KYSYMYS VUOKRANANTAJILLE: Ottaisitko minut vuokralaiseksi?
Siis kysyn huvin vuoksi, kun yritän etsiä hieman nykyistä asuntoamme parempilaatuista kotia itselleni ja tyttärelleni.
Minulla on kaksi luottohäiriömerkintää kahden vuoden takaa. Ensimmäinen on yhdestä lehtitilauksesta. Lasku on kuitenkin maksettu. Toinen on pikavipistä, sekin on maksettu pois. Olen työssäkäyvä perheenäiti, palkkatulot ennen veroja n. 1750€. Minulla on kaksivuotias tytär, josta saan tietysti lapsilisän. Eksä maksaa elatusmaksunsa. Vuokraisitko sinä minulle asunnon, vaikka minulla on luottohäiriömerkintä? Kiitos, jos viitsit vastata :) En tiedä viitsinkö lähteä markkinoille etsimään asuntoa, jos merkinnän kanssa asia on vaikeaa. Vuokrat olen maksanut ajallaan, ei ole rästejä.
Kommentit (43)
Mutta siinä tapauksessa vaatisin 3 kuukauden takuuvuokran tai tilipanttauksen + lisäksi vuokrasopimus olisi ensin määräaikainen (saisit itse valita olisiko se 6 vai 12 kk määräaikainen) ja jos kaikki sujuisi hyvin voitaisiin se sitten aikaisintaan määräaikaisuuden puolessa välissä tai muuna sinullle sopivana ajankohtana muuttaa toistaiseksi voimassaolevaksi mikäli itse niin haluaisit.
Palkkatuloistasi en olisi kiinnostunut. Minusta se on jokaisen yksityisasia mitä tienaa vai tienaako mitään.
Nuo sinun luottohäiriösi ovat lievät, mutta pakottavat ylimääräiseen varovaisuuteen.
Kuitenkin olen tällä edellä mainitsemallani käytännöllä pari vuokralaista ottanut ja hyvin on toiminut.
Ja koska kaikessa on aina poikkeuksensa, niin kun itse olen pienehköstä maalaiskaupungista ja vuokraamani asunnot ovat täällä, niin voisin vuokrata ihan ilman noita extrajuttujakin mikäli esim. vanhempasi suostuisivat henkilötakaajiksi ja heillä olisi puhdas historia.
Tällöin yhden kuukauden takuuvuokra rahana tai tilipanttauksena + kahden kuukauden henkilötakaussopimus (rahan ei siis tarvitsisi liikkua) tulisi kyseeseen.
Omistamme isäni kanssa 18 asuntoa kolmessa rivitalossa ja olemme huomanneet että vielä koskaan ei ole tullut minkäännäköisiä vaikeuksia sellaisen vuokralaisten kanssa joilla on vanhempansa henkilötakaajina vuokratakuisiin.
En tiedä toimiiko sama logiikka isommissa kaupungeissa, mutta tosiaan tällaisessa pienessä maalaiskaupungissa missä lähes kaikki tuntevat toisensa, vanhusten sitouttaminen on huomattavasti rahatakuita arvokkaampi asia jopa oikeasti asioitaan sössineiden kohdalla (ja isäni myös tuntee henkilökohtaisesti oman ikäluokkansa väkeä täällä kun on eläkkeellä oleva entinen nimismies).
Eli älä heitä kirvestä kaivoon, voit hyvinkin löytää uuden vuokra-asunnon.
Meilläkin on tälläkin hetkellä vuokralla muutama luottotietonsa jostain syystä menettänyt, mutta aivan säntillisesti ja luotettavasti asiansa nykyisin hoitava vuokralainen.
todistusta luottotiedoista ja käsittääkseni tämä on yleinen käytäntö.
Kaupungilta luottotiedoton voi saada siinä tapauksessa, että luottotiedot eivät ole menneet maksamattomista vuokrista. Kehottaisin kyllä pysymään vanhassa asunnossa niin kauan, että merkinnät häviää.
En ole koskaan vaatinut mitään täydellistä historiaa, jos vuokralainen muuten vaikuttaa tapaamisessa tarpeeksi luotettavalta ja asialliselta. Eipä ole vielä tarvinnut tähän päivään mennessä katua yhtäkään valintaani.