Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon antaisin 12 v tytölle shoppailurahaa

Vierailija
01.01.2012 |

kaupungille?

Hänen kaverinsa saa n. 70€ (ja tiedän että näin on) + ruokaa varten rahaa.

No meillä ei missään nimessä ole noin paljon, itse olen opiskelija ja lapsiakin on viisi kertaa enemmän kuin kaverin perheessä. Harmittaisi kuitenkin jotenkin antaa vain esim. 10€ kun tietää että kaverilla on sitten niin paljon enemmän. Toisaalta meillä ei ole ollut perheessä tapana antaa lapsille noin vaan rahoja, aina on täytynyt tehdä töitä rahan eteen. Tämä kaupunkikutsu tuli nyt niin yllättäen (tänään) että ei tyttö ehdi millään tehdä niin paljon töitä, omaa rahaa hänellä on ehkä n. 15€ tällä hetkellä.

Varmaan tosi köyhää kaikkien mielestä mutta olisin nyt kysynyt mielipidettä siitä, pitäisikö vain antaa vähistä rahoista vaikka 30€ tytölle ilman mitään takaisinmaksuehtoja? Kuinka paljon te yleensä annatte tuon ikäisille rahaa jos lähtevät johonkin kavereiden kanssa? Varmaan summat vaan kasvavat kunhan tämä murrosikä ja kavereiden kanssa kaupungilla juoksu oikein kunnolla alkaa.. Tosin onneksi valmistun parin vuoden kuluttua jolloin rahaakin tietysti on eri tavalla lapsille antaa kuin nyt.

Olen itse vain myös suhteellisen vähävaraisesta perheestä ja muistan kuinka harmitti kun ei ollut koskaan yhtä paljon rahaa kuin kavereilla.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä oli 12 v tyttö naama nurinpäin, kun kaveri oli saanut satasen.

Jos oma lapseni nyrpistelisi kympille, sanoisin, että ei ole pakko ottaa vastaan. Kyllä lapsen pitää ymmärtää, että kaikki ilman työtä saatu raha on lahjaa eikä lahjoille nyrpistellä.

Vierailija
2/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tyttösi on tulossa murrosikään. Parempi alkaa varautua shoppailu ja yms. menoihin jo nyt. Anna se 30e suosiolla, se kyllä riittää.

Meillä 13v. sai jouluostoksille 50e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huoannut, ettei Halpahallissa/Tokmannilla ole halpaa. No toki jos vertaa nk. oikeisiin merkkivaatteisiin, mutta jos vertaa em. kauppoja ja vaikka H&M:ään tai Seppälään jniin jälkimmäisistä saa paljon edullisemmin vaatteita. Lisäksi jos vaatteita ostaa näin aleaikaan, saa muutamalla kympillä ison kasan vaatteita (jos siis alennuksesta ostaa) ja valikoimakin on varsin suuri. AP:n lapsi on 12-v, sen ikäinen löytää vielä lastenosastoltakin vaatteita, lastenvaatteet vielä halvampia mitä aikuisten.

Vierailija
4/37 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10€! Siis sillähän ei saa mitään vaatteita. Itse otan shoppailurahaa noin 150€, kaikki omista rahoistani. 

T: 13 vuotias tyttö

Vierailija
5/37 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä poikalapsi. Käy stadissa shoppaamassa vaatteita silloin, kun tarvii. Kysyn mitä aikoo ostaa ja paljonko suurinpiirtein tarvii ja laitan sitten tilille sen summan. Viimeksi osti 2 t-paitaa alesta 30e ja omilla rahoilla lippiksen 40e. 

Rahaa pojalla aina tilillä mäkkäriaterian verran eli voi siis syödä kavereiden kanssa ulkona. ikää 14v.

Vierailija
6/37 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tyttö siis shoppaa? vaatteita? meikkejä vai mitä? riippuu tietty siitä mitä on tarkoitus ostaa, että paljonko annat rahaa. Jos ostaa vaatteita niin min 30e rahaa mukaan + ruoka. Tosin ei sil saa ku 1-2 henkkamaukka paitaa.

Vierailija
7/37 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 13v tyttö oli tänään kaupungilla koko päivän viiden kaverin kanssa ja annoin 50€.

siihen kuului mukaan ruokaraha. Oli kyllä kivoja vaatteita ostanutkin.

Sanoin, että seuraavan kerran sitten syksymällä saa taas isomman summan ja mennä kavereiden kanssa päiväksi keskustaan.

Vierailija
8/37 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttö lähtee kaupungille vain pyörimään eikä sillä hetkellä ole tarvetta ostaa mitään, saatan antaa 20-50 euroa. Sillä rahalla hän on saattanut ostaa vaikka korun, meikin tai t-paidan. Loput rahasta menee esimerkiksi erikoiskahviin ja säästöön. Jos tyttö perustelee tarkemmin että tarvitsee vaikkapa uuden talvitakin niin annan tietenkin riittävän summan. Olen yrittänyt opettaa että kaikkia ostoksia  pitää harkita ja että vaikka takki voi hyvinkin maksaa satojakin euroja jos se säilyy vuosia käytössä. Likka osaa ihan hyvin harkita ostoksiaan. Esittelee niitä usein minulle ja yhdessä pohdimme että oliko hankinta hyvä ja tarpeellinen. Soittaa joskus kaupastakin kysyäkseen että kannattaako jotakin tuotetta ostaa. Hän tekee hyvin harvoin virheostoksia, jos niin kuitenkin sattuu niin pohdimme että mitä ostokselle voisi tehdä että joku siitä hyötyisi ja otamme opiksi. Joskus saatan laittaa tilille lisää rahaa ostosreissun aikana, jos eteen osuu joku tarpeellinen asia. (Kerran löysi sattumalta alennuksesta melko kalliin käsilaukun josta oli pitkään haaveillut. Puhelinneuvottelun tuloksena sovimme että laitan rahat tilille.) Meillä lapsi osallistuu kotitöihin aktiivisesti ja välillä jopa nipottaa meille vanhemmille kun vaikkapa kahvikuppi ei ole koneessa, varsinaisesti kotitöistä ei kuitenkaan makseta. Meillä periaatteena on, että rahaa saa käyttöön tarvittaessa isojakin summia mutta hankinnat pitää tosiaan perustella ja harkita. Miehen mielestä rahaa ei voi oppia käyttämään jos sitä ei koskaan ole. Tätä en aivan allekirjoita mutta ehkä siinä piilee osa totuudesta.

Vierailija
9/37 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oleellista shoppailuissa on seuraavat asiat:

Mitä tarvitsee?
Jos on oikeasti sellaisia juttuja mitä pitää ostaa (esim. vaatteita) niin tottakai vanhempien velvollisuus on antaa rahaa lapsensa vaatteisiin. Kotona voidaan sopia, että saa rahaa X euroa ja sillä pitää ostaa esim. housut, sukkia ja uikkarit (=ne jutut joita pitää ostaa) ja miettiä paljonko nuo n. suunnilleen maksavat.

Paljonko ostoksiin menee/saa mennä rahaa?
Jos päädytään esim. että n. 40€ menee voi lapselle antaa 50€ ja sitten hän saa itse miettiä miten rahat riittävät. Tarkoitan sitä, että lapsi tietää että summan pitää riittää niihin housuihin, sukkiin ja uikkareihin, mutta hän voi itse budjetin raameissa päättää ostaako minkä hintaisina nuo, ja tietenkin edullisesti löytää ja rahaa jää yli, voi ostaa lisäksi vaikka pari paitaa tmv.

On hyvä että lapset oppivat sen, että kannattaa miettiä mitä, mistä ja mihin hintaan ostaa. Jos ostaa H&M:ltä alesukkia Stockmannin kalliimpien sukkien sijasta jää enemmän rahaa muuhun. Varsinkin näin alennusaikaan voi tehdä hyviä löytäjä, Lindexillä oli vasta bikineitä -70% voisi löytää uikkarit muutamalla eurolla, samoin jos housut saa alesta niin jää sitä rahaa ostaa vielä muutakin.

Vierailija
10/37 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te oikeasti kuvittelette lapsenne saavan nykypäivänä _15_ eurolla? Ja ruokaraha 5e?

Shortseista saa pulittaa 20e. T-paidasta 10-30e. Farkuista 20-60e. Neuleista/bleisereistä 30-50e, jne.

Ja ruokailu? Nykyään et voi syödä edes hesessä vitosella, juustoateriakin on sen yli jo. 

Ihme pelleilyä. Ymmärrän että jos rahat ovat äärimmäisen vähissä, niin silloin pihistellään. Silloin usein myös ostetaan vaatteet jostain muualta kuin kaupungilta, esim. halpahallista, tokmannilta jne. halpakaupoista. 

Mutta se, että lapsi lähetetään kaupungille mukanaan 15e SHOPPAILUreissulle, on vain nöyryyttämistä. 

Vierailija
11/37 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitun köyhät :DDD

Vierailija
12/37 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon perusteella meinasin vastata 200 euroa. Sen verran antaisin tyttärelleni riippuen tietenkin siitä, mitä tarvitsee. Jos listalla on paljon, antaisin enemmän.

Vierailija
13/37 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
14/37 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 10v. ja oon menos pian mun kaverin kanssa shoppailemaan kauppakeskukseen. Ittelläni on rahaa jtn. 120€ Musta se on tosi hyvä hinta!

10€-20€ ei saa mitään muuta kuin jonkun jätskiannoksen ja paidan.

Vierailija
15/37 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin annoin muutama viikko sitten samanikäiselle tytölle 50€. Kävivät joulun jälkeisissä alemyynneissä ja syömässä. Hyvin riitti ja jäi vähän ylikin :)

3.n yh

Vierailija
16/37 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä mitä antaisin. Tarvitseeko 12-vuotiaan "shoppailla"? Mitä hän ostaisi? Meikkejä, vaatteita? Eihän sen ikäinen pysty ostamaan mitään kunnollista yksin. Eli 70€ spontaaniin turhaan tavaraan on aikuisellekin paljon. Toisaalta sill ei saa paljoakaan järkevää ostettua. Yhden kasvovoiteen tai paidan. 

Saattaisin antaa tytölle 50-70€, mutta vaatisin harkintaa ostoksissa. Eli jos ostaa jotain H&M koruja, niin ostakoon ne ei maksa kuin muutaman euron, mutta jos ostaa jotain koko rahalla, niin sen pitäisi tulla tarpeeseen. 

Itsekään en harrasta spontaania shoppailua shoppailun ilosta vaikka kalliita tuotteita ostankin. Mieluiten kalliimpi tuote harkitusti ja tarpeeseen, kuin monta halpispaitaa, jotka ei kestä yhtäkään pesua kiertymättä.

Vierailija
17/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja piti sitten tehdä viisi lasta ...

Minä olen ammatissa, jossa on tosi epäsäännölliset ja pienet tulot ja siksi tein vain yhden lapsen. Nuori on, ja omaa rahaa 500. Kaupungille antaisin 50. Eikä tarvitse tehdä töitä sen eteen.

Vierailija
18/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella lapsella on säästössä rahaa tai sitten ei, mihinkään turhaan shoppailuun en anna latiakaan. Eri asia on, jos lapsi menee ostamaan jotain mitä hän tarvitsee ja mikä joka tapauksessa ostettaisiin perheen rahoista. Minä antaisin ruokarahat, seurana voi olla jua makutuomarina vaikka ei itse ostaisikaan mitään.

Vierailija
19/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta antaisin kyllä ainakin 20€ mukaan + ruokaraha.

Vierailija
20/37 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sovitte etukäteen miten paljon kotitöitä tekee takaisinmaksuun. Esim 5h sisarusten kaitsemista tms.