Talon rakennustapa
Olemme rupeamassa rakentamaan uutta taloa mutta talon rakentamistapa mietityttää.
Yksi vaihtoehto olisi ottaa valmiit taloelementit pystytettynä ja siitä eteenpäin rakentaa itse käyttäen ammattimiehiä esim. sähkö- ja putkitöissä.
Toinen vaihtoehto olisi avaimet käteen -talo, jolloin ei itse paljoa tarviitsisi tehdä.
Talon lopullista hintaa pohdittu, esim. vaikea arvioda "itse" tehtävän talon lopullista hintaa kun avaimet käteen -talon hinta selvä alusta alkaen. Kumpikohan näistä rakennustavoista tulee edullisemmaksi?
Kommentit (5)
useampia "pitkästä tavarasta" ja toisia elementeistä, jotka on pystytetty eri valmiusasteille (runkoon, uslkovuoriin, vesikattoon jne. ) ja sitten jatkettu itse. Mutta meillä onkin perheessä kolme alan ammattilaista ja loputkin on harjoitelleet jo useamman talon verran.
Sanoisin että ei kauheasti kannata suunnitella omaa työtä, jos ette ole tottuneita ja osittain ammattilaisia. EI siksi, että se olisi mitään rakettitiedettä, mutta on siinä niin paljon vaivaa ja selvää otettavaa ja ammattiharjaanustakin vaativaa työtä, että tottumaton on pulassa. PUla tarkoittaa lähes aina ylimääräistä rahanmenoa, koska suunnitelmat ei menneetkään niin kuin kuvitteli, kuljetuksia tulee liian monia kun ei tajunnutkaan tilata kaikkea kerralla. jne. Pula tarkoittaa myös ylimääräistä ajan kulua, ja todennäköisesti teillä haluttaisiin tehdä ylimääräisellä ajalla jotain muuta kuin korjata sutta raksalla - nukkua, nukuttaa lapsia, viettää välillä vähän vapaa-aikaa. Ja jokainen päivä maksaa myös korkoja pankkiin, kuten tiedätte. Pula tarkotitaa myös sitä,e ttä kaikista näistä asioista alkaa tulla stressiä ja vähitellen riitoja. SItä alkaa miettiä, miten asioista voisi selvitä varmanpäälle, eikä uskalla ottaa pieniäkään riskejä ja sitten tapellaan jostain ovenkahvojen mallista tai muusta yhtä järjettömästä.
Oma työ säästää TIETENKIN, sen verran että siitä ei tarvitse muille maksaa, mutta jos ette osaa knnolla, se ei ehkä ole tuon säästön arvoista. Sitäpaitsi, kuten yllä todettu, myös osaamattomuudesta tulee lisäkuluja. Eli oikeasti se säästää vain silloin kun osaatte sen tehdä.
Taloa korjanneena sanoisin et jopa tapetoinnissa ja laatoittamisessa on tietämistä jos ei ole ennen tehnyt.
Toisekseen sanoisin ettei kannata pitää johtoajatuksena ensi jouluna uuteen kotiin. Kannattaa ajatella sitten kun talo valmis. Monet uuvuttaa ittesä tuon yhen joulun takia!
Joku sanoi minulle tuntipalkalla olevien rakennusmiesten tulevan lopulta halvemmaksi ja ongelmattomammaksi. Kai olette myös ajatelleet tehdä ryömintätilan/tuulettuvan alapohjan? Putket voi helposti huoltaa ja korjata eikä ikinä suuria vesivahinkoja tuvassa. Jälleenmyyntiarvokin nousee!
Kannattaa katsoa Älvsbytaloja!
mutta niin monta sukulais- ja tuttavaperhettä on rakentanut, ja suvussa on ammattiraksalaisia.
Sanoisin, että kokemattomana ota joko valmistalo ja teetä perustukset tai ota porukka, joka tekee koko talon ja hoidat itse työmaan siivoukset ja rautakaupan kuljetukset. Tosiaan, kuten joku jo sanoi, niin rakennusajan asunnon vuokralle, koroille, viivästyksille(= etsi uusi raksanvalvoja, etsi uusi porukka, tavarat jääneet suojaamatta sateelta ja pilaantuneet, hommaa tavara kalliilla muualta, maksa lisää vuokraa ym.) oman osaamattomuuden takia ja kaikelle harmille voi laskea hyvinkin hintaa. Nykyaikana ei talkooväen varaan voi laskea mitään, ihmiset ei ole kovin halukkaita tai ovat liian kiireisiä tekemään ilmaista työtä.
Yleensä kai hyvä tapa laskea talon hinta on kertoa paketti kolmella ja lisätä vielä 10-15 % päälle yllätysten varalta. Maaperätutkimus pettää... ym. "iloisia" uutisia.
enkä edes harkitsisi mitään muuta. vaikka meilläkin putkialan yrittäjiä tässä lähisuvussa, mutta silti, olemme ehdottoman tyytyväisiä ratkaisuumme.
Mutta se vaatii rautaista otetta projektin pyörittämiseen ja paljon omaa aikaa. Muutama sekaannus aikatauluissa, työjärjestyksissä, hankinnoissa tms, niin hintaa tulee nopeasti paljon lisää.
Ensikertalaisen on vaikea tajuta sitä säätämmisen määrää, joka liittyy tilauksiin, toimituksiin, eri porukoiden ja ammattilaisten aikatauluttamiseen jne. Näiden lisäksi pitää tehdä päätökset materiaaleista, vessanpöntöstä keittiön vetimiin ja hanoihin.
Jos teetätte itse, laittamaa muutama tonni hyvän valvojan/vastaavan mestarin palkkaamiseen. Se yleensä säästää itsensä takaisin.