Meidän 2v sai joululahjaksi
jumbopussin karkkia (400g) ja söi siitä illan aikana yli 300g.. Ihan näki lapsesta että huonoa tekee mutta oli vaan pakko syödä niin paljon kuin mahtui.. Muulloin ei lapsi karkkia saa kuin joskus kerran kuussa mummulta xylitol-karkkiaskin, mutta nyt halusin nähdä kuinka paljon oikein jaksaa syödä ja näköjään aikas paljon..
Kommentit (27)
osaa suhtautua karkkiin luonnollisesti. Mitä enemmän siitä tehdään tabu, sen enemmän se kiinnostaa, ja sen enemmän sitä ahmitaan sen kerran kun sitä saa.
vielä ihan 2-vuotiaalle opettaa karkin syömistä, sen takia saa karkkia vain silloin kun joku muu tuo.. Jos vieraita on käymässä niin kahvipöydässä saa tietysti keksin tai pullaviipaleen, mutta ei meillä kovin usein vieraita käy, ehkä 3 kertaa kuussa. t.ap
No kylläpä jaksoi syödä paljon...voi reppanaa. Miten hän käyttäytyi sen jälkeen, oliko paha olo?
Itse en olis varmaan antanut syödä kuin 5 namia, sit pussi piiloon. Meidän 2,5- v. saa satunnaisesti herkkuja, keksejä, suklaata tai karkkia, mutta vain yhden tai kaksi ruoan jälkeen, ettei häiritse ruokahalua....yleensä vaan xylitolnameja, mutta ehkä kerran tai 2 x vkossa sokeriherkkuja.
Meillä on karkkia usein kulhossa pöydällä ja taapero ei halua syödä niitä kuin joskus harvoin muutaman.
No kylläpä jaksoi syödä paljon...voi reppanaa. Miten hän käyttäytyi sen jälkeen, oliko paha olo?
Itse en olis varmaan antanut syödä kuin 5 namia, sit pussi piiloon. Meidän 2,5- v. saa satunnaisesti herkkuja, keksejä, suklaata tai karkkia, mutta vain yhden tai kaksi ruoan jälkeen, ettei häiritse ruokahalua....yleensä vaan xylitolnameja, mutta ehkä kerran tai 2 x vkossa sokeriherkkuja.
aika pahoinvoivan oloinen, jätettiin iltapala suosilla väliin kun ei varmasti olisi sitä jaksanut.. Ihmettelen miten noin pieneen ihmiseen (11kg) mahtuu niin paljon karkkia..
meillä ei varsinaisesti rajoiteta lasten karkin syömistä, herkkuja muutenkin syödään, ja nyt jouluna suklaata, mutta silti, meillä yleensä se 400 g pussi 4 lapsen kesken ja esikoinen joitain kertoja saanut sellaisen pussin synttärilahjaksi, niin on kyllä puolet jäänyt syömättä, vaikka olisi saanut syödä. Ja poika on 9 v.
meillä ei varsinaisesti rajoiteta lasten karkin syömistä, herkkuja muutenkin syödään, ja nyt jouluna suklaata, mutta silti, meillä yleensä se 400 g pussi 4 lapsen kesken ja esikoinen joitain kertoja saanut sellaisen pussin synttärilahjaksi, niin on kyllä puolet jäänyt syömättä, vaikka olisi saanut syödä. Ja poika on 9 v.
paljon syönyt.. En itsekään jaksaisi noin paljon syödä.. Olenkohan sitten liikaa rajoittanut lapsen makeansyöntiä (en kyllä mielestäni, mulle on ollut aina ok jos joku muu on antanut lapselleni karkkia vaikka en sitä itse anna) vai onkohan lapseni muuten vain taipuvainen syömään itsensä ähkyyn sellaisesta mistä tykkää.. Ikinä ei ole ollut nirso mistään ruuastakaan..
Meillä on karkkia usein kulhossa pöydällä ja taapero ei halua syödä niitä kuin joskus harvoin muutaman.
Karkin ja muiden herkkujen syömistä ei rajoiteta. Harvemmin silti muksut syövät mitään kauheita määriä, ei vain kiinnosta tai jotain koska käytännössä herkkuja saa kun haluaa (ja joo, voimme mennä kaupan karkkiosaston ohi ilman vinkumista).
Laitoin muuten jos merkille, että esim. synttäreillä muut lapset vetävät kaksin käsi tarjottavia, meidän muksut ottavat tyyliin keksit ja painuvat leikkimään.
kyllä lapsesta miten kiinnostunut on syömään karkkeja. Meillä on koko joulun ollut suklaarasioita ym. pöydällä ja 2,5v lapsi on syönyt koko aikana 3 konvehtia ja ehkä 10 suklaarusinaa. Yleensä ei saa karkkia ja suklaata, suklaasta tykkää kyllä tosi paljon, mutta ei silti syö määrällisesti paljon. Ei kielletä ottamasta, jos ovat tarjolla pöydällä, kahvipöydässä tai joku kylässä tarjoaa.
Ja äiti on suklaaholisti!
se on sama kuin 60 kilonen söisi kilo 800 grammaa.
2-vuotias tarvitsee vielä suojelua, eikä ole ihan vielä valmis tekemään kaikkia päätöksiä itse.
400g jumbokarkkipussia sopivana lahjana 2-vuotiaalle?
Minä ostaisin tuollaisen ehkä tuomisiksi perheeseen missä useampi sisarus, saisivat jakaa, tai sitten lahjaksi teinille leffalippujen kera. Olenko ihan vanhanaikainen? Pienimmille eli alle 5v lapsille en uskaltaisi edes karkkia ostaa jos en tietäisi saavatko syödä sellaista.
Minä ostaisin tuollaisen ehkä tuomisiksi perheeseen missä useampi sisarus, saisivat jakaa, tai sitten lahjaksi teinille leffalippujen kera. Olenko ihan vanhanaikainen? Pienimmille eli alle 5v lapsille en uskaltaisi edes karkkia ostaa jos en tietäisi saavatko syödä sellaista.
Mutta kun tuollainen saatiin niin halusin katsoa kuinka paljon jaksaa.. Toista kertaa en kyllä anna syödä noin paljoa.. Ei se karkki kenellekään
(edes aikuisille) ole hyväksi noin isoissa määrin..
Että vanhemmat rajoittavat karkin määrää ja jakavat sen monelle päivälle? Kyllä itsekin annan lahjan lisukkeena Fazerin 300g rasioita tms, enkä koskaan ajattele että saaja sen samantien yksin mussuttaisi.
Mutta kun tuollainen saatiin niin halusin katsoa kuinka paljon jaksaa.. Toista kertaa en kyllä anna syödä noin paljoa.. Ei se karkki kenellekään
(edes aikuisille) ole hyväksi noin isoissa määrin..
toivottavasti lapsi ei tullut kipeäksi. Mutta ihmetyttää yleisesti tuo että miten suuria, valtavia määriä niitä herkkuja on saatava. Ja varsinkin kun omassa lapsuudessa muistelisin että ekoja kertoja söin karkkia vasta joskus ekaluokalla. Sitä aiemmin esim saman pihan samanikäisellä kaverilla oli sisaruksineen oikein karkkipäivä ja hämmästeltiin sitä sisarusteni kanssa :D Mutta silloin karkkipussit oli maltillisia.
Vähän myöhemmin meidän perheessä saatiin aina perjantaikauppareissun yhteydessä yksi karkkiaski tai yksi suklaapatukka per naama, myöhemmin (yläasteelta alkaen) niitä n 100g-150g karkkipusseja. Muistan että esim ne 200g karkkipussit kun tulivat niin vaikuttivat isoilta! Sori että menee näin vanhan muisteloiksi mutta ihmettelen kyllä miten jossain 10 vuodessa on voitu tulla tähän että ihan kaikesta löytyy joku jumbokoko ja se on vielä ihan tavallinen juttu? Ennen noita sai ruotsinlaivoilta.
Itse olen ajatellut että kun lapseni syntyy niin yritän pitää ekat vuodet hänet autuaan tietämättöminä karkeista ja muusta ja katsoa sitten mihin tilanne menee kun ikätovereiden karkkikulttuuri synttäritarjoiluineen pilaa kaiken :) Sit pitää vaan itse syödä karkkia salaa :(
Edelleenkään muuten en syö isoja karkkimääriä vaikka meillä oli lapsena nuo rajat, en ole ikinä ostanut tuollaista jumbopussia! Jotkut kun tuntuvat luulevan että jos vanhemmat pitävät tiukkoja rajoja niin lapsista tulee myöhemmin rohmuja, no, minä luulen että toiset on vaan enemmän persoja makealle kuin toiset. Ostan karkkia itselleni ehkä kerran kuussa, silloin isomman pussin irttareita mutta riittävät useammin sitten noin viikon ajan. Siksi nuo megapussikavalkadit marketeissa jaksavat hämmästyttää.
[/quote]
toivottavasti lapsi ei tullut kipeäksi. Mutta ihmetyttää yleisesti tuo että miten suuria, valtavia määriä niitä herkkuja on saatava. Ja varsinkin kun omassa lapsuudessa muistelisin että ekoja kertoja söin karkkia vasta joskus ekaluokalla. Sitä aiemmin esim saman pihan samanikäisellä kaverilla oli sisaruksineen oikein karkkipäivä ja hämmästeltiin sitä sisarusteni kanssa :D Mutta silloin karkkipussit oli maltillisia.
Vähän myöhemmin meidän perheessä saatiin aina perjantaikauppareissun yhteydessä yksi karkkiaski tai yksi suklaapatukka per naama, myöhemmin (yläasteelta alkaen) niitä n 100g-150g karkkipusseja. Muistan että esim ne 200g karkkipussit kun tulivat niin vaikuttivat isoilta! Sori että menee näin vanhan muisteloiksi mutta ihmettelen kyllä miten jossain 10 vuodessa on voitu tulla tähän että ihan kaikesta löytyy joku jumbokoko ja se on vielä ihan tavallinen juttu? Ennen noita sai ruotsinlaivoilta.
Itse olen ajatellut että kun lapseni syntyy niin yritän pitää ekat vuodet hänet autuaan tietämättöminä karkeista ja muusta ja katsoa sitten mihin tilanne menee kun ikätovereiden karkkikulttuuri synttäritarjoiluineen pilaa kaiken :) Sit pitää vaan itse syödä karkkia salaa :(
Edelleenkään muuten en syö isoja karkkimääriä vaikka meillä oli lapsena nuo rajat, en ole ikinä ostanut tuollaista jumbopussia! Jotkut kun tuntuvat luulevan että jos vanhemmat pitävät tiukkoja rajoja niin lapsista tulee myöhemmin rohmuja, no, minä luulen että toiset on vaan enemmän persoja makealle kuin toiset. Ostan karkkia itselleni ehkä kerran kuussa, silloin isomman pussin irttareita mutta riittävät useammin sitten noin viikon ajan. Siksi nuo megapussikavalkadit marketeissa jaksavat hämmästyttää.
[/quote]
En ymmärrä näitä jumbopusseja.. Lapsuudessakin riitti hyvin joku lauantai-pussi, onko siinä nyt 150g vai 200g.. t.ap
En myöskään oikeastaan usko tuohon että kun herkkuja on rajoittamattomasti saatavilla niin se auttaisi asiaan.. Meidän tyttö ainakin söisi niitä koko ajan eli varmasti on ihan yksilöstä kiinni.. Myöhemmällä iällä täytyy varmaan siirtyä karkkipäivään jolloin saa kerran viikossa KOHTUUDELLA karkkia.
Emme ole antaneet karkkia vielä ollenkaan 3-vuotiaalle. Miksi pitäisi?
Ehtii kyllä vielä.
Ihme kokeilu. Sori vaan.
Sitä paitsi en usko että kukaan järkevä aikuinen antaa 2-vuotiaalle jumbopussia karkkeja, joita on todella hankala pureskella ja niellä. Tukehtumisvaara. Eli porvoolainen tapa taitaa olla tuo jumbopussin syöttäminen...
Emme ole antaneet karkkia vielä ollenkaan 3-vuotiaalle. Miksi pitäisi?
Ehtii kyllä vielä.Ihme kokeilu. Sori vaan.
Sitä paitsi en usko että kukaan järkevä aikuinen antaa 2-vuotiaalle jumbopussia karkkeja, joita on todella hankala pureskella ja niellä. Tukehtumisvaara. Eli porvoolainen tapa taitaa olla tuo jumbopussin syöttäminen...
mitään tukehtumisvaaraa ole.. Ehkä isomman kokoisissa karkeissa mut nää oli ässä-mixejä eli pieniä karkkeja.. Eikä tod. ole provo..
Meillä likat 3v ja 5v saavat ehkä kerran kuussa (tai oikeastaan harvemmin) irtokarkkipussin karkkihyllystä itse tehtynä. Ja tuolloinkin pussit jäävät erittäin pieniksi (alle euro punnituksessa). Ja kaiken lisäksi syövät niitä useampana päivänä.
AP:lle täytyy kyllä sanoa, että idioottimainen temppu. Siis oikeasti aivan käsittämättömän typerää antaa noin pienen ensinnäkin syödä karkkia ja vielä noin paljon.
No valitettavasti kaikki siihen kykenevät saavat lisääntyä...
Meillä likat 3v ja 5v saavat ehkä kerran kuussa (tai oikeastaan harvemmin) irtokarkkipussin karkkihyllystä itse tehtynä. Ja tuolloinkin pussit jäävät erittäin pieniksi (alle euro punnituksessa). Ja kaiken lisäksi syövät niitä useampana päivänä.
AP:lle täytyy kyllä sanoa, että idioottimainen temppu. Siis oikeasti aivan käsittämättömän typerää antaa noin pienen ensinnäkin syödä karkkia ja vielä noin paljon.
No valitettavasti kaikki siihen kykenevät saavat lisääntyä...
todellakin idioottimainen temppu, myönnän (t.ap).. En vain ymmärrä miksi lapseni söi niin paljon.. Ruokaa saa tarpeeksi (aina ei edes jaksa kaikkea) ja herkkuja joskus..
Syönhän minäkin mitä haluan miksi lapsi ei saisi syödä.