Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lasten kaverisynttärit ja älyttömät lahjavaatimukset

Vierailija
01.01.2012 |

tytär 8-v saa synttärikutsuja vähintään 3/kk. Melko monesta juhlasta kotiin on tullut surullinen tyttö itkuisena, kun sankarille ei kelpaa lahja, joka viedään!

Yleensä kommentti lahjasta on ollut "vain tämmöinen"," aika halpa", "ensi vuonna ei ole tulemista näin halvan kanssa", tai suoraan vaan "ihan paska". Kommentit siis ikätovereilta, jotka ehkä samalla luokalla olevia puolituttuja, vaativat ostamaan monen kympin lahjoja. Olen pitänyt tälläisten "tusinakavereiden" kohdalla ehdottomana maksimina 10 euroa lahjaan.Ja mainittakoon että kympillä saa ihan kelpo lahjan, joka ei ole krääsää vaan järkevää, käyttöön tulevaa. Mutta eihän kymppi mihinkään näille prinsessoille riitä kun pitäisi olla pelikonsolia, isoja lahjakortteja, jne.

MINÄ HÄPEÄISIN silmät päästäni jos oma lapseni käyttäytyisi noin kiittämättömästi. Eikö vanhemmat tosiaan opeta lapsilleen mitään käytötapoja, tai edes olemaan vähemmän ahne ja kehottaisi olemaan kiitollinen selvästi lellitystä elämästään!!!

Syntymäpäivien juhlinnasta on tullut vain tavaran ja omaisuudenkeräystapahtuma, jossa itse asia unohtuu. Pitäisi vielä olla kallista ohjelmaa lapsille, ja vieraillekin vielä kotiin mukaan lahjat. Ja tällä hölmöydellä vielä vanhemmat keskenään kilpailee, kuka järjestikään ökyimmät bileet.Kerskakulutusta lapset ainakin oppivat ja vaatimustaso eikun nousee.

Tietenkään lahja ei aina ole mieleinen, mutta vähänkin opetettu lapsi pitää mölyt mahassaan loukkamatta lahjan antajaa. Puhumattakaan että arvostelee ääneen lahjan mahdollista hintaa.

Tyttäreni onkin nyt ihan oma-aloitteesesti boikotoinut lokkakavereiden synttäreitä paitsi ihan lähimpien kohdalla.Ihan hyvä minustakin, en todellakaan halua kylvää perheemme vähiä rahoja koko kylän kiittämättömille pennuille, kun lahja päätyy roskikseen ja tytär palaa kotiin loukkauksen kera.

Kaikilla, kuten meilläkään, ei ole varaa ostaa omillekaan penskoille vieraiden vaatimia tavaroita,joten on se rahakysymyskin kun synttäreitä on lähes joka vikkonlopulle.

MITÄ NÄMÄ PILALLE HEMMOTELLUT KAKARAT VAATIVATKAAN KUN IKÄÄ TULEE ENEMMÄN?

Miettikää vanhemmat vähän, millaisen lapsen maailmalle kasvatatte. Ahneella on paskainen loppu, ja se muuten pitää kutinsa.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ei koskaan ole saanut (arvio) alle 10 euron lahjaa. Normihinta on ehkä noin 12-15 euroa, mutta useita yli kahdenkympin lahjojakin on tullut.

Siis olen toki kiitollinen kolmenkympin lahjoista, mutta jotenkin jo vähän nolottaa ottaa niin suuria vastaan.

ettekö ikinä puhu niiden kavereiden vanhempien kanssa? Mun mielestä voisi ihan ehdottaa, että pidetään lahjan kustannukset kurissa. Meillä on se kymppi kyllä ihan arkipäivää.

Kolmenkympin lahja kuulostaa kyllä todella siltä, että yritetään ostaa ystävyyttä. Tulisi todella vaivaannuttava olo ottaa vastaan.

Vierailija
22/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi millainen vanhempi. näiden kalliimpien lahjojen vaatijoiden äiti on varmaan just niitä, jotka lähettelee sukulaisille lapsensa lahjatoiveita sieltä kalliimmasta päästä eurojen kuvat silmissä välkkyen. joskus saatetaan pyytää lahjaksi myös rahaa.

Miettikää millaisia asioita lapsillenne opetatte!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita uusi tapa Ja aukaiskaa lahjat vasta vieraiden lahdettya. Me emme asu Suomessa, asumme Aasiassa ja erimaalaisten kaverisynttareilla tehdaan nain :)

Vierailija
24/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme tytärtä, jotka ovat vuorotellen käyneet kavereitten synttäreillä. Ikinä, siis ikinä ei ole käynyt ap:n kuvaamalla tavalla.

Voisiko johtua siitä, että asutaan Itä-Helsingissä? Täällä ei ehkä ole niin varakkaita perheitä joten lapset osaavat tyytyä vähempään...

Vierailija
25/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

me käymme tosin vielä pienten lapsien juhlissa, ja minua ärsyttää lähinnä, että vanhemmat eivät reagoi lahjoihin mitenkään. Niitä ei avata, vaan lykätään johonkin kasaan, jossa kortit hukkuvat ja mistään ei tiedä mikä lahja tuli keneltäkin.

Omaa lasta olen opettanut kiittämään kaikista lahjoista ja todennut, että vaikka lahja ei olisi se paras, niin siitä kiitetään kauniisti.

Vierailija
26/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskenut todella paljon, tai ehkä enemmänkin suhteellisuudentaju ihmisiltä....

Meidänkin vauvalle eräs ei niin läheinen sukulainen antoi käydessään katsomassa uutta tulokasta 70e, vaikken usko heidän niin kovin rikkaita olevan. Tottakai otin vastaan ja kiitin kauniisti, mutta tuntui vähän hassulta noin iso summa!

Minusta kaverisynttäreille 5-10e on riittävä summa lahjaan, eikä siihen pitäisi vaikuttaa juhlien järjestämispaikka mitenkään.

Vierailija
27/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestin omalle 6 vuotta täyttäneelle pojalleni synttärit. Paikka ulkoistettiin liikuntapaikkaan.

Itse vain toivoin, että edes kutsuttuja ylipäätään tulisi paikalle, kutsuttiin 15 (koko eskariryhmä) ja ihmeekseni paikalle saapui 9 kaveria :)

Lahjat oliva n. 10e arvoisia, oli legoja, legoukkeleita yms. kivaa.

Etukäteen oli kotona pojan kanssa keskusteltu, että jos joku lahja ei niin miellytä niin sitä ei tarvitse juhlissa julistaa kaikille. Kiittää kauniisti lahjan antajaa.

Samoin oli nyt jouluna joululahjojen kanssa. Muutama lelu onkin avattu papereista mutta muuten koskemattomia. Laitetaan ne jemmaan ja annetaan vaikka mun veljenpojalle vuosien varrella :D

Mutta uskomatonta tuo, että lahjoja nyrpistellään. En kyllä itse muista lapsena, että kenenkään lahjoja ois arvosteltu. Pääasia oli hauskanpito, leikit, herkut.

Vierailija
28/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita uusi tapa Ja aukaiskaa lahjat vasta vieraiden lahdettya. Me emme asu Suomessa, asumme Aasiassa ja erimaalaisten kaverisynttareilla tehdaan nain :)

Eihän synttäreilläkään lahjojen pitäisi olla pääosassa. Meillä on osa suvusta Briteissä ja siellä ainakin mun lapsuudessa siellä toimittiin noin. Kauniimpi tapa munkin mielestä.

Sitten vaan kiitoskirjeet perään.

Vierailija
29/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisynttärilahja ei saa maksaa liikaa! Minun mielestäni kaverilahjojen pitäisi maksaa korkeintaan 10 euroa. Itse olen ostanut kirjoja, cd- ja dvd-levyjä, pikku leluja, vihkoja, kyniä. Kerran oma lapseni tuli kotiin synttärikutsun kanssa ja sanoi, että kaveri oli toivonut Bratz-barbia, vielä jotain tietyn nimistä. Opetin lapselleni, ettei lahjoja saa toivoa ja me emme todellakaan osta toisten kohtuuttomien odotusten mukaisia lahjoja. Jos kaveri suuttuu siitä, että hän ei saa haluamaansa lahjaa, hän ei ole ystävyyden arvoinen tyyppi! Meidän lapset käyvät synttäreillä useamman kerran kuussa. Jos ostaisimme kalliita lahjoja, emme voisi ostaa ruokaa.

Jos hääpari suuttuu siitä, että saa froteepyyhkeet häämatkarahaston kartuttamisen sijaan, ei hääpari ole ystävyyden/sukulaisuuden arvoinen.

Vierailija
30/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan jos on "paras kaveri", silloin annetaan lahja ilman juhliakin.

Kylläpä on ilkeä äiti, joka usuttaisi lapsensa olemaan menemättä osan synttäreille, vaikka olisi kutsuttu.

Lahjan annan tietenkin aina, vaikkei lapseni pääsekään kyläilemään. Jos kutsuttu on, niin lapseltani tulee totta kai lahja. Missä käytöstapanne ovat.

Vierailija
31/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen jo risoo. Ei kutsuttu, kun lapseni on kissa-allerginen ja tällä päivänsankarilla on kissoja. Sanottiin silti, et kyllä sä voit lahjan mulle silti kouluun tuoda vaik en sua kutsunutkaan. Eikä ole mikään paras kaveri kyseessä. Voi aikoja ja tapoja.

Ompa käynyt niinkin, että jos synttäreille ei pääse, lahja pyydetään silti tuomaan vaikka kouluun... ja keskisuomessa asutaan, pienehköllä kirkonkylällä.

Vierailija
32/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 5 euron lahja on sopiva kaverisynttäreille. Läheisimmille ystäville voi olla 10 euron lahja, jos on varaa.

Ihmettelen ketkä kasvattavat lapsistaan niin ahneita, että vaativat kalliita lahjoja.

Vierailija
33/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä "maalla", pikkukaupungissa lähellä pääkaupunkiseutua ei tilanne ole vielä noin paha. Lahjojen hinta vaihtelee 5 ja 10 euron väliltä. Itse saatamme jollekin parhaalle kaverille antaa yli 10 euron lahjan mutta vain, jos löytyy joku tosi kiva juttu, joka olisi tosi sopiva (yli 15 euroa en maksa kaverilahjasta). Tuohon lahjojen kelpaamattomuuteen en ole täällä törmännyt kuin yhden kerran. 8-vuotiaani oli n. kuukausi sitten synttäreillä, joiden sankari oli pyytänyt lahjaksi kirjaa tai zhu zhu pets-hamsteria. Päädyimme kirjaan. Sankari oli irvistellyt lahjalle juuri kuvailemallasi tavalla....Ymmärrän siis hyvin tunteesi. Meillä sekä juhlavieras (tyttäreni) että minä olimme pahoillamme....

Vierailija
34/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä.

Juu, kiittämättömyys on epäkohteliasta.

Oma tyttöni sai lahjaksi Schleitz-hevosen ratsastajineen, suuren pallonmuotoisen palapelin, englanninkielen harjoituspelin, lahjakortin 5 E ja lisäksi pienen lahjan. Muuta en muista.

Vierailija
35/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asutaan ja meillä päin se kymppi tuntuu olevan aika hyväksytty raja. Sen perusteella arvioin mitä ollaan kavereitten kanssa puhuttu ja omat lapset saaneet lahjoja.

Mä kyllä en lähtisi kilpavarusteluun, vaan kertoisin lapselle hyvistä käytöstavoista ja millainen on hyvä kaveri. Oma lapsi saa tehdä sitten johtopäätöksen itse.

Vierailija
36/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on iso luokka ja tuttavia siunaantunut myös harrastusten parista. Täällä päin on nyt villitys kutsua esim koko luokka (30 oppilasta) samaan juhlaan, joten kutsuja tulee niiltäkin jotka ei ole niin kavereitakaan. Ja nämä synttärit siis ulkoistetaan johonkin vuokrattuun tilaan jonne kaikki sopivat riehumaan. Kaikkiin juhliin ei lapsi ole ottanut osaa, on ollut kipeänä tai muuta sovittuna-tai nyttemmin ei edes halua mennä siksikään, koska tilaisuus on jo liian iso ja rauhaton. Ompa käynyt niinkin, että jos synttäreille ei pääse, lahja pyydetään silti tuomaan vaikka kouluun... ja keskisuomessa asutaan, pienehköllä kirkonkylällä.

Vierailija
37/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenmaassa noin järkyttävän huonosti?

Vertailukohtaa on, koska itselläni on kans 8v tytär.

Käsittämätöntä. :/

10e on hyvä hinta kaverin kuin kaverin lahjaan. Tyttäremme kaverit ovat aidosti näistä lahjoista olleet iloisia. Tai sitten ainakin ovat ystävällisesti kiittäneet. Joskus ihan vanhemmat ovat kiittäneet vähän erikoisemmasta edullisesta lahjasta, joka on kesälomareissulla tullut ostettua vastaisen varalle. Mutta ihan tusinalahjatkin ovat saaneet ystävällisen vastaanoton.

Kirjoituksesi oli täyttä asiaa.

Vierailija
38/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltava kalliimpi. Olen näin huomannut. Esim. HopLop on niin kallis, että yli parinkympin lahja on ihan tavallinen.

Vierailija
39/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet näistä synttäreistä siis ulkoisettu esim,. nuorisoseuran liikuntasaliin, jossa vuokra 5 euroa tunti ja tarjoilut&siivoukset vanhemmat hoitaa itse. Ei siis sinänsä kallista tai sen fiinimpi tila. Joidenkin lasten jutuista vain loistaa se, että isot bileet pitää saada kasaan siksi, että lahjapinokin on isompi. Yllätys meillekin oli se, miten huonosti kouluikäisetkin jo käyttäytyvät ylipäätään, joten ei kai passaa ihmetellä että nuorisoon ei ole otetta...

Vierailija
40/62 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoo ettei ole tulemista kuin kalliimman lahjan kanssa. Se olis jo todella sairasta. Ja mun lapset vie vaikka 3 euron dvd:n. Jos joku päivänsankari saa puhua vieraille ap:n kuvailemalla tavalla, minä kyllä itse sanon lapselleni ettei tarvitse sellaisen lapsen juhliin enää mennä!