Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KYSYMYS VUOKRANANTAJILLE: Ottaisitko minut vuokralaiseksi?

Vierailija
01.01.2012 |

Siis kysyn huvin vuoksi, kun yritän etsiä hieman nykyistä asuntoamme parempilaatuista kotia itselleni ja tyttärelleni.

Minulla on kaksi luottohäiriömerkintää kahden vuoden takaa. Ensimmäinen on yhdestä lehtitilauksesta. Lasku on kuitenkin maksettu. Toinen on pikavipistä, sekin on maksettu pois. Olen työssäkäyvä perheenäiti, palkkatulot ennen veroja n. 1750€. Minulla on kaksivuotias tytär, josta saan tietysti lapsilisän. Eksä maksaa elatusmaksunsa. Vuokraisitko sinä minulle asunnon, vaikka minulla on luottohäiriömerkintä? Kiitos, jos viitsit vastata :) En tiedä viitsinkö lähteä markkinoille etsimään asuntoa, jos merkinnän kanssa asia on vaikeaa. Vuokrat olen maksanut ajallaan, ei ole rästejä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllästynyt yksityishenkilöiden perimiin kohtuuttomiin vuokriin ja juuri noihin 3 kk:n vakuusvaatimuksiin. En enää edes hae asuntoa mistään muualta kuin kaupungilta, VVO:lta, SATOlta tai vastaavista.

Vierailija
22/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokralaiseni on alkoholisti, osan vuokrasta maksaa sosiaalitoimi, osan kela, tosin vain toinen näistä summista tulee suoraan omalle tililleni, toinen jää vuokralaisen vastuulle. Ihan hyvin tämäkin on toiminut, tuskin sinä sen huonompi olisit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastuttavan moni yksityiseltä asuntoa hakeva kertoo heti kättelyssä, että heillä on sossun myöntämä vakuus

mielenkiinnosta kysyn, miksi tämä ei käy? Sitä on tietenkin vaikeampi yrittää huijata itselleen, mutta onko vielä jotain muuta syytä?

Vierailija
24/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllästynyt yksityishenkilöiden perimiin kohtuuttomiin vuokriin ja juuri noihin 3 kk:n vakuusvaatimuksiin. En enää edes hae asuntoa mistään muualta kuin kaupungilta, VVO:lta, SATOlta tai vastaavista.

sinä saat vuokrata asunnon vain luettelemiltasi tahoilta ja yksityishenkilöt saavat periä enemmän vuokraa ja vakuuksia omaisuutensa turvatakseen.

Vierailija
25/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastuttavan moni yksityiseltä asuntoa hakeva kertoo heti kättelyssä, että heillä on sossun myöntämä vakuus

mielenkiinnosta kysyn, miksi tämä ei käy? Sitä on tietenkin vaikeampi yrittää huijata itselleen, mutta onko vielä jotain muuta syytä?

jos oot sossun asiakas etä itse pysty järejstämään vuokranmaksuasi tai vuokratakuistasi. Niin ja todettakoon nyt varmuuden vuoksi, että se ei kerro hyvää. Katsos kun vuokranantaja haluaa sellaisen vuokralaisen joka paitsi maksaa joka kuukausi vuokransa, myös pystyy tekemään sen jatkossakin, joka elää asunnossa nätisti ja vastuullisesti, joka ei riko tai sotke paikkoja eikä aiheuta naapurustossa häiriötä esim kovaäänisyydellä tai roskien kerääntymisellä tai välinpitämättömyydellä ja joka vähän vielä pitää paikkoja kunnossa ja ainakin ilmoittaa vuokraisännälle heti jos jotain korjaamista vaativaa näyttäisi olevan. Valitettava tosiasia on, että huonoja vuokralaisia on prosentuaalisesti enemmän niissä, joilla on elämänhallinnassaan muitakin ongelmia, eli sossun asiakkaissa, kuin ns. tavisväessä.

Vierailija
26/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain maalaiskunnassa voit saada asunnon, mutta muualla et eli jos hakijoita on useampia, niin et pääse ykkösasemaan koskaan.

Sellainen ottaa sut, jolle ei ole parempia vuokralaisia tarjolla.

Vierailija
27/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa takaussitoumuksen maksimissaan yhden kuukauden vuokraa vastaavalle summalle. Eihän se riitä.

Jos vuokrat jää maksamatta ja vuokralainen päättää että ei lähde vapaaehtoisesti, niin käräjäoikeuden ja haastemiehen kautta vuokralaisesta eroon pääseminen kestää n. puoli vuotta, minä aikana vuokratuloja ei siis tipu.

Tai jos vuokralainen turmelee asuntoa, niin yhden kuukauden vuokraa vastaavalla takuulla ei oikeasti saa edes tapetteja seinään.

Tämän vuoksi vakuus on suurimmalla osalla vuokranantajista 2-3 kuukautta ja tämän vuoksi suurin osa vuokranantajista ei hyväksy kunnan takaussitoumusta.

Sinä päivänä kun kunta antaa 3 kk:n takaussitoumuksen, niin sossuasiakkaatkin alkavat kelpaamaan meillekin.

Kyllä meillä on ollut ja tälläkin hetkellä on yksi perhe, joka saa sosiaalitoimistosta apua, kun pyysi että voisi muuttaa vuokranmaksupäivää niin että sopisi paremmin sossun ja asumistukien rytmiin. Ihan fiksu nainen kahden lapsen kanssa.

Sossun asiakkuutta siis sinällään en näe ongelmana.

Vierailija
28/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ongelma on siinä, että se kertoo susta ja sun elämänhallinnasta muutenkin

jos oot sossun asiakas etä itse pysty järejstämään vuokranmaksuasi tai vuokratakuistasi. Niin ja todettakoon nyt varmuuden vuoksi, että se ei kerro hyvää. Katsos kun vuokranantaja haluaa sellaisen vuokralaisen joka paitsi maksaa joka kuukausi vuokransa, myös pystyy tekemään sen jatkossakin, joka elää asunnossa nätisti ja vastuullisesti, joka ei riko tai sotke paikkoja eikä aiheuta naapurustossa häiriötä esim kovaäänisyydellä tai roskien kerääntymisellä tai välinpitämättömyydellä ja joka vähän vielä pitää paikkoja kunnossa ja ainakin ilmoittaa vuokraisännälle heti jos jotain korjaamista vaativaa näyttäisi olevan. Valitettava tosiasia on, että huonoja vuokralaisia on prosentuaalisesti enemmän niissä, joilla on elämänhallinnassaan muitakin ongelmia, eli sossun asiakkaissa, kuin ns. tavisväessä.

Ai että oikein elämänhallinnasta???

Se sossun asiakas voi olla vaikka opiskelija, vanhempainvapaalla oleva, pienituloinen, tilapäisesti pitkällä sairaslomalla... tai vaikka olisi työtönkin, niin mitä se sitten muka kertoo? Ihan ihme juttuja sinulla, en tiedä mistä elokuvista olet ammentanut käsityksesi.

Vierailija
29/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkinnän kanssa. Perheemme on saanut kaksi vuokra-asuntoa vaikka molemmilla vanhemmista on merkinnät. Toinen asunto yksityiseltä ja toinen vvo:lta. Tosin vvo:n asuntoa ei otettu vastaan. Asunnot oli Etelä-Suomen isohkosta kaupungista, jossa tarjolla oli erittäin vähän vuokrattavia asuntoja.

Meidän kokemuksen mukaan kannattaa olla suora ja rehellinen ja myös olla valmis maksamaan isompi takuu. Omien vanhempien vuokralaisella on myös merkintä. Oikeassa elämässä ihmiset eivät ole niin mustavalkoisia kuin tällä palstalla. Täällähän suurimpia rikollisia on luottotietonsa sössineet.

Vierailija
30/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttää melko suuri osa av-mammoista olevan, ihme kyllä.

Täällähän suurimpia rikollisia on luottotietonsa sössineet.

Vierailija
31/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

listoilla, heidän kautta ollaan aina otettu vuokralaiset ja he katsovat luottotiedot. Toki jos henk koht soittaisit ja selittäisit asian, voisimme vuokratakin.

Vierailija
32/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sellainen ottaa, jolla on vaikeuksia saada asunto muuten vuokrattua tai sitten edellyttää ennakkovuokraa takuiden lisäksi. Jos olisit edes tutun tuttu, että voisin uskoa tarinasi, vuokraisin ehkä todennäköisemmin kuin tuntemattomalle. Kaikki luottohäiriömerkinnäthän johtuu ihan jostain tyhmästä mokasta tai epäselvyydestä, ei yli varojen elämisestä tai välinpitämättömästä taloudenhoidosta.

Vierailija
33/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle luottohäiriömerkintä on mikä on, syystä riippumatta. Valitan...

Vierailija
34/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistamani asunto olisi myös liian kallis ja hyväkuntoinen, en haluaisi ottaa riskiä luottohäiriöisen vuokralaisen kanssa.

Vierailija
35/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos rehellisesti ja avoimesti kerrot, mikä tilanne on. Minulla on myös joskus ollut vuokralainen, jolla on ollut merkintä luottotiedoissa, eikä ongelmaa tässä tapauksessa ollut.

Vierailija
36/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisin :) Asunnossani asuu tälläkin hetkellä perhe, jossa vanhemmilla luottotiedot menneet. Ihmiset tekevät virheitä ja varmasti oppivat niistä. Minä uskon ihmisten hyvyyteen. Olemme hyvissä väleissä vuokralaisteni kanssa. Molemmat vanhemmat hyväpalkkaisessa työssä, maksaneet aina vuokrat ajallaan. Ei luottohäiriömerkittyjä voi sillan alle koota asumaan.

Vierailija
37/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisi? Ottaisin niin paljon mielummin asuntooni perheen, jossa vanhemmalta/vanhemmilta luottotiedot menneet, kuin tapaopiskelijan, jolla ei ole mitään tuloja.

Vierailija
38/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten pitaisi tuntea joku sinun tuntemasi ihminen, etta herattaisit luottamusta.

Vierailija
39/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervaisit kämppäni pilalle ja saisin syyt humalaisten jatkuvasta ölinästä ja basson jytkeestä kellon ympäri.

Vierailija
40/43 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksistanne. Menee melkein 50-50. Olen myös miettinyt, että kannattaako minun ottaa heti puheeksi luottohäiriömerkintäni? Kun olen asuntoa hakemassa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä