Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiireinen hoitaja täällä terve.

Vierailija
02.01.2012 |

Teenpä ihan oman aloituksen kertoakseni, että kyllä minä työpäivän aikana kerkiän pariinkin otteeseen haaveilla istumisesta. Mulle kuuluu, kuten kaikilla aloilla lakisääteiset tauot. Aion siis ihan sodella pitää päivän aikana 1-2 5 min. kahvitaukoa ja yhden 20 min ruokatauon. Taukojen aikana ISTUN. Ja jos tauolla ollessani joku soittaa kelloa, että pitäisi vessaan päästä, niin joutuu odottamaan että taukoni on ohi. Käytän sen jälkeen tai siivoan vaippaan tulleen tavaran. En myöskään avusta ketään vessaan pyynnöistä huolimatta enää sen jälkeen kun työaikani on päättynyt ja kävelen kohti ulko-ovea. Kaikki muu aika töissä olen potilaiden käytettävissä ja annan aikaani mahdollisimman tasapuolisesti ja tarpeiden mukaan. Että näin.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole vastannut kysymykseen, miksi tauolle pitää mennä kaikkien hoitajien yhtä aikaa? Luulisi että porrastettu tauotus olisi ihan käytännön syistä kätevin ratkaisu.

on aino aika, jolloin KELLÄÄN HOITAJALLA, SIIS YHDELLÄKÄÄN on aikaa syödä yhtään mitään. Kyllä, menemme yhtäaikaa. Iltavuorossa tuo kellon aika 17-17.30 on TAAS SE AINOA AIKA, JOLLOIN YHDELLÄKÄÄN HOITAJALLA ON AIKAA SYÖDÄ YHTÄÄN MITÄÄN. Voitteko oikeasti ymmärtää, että näitä paikkoja on olemassa, joissa on noin vähän aikaa pitää taukoa?? Ette. Tässä samaisessa paikassa on onneksi lisäksi 1 n. 5 minuutin kahvitauko. Mutta emme voi mennä MUUTEN KUIN YHTÄAIKAA syömään. Usko pois. 28 potilasta ja 4 hoitajaa.

Vierailija
22/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole vastannut kysymykseen, miksi tauolle pitää mennä kaikkien hoitajien yhtä aikaa? Luulisi että porrastettu tauotus olisi ihan käytännön syistä kätevin ratkaisu.

on aino aika, jolloin KELLÄÄN HOITAJALLA, SIIS YHDELLÄKÄÄN on aikaa syödä yhtään mitään. Kyllä, menemme yhtäaikaa. Iltavuorossa tuo kellon aika 17-17.30 on TAAS SE AINOA AIKA, JOLLOIN YHDELLÄKÄÄN HOITAJALLA ON AIKAA SYÖDÄ YHTÄÄN MITÄÄN. Voitteko oikeasti ymmärtää, että näitä paikkoja on olemassa, joissa on noin vähän aikaa pitää taukoa?? Ette. Tässä samaisessa paikassa on onneksi lisäksi 1 n. 5 minuutin kahvitauko. Mutta emme voi mennä MUUTEN KUIN YHTÄAIKAA syömään. Usko pois. 28 potilasta ja 4 hoitajaa.

että kaikki muu työaika, jokainen minuutti, menee perushoitoon, lääkkeisiin, saattohoitoon, kirjaamiseen ym. Joka ikinen minuutti. Eikä unohdeta kirjaamista perkele!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilaita vessaan auttele. Jotain voi tehdä, mutta ei läheskään kaikkea.. Silloin on kätevintä olla yhtäaikaa syömässä, jortta sitten taas hetken päästä on enemmän hoitajia käytettävissä kuin pitemmän aikaa se "vähän" jolloin potilas ei pääse myöskään vessaan jos on kahden autettava tai vaihtoehtoisesti hakea se toinen hoitaja kesken tauon auttamaan sitä toista.. ja silloin rikkoontuu se ruokarauha, ruoka jäähtyy.. ja kun naamaasi näytät, niin usein työ ei ole sillä tehty vaan jollakin muullakin on kätevästi asiaa siihen samaan syssyyn.

Päivisin lounastamme ainakin kahdessa erässä, jolloin hoitajiakin on enemmän kuin iltavuorossa. Mutta sitä työtä on silti liikaa välillä siihen nähden, että sitä ehdittäisiin tekemään.. Jos on 20 potilasta ja joku haluaa vessaan, kaksi hoitajaa syö, kaksi on "kentällä". Se yksi potilas pääsee kyllä vessaan, mutta niillä lopulla 19 potilaallakin voi olla hätä.. ei sinne vessaan välttämättä heti ehdita silti viemään.

Vierailija
24/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, vittuilu ei ole välttämättä se järkevin tapa toimia. Mutta kun on saanut kuulla tarpeeksi haukkuja omasta itsestään ( mm. ulkonäkö, paino, nimi, oletetut elintavat, älykkyys yms.) niin jossain menee raja. Potilaat katsovat, että heillä on oikeus vaatia hoitajilta sitä ja tätä ja jos et suostu, joudut perustelemaan ja puolustautumaan. Joillain potilailla on suorastaan hyökkäävä asenne. Lisäksi saat kuunnella haukut mitkä kuuluisivat esimiehellesi tai kunnan päättäjille.

Erona muuhun asiakaspalveluun on se, että potilaan kanssa joutuu oikeasti olemaan paljon. Kassalla hymyilet ja vittumainen asiakas on poistunut parissa minuutissa. Hoitajana joudut kestämään samaa idioottia tuntukausia, ehkä päiviä tai jopa viikkoja tai kuukausia.

Ymmärrän että ikävät ihmiset ovat ikäviä ja hoitosuhteessa heitä voi joutua katsomaan pitkäänkin. Uskon kuitenkin, että sellaisiin ihmisiin kannattaisi pitää vissi henkinen välimatka. Silloin ei ole niin herkkä loukkauksille, suojelee itseäänkin.

Kuriositeettina pitää kertoa, että jouduin tekemään pari kuukautta takaperin muistutuksen eräästä hoitajasta. Tapauksessa kyse oli hoitovirheestä ja salassapidettävien tietojen kertomisesta ulkopuoliselle, samoin potilaan kohtelusta joka oli kohdallani varsin karkeaa.

Kun sain muistukseen vastineen, hoitaja oli kääntänyt asian niin että syyttikin minua epäasiallisesta käytöksestä. Hän väitti, että olisin nimitellyt häntä ja huomautellut hänestä muutakin sopimatonta - ilmeisesti juuri tuota listaa mitä luettelitkin ( mm. ulkonäkö, paino, nimi, oletetut elintavat, älykkyys yms.).

Tämä ei pitänyt paikkansa missään määrin. En ikinä esim. nimittele ketään. Palautetta kyllä annan suoraan itse kohteelle ja pysyn asiassa, koska ei minua muu kiinnosta. Samalla tavalla keskustelin lääkäreidenkin kanssa, enkä heiltä samanlaisia syytöksiä saanut.

Hankalista hoitajista pitää todeta sen verran, että kaikki kohdalle osuneet ovat olleet 2-kymppisiä.

Vanhempien kanssa olen pystynyt käymään järkeviä keskusteluja, monet vaikuttavat empaattisiltakin siinä että ymmärtävät asiakkaan huolen hoitovirhetapauksissa.

Olisiko sitten iällä ollut osuutta asiassa?

Vierailija
25/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on kiire ja olotila on jatkuvasti ylistressasntunut. Yrität kiireessä hoitaa työsi mahdollisimman hyvin ja saat takaisin vittuilua. Ehkä joku siihen pystyy. Itse en välttämättä edes halua, sillä katson, että ammattitaitoisena hoitajana minullakin on oikeus suojella itseäni ja olla ylpeä ammattitaidostani.

Vierailija
26/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä iloa yksin käydä se kahvikuppi naamaan heittämässä? Ja ihan kiitettävästi ne omaiset sinne kahvihuoneeseenkin osaavat tulla sydäntään purkamaan.

että sairaanhoitajille ja lähäreille sosiaalinen tapahtuminen on töissä tärkeämpää kuin itse työnteko. Sitten kehtaavat vielä vinkua lisää palkkaa vaikka potilasturvallisuus on jatkuvasti uhattuna hoitajien laiskuuden ja epäpätevyyden vuoksi. Hyi, hävetkää mokoma paskasakki!

Aika usealle meistä hoitajista työkaverit ovat se viimeinen (ja ainoa) oljenkorsi, joka auttaa tässä työssä jaksamaan. Sinusta sekin ilo vissiin pitäisi meiltä viedä?

Vierailija
27/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeämpää on kyllä se oma sokeritasapaino kuin potilaan vartin odottaminen. On vain potilaidenkin etu, kun saa huolehtia muonituksesta; ja siten työkin sujuu.

Vierailija
28/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä iloa yksin käydä se kahvikuppi naamaan heittämässä? Ja ihan kiitettävästi ne omaiset sinne kahvihuoneeseenkin osaavat tulla sydäntään purkamaan.

että sairaanhoitajille ja lähäreille sosiaalinen tapahtuminen on töissä tärkeämpää kuin itse työnteko. Sitten kehtaavat vielä vinkua lisää palkkaa vaikka potilasturvallisuus on jatkuvasti uhattuna hoitajien laiskuuden ja epäpätevyyden vuoksi. Hyi, hävetkää mokoma paskasakki!

Aika usealle meistä hoitajista työkaverit ovat se viimeinen (ja ainoa) oljenkorsi, joka auttaa tässä työssä jaksamaan. Sinusta sekin ilo vissiin pitäisi meiltä viedä?

että te haluatte syödä yhdessä,ihan ok.

Vierailija
29/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään saamaton hampaaton liittokin on sen hyväksynyt. Työpaikalta on aina lupa poistua ruokkiksen ajaksi mikäli se ei kuulu työaikaan

se mene niin että HOITOALALLA esim terveyskeskuksissa ruokatunti on palkallinen eli TYÖAIKAA ja silloin hoitajalla on velvollisuus vastata kutsuihin ja hälyttimiin, muusta voi saada varoituksen tai jopa syytteen. Meillä ainakin. Jos ruokatunti on palkaton, kutsuihin ei tarvitse vastata

Vierailija
30/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työntekijöitä on liian vähän, pitä palkata uusia käsiä. En ole hoitaja, mutta muuten olen sitä mieltä, että tauko on tauko ja jos työssä ei saa hetkeäkään hengähtää väsyy, tekee virheitä.

Vierailija
31/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä iloa yksin käydä se kahvikuppi naamaan heittämässä?

Ja ihan kiitettävästi ne omaiset sinne kahvihuoneeseenkin osaavat tulla sydäntään purkamaan.

Asiakkaisiin suhtautuminen on tosiaankin monesti tätä luokkaa: hyvin vihamielistä jo lähtökohtaisesti.

Kertokaas vihaiset hoitajat, miksi olette hankkiutuneet alalle? Miksi pysytte sillä? Miksi suhtaudutte niin negatiivisesti asiakkaisiin ja omaisiin?

Minä olen kyllä ystävällinen hoidettaville ja omaisille. Silloin kun olen taukotilassa tauolla eli syömässä tai kahvilla niin haluan olla "rauhassa". Taukotilaan on potilaiden tai omaisten tulla purkamaan sydäntään. Siinä vaiheessa pyydän heitä odottamaan huoneessa tai päiväsalissa, tulen kun olen syönyt. Kun syötän potilasta, myöskään silloin en lähde toimittamaan mitään muita potilaiden tai omaisten asioita. Ruokarauha pitää olla ainakin kerran päivässä. Jos tämä on vihamielisyyttä niin voivoi.

Jos sinä et kuulu vihamielisiin hoitajiin, miksi sitten vastasit kysymykseeni?

Toistaiseksi en vielä ole saanut kysymyksiini yhtäkään vastausta.

Löytyisikö täältä yhtään rohkeaa hoitajaa joka tunnustaisi vihaavansa asiakkaita ja/tai omaisia - nyt nimittäin on lupa sanoa asiat suoraan :)

T: 14

Vierailija
32/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin niin, että se on 20 min työnlomassa sopivassa kohtaa ja silloinkin on oltava käytettävissä. Eli, jos kello soi niin siihen on vastattava tauonkin aikana. Me porrastetaan mahdollisuuksien mukaan ruokiksia, jotta jokainen saisi syödä rauhassa.

SH

Vierailija
33/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähioitajana sanoa, että tässä ketjussa huomaa ketkä EI ole hoitoalan empaattisia, ihmisten kanssa toimeen tulevia ja jotka eivät etiikasta ymmärrä yhtään mitään. näiden mielestä hoitajien tulisi olla marttyyrejä, jotka uhraavat itsensä työlleen kunnes palavat loppuun. tiedän mistä puhun: ME todellakin SAAMME nauttia tauoistamme, ME saamme jopa NAURAA niillä ja näyttääkkin että lorvimme, ja meillä on siihen aivan täydet oikeudet, vaikka kuinka omaisia ketuttais. mieti, omainen, me hoidamme potilaasi. joskus nimittäin se omaisen käytös vaikuttaa moneen asiaan..

Vierailija
34/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketään potilasta tai omaista. Ärsyttäviä persoonia on tietenkin molemmissa, kuten myös hoitajissa. Ihmisiä on sellaisiakin jotka vaan on itsekkäitä mulkkuja kehdosta hautaan ja siinäpä se. Toisilla sairaus tekee persoonasta sietämättömän, mutta jotkut nyt vaan on aina ollut sellaisia. Ei niitä onneksi ole pakko rakastaa. En rakasta edes niitä kaikkein kilteimpiä ja ihanimpia hoidettavia. Rakastan perhettäni ja ystäviäni ja välitän ihmisistä joita hoidan. Se riittää.

Vierailija
35/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähioitajana sanoa, että tässä ketjussa huomaa ketkä EI ole hoitoalan empaattisia, ihmisten kanssa toimeen tulevia ja jotka eivät etiikasta ymmärrä yhtään mitään. näiden mielestä hoitajien tulisi olla marttyyrejä, jotka uhraavat itsensä työlleen kunnes palavat loppuun. tiedän mistä puhun: ME todellakin SAAMME nauttia tauoistamme, ME saamme jopa NAURAA niillä ja näyttääkkin että lorvimme, ja meillä on siihen aivan täydet oikeudet, vaikka kuinka omaisia ketuttais. mieti, omainen, me hoidamme potilaasi. joskus nimittäin se omaisen käytös vaikuttaa moneen asiaan..

ei kukaan normaali hoitaja hoida potilaita potilaiden omaisten tekemisten perusteella.

Vierailija
36/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA, en koskaan itse aloita sitä.

Sen olen päättänyt, että tällä palkalla en enää kuuntele yhtään vittuilua tai turhia syytöksiä vaan minulla on oikeus sanoa vastaan. Jos joku loukkaantuu niin ihan vapaasti.

Minä en kanna vastuuta kaikista asioista maan ja taivaan välillä eikä minua siis tarvitse syyttää kaikista asioista.

Luulen, että koska hoitaja on niin lähellä niin moni kokee, että heitä voi kohdella miten huvittaa. Omaa pahaa oloa halutaan purkaa kohonkin.

Itse en kuitenkaan siihen suostu.

Vierailija
37/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tunnen vihaa asiakkaita kohtaan, vielä useammin heidän omaisiaan. Mutta jos oma kokemuksesi on, että kaikki hoitajat ovat aina vihamielisiä eikä koskaan ketään hoitaja ole ollut ystävällinen, niin silloin on aika katsoa peiliin. Minä tunnen vihaa vain sellaisia potilaita/omaisia kohtaan, jotka valittavat aivan kaikesta, ihan sama miten päin tekee, niin väärin menee ja valituksia tulee. Näillekin toki pyrin olemaan ystävällinen, mutta joskus se pinna katkeaa, mekin olemme vain ihmisiä, meillä on oikeus syödä työaikana (ainakin minun työsopimuksessani lukee 20 minuutin ruokatauko + kahvitauot), meillä on oikeus jutella työkavereiden kanssa ruokatauolla, jopa työaikana ja kyllä, meillä on oikeus jopa nauraa työaikana. Ja sen takia jatkan alalla, koska suurin osa potilaista ja omaisista on ihan mukavia ja asiallisia, tykkään haastavasta työstäni, jotkut hankalat omaiset tai potilaat vaan vievät kaikki voimat ja yllätys yllätys, kovin usein nämä hankalat tapaukset käyvät kaikkien hoitajien ja myös lääkärien hermoille. Että jos törmää aina vaan hankaliin ja vihaisiin hoitajiin niin voisi vähän miettiä, miten sitä käyttäytyy toisen työpaikalla. En minäkään tule sinun työpaikallesi riehumaan ja valittamaan joka ikisestä asiasta.

Vierailija
38/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ruokatauko kuulu työaikaan. Yhä useammassa hoitopaikassa alkaa olla tämä käytäntö. Omalla ajallani en lähde ketään vessattamaan tai kellon soittoa tarkistamaan. Se olisi helposti 2,5h palkatonta työtä viikossa. Työnantajan tehtävä on hommata työntekijöitä riittävästi että esim voivat elvyttää taukoni aikana. Minun ei tarvitse omalla ajallani sinne mennä. Asia olisi eri mikäli ruokatauko sisältyisi työaikaani. Kahvitaukoni pidän minuutilleen

Vierailija
39/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tunnen vihaa asiakkaita kohtaan, vielä useammin heidän omaisiaan. Mutta jos oma kokemuksesi on, että kaikki hoitajat ovat aina vihamielisiä eikä koskaan ketään hoitaja ole ollut ystävällinen, niin silloin on aika katsoa peiliin. Minä tunnen vihaa vain sellaisia potilaita/omaisia kohtaan, jotka valittavat aivan kaikesta, ihan sama miten päin tekee, niin väärin menee ja valituksia tulee. Näillekin toki pyrin olemaan ystävällinen, mutta joskus se pinna katkeaa, mekin olemme vain ihmisiä, meillä on oikeus syödä työaikana (ainakin minun työsopimuksessani lukee 20 minuutin ruokatauko + kahvitauot), meillä on oikeus jutella työkavereiden kanssa ruokatauolla, jopa työaikana ja kyllä, meillä on oikeus jopa nauraa työaikana. Ja sen takia jatkan alalla, koska suurin osa potilaista ja omaisista on ihan mukavia ja asiallisia, tykkään haastavasta työstäni, jotkut hankalat omaiset tai potilaat vaan vievät kaikki voimat ja yllätys yllätys, kovin usein nämä hankalat tapaukset käyvät kaikkien hoitajien ja myös lääkärien hermoille. Että jos törmää aina vaan hankaliin ja vihaisiin hoitajiin niin voisi vähän miettiä, miten sitä käyttäytyy toisen työpaikalla. En minäkään tule sinun työpaikallesi riehumaan ja valittamaan joka ikisestä asiasta.

Kiitokset kaikille rohkeille vihaisille hoitajille :)

Monet kommentovat, että kohtelevat asiakkaita v-maisesti jos asiakkaat ovat ärsyttäviä. Tästä tuleekin toinen kysymys mieleen, onko se oikeasti tarpeellista? Olen aikoinaan työskennellyt asiakaspalvelualalla ja vihaiset, valittavat ihmiset ovat ihan tuttu juttu.

Koskaan en kuitenkaan lähtenyt kuittailemaan takaisin, koska minähän olin töissä. Hoidin asiat ammattimaisesti. Toisinaan ymmärsin myös asiakkaiden vihaa/turhautumista koska saattoi niissä olla aihettakin. Toisinaan minulle oltiin vihaisia esim. vaikka siitä, että upouusi auto oli hajonnut (vaikka enhän minä siihen mitenkään syyllinen ollut).

Koskaan en menettänyt malttia, mitä se olisi auttanut? Toisekseen olin töissä ja minulle maksettiin siitä palkkaa. Ei olisi mahtunut työmoraaliin, että olisin alkanut soittamaan suuta työnantajani sponssaamana.

Ja totta, joskus huomasin että minua saattoi ärsyttää vaikka vain jonkun ihmisen ääni - asia mitä ei millään voi toisen ihmisen viaksi lukea.

Yhden naisihmisen muistan, joka tuntui tosi ärsyttävältä. Tartuin samalla tähän tunnetilaan kiinni ja hoksasin, että naisella oli tosi kimeä ääni eikä ulosantikaan ollut kaikista sliipatuinta. No kyseinen asiakas ei hetkellistä tunnetilaani mistään huomannut, pidin huolta että hän sai erityisen hyvää palvelua.

Monesti kävi niin, että vihaiset asiakkaat palasivat yhteyteen myöhemmin. Moni pyysi anteeksi. Joiltakin tuli kiitoslahjoja. Kollegoilla ei vastaavaa tapahtunut.

Lopulta teimme töissä sellaisen järjestelyn, että minulle laitettiin kaikista ikävimmät ja hankalimmat asiakkaat. Työ ei kuitenkaan stressannut. Hoidin homman ammattimaisesti, jos joku jostain väärästä yritti kuittailla tai yritti vedättää, en vaan lähtenyt mukaan.

Tällä asenteella vaativa asiakaspalvelutyö ei kuormittanut henkisesti. Salaisuus on siinä, etten suhtautunut asiakkaisiin mitenkään suurella tunnelatauksella, en vihalla tai rakkaudella. Se linja minulla oli, että kohtelen asiakkaita kuten toivoisin vieraan asiakaspalvelijan kohtelevan omia vanhoja vanehmpiani hädässä.

Hoitajat, en minä tai muutkaan ole täällä teidän kahvituntien käyttöä arvostellut tai vaatineet, ettei teillä saisi olla mukavaa töissä.

Olen arvostellut sitä, että hyvästä käytöksestäni huolimatta törmään monesti hoitajaan, joka kohtelee minua hirveän huonosti. On totta että olen joskus joutunut huomauttamaan väärästä toimintatavasta, mutta ei se saisi olla syy epäasialliseen käytökseen.

Vierailija
40/50 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alusta ottanut sellaisen asenteen, että pidän välit hoidettaviin ja omaisiin kohteliaana ja ystävällisenä, mutta etäisenä. En heittäydy tunteiden kirjolla työhön vaan hoidan hommani asiallisesti ja tunnollisesti ja siinä kaikki. En jaksa jutella pitkiä aikoja ja vaihtaa kuulumisia muuta kuin välttämättömimmät, mitkä koskevat hoidettavan nykytilaa tai muutoksia. Sen jälkeen toivotan hyvää päivän jatkoa ja menen tekemään muita töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi