VITUTTAA... kutsuimme 3 ystäväperhettä kylään klo 18.00
Laitoin kutsun kännykällä 4 päivää sitten ja pyysin vastausta pääsevätkö-jotta osaan varata ruokaa-ja tietysti erikoisruokavaliot huomioon-laktoosi-intolerantikkoja 2 ja 1 keliaakikko.
Yksi ystäväperhe ilmoitti etteivät uskalla tulla vatsataudissa olleet alkuviikosta.
Kaksi muuta ilmoittivat tulevansa yhteensä 9 ihmistä.Sain 3 tuntia sitten viestin toiselta perheeltä-" kiitos kutsusta, saimme paljon kutsuja-näyttää siltä että vietämme uuden vuoden tällä kertaa Vantaalla", tunti sitten toinen perhe laittoi viestin " Pikku Annikalla hieman flunssaa-jäämme kotiin sairastamaan hyvää uutta vuotta.
No nyt istun täällä perheineni kaiken ruokamäärän keskellä ja itkeä tihrutan.....
Kommentit (84)
Itse olen lopen kyllästynyt synttärijuhliin. Jos ilmoitan, että synttärijuhlat on päivänä x ja kellonaikana y, niin sit tulee viestejä, että kiitos kutusta, mutta tulemma päivänä z ja toiselta että kiitos kutsusta mutta tulemme klo 18 sinä päivänä, kun kutsuitte, kun meidä Nico-Annika nukkuu päiväunia juuri tuohon klo 16 aikaan...Jokaiselle pitäisi ihan yksilöllisesti räätälöidä omat vierailuajat, vahingossakaan ei kelpaa isäntäväen aikataulut. Minä olen alkanut näille räätälöitäville vierailijoille ilmoittaa ihan kylmästi, että ei sovi, nyt täytyy jättää väliin.
klo 11-18, että niidenkin, joilla on pieniä lapsia, on helppo tulla juhliin ja päiväunia ei tarvitse sumplia. No, yksi äitikaveri sitten ilmoitti, että he tulevat klo 0830, kun heillä on lounas aina puoli yhdeltätoista, sitten päiväunet ja iltapäivällä onkin jo muuta menoa. No olin tietysti vähän nössö kun en kehdannut sanoa ei. Seurustelimme sitten näiden yksien vieraiden kanssa pari tuntia heti aamusta ja yritin samalla hiki hatussa väsätä synttärikakkua ja muita tarjottavia, siivota, meikata, vaihtaa juhlavaatteet...En vain itse edes kehtaisi sanoa tulevani tuollaiseen aikaan ennen juhlia! Etenkin jos on annettu 7 tunnin aikaikkuna tulla.
afrikkalaisen ajattelutavan ja aikataulun mukaan. Ihmiset tulevat, sitten kun tulevat. Ihan lunkisti vaan. Sitten kun näette, pidätte hauskaa.
NO VOI KÖKKÖ, EN OLE KOSKAAN TAJUNNUT ETTÄ SE VOISI OLLA HUONOMPI TAPA KUTSUA, KUN MUUTKIN ASIAT AINA TEKSTILLÄ HOIDAN (SYYSTÄ ETTÄ OLEN ASPERGER ENKÄ OIKEIN OSAA PUHELIMESSA OLLA...), ILMANKOS KETÄÄN EI NÄY. OLEN LUULLUT ETTÄ JOHTUU SIITÄ ETTÄ OLEN SUORAPUHEINEN.... (JA SORI CAPSIT)
ja se vituttaa mua suunnattomasti. Saattaa ensin ilmoittaa että joo kyllä me ehkä voitais tulla ja sitten saman päivän aamuna "emmä jaksakaan lähtee". ARGH! Olen monet kerrat lähtenyt sitten ilman miestä ja jättänyt herran murjottamaan yksin kotiin.
klo 11-18, että niidenkin, joilla on pieniä lapsia, on helppo tulla juhliin ja päiväunia ei tarvitse sumplia. No, yksi äitikaveri sitten ilmoitti, että he tulevat klo 0830, kun heillä on lounas aina puoli yhdeltätoista, sitten päiväunet ja iltapäivällä onkin jo muuta menoa. No olin tietysti vähän nössö kun en kehdannut sanoa ei. Seurustelimme sitten näiden yksien vieraiden kanssa pari tuntia heti aamusta ja yritin samalla hiki hatussa väsätä synttärikakkua ja muita tarjottavia, siivota, meikata, vaihtaa juhlavaatteet...En vain itse edes kehtaisi sanoa tulevani tuollaiseen aikaan ennen juhlia! Etenkin jos on annettu 7 tunnin aikaikkuna tulla.
koska meillä on aamu-uninen taapero (joo tiedän, harvinaisuus) ja yleensä meillä vasta heräillään tuohon aikaan viikonloppuna. Eli meille voisi aikaisintaan tulla tuossa 11 maissa :) Minusta tuo 7 h aikaikkunan pitää riittää. Jos ei riitä, niin on jotain vikaa elämänhallinnassa, lähinnä siinä, ettei osata joustaa.
Me ollaan useasti kutsuttu erästä mieheni kautta tuntemaamme perhettä. Ko. perhe tekee aina niin, että ensin sanovat tulevansa ja sitten pari tuntia ennen kutsujen ajankohtaa ilmoittavat, että joku lapsista on kipeänä eivätkä tule ollenkaan. Oikeasti, joskus on tullut mieleen onko se vain tekosyy, koska ei kellään voi IHAN joka kerta olla lapsikaan kipeänä ja vielä niin, ettäkö ei edes toinen voisi pistäytyä juhlissa tai että se pitäisi joka ainut kerta ilmoittaa vasta 1-2 tuntia ennen. Joskus sanoivat myös, että kun lapsi oli flunssassa viikko sitten niin eivät jaksa lähteä.
Nykyisin jos järjestämme jotain ja kutsumme tätä perhettä niin lasken aina tarjoilut ja muut sen mukaan, että he eivät tule kuitenkaan. Toistaiseksi tämä arviointi ei ole kertaakaan mennyt pieleen.
Oli leiponut ihan mua varten erikseen gluneenittoman suklaakakun. Sen sain ja sitten eilisestä jääneitä muita herkkuja lapsille toi.
Meillä mies kovassa kuumeessa ja flunssassa, eikä mulla ole ajokorttia, eikä julkiset kulje täältä.
Ei siis käytetty tekosyynä miehen sairautta ja etenkin lapsia harmitti kovasti. Mutta musta oli kiva, kun kaveri toi herkkuja.
Tuskin kuitenkaan tuli tarkistamaan, että onko mieheni oikeasti sairaana :D.
AINA heillä on joku sairas sinä päivänä kun pitäisi kyläillä:/ "Paras" oli kerran kun oltiin jo hyvissä ajoin sovittu että tulevat meille kylään ja n. puoltoista viikkoa aiemmin perheen äiti laitto tekstarin etteivät voikaan tulla kun he ovat nuhaisia..aika hyvin osas arvella nuhan pituuden, huoh.
kyllä kaikkein paras tekosyy. Tyypit rellestää siinä pikkunuhassaan kyllä töissä ja harrastuksissa, mut tilttaavat totaalisesti jos pitää lähteä kyläilemään. Mulla on kaveri, jonka pitäis olla jo tosi huolissaan terveydestään, kun hänellä on aina flunssa tulossa, tai sitten hän on flunssassa juuri parhaillaan tai sitten toipumassa siitä. Olen nykyään iloisesti yllättynyt aina jos hän sittenkin saapuu sovittuna aikana, on sen verran harvinaista. :)
Tama on mulla taysin selkea periaate.
afrikkalaisen ajattelutavan ja aikataulun mukaan. Ihmiset tulevat, sitten kun tulevat. Ihan lunkisti vaan. Sitten kun näette, pidätte hauskaa.
Kutsuisin vantaat vielä yhden kerran juhliin. Päivää ennen juhlapäivää lähettäisin heille viestin: "Meillä on paljon ystäviä ja tällä kertaa päädymme perumaan teidän kutsunne ja kutsumme tilallenne toisen perheen." Sitten jäisin odottamaan, josko he kutsuvat vielä meitä juhliinsa vai ovatko kentien myrkyttyneet omasta lääkkeestään. Itse en enää kutsuisi heitä ikinä mihinkään.
Kutsuisin vantaat vielä yhden kerran juhliin. Päivää ennen juhlapäivää lähettäisin heille viestin: "Meillä on paljon ystäviä ja tällä kertaa päädymme perumaan teidän kutsunne ja kutsumme tilallenne toisen perheen." Sitten jäisin odottamaan, josko he kutsuvat vielä meitä juhliinsa vai ovatko kentien myrkyttyneet omasta lääkkeestään. Itse en enää kutsuisi heitä ikinä mihinkään.
Olisin kyllä näreissäni tuollaisista ohareista, ja vielä kehtaavat tunnustaa että menevät johonkin parempiin bileisiin, moukat. Tuossa kostoideassa on vaan se vaara, että toisenkin kerran peruisivat joka tapauksessa ja hyvä opetus menisi taas kuin vesi hanhen selästä.
Jollain tavalla kommentoisin ohareiden aiheuttamaa harmia ja taloudellisiakin asioita. On törkeää teetättää tarjottavat - saati kalliit erikoisruokavaliot - vaikkei ole aikomuskaan tulla.
Vastasitko ap mitään kellekään juhlien mönkään menemisestä vai kuittasitko vaan ok:t?
verukkeella, että vie syömisiä ystävilleen, on erinomainen idea. Luultavasti itsekin tekisin noin.
eli jos ilmoitan, että ei päästä, koska lapsi sairastui. Meillä olisi höyryhengitykset jne. meneillään, verkkarit päällä ja lapsi yöpuvussa ja sitten tulisi kaverit ovelle katsomaan, että mites teillä voidaan... Ja ruokien kera vielä.
Todennäköisesti menisin ovelle, katsoisin tarjoiluja ja tuojia ja kysyisin, että kävikö pienessä mielessä, että meillä astmalapsella on flunssa, meillä joudutaan ihan vähän sitä nyt hoitamaan ja mikään ei tunnu niin paskamaiselta kuin ystävät ovella varmistamassa, että ei olla tekemässä mitään mukavampaa. Ottaisin ne ruuat ja kantaisin roskikseen samantien.
eläytyä niin ap:n aloituksen henkilöihin, että suuttuu näiden _perujien_ puolesta! Sussa on kyllä 64 vähän draamakuningattaren vikaa. :)
eläytyä niin ap:n aloituksen henkilöihin, että suuttuu näiden _perujien_ puolesta! Sussa on kyllä 64 vähän draamakuningattaren vikaa. :)
Minusta olisi ihanan huomaavaista, jos joku toisi meille herkkuja vaikka olisimme joutuneet jäämään pois. Itsekin voisin noin tehdä, ettei mene ruoat hukkaan. Sairaan lapsen vanhemmillekin kiva, kun ei tarvitse muun riesan keskellä kokata.
muiden tuntemat saman tyyppiset peruuttelijat savolaisia? Me nimittäin puhuttiin ystävien kanssa jouluaaton aattona, että voitais mennä heille tänään. Eilen mies sitten soitteli, et mihin aikaan me mentäis, niin nää olikin lähteneet laivalle. Miehen mielestä se oli ihan ok, kun asiaa ei oltu vielä kuulemma sovittu. Joo, ei ole ensimmäinen kerta. Mies ja nämä muut savolaisia, minä hämäläinen.
Joskus sovin kaverini kanssa esim. maanantaina, että mene heille lauantaina kahden aikaan. Mies kysyy sitten perjantaina, että olenko soittanut sinne, että olen menossa. No en ole, kun olen sopinut sen maanantaina. Lauantaina kylään lähtiessä käskee vielä soittamaan, että jos se kaveri ei vaikka ole kotona. Ja kun en soita, niin mies on sitten, että oma mokas jos ne olekaan kotona. No, eipä ole ikinä ohareita tullut.
Sen olen oppinut täällä Savossa, että jos jotain sovitaan, niin se ei tosiaankaan tarkoita yhtään mitään.