Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi imettäminen ei suju kaikilla?

Vierailija
02.01.2012 |

mulla vasta 1 lapsi, eikä imetyksen kanssa mitään ongelmia... mä en vaan ymmärrä miten kaikilla naisilla ei imetys suju? ku nainen on luotu ruokkimaan lapsensa tissillä??

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no joo :D mutta siis on kunnon syitä olemassa, eikä vaan se syynä, ettei huvita ;)

Vierailija
2/86 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppinut rinnastaimemistekniikkaa. Sehän on erilainen kuin pullosta imemisessä ja pullolla hän harjoitteli joka päivä monta kertaa (nenämahaletkuun meni mitä ei jaksanut itse juoda), koska en voinut olla sairaalassa 24/7 muiden lasten takia. Jos olisin voinut hoitaa vauvaa vuorokauden ympäri ja aina tarjota rintaa, ehkä hän olisi oppinut ensisijaisesti sen tekniikan pullotaitojen sijaan. Nyt pääsin "imettämään" vain kaksi kertaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksanut imeä.

Ja kun raskaus muutenkin päätty liian aikaisin, niin maito ei vaan noussu...

Pumppasin ja yritin imettää, mutta kun ei ni ei.

Ja kun lapsen oli todellakin saatava ruokaa tuon ennenaikaisuuden ja pienen koon vuoksi, niin ei siinä oikeen vaihtoehtoja ollut.

Ja ennen vanhaan oli ihan yleistä, kun asuttiin hieman tiheemmin, että muut imettivät.

Että vaikka ei sillon mitään korvikkeita ollut, niin ei ne lapset nälkään aina kuolleet.

Juurikin kuulin, että ihan anoppini äiti oli imettänyt tyttärensä lasta, kun kummallakin oli vielä tissi-ikäiset :)

Hyvä niin ja ei se vaan kaikilta onnistu, vaikka kuinka haluaisi. Niinpä minä ruokin ilman huonoa omaatuntoa vauvani pullosta, ylpeästi. Niinkuin ystävänikin, jolla kotimainen adoptio-vauva.

Vierailija
4/86 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne maitotiehyeet on katkaistu, tai vauva on niin sairas, ettei jaksa imeä. Muut syyt, kuten huono imuote, matala nänni tai ettei maito noussut "kunnolla" ovat selittelyä. Voisi sanoa vaan, ettei imetys onnistunut ja that's it. Oikealla asenteella ja itsevarmuudella noista ongelmista selviää kyllä, kuolemanväsyneenä ja sairaanakin. Mutta pullollakin kasvaa terveitä lapsia hei. Äitien ei tarvitsisi joutua selittelemään tällaista asiaa eikä varsinkaan moisesta stressaantua.

Vierailija
5/86 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan kiinnostaa ku muutama tuttu kans ei imetä mutta kun ei niiltä viitti kysellä mikä mättää? Pääasiahan se on että lapsi ruokaa saa, saa sen sitte pullosta tai tissistä... muta kun ei oo ite tarvinnut asiaan perehtyä, nii aattelin että av-mammat kertoo syyt :)

-ap

Vierailija
6/86 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat tiedon puute ja se, ettei luota imetyksen riittävän. "Maitoa ei vain tullut" johtuu miltei aina jommastakummasta/molemmista näistä

Vierailija
7/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat tiedon puute ja se, ettei luota imetyksen riittävän. "Maitoa ei vain tullut" johtuu miltei aina jommastakummasta/molemmista näistä

ovat vastauksia, joiden tehtävänä on saada kiusallinen uteleminen loppumaan. Syitä näiden epäonnistumisten takana voi olla useita, sairauksista epämuodostumiin. Nainen on luotu synnyttämäänkin, mutta silti todella useat eivät onnistu tulemaan raskaaksi ja niistäkin moni ei pysty synnyttämään alateitse. Ei vaikka olisi kuinka motivoitunut. Ne, jotka eivät vaan halua imettää, ilmoittavat asian yleensä suoraan. Jos taas haluaa imettää, ottaa todennäköisesti ihan kaikesta mahdollisesta selvää ja yrittää yrittämästä päästyäänkin. Se ei kuitenkaan aina riitä.

Vierailija
8/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyi sektiolla. En saanut lainkaan imetysohjausta. Kätilö vain totesi, että sektion jälkeen on vaikea saada maito nousemaan ja se siitä. Sinnikkäällä opettelulla sain imetyksen onnistumaan vaikka vauva saikin ensimmäiset päivät maitoa pullosta matalan verensokerin vuoksi.

Eli, huono imetysohjaus varmaan monilla syynä.

Vierailija
9/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs minä sitten olen maitoa tuli niin että pakkaseen riitti.Itse imetys ei sujunut. ;) Jokainen tavallaan

Vierailija
10/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin lastani 3 kk:n ikäiseksi siten, että lapsi sai 2/3 maitoa rinnoista ja 1/3 pullosta Tuttelia. Siis määrät suunnilleen noin.

Syynä tähän olivat seuraavat asiat, jotka hankaloittivat imetystä:

- iso rinta, josta lapsen oli hankala saada kiinni

- pieni ja erittäin matala nänni, josta imeminen onnistui vain rintakumien avulla

- edellisistä johtuen riittämätön maidontuotanto, lapsi oli aina nälkäinen vielä rintaa saatuaan

- lisäksi - ja tästä varmasti joku älähtää - en yksinkertaisesti jaksanut imettää (tai yrittää imettää) lasta monta kertaa tunnissa (toivoen, että maidontuotanto olisi ihmeen kaupalla lisääntynyt), joskus oli pakko nukkuakin.

Lapsemme on nyt 4, 5 -vuotias hyvin kehittynyt tyyppi, ei allergioita, oppinut hyvin syömään lähes kaikkea jne.

Osittaisimetys oli minulle ja lapselleni ihan järkevä ratkaisu.

Vierailija
11/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kunhan ihmettelen vain suureen ääneen aina korvikemammojen kuullessa, että miksi ne ei vain työnnä tissiä suuhun kun mulla on yks vauva ja mun tissi on tursunnut maitoa ja mun vauva on onnesta lutkuttanut tissiä ja mulla ei ole ollut ikinä ongelmaa.

Kun tämä päteminen loppuu, aloitat sen ihmettelemisen, että miksi toiset otti puudutuksia kun minä vain pyllistin ja vauva tipahti sielä. Ja jotku anto vielä leikata, vaikka mulla vain vauva tipahti takapuolesta.

Voit jatkaa sitten myöhemmin, että miten niin muilla lapset ei syö kaikkea. Mulla lapsi syö kaiken mahdollisen. Miksi jotku äitit muka väittää, että niitten lapsilla on allerkioita.

En minä halua ketään loukata, ihmettelen vaan kun oon niin viisas yhden vauvan kokemuksella.

ihan vaan kiinnostaa ku muutama tuttu kans ei imetä mutta kun ei niiltä viitti kysellä mikä mättää? Pääasiahan se on että lapsi ruokaa saa, saa sen sitte pullosta tai tissistä... muta kun ei oo ite tarvinnut asiaan perehtyä, nii aattelin että av-mammat kertoo syyt :)

-ap

Vierailija
12/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikilta tulee maitoa niin paljon kuin vauva tarvitsee.. Mitä tämä sitten tarkoittaa?

Pitääkö vauvaa todellakin imettää 40-60 min kerrallaan, 30 min välein kuukausikaupalla?! Eihän se maito siis periaatteessa lopu, mutta miten tuo käytännön elämässä toimii.. Tuotako imetyksen kuuluu oikeasti olla.. Kertokaa joku viisaampi..

Vierailija
13/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla vasta 1 lapsi, eikä imetyksen kanssa mitään ongelmia... mä en vaan ymmärrä miten kaikilla naisilla ei imetys suju? ku nainen on luotu ruokkimaan lapsensa tissillä??

Minä olen kaunis ha hoikka, mikseivät kaikki muutkin ole. Mä en vaan ymmärrä miten kaikilla naisilla ei kauniina olo suju? ku nainen on luotu olemaan kaunis ja hoikka

Siinäpä sulle yhtä järkevä kysymys

Vierailija
14/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten joku muu voi olla vastannut samanlailla.

Mutta meillä vaikutti ainakin vauvan koko. Jouduttiin jo sairaalassa lisämaitokierteeseen, joten imutapa kärsi. Ja sitä lisämaitoa kun joutu aina antamaan niin maidontuotanto kärsi ettei tilausta tehty tarpeeksi. Ja kun vauva oli alle 3 kk, rupesi nukkumaan yöt. Joten viimenenkin maidontuotantoa ylläpitävä loppui. Ei vaan enää tullut maitoa.

Ehkä asennevamma äidillä, mutta näin on pärjätty ja lapsi kasvanut. Joten eiköhän näin selvitä eteenkin päin. Kai siitä silti normaali ihminen kasvaa, jos vaan osataan edes yhtään kasvattaa.

Vierailija
15/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen naisen joka sanoi ettei varmaan voi imettää koska hänen äitinsäkään ei voinut. Tähän sitten vetosi kun ei imetys "onnistunut", vaikka onnistui jo sairaalassa saamaan maitoa rinnoistaan, eli maitoa nousi mutta siihen sanoi taas ettei se määrä riittäisi -ei tietenkään mutta maidontuotanto tulee ajan mukaan!

Minulla on maito noussut aina vasta parin viikon jälkeen (ei siis tipan tppaaa enempää rinnoista pulloon saanut imettyä), kaikki lapseni ei ole imeneet hanakasti ja lasta on saanut paljon kutitella.

En ole koskaan lapsia pitänyt puoltatunntia kauemmin rinnalla ja tämäkin on kuulemma se jota tarttisi tehdä että voi imettää: roikottaa lasta rinnassa että imetys onnistuisi?

Minun lapset on syöneet 10 minuutissa vatsan täyteen, mitä pienempi lapsi on sitä pienempi on myös vatsalaukku ja kun kasvaa niin maitomäärä lisääntyy kun lapsi maitoa tilailee useammin.

Imetys kaatuu nimenomaan siihen että ei riitä oikea tieto ja lisänä imetysasennot ja -otteet on todella tarpeen ettei imetys satu.

Olen kuunnellut sairaalassa kun hoitaja opastaa äitiä laittamaan imetyspumppuun maksimitehot että saadaan maitoa herumaan!!

Siihen kuuluu nimenomaan rauhallinen ympäristö, mielyttävä rinnalla olo -eikä siihen kuulu se että sähköpumppu (siis se sairaalan iso metallikasa) imee rintaa samalla volyymilla kuin sillä imetään kun maitoa tulee rinnasta ja maidonluovuttaja käyttää pumppua. Eli sitä voi äiti saada virheellistä tietoa!!

Ei se ole äidin syy, mutta kyllähän sitä voi ajatella että MINÄ SAIN VÄÄRÄÄ TIETOA tai ettei MINUA KUKAAN OPASTANUT, moni ei edes uskalla sanoa hoitajalle että näyttää hyviä otteita.

Minua on vinkattu vielä kolmannen lapsen imetyksessäkin.

Imetys on osa äitiyttä ja jos äiti ei luontasesti osaa heti niin homma saattaa kaatua jos ei tuentarvetta osaa henkilökunta lukea ja antaa aikaa äideille.

Kun lapsia on enempi niin henkilökunta saattaa sitten ajatella ettei äiti kaipaa apua.

Vaikka miten äiti yrittää mutta tekee asian väärin ja stressaantuu niin ei silloin mikään yritys autakaan!

Vierailija
16/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sekä pulloruokittu, osittain imetetty että täysimetetty vauva. Ensimmäinen kieltäytyi, toinen ei saanut tarpeeksi ja kolmannen kanssa sujui kuin tanssi :P.

Vierailija
17/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koko vaikuta.

Minulla on jokainen lapsi saanut lisämaitoa pullosta.

Yksi sai korviketta kun hoitaja sanoi että lapsi saa maitoa liikaa (monesti se lämmitettiin eikä lapsi kaikkea juonut) ja miten sitä luovutettua maitoa tarvitaan keskosille ja muillekin pienille.. Tunsin syyllisyyttä ettei maitoa noussut ja lapsi huusi rinnalla.

Tuttikin annettiin koska imuntarve lapsella oli valtava.

Kotona toisella viikolla synnytyksestä maitoa alkoi nousemaan.

Muistan kirjoittaneeni paperille joka päivä kummasta rinnasta imetin, kauanko ja milloin pumppasin pumpulla ja kummasta rinnasta, kauanko ja miten monta tippaa/milliä sitä tuli. Alussa määriä ei voinut edes yhdistää ja kasteen aikaan aloin luovuttamaan ylimääräisiä maitoja!

Varsinkin oikean imuotteen löytyminen on ollut vaikeaa mutta se paha vaike kesti ehkä 1,5 kuukautta ja kasteen aikaan homma sujunut niin ettei ajattele mitä tekee.

On eri asia imettää vastasyntynyttä kuin verrata vaikka 4 kk ikäisen vauvan imettämiseen, voin sanoa että itse näen omassakin imettäjänä eron.

Stressi ja kaikki kiire vaikuttaa imetystilanteeseen. Meillä on ollut muutto kerran kun luovutin maitoa ja vaikka muutto sujui kohtuullisen hyvin niin määrä pieneni vaan omalle lapselle sopivaksi ja lopetin silloin luovuttamisen.

32

Vierailija
18/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi, koska en pystynyt. Eka synnytys vei sairaalapotilaaksi 2 viikkoa, en ollut tässä maailmassa. Myöhemmin sain lääkityksenkin, ei vaan maito noussut. Ja kylläpä syyllistettiin ja tunsin itseni todella huonoksi äidiksi. Vaan lapsesta kasvoi terve ja allergiaton vastikkeellakin. Toisen kohdalla sain "synninpäästön"-maito nousi miltei samantien. Pari kertaa sairaalassa pumppailin avuksi. Tajusin, ettei siihen maidon nousuun olisi poppakonstit auttaneet ekalla kerralla. Nyt kolmannella kerralla aion imettää, jos vain suinkin kaikki menee hyvin. Inhoan Suomen imetystukilistoja ym. joilla ruoskitaan äitejä. Imetykseen pitäisi kannustaa ei syyllistää.

Vierailija
19/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksanu imeä ja ei maitoa oikein ruvennu tulemaan. Joten se siitä imetyksestä ja ihmettelystä!

Kakkonen syntyi lähes ajallaan ja imetys oli ok.

Vierailija
20/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut tuollaista sanontaa.

Minulta siis maitoa ei ole tullut ensimmäisiin viikkoihin omalle vauvalle mutta sitten nousi kun sitkeästi vaan imetin vaikkei lapsi mitään rinnasta saanut ja annoin pullosta korvikkeet.

Sitten maitoa tuli yli lapseni tarpeen, täytti pakastimen ja annoin maitoa sairaalaan.

En ole koskaan pitänyt lapsia rinnalla kuin ehkä max 20 minsaa. Maito nousee sillä että lapsi käy vaikka puolentunninvälein imasemassa rintaa 5 minuuttia.

Käytännössä minulla on ollut usea lapsi kotona hoidettavana, imettänyt vauvaa ja luovuttanut maitoa. Kaikkeen riittää aika koska ei lapsi ole rinnalla hetken silloin tällöin.

32

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi