Kiireinen hoitaja täällä terve.
Teenpä ihan oman aloituksen kertoakseni, että kyllä minä työpäivän aikana kerkiän pariinkin otteeseen haaveilla istumisesta. Mulle kuuluu, kuten kaikilla aloilla lakisääteiset tauot. Aion siis ihan sodella pitää päivän aikana 1-2 5 min. kahvitaukoa ja yhden 20 min ruokatauon. Taukojen aikana ISTUN. Ja jos tauolla ollessani joku soittaa kelloa, että pitäisi vessaan päästä, niin joutuu odottamaan että taukoni on ohi. Käytän sen jälkeen tai siivoan vaippaan tulleen tavaran. En myöskään avusta ketään vessaan pyynnöistä huolimatta enää sen jälkeen kun työaikani on päättynyt ja kävelen kohti ulko-ovea. Kaikki muu aika töissä olen potilaiden käytettävissä ja annan aikaani mahdollisimman tasapuolisesti ja tarpeiden mukaan. Että näin.
Kommentit (50)
ja tuskin te kaikki istutte samaan aikaan kahvilla, joten ei niiden potilaiden pitäisi joutua odottamaan kupla otsassa kun sulla on lakisääteinen tauko.
Kyllä ne asiakkaatkin vaan osaa pompottaa ihan älyttömyyksiin asti, jos ei tee rajoja selväksi.
ja tuskin te kaikki istutte samaan aikaan kahvilla, joten ei niiden potilaiden pitäisi joutua odottamaan kupla otsassa kun sulla on lakisääteinen tauko.
Ja jos vessaan haluava on (ja pääsääntöisesti on) kahden autettava, niin se on vain odotettava kupla otsassa, että molemmat hoitajat joutuuvat auttamaan.
ap
Mä itse henkilökohtaisesti näen punaista, kun joku hoitaja valittaa, ettei ehdi käydä syömässä tai että tänäänkin menee ylitöiksi kun ei ole ehtinyt tarvittavia paperihommia tehdä. Kyse on kuitenkin sekä työ-, että hoitajan omasta, niin henkisestä kuin fyysisestäkin, hyvinvoinnista. Pidä toi asenne, ihan oikeasti. JOs siitä lähtee lipsumaan, niin asennetta on todella vaikea vuosien mukamas tunnollisuuden takia lähteä muokkaamaan, ja sitten se burn out jo uhkaakin. Ei ne potilaatkaan siitä mitään hyödy, että yliväsynyt hoitaja tulee silmät ristissä ja verensokerit alhaalla kiukkuisena hoitamaan.
t. hoitaja minäkin
Ne asiakkaana olevat ihmiset ovat varmasti elämänsä aikana joutuneet joskus odottamaan asioita niinkuin me kaikki. Jos ei asiakkaille kelpaa hoitajan tapa pitää huolta myös itsestään, kannattaa palkata ihan oma palvelija.
Jos on noin surkea työvoimatilanne ja noin huonokuntoista porukkaa ettekä saa yhtä perushoitajaa avuksenne että voi vessaan viedä.
meillä ne kellot soi rintakipua, naapurin kramppausta, sitä vessaa, heikotusta, veristä oksennusta, mitä vaan. Pakko siellä on käydä katsomassa. Toisen pään potilaita ei yleensä käydä katsomassa, kun ei heitä tunneta, eikä siitä ole hyötyä että sit kipitetään omalle hoitajalle kertomaan.
Eli ne kahvit ainakin aloitetaan ja kyllä mä lounaankin syön, joskus monessa erässä ;)
ja talon tavoista.
Olen ollut sellaisessa paikassa töissä, jossa kutsuun vastattiin kellonajasta huolimatta koska tahansa jos vaan paikalla oltiin.
Esim. keskolan hoitajat ei kokemukseni mukaan juurikaan niitä taukoja pidä silloin kun ITSELLE sopii vaan silloin, kun vauvat vähän rauhoittuu. Jonain päivinä niitä taukoja ei sitten ole montaa tai ei ainakan yhtä pötköä.
Commitment.
Ne asiakkaana olevat ihmiset ovat varmasti elämänsä aikana joutuneet joskus odottamaan asioita niinkuin me kaikki. Jos ei asiakkaille kelpaa hoitajan tapa pitää huolta myös itsestään, kannattaa palkata ihan oma palvelija.
Omalle kohdalle on sen verran monta kiukkuista ja pompottelevaa hoitajaa lyhyen ajan sisällä sattunut, että toisin tähän keskusteluun toisenkin näkemyksen.
Monesti sairaaloissa, terveyskeskuksissa ja vastaavissa kyllä on olemassa oikeat toimintasäännöt, esim. minne asiakkaan pitäisi mennä, mitä hänen pitäisi tehdä jne.
Ongelma onkin siinä, etteivät ne säännöt aina tule asiakkaan tietoon. Ohjeet voivat olla puutteellisia, niissä voi olla ristiriitoja tai asiakas ei saa niitä välttämättä mistään. Kysyttäessä voi olla, että yksi sanoo yhtä ja toinen toista.
Jos asiakas jää hiljaa kiltisti odottamaan, kuten ohjeeksi on annettu, voi käydä niinkuin itselläni. Olin menossa antibioottien tiputukseen sairaalaan, mutta vuoroni ei koittanut koskaan. Kukaan henkilökunnasta ei suostunut auttamaan kun yritin kysellä tilannetta ja menin lopulta kotiin. Soitin laboratorioon ja hoitaja alkoi syyttelemään minua, että minun olisi pitänyt vain kävellä sisälle. Oma vika että antibiootit jäiävt saamatta.
Toisella kerralla olin menossa laboratorioon. Kun vuoronumeroni oli mennyt 5:llä ohi, mieheni meni puolestani kysymään vastaanottotiskiltä asiasta. Vastaanotossa istunut 2-kymppinen laboratoriotyttö ei kommentoinut asiaan mitään, sanoi että menkää vaan istumaan paikoillenne. Kun mies pyysi kertomaan mikä tilanne on, hoitaja alkoi huutamaan miehelleni. Sen perään hän alkoi huutamaan papereista myös omia henkilökohtaisia koeasioitani, vaikka laboratorion aula oli täynnä ulkopuolista porukkaa.
Kun lopulta asiaa selviteltiin, laboratoriotyttö alkoi syyttelemään miestäni hyökkäävyydestä vaikka tilanne oli juuri päinvastoin. Puolustuksena asioideni huuteluun hän sanoi, että ei hän kuitenkaan sotua huutanut. Aha, kiva juttu - ei sentään sotua! Anteeksipyyntöä ei tippunut ja kun vihjaistiin sairaalaa muistutuksella/valituksella, esimiehetkin alkoivat kääntelemään tilannetta labratytön puolesta parhain päin.
Oikeasti hoitajat, suurin osa potilaista ei tule häiriköimään vaan ongelmatilanteet johtuvat siitä että tieto ei kulje. Viimeisin mitä haluaisimme, on riidellä henkilökunnan kanssa. Huolehtikaa siitä, että sairaaloissa on hyvät ja johdonmukaiset toimintaohjeet oikeissa paikoissa. Esimerkiksi jos lounasaikaan 11.30-12 luukkunne on suljettu, kertokaa se nooteissanne selväsanaisesti.
Minusta on ikävää, että vaikka me maksamme hirveästi veroja, kohtelu sairaaloissa ja terveyskeskuksissa on kuin olisimme jotain roskasakkia. Itse käyttäydymme asiallisesti, mutta se ei tunnu riittävän.
Mitä iloa yksin käydä se kahvikuppi naamaan heittämässä?
Ja ihan kiitettävästi ne omaiset sinne kahvihuoneeseenkin osaavat tulla sydäntään purkamaan.
kuin taluttaa potilaan vessaan. Hommat pitää hoitaa viisaasti etukäteen eikä mennä tauolle ennenkuin työt on hoidettu. Jatkuva vessassakäynti on virtsatieinfektion oire jolloin siitä pitää infota lääkäriä ja ottaa PLV ja jos potilas on kovin heikossa kunnossa, jatkuva taluttelu rasittaa liikaa ja silloin on laitettava kestokatetri. Vois olla hyvä joskus asettua itse sen potilaan asemaan ja miettiä, miltä tuntuu kusta tai paskoa housuihin.
Ja ihan kiitettävästi ne omaiset sinne kahvihuoneeseenkin osaavat tulla sydäntään purkamaan.
että sairaanhoitajille ja lähäreille sosiaalinen tapahtuminen on töissä tärkeämpää kuin itse työnteko. Sitten kehtaavat vielä vinkua lisää palkkaa vaikka potilasturvallisuus on jatkuvasti uhattuna hoitajien laiskuuden ja epäpätevyyden vuoksi. Hyi, hävetkää mokoma paskasakki!
Asiakkaisiin suhtautuminen on tosiaankin monesti tätä luokkaa: hyvin vihamielistä jo lähtökohtaisesti.
Kertokaas vihaiset hoitajat, miksi olette hankkiutuneet alalle? Miksi pysytte sillä? Miksi suhtaudutte niin negatiivisesti asiakkaisiin ja omaisiin?
että sairaanhoitajille ja lähäreille sosiaalinen tapahtuminen on töissä tärkeämpää kuin itse työnteko. Sitten kehtaavat vielä vinkua lisää palkkaa vaikka potilasturvallisuus on jatkuvasti uhattuna hoitajien laiskuuden ja epäpätevyyden vuoksi. Hyi, hävetkää mokoma paskasakki!
t. yksi joka ei kuulu "mokomaan paskasakkiin" mutta raivostuu tuollaisen kelvottoman sääliön mongerruksesta. Täysi turhake olet!
Asiakkaisiin suhtautuminen on tosiaankin monesti tätä luokkaa: hyvin vihamielistä jo lähtökohtaisesti.
Kertokaas vihaiset hoitajat, miksi olette hankkiutuneet alalle? Miksi pysytte sillä? Miksi suhtaudutte niin negatiivisesti asiakkaisiin ja omaisiin?
hoidettaville ja omaisille. Silloin kun olen taukotilassa tauolla eli syömässä tai kahvilla niin haluan olla "rauhassa". Taukotilaan on potilaiden tai omaisten tulla purkamaan sydäntään. Siinä vaiheessa pyydän heitä odottamaan huoneessa tai päiväsalissa, tulen kun olen syönyt. Kun syötän potilasta, myöskään silloin en lähde toimittamaan mitään muita potilaiden tai omaisten asioita. Ruokarauha pitää olla ainakin kerran päivässä. Jos tämä on vihamielisyyttä niin voivoi.
että sairaanhoitajille ja lähäreille sosiaalinen tapahtuminen on töissä tärkeämpää kuin itse työnteko. Sitten kehtaavat vielä vinkua lisää palkkaa vaikka potilasturvallisuus on jatkuvasti uhattuna hoitajien laiskuuden ja epäpätevyyden vuoksi. Hyi, hävetkää mokoma paskasakki!t. yksi joka ei kuulu "mokomaan paskasakkiin" mutta raivostuu tuollaisen kelvottoman sääliön mongerruksesta. Täysi turhake olet!
Totuuden puhujia ei yleensä kiitellä.
ole vastannut kysymykseen, miksi tauolle pitää mennä kaikkien hoitajien yhtä aikaa? Luulisi että porrastettu tauotus olisi ihan käytännön syistä kätevin ratkaisu.
mä antaisin mitä vaan että mulla olis joskus noin kiire töissä, ei oo kivaa sekään kun koitat kahdeksan tuntia saada kulumaan jotenkin ja silti olet aivan poikki kun pääset kotiin ja päätä särkee kun ollut sisällä koko päivä =(
Hassua miten erilaisia työpaikkoja sitä on, no kyllä meilläkin pian se kiire alkaa mutta tälläsina hetkinä/päivinä oisin ennemmin kotona ilman palkkaa ku istun tyhjän panttina töissä =(