KYSYMYS VUOKRANANTAJILLE: Ottaisitko minut vuokralaiseksi?
Siis kysyn huvin vuoksi, kun yritän etsiä hieman nykyistä asuntoamme parempilaatuista kotia itselleni ja tyttärelleni.
Minulla on kaksi luottohäiriömerkintää kahden vuoden takaa. Ensimmäinen on yhdestä lehtitilauksesta. Lasku on kuitenkin maksettu. Toinen on pikavipistä, sekin on maksettu pois. Olen työssäkäyvä perheenäiti, palkkatulot ennen veroja n. 1750€. Minulla on kaksivuotias tytär, josta saan tietysti lapsilisän. Eksä maksaa elatusmaksunsa. Vuokraisitko sinä minulle asunnon, vaikka minulla on luottohäiriömerkintä? Kiitos, jos viitsit vastata :) En tiedä viitsinkö lähteä markkinoille etsimään asuntoa, jos merkinnän kanssa asia on vaikeaa. Vuokrat olen maksanut ajallaan, ei ole rästejä.
Kommentit (43)
En ole vuokranantaja, mutta kerronpa silti oman mielipiteeni.
Ehdottomasti kannattaa hakea kämppää, vaikka olisi nuo merkinnät. Tärkeintä on, että kerrot asiasta rehellisesti, ja muutenkin olet mahdollisimman rehellinen ja avoin. Jos pitää tehdä esim kirjallinen hakemus, niin kuin joissain tapauksissa, niin kerro itsestäsi mahdollisimman persoonallisesti, rehellisesti ja pitkästi.
Itse sain tuolla tavalla aikanaan opiskelijana vuokra-asunnon yksityisiltä markkinoilta, vaikka asuntoilmoituksessa sanottiin että ei lemmikkejä ja minulla oli koira. Hakemukseni avoimuus ja rehellisyys vakuutti isännän siitä, että olen hyvä tyyppi ja paras vuokralainen koirasta huolimatta. Ja niitä kilpailijoita oli monta kymmentä silloin.
Pääasia siis on että vuokraisäntä kokee että olet vastuullinen ja rehellinen ja luottamuksen arvoinen. Jos on fiksu vuokraisäntä, niin en usko että nuo maksuhäiriöt ovat se suurin este.
Mutta siinä tapauksessa vaatisin 3 kuukauden takuuvuokran tai tilipanttauksen + lisäksi vuokrasopimus olisi ensin määräaikainen
tuollainen 3 kk:n takuuvuokra on kohtuuton. Jos kyseessä on yh, jolla on vain ihan normaali palkka, niin tuskin on varaa antaa pois niin isoa summaa, vaikka vuokranmaksu ei ongelma olisikaan.
Sen sijaan tuo määräaikaisuus aluksi on ihan ok.
Itselläni on luottotiedot ihan kunnossa, mutta olen todella pienituloinen opiskelija. Ei ollut todellakaan kivaa joutua ottamaan LUOTTOA takuuvuokraan. En saanut mistään lainaksi niin suurta summaa, ja se tarkoitti sitä, että perheemme eli ihan hirveässä taloudellisessa ahdingossa monta, MONTA kuukautta, kun piti koko ajan maksaa sitä luottokorttilaskua pois ja nipistää ruokarahoista siihen.
Tilanne oli kamalan stressaava. Itselläni oli koko ajan sellainen olo, että en selviä, että tilanne ei voi päättyä kuin minun henkiseen romahdukseen :( En saanut nukuttua öisin ja kerran sain itkukohtauksen kaupassa. Olin ihan loppu. En voi edes kuvitella, miten paha tilanne olisi ollut, jos olisin joutunut maksamaan kolmen kuukauden vuokratakuut!
Nyt siis oli vain kahden kuukauden takuu, t.18
Kaikkien luottojen suuruudet vai?
Mistä saa tosituksen omista luottotiedoistaan? Mitä niissä lukee, kun ei ole luottohäiriötä?
Vaikka netin kautta, maksaa muutaman euron.
Todistuksessa lukee henkilötunnus (ei nimeä) sekä maininta "ei rekisteröityä luottohäiriötä".
Jos on häiriöitä, niin sitten siinä on niiden velkojien nimet ja summat, jotka ovat vieneet velkomisen tuomioistuinkäsittelyyn, josta merkinnät annetaan.
Mutta siinä tapauksessa vaatisin 3 kuukauden takuuvuokran tai tilipanttauksen + lisäksi vuokrasopimus olisi ensin määräaikainen
tuollainen 3 kk:n takuuvuokra on kohtuuton. Jos kyseessä on yh, jolla on vain ihan normaali palkka, niin tuskin on varaa antaa pois niin isoa summaa, vaikka vuokranmaksu ei ongelma olisikaan.
Sen sijaan tuo määräaikaisuus aluksi on ihan ok.
Itselläni on luottotiedot ihan kunnossa, mutta olen todella pienituloinen opiskelija. Ei ollut todellakaan kivaa joutua ottamaan LUOTTOA takuuvuokraan. En saanut mistään lainaksi niin suurta summaa, ja se tarkoitti sitä, että perheemme eli ihan hirveässä taloudellisessa ahdingossa monta, MONTA kuukautta, kun piti koko ajan maksaa sitä luottokorttilaskua pois ja nipistää ruokarahoista siihen.
Tilanne oli kamalan stressaava. Itselläni oli koko ajan sellainen olo, että en selviä, että tilanne ei voi päättyä kuin minun henkiseen romahdukseen :( En saanut nukuttua öisin ja kerran sain itkukohtauksen kaupassa. Olin ihan loppu. En voi edes kuvitella, miten paha tilanne olisi ollut, jos olisin joutunut maksamaan kolmen kuukauden vuokratakuut!
Jos ei ole varaa takuuvuokraan, ei ole varaa sellaiseen asuntoon. Halvempia löytyy kaupungilta/kunnalta ja syrjemmästä. Yksityisillä on oikeus turvata oma perseensä, koska monilla on kuitenkin asuntolaina sijoitusasunnostakin maksettavana, ja silloin se vuokratulo on ehdottoman tarpeellinen, ja jos vuokralainen jättää vuokrat maksamatta tai hajottaa kämppää, 3kk vuokratakuu on ihan oikeutettu.
Jos sinulla on kerran luottotiedot kunnossa, miksi maksoit takuuvuokrasi luottokortilla? Pankistahan olisit saanut lainaa vakuustilille huomattavasti pienemmillä koroilla ja pidemmällä laina-ajalla... Noh, tyhmästä päästä jne.
jos kerrot mistä merkinnät on tullut ja miten isoista summista.
vuokralaista on tiedossa, jää luottohäiriömerkinnän omaavat kyllä valitsematta.
ettei ole varaa maksaa takuuvuokraa, ei tarkoita etteikö olisi varaa maksaa kyseisen asunnon vuokraa. Minä maksan kantakaupungin yksiöstäni 1000€ kuukaudessa, ei ollut varaa maksaa 3000€ takuuvuokraa siltä istumalta. Eihän kellään nyt välttämättä ole laittaa yhtäkkiä 4000€ asuntoon! Minä keräsin rahat kasaan vanhemmiltani, jotka laittoivat rahat vakuustilille. En minä niitä saa haltuuni, kun joskus muutan pois niin vanhempani saavat rahansa takaisin korkojen kera.
Mistä saa tosituksen omista luottotiedoistaan? Mitä niissä lukee, kun ei ole luottohäiriötä?Vaikka netin kautta, maksaa muutaman euron.
Todistuksessa lukee henkilötunnus (ei nimeä) sekä maininta "ei rekisteröityä luottohäiriötä".
Jos on häiriöitä, niin sitten siinä on niiden velkojien nimet ja summat, jotka ovat vieneet velkomisen tuomioistuinkäsittelyyn, josta merkinnät annetaan.
ainakin on lukenut niissä, jotka minä olen omilta vuokralaisiltani nähnyt.
oman luottotietorekisteriotteensa saa tilattua osoitteesta www.asiakastieto.fi. VUokranantaja ei voi tilata vuokralaisen rekisteriotetta, mtuta hän voi pyytää, että vuokralainen pyytää asiakastietoa lähettämään otteensa suoraan vuokranantajan s-postiin tai paperipostiin.
Ja ap:n kysymykseen. Olen vuokrannut vuokralaiselle, jolla on ollut luottotietohäiriö, mutta todennäköisesti en vuokraisi ap:lle. Sorge vaan, mutta mua ei paljon ilahduta se, että sä oon maksanut ne lehtilaskusi ja vastaavasi, kun kuitenkin olet maksanut ne niin myöhään, että toinen osapuoli on joutunut viemään asian käräjille ja ulosottoon. Mä tarviin rahani suurin piirtein sielloin kun maksupäivä on, koska mulla on itsellänikin omia maksuja maksettavana. En myöskään halua nähdä käräjille viemiesen vaivaa, jos sen voi välttää. Mulle ap:n velat OVAT holtitonta ja välinpitämätöntä taloudenpitoa ja jonkunlainen osoitus siitä, että hänen mielestään muiden sopimusosapuolten kunnioittaminen ei ole tärkeää, kunhan hänellä on kivaa. pitäköön sitä sitten, mutta jossain muualla kuin minun asunnossani.
SIllä vuokralaisilla, jolla oli luottohäiriömerkintä (tai no, niitä oli monta), mutta jonka otin vuokralle, oli konkurssiin mennyt yritys, jonka veloista hän oli vastuussa. Luottotietorekisteriotteen lisäksi hän tomitti minulle edellisen vuokranantajansa ja velkaneuvojan suosituksen. Niistä näki, että vuokranmaksu ja asumistavat olivat asialliset, ja että ihminen oli muutenkin "parhaansa yrittävä". Ehkä näistä olisi ap:llekin apua. Lisäksi sanoisin, että itse kannattaa ensin miettiä asiansa niin kuntoon ja periaatteensa sellaisiksi,e ttä voi puhua niistä avoimesti ja valehtelematta ja sitten tosiaan puhua elämästään ja periaatteistaan avoimesti ja valehtelematta. Peittely tulee ilmi, eikä ei hyväksi.
ettei ole varaa maksaa takuuvuokraa, ei tarkoita etteikö olisi varaa maksaa kyseisen asunnon vuokraa. Minä maksan kantakaupungin yksiöstäni 1000€ kuukaudessa, ei ollut varaa maksaa 3000€ takuuvuokraa siltä istumalta. Eihän kellään nyt välttämättä ole laittaa yhtäkkiä 4000€ asuntoon! Minä keräsin rahat kasaan vanhemmiltani, jotka laittoivat rahat vakuustilille. En minä niitä saa haltuuni, kun joskus muutan pois niin vanhempani saavat rahansa takaisin korkojen kera.
...tarkoittaa nimenomaan sitä, että ko. vuokralainen elää kädestä suuhun kykenemättä säästämään pesämunaa pahanpäivän varalle, ja vuokrien maksu vaarantuu heti jos hajoaa pesukone/auto/telkkari tms, ja todennäköisesti köyhä vuokralainen ei myöskään hoida kotivakuutuksia asianmukaisesti, joten asunnon omistaja on kusessa jos vuokralainen töppäilee asunnossaan.
Että näin. En koskaan vuokraisi luottotiedottomalle asuntoa ILMAN vähintään 3kk vuokravakuuksia ja velvoitetta ottaa kotivakuutus, sekä vuokrasopimus olisi alkuun voimassa vain toistaiseksi.
tuttavaperheellä on muutama vuokra-asunto ja he vaativat aina vuokralaisen vanhemmilta takauksen - vuokralaiset ovat olleet alle 30 v.
mutta kun luottotietomerkintöjen vuoksi meidän riski kasvaa, takuut suurenevat.
Vaikka yritämmekin etsiä ratkaisuja joilla meillä olisi kaikki asunnot tuottamassa ja asuntoa tarvitsevilla ihmisillä katto pään päällä, niin emme me silti voi ottaa kummoisia riskejä tai harrastaa hyväntekeväisyyttä.
Niin kuin aiemmin kirjoitin, myös se vanhempien antama henkilötakaus + 1 kk:n vuokra rahana kävisi vaihtoehdoksi.
Minusta se on erittäin reilu vaihtoehto ihmiselle joka on sössinyt luottotietonsa.
Moni muu kun ei vuokraa ollenkaan luottotietonsa syystä tai toisesta menettäneille.
Ja viimeiseksi, vuokrat täällä maalaiskaupungissa ovat kohtuullisia verrattuna isoihin kaupunkeihin. Meillä 90-luvun lopulla rakennetuissa rivitaloissa on vuokrat yksiö 250, kaksio 350, kolmio 450, kaikki saunallisia rivitaloasuntoja, mutta suora sähkölämmitys ja asuntokohtainen lämminvesivaraaja näkyy toki asumiskuluissa ja lisäksi vesimaksu.
Että kyllä me pyrimme mahdollisimman reiluja olemaan. Pakkokin on pyrkiä, tämä tosiaan on sen verran pieni paikkakunta vielä, että myös vuokranantajan on tärkeää omata hyvä maine.
kuitenkin lapsiperhe, minä ottaisin sinut vuokralaiseksi. KAksi kahden vuoden takaista merkintää ei kiinnosta minua, olet kuitenkin elänyt nuhteettomasti sen jälkeen. En ymmärrä ihmisten ongelmaa.
ja sinulle sanoisin kohteliaasti ei kiitos. Kummastuttavan moni yksityiseltä asuntoa hakeva kertoo heti kättelyssä, että heillä on sossun myöntämä vakuus tai he eivät voi järjestää vuokravakuutta tai asunto pitää saada heti, koska edellisestä on häätö.
Vuokrasin asunnon 19v opiskelijalle, jonka vanhemmat antoivat vuokravakuuden.
...tarkoittaa nimenomaan sitä, että ko. vuokralainen elää kädestä suuhun kykenemättä säästämään pesämunaa pahanpäivän varalle, ja vuokrien maksu vaarantuu heti jos hajoaa pesukone/auto/telkkari tms, ja todennäköisesti köyhä vuokralainen ei myöskään hoida kotivakuutuksia asianmukaisesti, joten asunnon omistaja on kusessa jos vuokralainen töppäilee asunnossaan. Että näin. En koskaan vuokraisi luottotiedottomalle asuntoa ILMAN vähintään 3kk vuokravakuuksia ja velvoitetta ottaa kotivakuutus, sekä vuokrasopimus olisi alkuun voimassa vain toistaiseksi.
Jos sinulla on kerran luottotiedot kunnossa, miksi maksoit takuuvuokrasi luottokortilla? Pankistahan olisit saanut lainaa vakuustilille huomattavasti pienemmillä koroilla ja pidemmällä laina-ajalla... Noh, tyhmästä päästä jne.
olen opiskelija, jonka tulot ovat epäsäännölliset - teen keikkatöitä. En saisi pankista lainaa. Yritin lainata summan kavereilta, mutta ei kukaan pystynyt lainaamaan tuollaisia summia. Sain lainattua kavereilta vain murto-osan, onneksi tosin pitkällä maksuajalla.
kyllähän luottokortilta ottaminen halvemmaksi tulee kuin pankkilaina! Nimittäin jos pystyy tekemään niin, että ottaa luottoa maksaakseen edellisen luoton pois - mutta laittaa joka kuukausi tähän takaisinmaksuun osan ruokarahoista. Näin pikkuhiljaa luottokorttilasku vähenee ja sen saa maksettua pois korottomasti. Joskin joutuu elämään pitkään tosi köyhästi.
vuokralaista on tiedossa, jää luottohäiriömerkinnän omaavat kyllä valitsematta.[\i]
Kolmen kuukauden takuuvuokrankin otan. Oma asiani se on millaisin ehdoin annan omaisuuttani tuntemattoman henkilön käyttöön. Riski on olemassa, mutta meillä on ollut kunnolliset ja pitkäaikaiset vuokralaiset.