Voiko kytkykaupalla ostettua puhelinta vaihtaa/palauttaa?
Vaihdoin liittymää ja hetken mielenhäiriössä menin ottamaan kytkykaupalla älypuhelimen. En osaa käyttää sitä, eikä ole yhtään intoa edes opetella. Onko mitään mahdollisuuksia palauttaa vähän kaytetty luuri tai vaihtaa se johonkin seniorikännykkään? Vai olenko sidottu tuohon vehkeeseen - kuinka kauan?
Kommentit (29)
Kiitos vain neuvoista, mutta en minä niistä mitään ymmärrä. Mikä ihmeen wi-fi? En edes tiedä, mitä se tarkoittaa. En oikeasti ymmärrä mitään näistä asioista, siksi en ymmärrä mitä sopimuksessa lukee, enkä osaa kahlata asetuksia.
Oon minä nyt soittanu sillä. Tosin kukaan ei oikein voi soittaa mulle, koska pidän sitä muut ajat virta pois päältä, koska en luota siihen, ettei se tekisi itsestään laskua. Mies ei puhu mulle enää koko puhelimesta, se on ihan suuttunut. Varsin oikeutettua, koska en minä oikeesti edes yritä opetella. En tosiaankaan halua käyttää monta päivää jonkun puhelimen räpeltämiseen, mutta ei sitä varmaan muuten opi. En siis opi.
ap
Eihän kukaan normaalijärkinen voi olla noin tietämätön asioista, tai siis kyvytön oppimaan! Ja jos ei ymmärrä sopimustekstiä, vain hullu allekirjoittaa sellaisen sopimuksen.
Ja justhan sulle tuossa selitettiin miten puhelin ei tee "itsestään" laskua. Wi-fi on netti ja jos missään, missä lukee wi-fi ei pala valoa (tai mitä vihreää juttua se olikaan), silloin puhelin ei ole yhteydessä nettiin eikä tee laskua. Mielenrauhan takia kannattaisi ottaa halvin datapaketti puhelimeen (maksaa n. 2,50 - 5e kuussa operaattorista riippuen), silloin ei ainakaan tule yllätyslaskua.
kun kerran tietää niistä, niin mun ei tarttis opetella. Mutta se ei siis enää suostu puhumaan mun kans koko puhelimesta. Alussa se räpelsi jotain sinne ja laittoi mun vastustuksesta huolimatta kaikki mun gmail.tilit sinne ja nyt on yhteystiedoissa jotain g+-tuttuja, enkä osaa niitäkään ottaa sieltä pois.
On siinä siis jotain paketteja, mutta en ymmärtänyt niitä viestejä, joissa sanottiin, että olen käyttänyt 100% jostakin.
En minä varmaan ole kyvytön oppimaan, en vaan ole yhtään kiinnostunut. Minulla on ollut aina jotain jonkun toisen vanhoja kännyköitä, koska en ole halunnut panostaa niihin. Olen siinä sivussa tipahtanut täysin kärryiltä kaikista liittymäasioista lähtien. Vähän niinku siirtyis suoraan Ringosta älypuhelimen käyttäjäksi.
ap
Mä olen se samanlaisen puhelimen omistaja, joka sulle antoi nuo ohjeet. Edelleenkin osaisin auttaa mm. noiden g+ yhteystietojen poiston kanssa, mutten viitsi. En yhtään ihmettele miestäsi, kuulostat aika rasittavalta.
Maksa sitten turhasta ellet edes viitsi mennä liikkeeseen, josta puhelimen ostit kysymään neuvoa. Miksi et muuten marssi siihen liikkeeseen (tai johonkin muuhun saman ketjun liikkeeseen) joskus hiljaiseen aikaan ja käske työntekijöitä opettamaan sua? Ja jos et jotain selitystä tajua, käske selittää uudelleen.
sain minä sen pinin vaihdettua.
Tiedän kyllä olevani rasittava. Enkä minä oikeastaan apua kaipaa, koska ongelmat ova pääasiassa sellaisia, etten edes tiedä mikä on ongelma :D Eli itse asiassa puhelimessa on ihan liikaa ominaisuuksia, en edes tiedä mitä tekisin sillä. Älypuhelin oli ihan virhevalinta, koska en halua muuta kuin soittaa ja tekstata. Mutta 24kk nyt tätä sitten, onhan se älytöntä.
ap
että kai sä olet edes käynyt kysymässä saako puhelimen vaihdettua? Älä nyt hyvänen aika usko av-palstaa, voihan se olla, että saat jonkun yksinkertaisemman puhelimen vaikka sun pitäisi silti maksaa se 17e/kk. Tämän mahdollisuutta en siis itse tiedä, mutta kävisin ehdottomasti kysymässä.
Ja jos sä osasin pinin vaihtaa niin osaat sä tehdä nuo muutkin opastamani asiat -> saat netin pois päältä -> voit pitää puhelinta päällä.
Toki voit sen maksaa kerralla pois, ei tarvi erissä maksaa ja kerralla maksaessa pääset sopimuksesta heti eroon. Mutta ei ne sitä takas ota noin vaan. Olisit lukenut sen sopimuksen ensin ja katsonut mihin sitouduit.
Ne ei anna uutta sopparia ton 2v aikana.
Puhelimen voi maksaa pois, mutta uusi pitää ostaa täyteeen hintaan ja liitttymän kanssa on naimisissa.
Kävi silleen, että pesin pojan puhelimen. Ei auttanut. Kivoimmat inhimillisen hintaiset puhelimet oli liitetty kytkykauppoihin, uutta sopimusta eivät tehneet koska vanha oli kesken..toiseen liittymään ei voinut vaihtaa koska sopimus oli kesken..
Menin sitten Prismasta ostamaan lapselle puhelimen ja kirosin koko matkna..
En tavallisesti kirjoita tänne, kunhan lueskelen naurettavia otsikoita muiden Sanoman sivujen alalaidasta, mutta päätin tehdä poikkeuksen.
Suomen laki ei tunne "kytkypuhelinta". Puhelin ostetaan osamaksusopimuksena, ja sellaisenaan siihen pätevät samat sopimussäännöt kuin muihinkin vastaaviin tuotteisiin. Nämä varmaan löytyvät nopeasti googlettamalla.
Lyhyesti tosin, olet sopimuksen alla. Pääset siitä eroon ainakin sillä, että maksat "kytkysopimuksen" loppuun (ts. maksat osamaksun loput maksuerät kerralla; asia joka on laissa turvattu) ja vaikkapa myyt puhelimen. Jos puhelin on tämän jälkeen sim-lukittu (= et voisi myydä suoraan eteenpäin), nostat hirveän äläkän, uhkaat kuluttajansuojalailla ja haet vaikkapa jonkin lausunnon ihmisiltä jotka kuluttajansuojan kanssa painivat. Tämän jälkeen kauppa ottaa lukon pois.
Toki kaupan kanssa kannattaa käydä keskustelemassa vaihtoehdoista ennen muuta toimintaa.
Mieheni otti kytkypuhelimen pari vuotta sitten. Nokialainen, jossa oli vikoja jatkuvasti. Korjattiin 3 kertaa, ja 2 kertaa annettiin uusi puhelin. Mies kysyi monta kertaa, että voiko sopimuksen katkaista kun ei toimivaa luuria ole saanut. Ei onnistunut. Loppukausi sopimuksesta maksettiin sitten 'ei mistään'.
Ei kytkypuhelinta meille enää koskaan.