OUDOIN näkemäsi kodinhoitoon liittyvä asia!
Pistetään pinoon kummallisimmat tavat kodinhoitoon/siisteyteen liittyen!
Aloitan:
Ex-anoppilassa säilytettiin aina valmistettuja ruoanloppuja hellalla/keittiön tasolla ties miten pitkiä aikoja, usein esim. eiliset keitetyt perunat olivat seuraavana päivänä edelleen hellalla ja siitä sitten sujuvasti niitä syötiin.
Kommentit (137)
- jotta kun sen levittää ja asentaa patjan ympärille, se menee oikein päin eikä nurin päin. Ajatelkaa miten tärkeää on, että lakanan päissä oleva käänne tulee juuri oikein päin sinne patjan ALLE.
pitää laittaa oikein päin sänkyyn. Ainakin puuvillasatiiniset, joissa _oikea_ puoli on liukas ja miellyttävä, nurja taas tavanomainen. Ehkä tämä oli syynä?
Taloon tulee aivan hirveä pissan haju. Tämä on kovin surullista. Ne aikuisten vaipat ovat niin valtavan kalliita, että eläkkeet eivät riitä roskikseen heittämiseen, jos vain pissa on tullut.
Kauheaa ja yleistä.
En tosin ymmärtänyt tuota flyladyakaan vai mikä lie.
Sorry, OT, mutta:
Taalla on suomenkielinenkin lista nakojaan:
http://groups.yahoo.com/group/FLYingInFinland/
Tama on siis systeemi, jossa kehitetaan rutiinit kodin kunnossapidolle. Esim. aamu-, ilta-, viikko-, jne. rutiinit. Lisaksi on paivittaisia erikoistehtavia, missioita, jotka yleensa kestaa 15 minuuttia. Hauskaa, ja tuntuu etta koti pysyy pienella vaivalla siistina.
Sorry, OT, mutta:
Taalla on suomenkielinenkin lista nakojaan:
<a href="http://groups.yahoo.com/group/FLYingInFinland/" alt="http://groups.yahoo.com/group/FLYingInFinland/">http://groups.yahoo.com/group/FLYingInFinland/</a>Tama on siis systeemi, jossa kehitetaan rutiinit kodin kunnossapidolle. Esim. aamu-, ilta-, viikko-, jne. rutiinit. Lisaksi on paivittaisia erikoistehtavia, missioita, jotka yleensa kestaa 15 minuuttia. Hauskaa, ja tuntuu etta koti pysyy pienella vaivalla siistina.
Tonne pitäisi ilmeisesti liittyä jotta siitä jotain ymmärtäis
Paina "Join" nappulaa, pitaa olla myos Yahoo!:n jasen ja kirjautunut
Usein on meilläkin potut hellalla seuraavaan päivään
ne alkavat käymään ja pilaantumaan melko nopeasti huoneenlämmössä, siksi ei voi yön yli säilyttää lämpimässä
Myös mitä tahansa muuta valmista ruokaa, keittoja, kastikkeita..
ApEnpä taitaisi vierailla sunnuntailounalla moisessa talossa...
Mun anoppilassa tehdään ruokaa aina valtavan suuret kattilat ja niitä syödään aina useampi päivä peräkkäin. Joka kerta lämmitetään koko satsi, ja ruuat säliytetään uunin sisällä. Jos siellä ei ole enää tilaa, niin sitten hellalla.
Salaattia syödään siten, että kaikki syövät omalla haarukallaan suoraan siitä tarjoiluastiasta. Ei kiva, kun monilla syöjillä on karies, flunssaa jne.
YÖK
Sorry, OT, mutta: Taalla on suomenkielinenkin lista nakojaan: <a href="http://groups.yahoo.com/group/FLYingInFinland/" alt="http://groups.yahoo.com/group/FLYingInFinland/">http://groups.yahoo.com/group/FLYingInFinland/</a> Tama on siis systeemi, jossa kehitetaan rutiinit kodin kunnossapidolle. Esim. aamu-, ilta-, viikko-, jne. rutiinit. Lisaksi on paivittaisia erikoistehtavia, missioita, jotka yleensa kestaa 15 minuuttia. Hauskaa, ja tuntuu etta koti pysyy pienella vaivalla siistina.
Minulla on aina koti pysynyt siistinä ihan maalaisjärjellä ja tekemisellä vaikka lapsiakin on paljon.
pissat lattialta pelkällä kuivalla vessapaperilla. Pissa vahinkoja tulee päivittäin useita. Aina vaan kuivaa pissat paperilla.. ei pese lattiaa! Itse olen aina kuivannnut pissan paperilla, sitten pessyt sen rätillä.
Hän kuulemma ei jaksa, kerran viikossa pesee sitten lattian(?)
Yöks..
jos mummelit suomessa ovat niin köyhiä, että täytyy mummovaipat narulla kuivata ja uudelleen käyttää.
[/quote]
Minulla on aina koti pysynyt siistinä ihan maalaisjärjellä ja tekemisellä vaikka lapsiakin on paljon.
[/quote]
Kaikille se ei onnistu, ja silloin apu on tarpeen :) Flylady kutsuu sinuntapaisiasi BO:ksi, Born Organized.
Sinakin tunnet varmaan ihmisia, joilla koti ei pysy siistina, vaikka maalaisjarkea on ja lapsia vahemman kuin sinulla. Hei eivat valttamatta ole laiskoja, vaan jotakin muuta on vialla. FLYladyn mukaan se on useimmiten liiallinen taydellisyyden tavoittelu, esim. ei aloita jotain hommaa kun tietaa ettei sita saa kuitenkaan valmiiksi, tai siita ei tule muuten taydellinen. Siina yksi syy tuohon 15 min aikarajaan.
Uskon etta BO:tkin saisivat FLYladylta monta hyvaa vinkkia!
Taloon tulee aivan hirveä pissan haju. Tämä on kovin surullista. Ne aikuisten vaipat ovat niin valtavan kalliita, että eläkkeet eivät riitä roskikseen heittämiseen, jos vain pissa on tullut. Kauheaa ja yleistä.
Anoppini pesee astiat TISKIRÄTILLÄ. Lapsen syntymäpäiväjuhlien aikana menee omatoimisesti pesemään lisää astioita vieraille ja pesee astiat tiskirätillä, vaikka tiskiharja on vieressä.
Pari kertaa olen hänelle asiasta huomauttanut ja saanut vihat niskaani "älä sinä käy minua neuvomaan, olen tehnyt tätä vähän kauemmin kuin sinä"
Ihan kiva, mutta meillä on tiskiharja olemassa sitä varten, että sitä käytetään astioiden tiskaamiseen.
Usein on meilläkin potut hellalla seuraavaan päivään
kyse oli varmaankin keitetyistä perunoista ne alkavat käymään ja pilaantumaan melko nopeasti huoneenlämmössä, siksi ei voi yön yli säilyttää lämpimässä
syönyt perunalaatikkoa?
Anoppini pesee astiat TISKIRÄTILLÄ. Lapsen syntymäpäiväjuhlien aikana menee omatoimisesti pesemään lisää astioita vieraille ja pesee astiat tiskirätillä, vaikka tiskiharja on vieressä.
Pari kertaa olen hänelle asiasta huomauttanut ja saanut vihat niskaani "älä sinä käy minua neuvomaan, olen tehnyt tätä vähän kauemmin kuin sinä"
Ihan kiva, mutta meillä on tiskiharja olemassa sitä varten, että sitä käytetään astioiden tiskaamiseen.
Tää taitaa olla ketjun vähiten outo juttu.
Tästä lähtien meilläkin pestään pöntönrengas astianpesukoneessa. Tähän asti olen pessyt tiskikoneessa vain lasten potan. Myös niitä pissirättejä voisin itselleni askarrella.
mummo on aina tehnyt niin ja sitä en ymmärrä. Leipähän pilaantuu nopeammin jääkaapissa.
Taloon tulee aivan hirveä pissan haju. Tämä on kovin surullista. Ne aikuisten vaipat ovat niin valtavan kalliita, että eläkkeet eivät riitä roskikseen heittämiseen, jos vain pissa on tullut. Kauheaa ja yleistä.
Olen kyllä ymmärtänyt että yhteiskunta ei aina tarjoa mummoille vaippoja. Siinä on kovat kriteerit että saa ilmaiset vaipat. Ja vaikka tarjoaisikin, niin silti kuivattaisivat. Pula-aika on opettanut olemaan nuuka. Kunnioitettavasti vanhukset nipistävät vieläkin kaikesta mistä pystyvät, ja auta armias kun erehdyksissäsi menet heittämään moneen kertaan kuivatetun vaipan roskiin! Me kulutuksen kulta aikaa elävät emme ymmärrä säästämisestä tuon taivaallista :) Ja vessapaperia myös kuivatetaan patterien päällä ja missä milloinkin. Imuriakaan ei aina saa käyttää kun kuluttaa sähköä ja kallis pölypussi täyttyy.
Eräässä sukulaisperheessä ei missään tapauksessa saa astua kynnyksille, jotta ne eivät kuluisi. Ja kun vieraille on kahvi katettu pöytään, ei kattaukseen kuuluvia paperisia lautasliinoja saa käyttää, vaan ne pitää jättää koskemattomina tyhjän kahvikupin viereen, jotta samoja lautasliinoja voi käyttää monta kertaa useissa kattauksissa.
ne konetiskiaineet on muuten sellaista myrkkyä, että siinä on ihan sama, vaikka kävisit suoraan pas**lla sinne tiskikoneeseen. Siinä ei yksi wc-pytyn kansi tunnu missään, tiskiaine tappaa taatusti kaiken.
Mut käyhän toaletin pesu toki paljon NOPEAMMIN käsin. Ei tarvi sit kenenkään pidätellä tai istua paljaalle posliinille sen takia,e ttä pohjelma on vielä kesken...