Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon antaisin 12 v tytölle shoppailurahaa

Vierailija
01.01.2012 |

kaupungille?

Hänen kaverinsa saa n. 70€ (ja tiedän että näin on) + ruokaa varten rahaa.

No meillä ei missään nimessä ole noin paljon, itse olen opiskelija ja lapsiakin on viisi kertaa enemmän kuin kaverin perheessä. Harmittaisi kuitenkin jotenkin antaa vain esim. 10€ kun tietää että kaverilla on sitten niin paljon enemmän. Toisaalta meillä ei ole ollut perheessä tapana antaa lapsille noin vaan rahoja, aina on täytynyt tehdä töitä rahan eteen. Tämä kaupunkikutsu tuli nyt niin yllättäen (tänään) että ei tyttö ehdi millään tehdä niin paljon töitä, omaa rahaa hänellä on ehkä n. 15€ tällä hetkellä.

Varmaan tosi köyhää kaikkien mielestä mutta olisin nyt kysynyt mielipidettä siitä, pitäisikö vain antaa vähistä rahoista vaikka 30€ tytölle ilman mitään takaisinmaksuehtoja? Kuinka paljon te yleensä annatte tuon ikäisille rahaa jos lähtevät johonkin kavereiden kanssa? Varmaan summat vaan kasvavat kunhan tämä murrosikä ja kavereiden kanssa kaupungilla juoksu oikein kunnolla alkaa.. Tosin onneksi valmistun parin vuoden kuluttua jolloin rahaakin tietysti on eri tavalla lapsille antaa kuin nyt.

Olen itse vain myös suhteellisen vähävaraisesta perheestä ja muistan kuinka harmitti kun ei ollut koskaan yhtä paljon rahaa kuin kavereilla.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähteä opiskelemaan sen jälkeen kun oli ne viisi lasta tehnyt.. Ammattiin jossa palkka on vähintään kolminkertainen entiseen verrattuna. Tyhmää varmasti sun mielestä, minun (ja miehen) mielestä on järkevämpää pihistellä rahoista nämä vuodet kun loppuelämä on sitten moninkertaisesti turvatumpaa :)

t. ap

ja piti sitten tehdä viisi lasta ...

Minä olen ammatissa, jossa on tosi epäsäännölliset ja pienet tulot ja siksi tein vain yhden lapsen. Nuori on, ja omaa rahaa 500. Kaupungille antaisin 50. Eikä tarvitse tehdä töitä sen eteen.

Vierailija
22/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisen summan kun tarvitsee johonkin järkevään. Huvikseen ei ostella mitään vaikka kuinka menis kaupungille kiertelemään.

Justhan oli joulu ja lahjat (ainakin meillä)eli kaikenlaista on saatu, oma 16 v lapseni sai rahaa ostaakseen alesta farkut+ rahan syömiseen, ei muuta.

Meillä lapset säästävät viikkorahoistaan muihin ostoksiin. Ja isompia kotihommia tekemällä voi kerätä rahaa itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän saat lapsilisät, joten eikö niistä liikene sitten vaikka tuo sama summa kun kaverillakin on, ehdoksi vaikka että ostaa myös sitten vaatteita eikä tuhlaa turhuuksiin.

Jatkoa ajatellen keskustele lapsesi kanssa säästämisestä tälläisten reissujen varalle.

Tuskin kohtuutonta kuitenkaan joskus ihan vain antaa lapselle rahaa moiseen???

Vierailija
24/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse antaisin korkeintaan 25 euroa ja senkin ehkä jollain säännöllä, että ei saa ostaa mitään turhuuksia. Sanoisin, että jäljelle jääneet rahat saa pistää säästöön. Itse säästin lapsena kaikki rahat, mitä sain.

Vierailija
25/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä oli 12 v tyttö naama nurinpäin, kun kaveri oli saanut satasen. Ei kyllä itselläni olisi tullut mieleenikään antaa enemopää, enkä kyllä jatkossakaan antaisi. Ehkäpä jos tekisi jotain rahan eteen.

Olen ehkä niitä omituisia äitejä, joiden mielestä lapsi pitää opettaa siihen, ettei kaikkea voi saada ei varsinkaan tuosta noin vaan.

Juuri ollut Joulu ja lahjoja saatu. Myös säästämällä tietysti voi saada ensi reissuun enemmän rahaa. Mutta tosta noin vaan en kyllä 10 euroa enempää antaisi. Vaatteet ja muut tärkeät kun käydään yhdessä vielä tämän ikäiselle ostamassa.

Vierailija
26/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse antaisin ainakin 500€.

Vierailija
27/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lapsen tarvi saada vain "huvikseen" monta kymmentä euroa shoppailuun.

Tässä mietiskellessäni tulin siihen tulokseen että annan hieman reilumman summan mukaan ja sanon että jos löytää jotain mitä tarvitsee (esim. jonkun vaatteen mitä ei ole kotona paljon/tarpeeksi/jäänyt pieneksi) niin saa ostaa ja myös ohjeet suunnilleen paljonko yksi vaate voi max maksaa. On tosi järkevä ja vastuullinen tyttö ja tiedän että jos näin ohjeistaa niin siten myös tapahtuu :) Eli siis vaikka 40€ ja tuo sitten loput takaisin jos ei mitään löydy. Kirpparilta me usein vaatteita ostellaan joten senkään takia ei tarvi kaupungilta mitään kovin kallista löytyäkään.

Ruoaksi myös varmaan riittää hese-ruoka, ei maksa montaa euroa.

t. ap

Vierailija
28/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse antaisin ainakin 500€.

Joopa joo. Saisihan itse kukin rahaa menemään, jos ostaisi kaiken näkemänsä. Mutta jos lapsen päästää yksin kaupungille, on silti vastuussa hänestä. Joku voi esimerkiksi varastaa rahat tai ne voivat hävitä. Näin kerran Kampissa, kuinka teini vei toiselta teiniltä kukkaron. Ulkopuoliset ottivat varkaan kiinni ja sitten odotettiin poliisia. Varas väitti, ettei ollut ottanut mitään. Poliisit tietenkin löysivät kukkaron varkaan vaatteista ja veivät hänet mukanaan. Uhri oli luonnollisesti kauhean järkyttynyt. Jos ne pari nuorta miestä eivät olisi pidelleet varasta kiinni, olisivat jonkun äidin kovalla työllä ansaitsemat rahat menneet kankkulan kaivoon!

Lapsen pitää myös oppia vastustamaan impulsseja. Kaupungilla oleminen ei ole pelkkää ostelua, vaan siellä opitaan muitakin sosiaalisia taitoja.

Vierailija
29/37 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 12v ja äiti sanoi että en saa mitään rahaa, omilla rahoilla on mentävä. Se tietää et mul on käteisenä yli 500€ ( koska saan sukulaisilta paljon rahaa ) niin otan mukaan 100&

Vierailija
30/37 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä teillä lapset saa rahaa niin paljon, että on aina varaa ottaa ostoksille?

Minusta 12 v on vielä aika nuori menemään ostoksille kaverinsa kanssa. Meillä rajana on pidetty yläkoulua. Muutenkaan en tykkää ajatuksesta, että mennään katsomaan löytyisikö jotain kivaa.

Itse keskustelisin tytön kanssa onko jotain mitä hän oikeasti tarvitsee. Jos jotain on, arvioisin hinnan. Meillä on käytetty paljon myös sitä, että vaatteesta otetaan kaupassa kuva ja minä siirrän rahat tilille vasta sitten. Kaikilla lapsilla on kortit ja käteistä rahaa ei juuri käytetä.

Kauppaan voi mennä myös kaverin seuraksi, jos mitään ei tarvita. Ruokarahat antaisin ilman muuta. Osalla nykylapsista on tolkuttomia summia käytettävänään. Kilpavarusteluun ei kannata lähteä.

Vierailija
31/37 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tarvitse mitään, annan ruokarahaa kympin ja saa tuhlata omia rahojaan, saa kuukausirahaa 30 euroa ja nyt sai lahjaksi 50 euroa. Huvikseen ei mitään mennä ostelemaan vaikka Espoossa asutaankin ja olen hyvätuloinen.

Vierailija
32/37 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ankeaa, ettei paria kertaa vuodessa saa lapsi mennä huvikseen ostoksille. Lapsellahan voisi olla kivaa!
Minä uskon, että jos shoppailusta tekee "kielletyn hedelmän", se kostautuu myöhemmin nuorena aikuisena suurempana materialismina. Antaisin itse varmaan 40€ ja ruokarahaa ja kertoisin, että ostetaan alennuksesta lisää tarvittavia asioita. Yrittäisin myös sanoa, että 40€:lla voi ostaa jotain järkevää, mutta jos kerran haluaa tuhlata turhuuksiin, on sekin silloin tällöin sallittua.

Vierailija
33/37 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
34/37 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se sillä 10e saa muuta kun mäkkärin aterian. Jos olisin sä antaisin 35-40e ja lisänä hänellä.ne omat rahat. Mutta älkää hyvät ihmiset tehkö niitä lapsia jos ei niihin rahaa ole!! Ihan oikeasti niistä on myös pidettävä huoli ja tämäkin "kaupungilla juoksu" kyllä kuuluu siihen vaikkei ns. pakollinen meno olekkaan....

Vierailija
35/37 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-20e shoppailuun? really? Ei sillä saa kun mäkkiruuan ja alesta hyvällä tuurilla jonkun paidan. Itse sain tuon ikäisenä joku 50e, mutta kävinkin harvoin (juuri aleaikoina) ja 13v aloitin omat työt ja oli rahaa. Vaatteet ostin aina kirppikseltä:-) Mutta jos jotain uutta aikoo ostaa niin tuolla rahalla saa nykyaikaan pyyhkiä pyllyä..

Vierailija
36/37 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin 50e

Vierailija
37/37 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon 12.v tyttö,ja maksan ihan ite shoppailu rahani siinä mä opin mihin sitä oikeasti kannattaa käyttää. Olen aika hyvä koulussa ja olaan sovittu mummin kanssa että jokaisesta 10 saa 10€ joskus jos saan vaikka 9+ ja 10 saattaa antaa 20€. Kun taas koulu loppuu ja todistukset tulee (aina on ollut ainakin 2 10) saan 100€ ukiltani. Ja käydään kaverin kanssa aina joulun sekä synttärien jälkeen shippailemassa niillä rahoilla.