Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioliitto -> leskeneläke tulevaisuudessa, avoliitto -> epävarmuus ja köyhyys

Vierailija
31.12.2011 |

En kyllä ymmärrä ihmisiä, jotka eivät mene naimisiin. Ihan jo leskeneläkkeen takia kannattaa mennä, vaikkei romantikko olisikaan! Katsokaas tätä simppeliä laskukaavaa:

Oletetaan, että on kaksi pariskuntaa, joissa kummassakin molempien puolisoiden kuukausipalkka on 2000 eur. Avoliitossa ollut leski ei siis saa yhtään mitään - hänellä on siis edelleen käytössään vain oma palkkansa 2000 eur. Mutta avioliitossa oleva saa oman palkkansa lisäksi MYÖS kuolleen puolisonsa palkan verran leskeneläkettä! Hänellä on siis käytössään 4000 eur ELI TUPLATEN SE SUMMA JONKA AVOLESKI SAA!

Lisäksi avioleski saa koko omaisuuden, kun taas avoleski menettää ihan kaiken ja joutuu aloittamaan nollasta. Asunto, huonekalut, astiat, kirjat, valokuvat, yms menevät kuolleen avopuolison sukulaisille. Avoleski joutuu lähtemään mukanaan vain vaatteensa.

Miettikää nyt, mikä ero. Avioliitto turvaa elämän, avoliitto on ihan hirveä riski.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin sen verran omaisuutta, ettei tulisi hädän päivää jos mies kuolla kupsahtaisi. Saisin ostettua kaiken tarpeellisen.

Joten en näe syytä mennä naimisiin.

Vierailija
2/10 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/200508091251PV?OpenDocument

ottaisit asioista selvää... 302 e ei ole ihan tota sun 2000 eur.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan puolet siitä työkyvyttömyyseläkkeestä, jonka puoliso olisi saanut.

Vierailija
4/10 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta ihan noin se ei mene - summat on väärin.

Kuvitellaan, että tulot olis sen 2000 molemmilla. Jos toinen kuolee, niin siitä tulee eläkettä noin 1000 e. Sit tämä 1000 jaetaan lesken ja lasten kesken ja se, että kuinka paljon leski saa riippuu taas siitä, että kuinka monta lapsia on.

Jos oletetaan, että lapsia on 2, niin siinä tapauksessa leski saa eläkettä 5/12 eli noin 400 e ja molemmat lapset noin 300 e kumpikin

Mikäli lapset ovat pieniä, niin tuo 400 e jää siis saamatta ainakin sinne asti, kunnes nuorin on 18v. Se, että ei ole mennyt naimisiin voi tulla siis maksamaan tuollaisen 2000 e tuloisenkin kanssa esim. 75000 euroa. Tietty jos on isompituloinen, niin vielä ehemmän.

Vierailija
5/10 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottakaa selvää asioista. Leskeneläke on nimensä mukaisesti ELÄKE eli kyllä se on paljon enemmän kuin mitä väitätte. Ei se noin vähän voi mitenkään olla!

Vierailija
6/10 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottakaa selvää asioista. Leskeneläke on nimensä mukaisesti ELÄKE eli kyllä se on paljon enemmän kuin mitä väitätte. Ei se noin vähän voi mitenkään olla!

Oma äitini sai 2400 euroa kk leskeneläkettä tai siis saa edelleenkin. Plus tietysti oma eläkkeensä.

Vierailija
7/10 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaen nyt ettei ap eroa sitä ennen..

Mutta me ollaan toistakymmentävuotta oltu yhdessä, on talo, on lapsia, vakuutuksissa on edunsaajat.

Testamentti ollaan ajateltu tehtävän vaikka melko nuoria ollaan niin havahduttiin tähän.

Jos ajatellaan että mieheni vaikka kuolee niin ei hänen äidillä ole mitään jakoa tulla minun kotiin sanomaan mitä vie mennessään. Camoon!

Tottakai eri jos joku lyyli olisi vuoden asunut jonkun kanssa kimpassa muttei elämä mene noin.

Ei kukaan tule ottamaan minulta valokuvia, olet kyllä ihan uuno.

Kyllä tämä talo ja sen sisällä oleva omaisuus on MYÖS minun eikä vaan miehen, miltä vuosituhannelta olet karannut!! :)

Vierailija
8/10 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oma äitini sai 2400 euroa kk leskeneläkettä tai siis saa edelleenkin. Plus tietysti oma eläkkeensä.

[/quote]

Vierailija
9/10 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin on ihan sama onko ollut avo- tai avioliitossa vai onko leski ylipäätään ollenkaan. Eläkkeet tulevat muutenkin olemaan pieniä sillä ihmisille ei enää riitä töitä muutenkaan. Eli ei noita isotuloisia puolisoita ole enää muutenkaan kovin paljoa tarjolla.

Mitä nykyhetkeen tulee, niin minä mieluummin säästän itselleni ihan omia varoja kuin olen riippuvainen AVIOpuolisostani. Mielummin minä puolison pidän ihan loppuun asti kuin riemuitsen leskeneläkkeestä. Ja ihan olisi avoliittokin riittänyt.

Ap:n lähtökohta on muutenkin kummallinen, eikö hänen maailmassaan nainen tee töitä lainkaan tai omista yhtään mitään itse????

Vierailija
10/10 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaen nyt ettei ap eroa sitä ennen..

Mutta me ollaan toistakymmentävuotta oltu yhdessä, on talo, on lapsia, vakuutuksissa on edunsaajat.

Testamentti ollaan ajateltu tehtävän vaikka melko nuoria ollaan niin havahduttiin tähän.

Jos ajatellaan että mieheni vaikka kuolee niin ei hänen äidillä ole mitään jakoa tulla minun kotiin sanomaan mitä vie mennessään. Camoon!

Tottakai eri jos joku lyyli olisi vuoden asunut jonkun kanssa kimpassa muttei elämä mene noin.

Ei kukaan tule ottamaan minulta valokuvia, olet kyllä ihan uuno.

Kyllä tämä talo ja sen sisällä oleva omaisuus on MYÖS minun eikä vaan miehen, miltä vuosituhannelta olet karannut!! :)

milläs sen TODISTAT, että ne tavarat ja valokuvat ovat sinun? Vainajan omaiset voivat tulla vaikka seuraavana päivänä, vaihtaa oviin lukot ja ilmoittaa sinulle, että saat etsiä uuden majapaikan. Jos he haluavat, he pitävät kaiken - myös sinun tavarasi, ellei ole ilmiselvää, että ne kuuluvat sinulle (kuten omat vaatteesi, meikkisi tai nimikoidut tavarat). Mutta siis kaiken muun menetät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän