi kokonaan maksettu, mutta muut auton kulut, bensa on muuten helvetin kallista ja työmatka 50 km/pv pk-seutu ja PAKKO käyttää autoa, koska työmatkoihin muuten 1t 45 min suuntaansa kolmella eri bussilla, eläköön poikittaisliikenne. Toinen meillä kulkee bussilla ja toinen, jolla auto kuljettaa lapset. Ja juu, kaikilla EI ole liukuvaa työaikaa, yllätys yllätys. Tulihan avauduttua. Kyllähän helpotti :-)

Miksi? Omien valintojesi vuoksiko?

Voin sanoa että itse olen pinenituloinen yh. Kaikki tuloni ovat 1900€/kk. Asun omistusasunnossa lapseni kanssa josta on toki viellä lainaa puolet. Siksi maksankin asumisesta yhteensä 1250€/kk. Sen lisäksi päivähoitomaksua 170€, puhelin ja netti 30€. Auton bensoihin 150€. Säätöön jää joka kuukuasi vähintään 150€. Eikä syödä lanttua vuokra-asunnon nurkassa vaan omistuasunnossa normaalia pitkälti itse tehtyä kotiruokaa. Päiväkoti on kunnallinen, ei päässyyt lapsi siihen lähipäiväkotiin, mutta vein sitten kauemmaksi ja vahdoimme kesäloman jälkeen oman alueen lähipäiväkotiin. Auto on velaton, ei ole koskaan siitä velkaa ollutkaan. Säästään mieluummin ensin ja ostan ja vasta sitten. Viime vuosina on joka vuosi talvisin käyty jossakin lämpimässä. Elämä on täynnä valintoja, niistä jokainen valitsee ne mitä parhaaksi kokee...

Vierailija
45/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta en vaan ymmärrä että muka eletään säästäväisesti ja silti vaan kaikki rahat jonnekkin "katoaa" Pitäkää kirjaa pari kuukautta jos ette menoistanne tiedä. Siitä ne selviää. Laitoinkin eilen ketjun jossa kerroin että meidän nettotulot on 2500 euroa. 4 henkeä. Asumiseen ja lainoihin menee 1100 euroa kuussa, säästöön 200-400 euroa eikä todellakaan syödä makaronia ja nötköttiä vaan kauppaan menee se mikä menee, en osaa summaa sanoa. Ehkä 500? + bensat. Vakuutuksiin 80 euroa. 2 autoa, henki, koti. tapaturmat ja miehellä lisäksi sairaskulu. Kilpailutettu ja mm. henkivakuutus liiton kautta muistaakseni 63 % halvempi. Sitten päivähoito, netti ja puhelinlaskut. Siinä meidän pakolliset laskut eikä ne loput sieltä tililtä noin vaan häviä jonnekkin.

no ei kai ne nyt vain häviä, mutta meillä ainakin on muitakin laskuja. Tässä nyt vain esimerkkejä laskuista joita tulee sähkö, sanomalehti, internet, vakuutus, autovero, lasten harrastusmaksu (juu toki voi mennä pulkkamäkeen eikä maksa mitään), kiinteistövero, lasten päivähoito, puhelinlasku. Lisäksi tarvitsemme aikaajoin lääkäriä, apteekkia, vaatekauppaa ja joskus jopa ostamme uuden maton tms. sisustusjutun, joita tietenkään kukaan järkevä taloudenpitäjä osta. Ja joskus voi oikeasti joku kodinkone/auto rikkoutua. Ai joo, ja koirakin syö ja sitäkin täytyy käyttää joskus eläinlääkärissä. Joskus jopa käymme kylässä/syntymäpäivillä ja viemme sinne tuliaisia. Ja uudenvuoden aattona olimme niinkin villejä että kävimme ulkona syömässä koko perhe. Ja mies oli syksyllä hautajaisissa, jonne jouti ostamaan uuden puvun ja samassa kuussa rupesi lapsen kengät puristamaan varpaista ja mun talvitakki repesi kainalosta jonka sit vein ompelijalle.

joo, kaikki nämä laskut ja tapahtumat eivät ole joka kuukausi, mutta nyt vain yritän kertoa esimerkin omaisesti, että aika arkisiin asioihin ne rahat vain "katoavat"...

Ihmettelen kovasti että ettekö te tee ikinä mitään muuta kuin käytte töissä ja tulette kotiin, jos teillä ei koskaan kulu rahaa muuhun kuin kotona syömiseen, lainanlyhennykseen ja bensaan?

Vierailija
46/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä bruttotulot nyt n. 2700€ yhteensä ja tiukkaa tekee, mutta toimeen tullaan. Visa meni tappiin viime kuussa, että enää en tiedä mistä otetaan jos rahaa ei tilillä olekaan. Onneksi tilanteemme on tilapäinen, mutta kun tämä tästä helpottaa saamme alkaa maksamaan noita luottokorttilaskuja...

Vierailija
47/138 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin niin on tiukkaa? Oletko laskenut mihin rahasi menevät, ap? Oikein tarkasti?

Ollaan 2-lapsinen perhe pääkaupunkiseudulla, lapset nyt koululaisia. Me ei olla ikinä ostettu autoa velaksi, aina ajettu 5000-8000 euron autoilla, korjailtu pakoputket, tuulilasit, iskarit ja mitä nyt pientä remppaa on. Vanhaa autoa laittaa halvalla tutulla pajalla. Ei ole tietokoneongelmia...Mies kulkee autolla 10 km töihin, sinne suuntaan ei oikein bussilla pääse, kesällä fillaroi. Minä jurnutan talvisin julkisilla (ei Hesan keskustaan kannata autolla ängetä parkkimaksuja maksamaan.) Fillarilla kuljin toukokuusta marraskuun lopulle. Siinä ei enää tenniskortteja tarvita, kun polkee 40 km päivässä.

Uusi auto se vasta kallis on. Moni tuttu tuntuu olevan velkakierteessä just auton takia. Ikinä en osta uutta autoa, se vasta on rahan heittämistä roskikseen. Arvo tippuu tonnitolkulla parissa vuodessa.

Meillä on nyt tulot 3800 lapsilisineen, ja säästämme joka kuukausi noin 700-1000 euroa, eikä se tarkoita, että "varastettaisiin vessapaperit" pihiyttämme......

Tässä on ollut ajat, kun lastenhoitoon ja asumiseen meni pelkästään 1600 euroa, ja tulot n. 2800-3200 hoito- ja vuorotteluvapailla. Ja asuntolaina meilläkin. Siltikin maksettiin 20 vuodeksi aiottua asuntolainaa vauhdilla pois. Ylitöitä, nuukuutta, tuhlaamisen välttämistä, kierrätyskalusteiden tuunausta, ei luottokortteja, ei kulutuslainoja. Ja meillä on myös pieni mummonmökki kesämökkinä 100 km päässä stadista. (Nyt velaton.) Tiukkaa oli, myönnän, mutta aina vähän säästöönkin nipistettiin.

Jos poltatte tupakkaa, lopettakaa se. Jos juotte viikonloppuviiniä tai ööliä, lopettakaa se. Jos tapananne on tilata pizzaa ja tehdä heräteostoja, lopettakaa ne.

Ja ne laskut: laskujen eräpäivät voi sopia. Itse olen sopinut kaikkien laskujeni eräpäivät niin, että tilipäivänä lähtee kaikki, ja loput on kuukauden menoihin. Ja jos samalle kuulle sattuisi lankeamaan 170 euron laskuja useita, niin eikun puhelin käteen ja siirrä eräpäivä pysyvästi seuraavalle kuulle. Menot tasoittuu. Niin ja pysy tarkkana puhelimesi kanssa, ettet läryä siihen liikoja ja että sulla on aina puhepaketit päällä.

Einekset on kalliita, tee ruuat itse. 5 litran kattilallinen herne- tai jauhelihakeittoa itsetehtynä riittää normiperheessä 3 päivää eikä maksa paljon mitään. Sama on juttu pottujen ja kastikkeiden kanssa.

Yllätyslaskuja kun ei ole, jos yhtään hallitsee talouttaan. Ja ne muut ylläri-laskut voi yleensä välttää vakuutuksilla, jos ne on tyyliin "oskari potkaisi pallon naapurin ikkunaan".

Ei ne tulot, vaan ne pienet purot, joista kasvaa ne isot menot.

Vierailija
48/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valita.

Vierailija
49/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nettotulot on reilut 1600e. Niistä maksan vuokran 800e, puhelimen+netin+tietokoneen osamaksun n.100e kuussa, päiväkotimaksun 50e, bussilipun n.50e ja lyhennän visaa 50e. Meillä menee ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin 250-300e kuussa. Meitä on kolme,minä ja kaksi lasta. Kummasti sitä pystyy nipistämään, kun on pakko.

Vierailija
50/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette sitten kämmänneet perusteellisesti raha-asianne.

Vierailija
51/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei ihan oikeasti pysty ruokkimaan tämän kokoista perhettä 320€: lla, heh

Vinkki kaikille herkkusuille jotka tahtovat säästää: Helsingin Kampin Lidliin tulee keväällä paistopiste! Halpoja croissantteja :D

Vierailija
52/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei kai ne nyt vain häviä, mutta meillä ainakin on muitakin laskuja. Tässä nyt vain esimerkkejä laskuista joita tulee sähkö, sanomalehti, internet, vakuutus, autovero, lasten harrastusmaksu (juu toki voi mennä pulkkamäkeen eikä maksa mitään), kiinteistövero, lasten päivähoito, puhelinlasku. Lisäksi tarvitsemme aikaajoin lääkäriä, apteekkia, vaatekauppaa ja joskus jopa ostamme uuden maton tms. sisustusjutun, joita tietenkään kukaan järkevä taloudenpitäjä osta. Ja joskus voi oikeasti joku kodinkone/auto rikkoutua. Ai joo, ja koirakin syö ja sitäkin täytyy käyttää joskus eläinlääkärissä. Joskus jopa käymme kylässä/syntymäpäivillä ja viemme sinne tuliaisia. Ja uudenvuoden aattona olimme niinkin villejä että kävimme ulkona syömässä koko perhe. Ja mies oli syksyllä hautajaisissa, jonne jouti ostamaan uuden puvun ja samassa kuussa rupesi lapsen kengät puristamaan varpaista ja mun talvitakki repesi kainalosta jonka sit vein ompelijalle. joo, kaikki nämä laskut ja tapahtumat eivät ole joka kuukausi, mutta nyt vain yritän kertoa esimerkin omaisesti, että aika arkisiin asioihin ne rahat vain "katoavat"... Ihmettelen kovasti että ettekö te tee ikinä mitään muuta kuin käytte töissä ja tulette kotiin, jos teillä ei koskaan kulu rahaa muuhun kuin kotona syömiseen, lainanlyhennykseen ja bensaan?

Voi kuule, mehän sitä just muuta tehdäänkin kun ei juosta rahan perässä niin minäkin olen vaan osa-aikatöissä. On aikaa olla lasten kanssa ja tehdä mitä itse huvittaa. Ei tule lehtiä, välillä on jotain tullut mutta se on niin turha rahareikä ettei tosikaan. Ja ihan turhaa paperia. Kirjastossa kyllä käydään hakemassa kirjoja ja välillä lainailen jotain lehtiä. Läheskään joka kuukausi ei ole vaatemenoja. Tässä kuussa on mennyt vaatteisiin 125 euroa (uusi toppapuku, goretex-kengät, mulle paita, lapselle mekko ja paita, kaikki alesta) ja se on jo tosi yläkanttiin. Alesta tosi usein, varsinkin ulkovaatteet, kirppikseltä, tarjouksista tai muuten vaan jos sattuu vastaan jotain mukavaa tulemaan. Mutta ei tosiaankaan läheskään joka kuukausi ja silti kaapeissa on vaatetta kaikilla yllin kyllin. Autot korjataan itse (säästö, tiedän) mutta ei niissäkään kyllä tosiaan usein mitään ole. Tänä vuonna toiseen tehty jakopää ja vaihdettu jouset, toiseen vaan jotain pienempää mitä en muista. Ei juoda, ei polteta. Ei ole kalliita harrastuksia, oikeastaan yksi säännöllinen joka on uinti ja se on edullista. Autoverot toki on mutta eipä nekään ole vuodessa kuin pari sataa. Vakuutukset laitoinkin jo. Pari kertaa vuodessa lomaillaan kotimaassa kun ulkomaille ei ole kiinnostusta. Huvipuistoja, hotelleja, kylpylöitä, mökkejä, mikä nyt sattuu huvittamaan ja tarjouksia seurailen kyllä niissäkin. Internetin, puhelimet ja asumismenot mainitsinkin jo. Me ollaan remontoitu koko asunto muutaman viime vuoden aikana, remonttiin otettiin remonttilaina mutta sisustanut olen säästöillä tai ostanut aina jotain pientä pikku hiljaa niin eipä nuo taloudessa juuri tunnu. Miehelle ostettiin häihin puku 70% alella, reilu sata euroa. Olipa hurja meno :D Kyläillään kyllä ja varsinkin toisella on kaverisynttäreitä "jatkuvasti" mutta mitä nyt niihinkin menee. 10 euroa tai pikkasen päälle, ei vie tiliä tyhjäksi. Omasta mielestämme emme tinki mistään, pukeudumme ja syömme hyvin ja meillä on kaunis koti omaan makuumme ja silti rahat riittää ja jää yli =)

Vierailija
53/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei kai ne nyt vain häviä, mutta meillä ainakin on muitakin laskuja. Tässä nyt vain esimerkkejä laskuista joita tulee sähkö, sanomalehti, internet, vakuutus, autovero, lasten harrastusmaksu (juu toki voi mennä pulkkamäkeen eikä maksa mitään), kiinteistövero, lasten päivähoito, puhelinlasku. Lisäksi tarvitsemme aikaajoin lääkäriä, apteekkia, vaatekauppaa ja joskus jopa ostamme uuden maton tms. sisustusjutun, joita tietenkään kukaan järkevä taloudenpitäjä osta. Ja joskus voi oikeasti joku kodinkone/auto rikkoutua. Ai joo, ja koirakin syö ja sitäkin täytyy käyttää joskus eläinlääkärissä. Joskus jopa käymme kylässä/syntymäpäivillä ja viemme sinne tuliaisia. Ja uudenvuoden aattona olimme niinkin villejä että kävimme ulkona syömässä koko perhe. Ja mies oli syksyllä hautajaisissa, jonne jouti ostamaan uuden puvun ja samassa kuussa rupesi lapsen kengät puristamaan varpaista ja mun talvitakki repesi kainalosta jonka sit vein ompelijalle. joo, kaikki nämä laskut ja tapahtumat eivät ole joka kuukausi, mutta nyt vain yritän kertoa esimerkin omaisesti, että aika arkisiin asioihin ne rahat vain "katoavat"... Ihmettelen kovasti että ettekö te tee ikinä mitään muuta kuin käytte töissä ja tulette kotiin, jos teillä ei koskaan kulu rahaa muuhun kuin kotona syömiseen, lainanlyhennykseen ja bensaan?

Voi kuule, mehän sitä just muuta tehdäänkin kun ei juosta rahan perässä niin minäkin olen vaan osa-aikatöissä. On aikaa olla lasten kanssa ja tehdä mitä itse huvittaa. Ei tule lehtiä, välillä on jotain tullut mutta se on niin turha rahareikä ettei tosikaan. Ja ihan turhaa paperia. Kirjastossa kyllä käydään hakemassa kirjoja ja välillä lainailen jotain lehtiä. Läheskään joka kuukausi ei ole vaatemenoja. Tässä kuussa on mennyt vaatteisiin 125 euroa (uusi toppapuku, goretex-kengät, mulle paita, lapselle mekko ja paita, kaikki alesta) ja se on jo tosi yläkanttiin. Alesta tosi usein, varsinkin ulkovaatteet, kirppikseltä, tarjouksista tai muuten vaan jos sattuu vastaan jotain mukavaa tulemaan. Mutta ei tosiaankaan läheskään joka kuukausi ja silti kaapeissa on vaatetta kaikilla yllin kyllin. Autot korjataan itse (säästö, tiedän) mutta ei niissäkään kyllä tosiaan usein mitään ole. Tänä vuonna toiseen tehty jakopää ja vaihdettu jouset, toiseen vaan jotain pienempää mitä en muista. Ei juoda, ei polteta. Ei ole kalliita harrastuksia, oikeastaan yksi säännöllinen joka on uinti ja se on edullista. Autoverot toki on mutta eipä nekään ole vuodessa kuin pari sataa. Vakuutukset laitoinkin jo. Pari kertaa vuodessa lomaillaan kotimaassa kun ulkomaille ei ole kiinnostusta. Huvipuistoja, hotelleja, kylpylöitä, mökkejä, mikä nyt sattuu huvittamaan ja tarjouksia seurailen kyllä niissäkin. Internetin, puhelimet ja asumismenot mainitsinkin jo. Me ollaan remontoitu koko asunto muutaman viime vuoden aikana, remonttiin otettiin remonttilaina mutta sisustanut olen säästöillä tai ostanut aina jotain pientä pikku hiljaa niin eipä nuo taloudessa juuri tunnu. Miehelle ostettiin häihin puku 70% alella, reilu sata euroa. Olipa hurja meno :D Kyläillään kyllä ja varsinkin toisella on kaverisynttäreitä "jatkuvasti" mutta mitä nyt niihinkin menee. 10 euroa tai pikkasen päälle, ei vie tiliä tyhjäksi. Omasta mielestämme emme tinki mistään, pukeudumme ja syömme hyvin ja meillä on kaunis koti omaan makuumme ja silti rahat riittää ja jää yli =)

Niin ja jos kodinkone hajoaa tai muuta isoa tulee niin otetaan TIETENKIN niistä säästöistä joita on aina toisella tilillä vähäsen juuri näitä varten. Ja sitten toinen tili on sellainen mihin ei kosketa ikinä, säästetään vaan.

Vierailija
54/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskituloiset joutuvat elämään kuin köyhälistö.

Ymmärrän kyllä, että pienillä tuloilla joutuu venyttämään penniä, mutta en sitä, että koulutettu keskiluokka joutuu pihistelemään kaikesta.

Mitä järjeä kouluttautua jos tiedossa on kituutusra vuodesta toiseen? Meillä netto n. 4700€/ kk ja rahat kyllä riittävät normaaliin elämään, mutta yli ei jää. Pienituloiset eivät ymmärrä sitä, että työnteolla ei rikastu, sillä monet kulut nousevat palkan mukana.

Suomalainen verotus ja ylenpalttinen sosiaaliturva eivät kannusta työntekoon. Esimerkkinä oma perheemme, jossa mies yrittäjä ja itse ulkopuolisella työssä. Jos jättäytyisin työttämäksi, nettotuloni NOUSISIVAT koska päivähoitomaksut ja työmatkakulut jäisivät pois. Ja jos mieheni haluaisi, voisi kierrättää kuluja firman kautta, lopettaa palkanmaksun itselleen ja nostaa tuloja osinkoina jolloin käteen jäisi enemmän kuin nyt. Monihan toimii jo nyt näin, meillä vain ei anna rehellisyys periksi.

Vierailija
55/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskituloiset joutuvat elämään kuin köyhälistö. Ymmärrän kyllä, että pienillä tuloilla joutuu venyttämään penniä, mutta en sitä, että koulutettu keskiluokka joutuu pihistelemään kaikesta. Mitä järjeä kouluttautua jos tiedossa on kituutusra vuodesta toiseen? Meillä netto n. 4700€/ kk ja rahat kyllä riittävät normaaliin elämään, mutta yli ei jää. Pienituloiset eivät ymmärrä sitä, että työnteolla ei rikastu, sillä monet kulut nousevat palkan mukana. Suomalainen verotus ja ylenpalttinen sosiaaliturva eivät kannusta työntekoon. Esimerkkinä oma perheemme, jossa mies yrittäjä ja itse ulkopuolisella työssä. Jos jättäytyisin työttämäksi, nettotuloni NOUSISIVAT koska päivähoitomaksut ja työmatkakulut jäisivät pois. Ja jos mieheni haluaisi, voisi kierrättää kuluja firman kautta, lopettaa palkanmaksun itselleen ja nostaa tuloja osinkoina jolloin käteen jäisi enemmän kuin nyt. Monihan toimii jo nyt näin, meillä vain ei anna rehellisyys periksi.

Joopa joo ja lässyn lässy. "Isot" päivähoitomaksut ymmärrän mutta ylisuuret lainat, autolainat, kulutusluotot, kalliit harrastukset jne jne on teidän ihan oma valinta. 4700 euroa ei kulu tavallisiin, pakollisiin menoihin.

Vierailija
56/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat pakastemarjoja, puurohiutaleita/ryynejä, jauhelihaa, kanaa, perunoita, makaronia, porkkanoita ja sipulia ja Ryvitan punaista 100% ruista näkkäriä, kananmunia. Teet kanakeiton ja jauhelihamakaronilaatikon tai jauhelihakeiton. Riittää ensi viikolle asti. Rouskuttelette näkkäriä ja keität tai paistat munia. Esim.Tonnikalasta tulee hyvä täyte munakkaalle. Puurot on halpoja ja lisäksi teet kiisselin jos ei sellaisenaan uppoa. Kiusaukset on hyviä(perunasipuli+kinkku/tonnikala/kasviksia+kerma/juusto jos kolikoita löytyy).

Kutsutte itsenne johonkin kylään päivälliselle jonain päivänä. Tarjoatte vastapäivällisen taas joku kerta. Lisäksi toisen tekemästä ruoasta saa hyviä ideoita.

En oikein osaa sanoa, mikä on halpaa, koska me ollaan totuttu pieniin tuloihin. Meitä on myös 4 henkilöä. Syödään yksinkertaista kotiruokaa, kuten laatikoita,keittoja, puuroja, kastikkeita. Lihamureke on mun uus innostus.

Kaksi viikkoa menee nopeasti, usko pois.

Vierailija
57/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:llahan on tosi pienet tulot. Yleensä palstalla aina on lähestulkoon miljonäärejä, ja vielä heillä rikkaat vanhemmat jotka kstantavat mielellään puolet elämästä.

ja meillä on yhtä pienet tulot kuin aloittajalla. Pärjätään mutta mitään ei jää säästöön. säästimme silloin kun ei ollut vielä asuntolainaa eikä lapsilla harrastuskuluja.

En ole ajatellutkaan että noista tuloista perheellinen, jonka lapset jo vähän isompia, voisi mitenkän säästää.

Vierailija
58/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaan menee 1.000

Meillä on viisihenkinen perhe ja eletään opiskelijan tuilla+lapsilisät ja asumistuki sekä minulla laina. Taatusti menee ruokaan hyvinäkin kuukausina korkeintaan 300-400euroa/kk.

Mä en oo ennen tajunnutkaan kuinka tiukoilla ollaan. Jotenkin tähän vaan tottuu. Meillä herkutellaan viikonloppuisin, arkena laitetaan yksi ateria päivässä ja koululla tietysti syödään. Tää opiskelu oli meidän valinta ja sekin mahdollinen ainoastaan sen vuoksi, kun ei meillä ole mitään asuntolainaa mikä sitoisi käymään töissä. Neljän vuoden kuluttua tulot on varmasti aivan eri luokkaa kuin nyt.

Mutta en kyllä käsitä kuinka ruokaan voi mennä enemmän kuin asumiseen... Meillä suurin menoerä on asuminen (vuokra, sähkö, vesi). Sitten tulee auto ja lasten harrastukset ja niiden kulut. Vaatteet on aika second hand kamaa, parturoin kaikkien perheenjäsenten hiukset ite, pesuaineet yms. on halvinta käyttökelpoista laatua. Mä luulen, et myöhemminkin yhtälö asuminen-auto-harrastukset vie sen suurimman palan tuloista. Sitten, kun rahaa on enemmän, niin on varaa pistää enemmän näihin. Ruuassa, hygieniatuotteissa ja vaatteissa pystyy taas helposti säästämään, kun suunnittelee, etsii tarjoukset ja ostaa tasan sitä mitä tarvitsee.

Vierailija
59/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän "perheen" eli mun ja mieheni tulot on yhteensä n. 1100e. Vuokran jälkeen jää 400e, tästä miehellä menee johonkin vanhoihin laskuihin sun muihin sen verran, että ruokaan laitetaan rahaa n. 300e/kk. Mitään ei periaatteessa jää yli. Tästä ruokitaan, vaatetetaan ja vaipoitetaan myös miehen 2 lasta, jotka ovat meillä yhteensä kuukaudessa n. viikon verran.

AP:lla jää asunto- ja automenojen jälkeen käteen 2100e. Miten kukaan saa hassattua harrastuksiin ja ruokaan ja laskuihin niin paljon?

Vierailija
60/138 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erilaisista ruokavalioista ja tässä mainittiin, että 4- henkisen perheen ruokamenot on muistaakseni keskimäärin 600€.

Vain av: lla isot perheet syövät satasella koko kuun...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän