Kuvailkaan jalkakipujanne jotka mahdollisesti vaihdevuosioireena?
Itselläni ollut viimekuukaudet aivan helvetin kovia jalkasärkyjä, vaikeuttaa oloa ja olemista, istumista, nukkumista, kaikkea. Jomottaa, juilii, särkee, terävää ja kovaa vihlontamaista kolotusta, jopa istuma-asennon ja jalkojen taivuttaminen tekee kipeää ja on vaikeaa. Herään siihen myös öisin ja mikään nukkumisasento ei ole hyvä. Kuumuus ja lämpö auttaa, tilasin 180cmx130cm lämpöpeiton joka aivan taivas, 6-portainen lämpötila-asteikko ja jalat rakastaa sitä. Saunan lämpö toinen missä hyvä.
Mutta onpahan perkeleellistä kipua ja särkyä😩🤔🤬
En ole koskaan käyttänyt hormoneja enkä aio aloittaa nyttenkään, sittenpähän ilm jatkan kärsimistä.
Kommentit (32)
yksinkertaisesti suonenveto ja nivelkipu
Oletko käynyt lääkärissä? Tuohan voisi olla (esim. diabeteksesta johtuvaa) neuropatiaakin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt lääkärissä? Tuohan voisi olla (esim. diabeteksesta johtuvaa) neuropatiaakin.
Ei tuo nyt ihan natsaa, kun googletin neuropatiasta. Ja olisihan sitä diabeteksestä muitakin oireita. Ikänikin puolesta oletan tämän johtuvan vaihdevuosiin liittyvään oireistoon, olen 49v.
Ap
Pillussa vinkuu kun on vaihdevuodet.
Minulla oli vaihdevuosioireina krooniset suonenvedot, jääkylmät tunnottomat jalat, kantapääkipu kävellessä, jalkapohjakipu kävellessä. Olin työkyvytön.
Aamulla kun herään niin jalkateriä särkee. Ei jalanpohjia, vaan tuosta jalkapöydän päältä. Helpottaa kun oon kävellyt sen ekan puoli kilsaa koiran kanssa.
Lonkkia juilii. Hyvät kengät on tosi tärkeät. Siis sun jaloille sopivimmat. Itsellä käytössä Hokat ja Skechersit joissa kunnollinen vaimennus.
Tuossa ne oleellisimmat.
Mullakin toinen lonkka on välillä tosi kipeä, ettei nukkumaan pysty. Nyt ei ole ollut kyllä moneen kuukauteen.
N51
Se voi mennä ohi ja siirtyy eri paikkaan. Ellei sekin mene ohi.
No onko aloittaja koskaan liikkunut? ollut normaalissa painossa?
Jalkapohjat olivat niin kipeät, että käveleminen ja erityisesti liikkeelle lähtö oli tuskallista. Tuntui kuin jalkaterän jokainen pikkunivel, lihas ja jänne olisivat olleet kipeät. Pari vuotta kesti, oli kurjaa. Tämän jälkeen vasta tulivat muut lihas ja nivelsäryt jotka ovat nyt jatkuneet muutamia vuosia. Hormonikorvaushoitoa en voi käyttää. Ja tämä on vasta esivaihtareita.
Puukon iskut jalkapohjassa on plantaarifaskiitti, eli luupiikki ja kuuluu valitettavasti vaihdevuosioireisiin ja menee ajallaan ohi. Muut luukivut ja kolotukset johtuu estrogeenin vähenemisestä. Olen tässä tammikuusta asti ollut pois töistä kun en pysty kävelemään kuin kotona hieman. Mitkään kipuvoiteet ja särkylääkkeet ei auta mutta tosiaan lämmin, suorastaan kuuma helpottaa kipuja jaloissa. Jalkojen jäätyminen on todella epämiellyttävä tunne.
Mistä näitä vauvapalstan avulla itsensä diagnosoivia oikein sikiää 🤦
Vierailija kirjoitti:
Puukon iskut jalkapohjassa on plantaarifaskiitti, eli luupiikki ja kuuluu valitettavasti vaihdevuosioireisiin ja menee ajallaan ohi. Muut luukivut ja kolotukset johtuu estrogeenin vähenemisestä. Olen tässä tammikuusta asti ollut pois töistä kun en pysty kävelemään kuin kotona hieman. Mitkään kipuvoiteet ja särkylääkkeet ei auta mutta tosiaan lämmin, suorastaan kuuma helpottaa kipuja jaloissa. Jalkojen jäätyminen on todella epämiellyttävä tunne.
Aika ylellisen kuuloista, että voi olla töistä pois kuukausikaupalla?!
Vierailija kirjoitti:
Voi sen saman mennä lääkäriinkin kuulemaan. Ei se totuus siitä miksikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse kummoisesti asiaan/aiheeseen perehtyä, kun silmille lävähtää juurikin raaja/nivelkivut yhtenä vaihdevuosioireista, ja ovatpa vielä ilmeisen yleinen oire.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ylellisen kuuloista, että voi olla töistä pois kuukausikaupalla?!
Teen keikkatyötä. Hyvä kohde meni kyllä sivu suun. Ei voi mitään. Tämä on toinen kerta kun on tämä vaiva perimenopaussin aikana. Se kestää kuukausia jopa toista vuotta ja loppuu itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse kummoisesti asiaan/aiheeseen perehtyä, kun silmille lävähtää juurikin raaja/nivelkivut yhtenä vaihdevuosioireista, ja ovatpa vielä ilmeisen yleinen oire.
Ap
Vaihdevuosioireet on huonosti lääketieteessäkin vielä tunnistettu, no ehkä ne kuumat aallot...mutta kyllä tunnistan itsekin edellisten kaltaisia ja mitä oudompia oireita saattaa ilmetä. Minulla on kuin neulalla pistettäisiin välillä tissiin😮
.