Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valkosolut matalalla ja nyt otetaan rintalastan luusta näyte - mitä lääkärit mahtaa epäillä?

Vierailija
28.12.2011 |

Ystäväni soitti eilen hätääntyneenä, tk:sta oli soitettu että valkosolut edelleen matalalla (olleet jo kauemman aikaa, niitä kontrolloidaan mataluuden takia) ja nyt sen verran että tk-lääkäri laittaa lähetteen yliopistolliseen sairaalaan ja siellä tehdään rintalastaan reikä ja otetaan luunäyte (ei lääkäri varmaan käyttänyt näitä sanoja) Yritin lohduttaa mutta en osannut varmaan sanoa mitään järkevää. Nyt aloin itsekin "pelätä" että mitäköhän ne epäilee? Luusyöpää?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "kairaus" onkin sitten aika jännittävä juttu, toki hyvin puudutetaan, ei tunnu miltään, mutta ajatuksena kamala, kun porataan luuhun asti. Se on siis luuydinnäyte.

Vierailija
2/26 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläkin punasolut ovat vähissä ja puolestaan valkosolut vallalla - eikös tässä ollut kyse, että valkosolut matalalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläkin punasolut ovat vähissä ja puolestaan valkosolut vallalla - eikös tässä ollut kyse, että valkosolut matalalla?

Vierailija
4/26 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei varsinaisesti satu.

Vierailija
5/26 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

verisyöpää varmaan epäilevät

Vierailija
6/26 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha vielä panikoida, niitäkin on tosi eri laisia.

Vierailija
7/26 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neutropenian syitä voi olla monia. Hyvä, että tutkitaan.

Vierailija
8/26 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan epäillä esim. imusolmukesyöpää tai muuta syöpää, tosin valkosolut voivat olla matalat myös muista syistä.

Vierailija
9/26 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vain puudutus sattui, oli kyllä inhottavan kuuloista kun se neula meni luun läpi, en kyllä tuntenut kuin vähän painetta.

Eikä tehty yliopistollisessa vaan keskussairaalssa, ja tekijänä kandi, toki kokeneen opastamana.

Neutropeniani (neutrofiilit nollilla, muut minimissä) syytä sillä tutkittiin. Syy oli ennen tutkimusta suht varma (hiivatin salazopyrin), mutta halusivat varmistaa muodostuuko valkosoluja normaalisti. Muodostuihan niitä.

Vierailija
10/26 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lymfooma vois olla mahdollinen

mulla lymfooma, ja luunäyte otettiin, eikä se niin kauheaa ollut olleskaan turhaan pelottelette ihmisiä ...

eli jokin häikkä verenmuodostumisessa tms kyseessä.

onko lääkitystä joka vaikuttaisi ?

eli immuniteetti on huono, eli sairastuu helposti kaikkeen

iso infektiriski on, kun ei ole valkosoluja

toivot ei mitään vakavaa

Vierailija
11/26 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mitenkä ja millä hoidolla tulit kuntoon? Sairaalassa istun ja selvitys parasta-aikaa päällä.

Vierailija
12/26 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuytimen toimintahäiriötä epäillään, siihen voi olla monta eri syytä. Syöpä voi olla yksi mahdollinen mutta muitakin syitä on. Ja luudintä siis tutkitaan (eli sitä joka ihmisen verisoluja muodostaa). Jos näytteen otto kovasti pelottaa, voi pyytää rauhoittavaa lääkettä ja lisäksi voidaan antaa vahvaa kipulääkettä suoneen ennen toimenpidettä. Näyte voidaan ottaa paitsi rintalastasta (se kova alue rintakehän keskellä), myös suoliluun (lantion luita) takaosasta jolloin toimenpiteessä maataan mahallaan. Iho ja ympäryskudokset puudutetaan ennen näytteen ottoa.

Vierailija
13/26 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ystäväsi sitten älynnyt itse lääkäriltä kysyä?

Vierailija
14/26 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se "kairaus" onkin sitten aika jännittävä juttu, toki hyvin puudutetaan, ei tunnu miltään, mutta ajatuksena kamala, kun porataan luuhun asti. Se on siis luuydinnäyte.

Voi kyllä tuntuu...

Vierailija
15/26 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut avustamassa muutaman kerran sternaalipunktiossa ja potilaat ovat kertoneet, ettei se satu. Sen avulla lähinnä poissuljetaan sairauksia

Vierailija
16/26 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin näitä kommentteja että "ei tunnu miltään"

Mulla nyt ainakin tuntui ja niin paljon että laitettiin kumikapula suuhun mitä sain purra. Tosin mulla toimenpiteestä on yli 20 vuotta joten jos jotenkin ovat kehitelleet toimenpidettä kivuttomammaksi. Kertokaa te joilla vähemmän aikaa toimenpiteestä.

Vierailija
17/26 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salazopyriinistä kipeä ja valkosolut alhaalla kirjoitti:

Hei, mitenkä ja millä hoidolla tulit kuntoon? Sairaalassa istun ja selvitys parasta-aikaa päällä.

Antibiootit, valkosolujen kasvutekijöitä pistoksena ja lääkkeen vaihto (hydroksi-jotain, ruskea lasipullo). Viikon olin sairaalassa, suoneen antibiootteja ja noi piikit sinä aikana, kotona vielä suun kautta antibiootit 10pvää. Papereissa merkintä että Salazopyriiniä ei saa enää määrätä. Onneksi ei tarvettakaan enää.

T: 14

PS: Älä välitä kutosesta, se on torvelo. Ei se kairaus oikeasti satu kun puudutetaan, tuntuu vain painetta kun kaira menee läpi.

Vierailija
18/26 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä tuntuu...

Painetta juu, mutta kipua ei kellään jolle itse olen sen tehnyt, ole tuntunut. Vain puuduttaminen sattuu.

Vierailija
19/26 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin näitä kommentteja että "ei tunnu miltään"

Mulla nyt ainakin tuntui ja niin paljon että laitettiin kumikapula suuhun mitä sain purra. Tosin mulla toimenpiteestä on yli 20 vuotta joten jos jotenkin ovat kehitelleet toimenpidettä kivuttomammaksi. Kertokaa te joilla vähemmän aikaa toimenpiteestä.

Osaamaton tekijä? Itselle tehtiin vajaa 15v sitten, eikä sattunut kuin puudutus. Neulan läpimeno tuntui paineena, ja näytteen imaisu tuntui jännästi, lähinnä paineena/imuna, ei kipuna sekään.

Vierailija
20/26 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te tuota Salazopyriniä söitte? reumaanko?

Mulle tuo aiheutti jatkuvan päänsäryn mutta ei auttanut nivelkipuihin yhtään.