Uskotko, että ihmisellä on kuolematon sielu tai tietoisuus?
Yle Teemalta tulee nyt mielenkiintoinen ohjelma.
Kommentit (48)
En näe mitään perusteita uskoa noin. Sielu, tajunta ja minä ovat sähköistä ja kemiallista toimintaa ja kun virta katkeaa, ne häviävät.
Tuo nyt on vähän kuin väittäisi, ettei radio-ohjelmaa enää ole kun vastaanottimesta loppuu patterit.. Mun mielestä ihminen on vain sielun "käyttöpääte". Ruumis on tietoisuuksien tapa olla kanssakäymisessä toistensa kanssa.
Radiolähetyksiin liittyy sen verran konkretiaa, että ne toimitetaan, niiden fysikaaliset ominaisuudet ovat selitettävissä, niitä voi mitata, eikä vastaanottimenkaan toiminnassa ole mitään mystistä.
Kun taas sielulähetyksistä ei ole mitään näyttöä, niitä ei ole havaittu (vaikka esimerkiksi sähköisiä sinaaleja mitataan todella tarkasti) jne. Miksi olettaisin jotain tuollaista? Siksikö, että on kiva uskoa noin?
Eli tietysti sinä voit olla oikeassa, mutta en pidä sitä kovin todennäköisenä. Enkä ainakaan niin todennäköisenä, että se saisi minut uskomaan jonkin sielun olemasssaoloon.
Kun taas sielulähetyksistä ei ole mitään näyttöä, niitä ei ole havaittu (vaikka esimerkiksi sähköisiä sinaaleja mitataan todella tarkasti) jne.
Vähän tiedetty faktahan on se, että jos kävelet huoneeseen, ja sitten unohdat miksi kävelit huoneeseen ylipäätänsä, johtuu vain siitä, että se Simsin pelaaja, joka hallitsee sinua, peruutti toiminnon ja miettii sinun seuraavaa siirtoasi.
Kunpa olisi vielä TV :/ Itse en usko tuohon, mutta siihen uskon että tietoisuus on taltioitavissa ja kopioitavissa, sitten jonain päivänä.
Kannattasko iahn lukea Raamatusta ni ei ol epelkän höpöuskon varassa?
Raamatussa sanotaan kuolemasta Saarnaaja 9:5-10. Kuollut ei siis tiedä yhtään mitään. Eikä ilmesty nukkuville tai koskettele ketään.
Raamattu kyllä kertoo kuka voi ilmestyä!
Kannattasko iahn lukea Raamatusta ni ei ol epelkän höpöuskon varassa?
:D
Se sielu, joka syntiä tekee on kuoleva! Siis sielu on sama kuin ruumis. Ei ole mitään erillista möhkälettä ihmisessä, joka mesoo kuoleman jälkeen. Ja Jumalan antama henkikin palajaa Jumalan luo. Elämä lakkaa kuten kynttilänliekki kun sen puhaltaa sammuksiin!
Raamattu on yksi satukirja, ei muuta!
Se sielu, joka syntiä tekee on kuoleva!
Vaan että on sieluja, jotaka ohjaavat ruumista. Jos joku ihminen tekee syntiä, hän kuolee, sieluineen päivineen. Muilla taaas sielu pelastuu. Näin siis kristinuskon mukaan.
t. ateisti
Se sielu, joka syntiä tekee on kuoleva! Siis sielu on sama kuin ruumis. Ei ole mitään erillista möhkälettä ihmisessä, joka mesoo kuoleman jälkeen. Ja Jumalan antama henkikin palajaa Jumalan luo. Elämä lakkaa kuten kynttilänliekki kun sen puhaltaa sammuksiin!
Ja onhan sielä kaikkee muutakin höpöhöpöä
Mitäs sitten kun se kuollut sielu koskettaa elävää ihmistä, niinkuin minulle kävi, vainaja oli oma isäni.
Uskon todella iankaikkiseen elämään, miksi Jumala loisi ihmisen pelkästään tätä elämää varten, mutta se iankaikkinen elämä täytyy ansaita Jeesuksessa Kristuksessa.
Mutta on Jumalan kieltäjilläkin sielu, en tiedä miten niille tulee käymään!
Siinä vaiheessa kannattaa hakeutua pikaisesti hoitoon.
sen jälkeen kun on kokenut ruumiistairtautumisen, niin on aika vaikea olla uskomatta siihen, että tietoisuus (tai sielu tai miksi sitä nyt haluaa kutsua) ei voisi toimia ruumiista irrallaan :)
sen jälkeen kun on kokenut ruumiistairtautumisen, niin on aika vaikea olla uskomatta siihen, että tietoisuus (tai sielu tai miksi sitä nyt haluaa kutsua) ei voisi toimia ruumiista irrallaan :)
Se on vaan noita sun omia harhoja
En näe mitään perusteita uskoa noin. Sielu, tajunta ja minä ovat sähköistä ja kemiallista toimintaa ja kun virta katkeaa, ne häviävät.
itsekään en uskonut mutta kuoleman jälkeistä olotilaa on tutkittu ja on käynyt ilmi että rajatilan ohittaneet eivät ole kuolleet, sielu irtaantuu ruumiista. kerran kuolleet ja takaisin selvinneet ovat kertoneet ja saaneet osviittaa kuoleman jälkeisestä. On ilmeisesti jotain hyvää tai ainakin houkuttelevampaa kuin palata takaisin.
itsekään en uskonut mutta kuoleman jälkeistä olotilaa on tutkittu ja on käynyt ilmi että rajatilan ohittaneet eivät ole kuolleet, sielu irtaantuu ruumiista. kerran kuolleet ja takaisin selvinneet ovat kertoneet ja saaneet osviittaa kuoleman jälkeisestä. On ilmeisesti jotain hyvää tai ainakin houkuttelevampaa kuin palata takaisin.
Itse uskon, että kuoleman partaalla ihmisen elimistö on kemiallisesti niin sekaisin, että kaikenlaisia hallusinaatioita ilmenee. Aivotoiminta ei lopu kuin seinään, vaan hiipuu pikkuhiljaa esim. hapenpuutteen takia (sydämen pysähdykset, hukkumiset tms). Eli oudot kokemukset tuollaisessa tilanteessa eivät todista mitään.
Laitatko vaikka linkin tähän tutkimukseen, kiitos.
muuttiko kokemus sun ajatuksia. En mä pidä ruumiista riippumatonta tietoisuutta edes minkäänlaisena hörhöajatuksena. Sitä vaan on tähän asti ollut vaikea todistaa tieteellisesti. Käsittääkseni kvanttifysiikalla ollaan päästy asian tutkimuksessa jo eteenpäin. En ole kamalasti tutustunut aiheeseen, mutta odottelen uutisia aiheesta innolla.
myös mielenkiintoinen dokumentti jossa tutkittiin eri taloissa olevia kaksosia tai toiselle tehtiin säikyttäviä juttuja ja toinen toisessa talossa reagoi niihin samoihin ärsykkeisiin joka kerta. tutkittiin monia kaksosia ja tosiaan kaikki reagoivat vaikka eivät tienneet mitä ja milloin toiselle tehdään jotain.
toki se on joiltain osin arkijärjen ulkopuolella, kun ne asiat, joihin sitä sovelletaan ovat hyvin pieniä verrattuna aisteilla erotettavaan maailmaan
muuttiko kokemus sun ajatuksia. En mä pidä ruumiista riippumatonta tietoisuutta edes minkäänlaisena hörhöajatuksena. Sitä vaan on tähän asti ollut vaikea todistaa tieteellisesti. Käsittääkseni kvanttifysiikalla ollaan päästy asian tutkimuksessa jo eteenpäin. En ole kamalasti tutustunut aiheeseen, mutta odottelen uutisia aiheesta innolla.
Sen sijaan noissa para-jutuissa kvanttimekaniikkaa sovelletaan sumeilemattoman satunnaisesti, yleensä vain lainailemalla terminologiaa ja irrallisia määritelmiä ja kuvauksia kohteisiin, joissa niitä ei oikeasti ole mitään mieltä soveltaa. Minä poistan varmistimen, kun kuulen jotain sielusta ja kvanttifysiikasta samassa lauseessa;)
Neurotieteessä on kyllä jotain alueita, joissa tuota lähesstymistapaa voi soveltaa. Ymmärtääkseni lähinnä solutason sähköfysiologiassa.
t. fyysikko ;)
Ei muuten pidä tämäkään väitteesi paikkansa. Yritätkö viitata LHC-kokeisiin?
Huoh, fysiikka tieteenalana ei tutki mitään henkimaailman asioita, kuten sielua.