Miksi pihit edes osallistutte joulupuu-keräykseen?! suurin odotuksin
6v tyttäreni ja minä köyhä yh-opiskelija-äiti odotimme tuota sossusta paljon lupailtua pakettia; no sisältö oli TOSI pettymys, yksi nuhjuinen käytetty silmäpuoli phemolelu ja arkki kiiltokuvia. Kyllä tuli paha mieli.Kummiskin sossu niin etukäteen hehkuti miten saa antaa toiveita ja lahjan maksimi on se 50e. Juu, oiskohan menny kahtakaan euroa "lahjoittajalta" tuohon ;((
Kommentit (255)
Ajttelin ostaa parinkympin lahjan, koska itsekin olen työtön, mutta ehkäpä palautan tyttö 8-v lapun sitten kuuseen.
Ite laitoin keräykseen 13-v pojalle Playstation 4:n. Toivottavasti ei alkoholistiäiti vaihda sitä heti viinapulloon tms.
Sen lahjan varmaan voisi vaihtaa. Käy itse hoitamassa, niin ettei lapsi tiedä...tai odottaa siinä lähellä.
Joululahjaksi lapsi ilahtuu tiwtysti leluista, ei mistään vaatteista. Minusta pakettiin pitäisi pistää leluja koko rahalla, millä osallistuu.
Minusta näissä keräyksissä on otettu väärä asenne.
Ajatellaan, että meillä suomessa on yhtä köyhiä kuin afrikan maissa, ja luullaan, että lahjat menee perheille, jotka nuolee kengänpohjia elääkseen. Hyvin harvoin tälläistä tilannetta suomessa kuitenkaan on.
Ja sanon näin, vaikka yllättävän käänteen vuoksi elämässä, oma talouteni romahti, niin, etten syönyt moneen kuukauteen juurikaan mitään ja laihduin 7kg (olin ennestäänkin jo laiha). Minullakin paperilla olisi ollut varaa elättää itseni ja perheeni, muttakun tilanne on se, että aikaisempi elintaso romahti täysin, niin sitä ei kerennyt suhteuttaa heti uusiin tuloihin. Nyt alkaa olla parempaan päin.
Mutta silti, minäkin olen ostanut lapsille joululahjoja. Ja aika paljonkin. Olen useampana kuukautena jo etsinyt nettialennuksia ja kaupoissa pitänyt silmällä alennuksia. Ja hyvin vähäisellä rahalla, olen saanut isojakin lahjoja, jotka ovat varmasti mieluisia. Lisäksi lapset saavat lahjoja isovanhemmaltaan jonkun verran.
Eli meidän perhe voisi vallan hyvin olla tuollainen joulupuun asiakas, todennäköisesti olisin saanut toimeentulotukea, mutten halunnut sitä hakea, vaan selvittää tilanteeni itse.
Kiitollinen olisin ollut lahjoista, mutta toki olisin sanonut, ettemme tarvitse niitä, jos joku tarvitsisi enemmän.
Ja monesti myös unohdetaan, että tosiaan, suomessa harvemmin ne "vain köyhän" lapset jäävät lahjatta jouluna. Varmaan suurin tarve lahjoille olisi niillä, joiden vanhemmat ei välitä ostaa lahjoja. Ja heitä on myös hyvätuloisia ja keskituloisia. On alkoholisteja ja muita ongelmia. Eli näennäisesti hyvätuloisen perheeseen mennyt lahja, voisi olla juuri se kaikista tarvituin.
Eli monesti lahjoittajilla on liian dramaattinen ajatus köyhyydestä, suomen köyhyys on eri asia kuin köyhien maan köyhyys. Ja petytään sitten, kun kuullaan lahjan menneenkin jollekkin "tuttava" perheellä, jolla näennäisesti menee hyvin. Samoiten täytyy muistaa, että köyhät eivät ole eri ihmisrotu. Köyhän lapsilla on aivan samanlaiset toiveet ja halut, kuin rikkaidenkin lapsilla. Eli keräykseen en osallistuisi sillä ajatuksella, että nyt jokin reppana pieni laiheliini saa vähän lämmitettä päälleen ja hienon pikkuauton, vaan lahjat yrittäisi ostaa vaikka sitten omien lapsien mielenkiinnon mukaan.
Ja myös se, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Meilläkin on koululainen tyttö, jonka kaverit on "prinsessaiässä" ja leikkivät kovin tyttöjenjutuilla. Tyttöni on aina ollut "poikatyttö" ja varmasti jäisi prinsessajutut leikeistä pois, jos niistä paketista tulisi. Toki ei niistä valittaisi, mutta eivät ne mieleisiäkään olisi.
Tähän lahjoitukseen osallistuminen pitäisi tehdä ihan omasta halusta, ei velvollisuudentunteesta.
Ja ainakin minulle riittäisi se ajatus, että paketti _ehkä_voisi olla jollekkin lapselle se mieluinen lahja ja nostattaa sen hymyn huulille, vaikka olisi lahjoja muutenkin. Tai sitten se menee perheeseen, jossa ei sitä tarvita, eikä osu ollenkaan lahjansaajan makuun ja silloin asialle ei voi mitään.
Jotenkihan näitä pitäisi yrittää kohdistaa, ettei tuota hukkatavaraa olisi niin paljon. Miksei vaikka korttiin lisättäisi lahjansaajan muutama toive?.
Tarkoitatko 140 sitä, että lahjoja tulisi antaa perheille, joissa ennen tuhlattiin ja nyt on rahantulo vähentynyt kuukaudessa esim. 14 000 eurosta 10 000 euroon ja lapsille halutaan antaan entisen elintason mukainen joulu. Silloin toivotaan muiden antavan lapsille uudet iPodit, laskettelumatka Alpeille ja vähän yli 200 euron legopaketti, koska vanhemilla ei ole enää siihen varaa?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 11:33"]
Tarkoitatko 140 sitä, että lahjoja tulisi antaa perheille, joissa ennen tuhlattiin ja nyt on rahantulo vähentynyt kuukaudessa esim. 14 000 eurosta 10 000 euroon ja lapsille halutaan antaan entisen elintason mukainen joulu. Silloin toivotaan muiden antavan lapsille uudet iPodit, laskettelumatka Alpeille ja vähän yli 200 euron legopaketti, koska vanhemilla ei ole enää siihen varaa?
[/quote]
Sinulla on huono sisälukutaito tai provoat muuten vain tahallasi.
Tarkoitin nimenomaa sitä, että niille lapsille, joiden vanhemmat ei välitä antaa lahjoja. Se ei katso tulotasoa se lapsista piittamaton vanhempi. Eikä myöskään alkoholismi ja muut ongelmat joita perheessä voi olla.
Minä olen köyhän perheen kasvatti ja olen aina saanut jouluna lahjoja. Sen sijaan kaveri hyvätuloisesta ongelmaperheestä ei jouluisin saanut muutakuin jotakin todella epäsopivaa yhdeksi lahjaksi. (pienelle lapselle koristelautanen jne), tai ei ollenkaan.
Kumman luulisit olleen tyytyväisempi lelulahjaan. Minun, köyhän lapsen, jotka vanhemmat panosti jouluun?, vai sen rikkaan perheen lapsen, joka ei koskaan saanut mitään mieleistä lahjaksi?.
Enkä mielestäni missään vaiheessa sanonut, että ne jotka saavat jo kunnon lahjat tulisi saada keräyksestä lahjoja. Itsekkään en ollut hyvätuloinen ennen talouden romahtamista, mutta tipuin käytännössä nollille suoraan "keksituloista".
Ja nimenomaa tuolla lahjojen paremmalla suuntauksella saisi sitä hukkatavaraa vähennettyä. Eli ne toiveet sinne korttiin, ja siinä vaiheessa tietenkin katsotaan, ettei siellä mitään iphoneja ole.
Minä en ymmärrä sitä, miksi näissä halutaan kostaa lapsille. Ei se lapsien vika ole, minkälaiset vanhemmat on. Eli ajatellaan, että se on hirveän väärin, jos paketti menee hyvätuloiseen perheeseen, vaikka siellä voi olla juuri se lahjaa tarvitseva.
Sen sijaan me haluamme killottaa sädekehäämme ja antaa lahjan niille reppanille köyhälistölle, oli siellä tarvetta tai ei. Ja todella moni kuvittelee suomen köyhät niiksi nälkämaan lapsiksi. Eli ei olla tyytyväisiä, ennenkuin sen oman lahjan saa joku joka oikeasti syö pihan pikkukiviä mahantäytteeksi.
Todella lyhytnäköistä on monesti tämä lahjahomma kyllä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2011 klo 23:48"]
silmäpuolesta koiranresusta. Köyhän äitin lapsi kun on. Miks siinä, mutta vituttaa että etukäteen lupailtiin niin suuria. Ja lapsi pettyi, kun on ollut "kiltti" ja muka toiveitakin ihan kysyttiin.ap
miksi sinun lapsesi pitää säästää pettymyksiltä?
Meille syntyi lapsia vasta siinä vaiheessa, kun isä ja äiti oli jo töissä. Lapset on siksi saaneet lahjoja joka joulu.
Erilaisia perheitä ja elämäntilanteita on, vaikka joku ei sitä pystyisi uskomaankaan. Minulle ei syntynyt lapsia siinä vaiheessa kun piti. Ei vaikka olin kuinka suunnitellut ja yrittänyt. Lapsi syntyi vasta kun avioliitto, ura yms. kaikki oli ohi ja minä tehnyt aivan uudet suunnitelmat elämälle. Mitäs teet? Abortin vai? Ja tosiaan meillä oli tämän randommiehen kanssa kondomi käytössä ja minun piti olla maho ja kas silti lapsi putkahti. Ärsyttää todella, että jotkut luulee elämän olevan yhtä selkeää suunnitelmaa.
Minun 6 v tyttö halusi auttaa köyhiä lapsia ja näpräsi nättejä paketteja vanhoista leluistaan. Voi apua, meneeköhän ne nyt roskiin heti, kun aukaistaan. Tyttö oli niin innoissaan, kun paketoi vanhan barbienukkensakin keräykseen, kun ajatteli, että joku siitä ilahtuu, eikä se haittaa, jos on vähän mustekynällä piirtänyt poskiin. Minusta pitää ajatella lahjanantajaakin, kuinka se ilahtuu, kun antaa omastaan pois.
Itse en osallistu Joulupuukeräykseen vaan vien lahjani Pelastusarmeijan joulupatakeräykseen, se toimii täällä meidän paikkakunnalla. Molemmat ovat hyviä, uskon niin. Tiedustelin asiaa paketoinnista niin Pelastusarmeija haluaa että lahjoja EI paketoida vaan tuodaan sellaisenaan. Itse ajattelin laittaa lahjani jouluiseen paperipussiin jonka auttajat saa helposti suljettua valmiiksi lahjaksi, ilmeisesti kyse on siitä että haluavat varmistua lahjan kunnosta ennen luovutusta.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:49"]
Minun 6 v tyttö halusi auttaa köyhiä lapsia ja näpräsi nättejä paketteja vanhoista leluistaan. Voi apua, meneeköhän ne nyt roskiin heti, kun aukaistaan. Tyttö oli niin innoissaan, kun paketoi vanhan barbienukkensakin keräykseen, kun ajatteli, että joku siitä ilahtuu, eikä se haittaa, jos on vähän mustekynällä piirtänyt poskiin. Minusta pitää ajatella lahjanantajaakin, kuinka se ilahtuu, kun antaa omastaan pois.
[/quote]
Tuollaisessa tapauksessa voi antaa lapsen paketoida lahjat, ja itse viedä ne sotatut/muuten resuiset roskikseen sitten vaivihkaa kun lapsi ei huomaa, lapsi saa antamamisen ilon ja äiti pääsee eroon tavarasta. Kuten tässäkin ketjussa on käynyt ilmi, köyhillä pikemminkin ongelmana voi olla tavarankaaos, koska "hyvää hyvyttään" ihmiset lahjottaa myös ihan sitä kaatopaikkakuntoista tavaraa. Joten on vaikea kuvitella, että hyvinkään moni aidosti ilahtuisi esim. tussilla sotketusta nukesta, tai barbista joka on käynyt vähän parturissa, tai reikäisistä vaatteista, tahrautuneista lakanoista jne.
Minusta tälläinen on nimenomaa toisen ihmisen alentamista. Tottakai on myös niitä joille sotkuinen tai hieman rikkinäinen tavara sopii ja tykkää, mutta tälläisiä etsisin ennemmin tuttavapiiristä.
Eikä tämä nyt tarkoita sitä, että niiden lahjojen pitäisi olla niitä sadan euron viihdelaitteita. Ei kumpaakaan ääripäätä, vaan sitä kuuluisaa keskitietä.
Ihan törkeää paketoida jotain mustekynällä sutattua barbieta! Siis vähän nyt järkeä. Kiva jos lapsesi haluaa auttaa, mutta on sekin väärin opettaa lapselle, että köyhille kelpaa mitkä vaan, vaikka noi sun nuhjuiset ja piirrellyt barbiet. Ja vielä joululahjaksi! Mur :( Voithan sä sanoa lapsellesi, että joo nämä menee jollekin köyhälle lapselle ja käyt sitten kippaamassa lahjat roskikseen. Saa lapsesi sitten hyvän joulumielen kun on "auttanut" jotain köyhää reppanaa.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 10:35"]
Siis hetkinen, en nyt oikein ymmärrä. Jossakin on lappu jonka joku ottaa, lapussa lukee "leffalippuja, poika 15v" . Ihminen ottaa lapun ja paketoi pakettiin villasukat. ??? . Ei siinä mitään, villasukat on kelpo lahja ja erittäin käytännölliset, mutta miksi ihminen ei vaihda sitä lappua tai laita lappua takaisin ja vie villasukka pakettia kerääjälle ja kirjoita siihen korttia että "villasukat, koko 36-38" ja keräyksen pitäjä etsii villasukille kohteen.
[/quote]
En muista oliko tässä, vai toisessa ketjussa... tarina meni suunnilleen näin: haettiin teinipojan toivelappu, jossa pyydettiin jotakin konsolipeliä. Tämä ei käynyt tädin maailmankatsomukseen ja hän paketoi pojalle villasukat.
Toinen oli ylempänä tässä ketjussa. Otettiin kasa toiveita ja teinipojan leffalipputoive oli tädin mielestä liian kallis teinille, että paketoi miehensä isän vanhan jussipaidan (pestynä).
Ja vähän ylempänä ajateltiin, ettei köyhä teini ole ansainnut muuta kuin villasukat ja karkkipussin.
Meillä On työpaikan aulassa keräys. Siinä on esimerkkejä mitä voi minkäkin ikäiselle lahjoittaa.
ITSE PAKETOIDAAN ja kirjoitetaan lappuun mitä paketissa on
Tuskin ne sossut niitä purkaa
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:35"]
Meillä On työpaikan aulassa keräys. Siinä on esimerkkejä mitä voi minkäkin ikäiselle lahjoittaa.
ITSE PAKETOIDAAN ja kirjoitetaan lappuun mitä paketissa on
Tuskin ne sossut niitä purkaa
[/quote]
Joissain paikoissa avataan, joissain taas ei. Eroaa paikkakunnittain. Jossainhan saa esittää toiveita ja toisissa taas ei, on vaan otettu iät ja sukupuolet. Joissain paikkakunnilla ei sitäkään ja voi viiä kenelle vaan, mitään lappua ei tartte etukäteen hakea.
Toivottavasti tätä nykyä auottais kaikki, ettei tuu noita risanalleja ja piirreltyjä barbeja
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 07:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:05"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 01:07"]
Helsingissä Joulupuu-keräyksen järjesti Nuorkauppakamari ja sossu sitten jakoi paketit. Missään ei lahjoittajille näkynyt toiveita, ainoastaan esimerkkejä mahdollisista lahjoista ikäryhmän ja sukupuolen mukaan. Olin niin tolkuttoman tyhmä, että menin ostamaan muutaman paketillisen vaatteita tuohon keräykseen. En ole pihi, mutta hyvin pienituloinen opiskelija ja vaatteet etsin joulunalusalesta, sillä ajattelin, että niin saan käytettävissä olevalla rahalla useammalle lapselle paketin. Yhteen lahjaan pyrin kokoamaan vaatteita 10-15 eurolla. Uusia olivat kaikki eikä tuohon keräykseen muuta otettukaan vastaan kuin uutta tai itse neulottua. Ikinä en enää erehdy osallistumaan minkäänlaisiin keräyksiin. Osta lapselles sen toivelelut ja -vaatteet sitten kun sulla on itse niihin rahaa. Vittuako mä pelkästä opintotuesta kuvittelen voivani ketään auttaa noilla onnettomilla paketeillani, sulla on mun tulojen lisäksi lapsilisät, elarit ja koska sossu sulle "lahjan" antoi, myös toimeentulotuki. Koen olevani oikeutettu kirjoittamaan näin sun tekstien perusteella. Raivoa vähän lisää vielä kuitenkin tähänkin.
Mieti onko reilua et toiset saa varakkaan perheen lahjoittaman 50e arvoisen lahjan ja joku toinen jonku sädekehäänsä kiillottamaan pyrkivän opiskelija-pihistelijän 5e arvoisen paketin?EI ole reilua.Osallistu hyväntekeväisyyteen vasta sitten kun sulla on siihen varaa,jooko? tai sitten aloittajan kaltaiset idiootit voisivat opetella säästämään vaikka edes joulua varten sen 50€ että saa sille äpärälleen ostettua sen unelmalahjan. Vittu miten kiittämätöntä porukkaa täällä on. ei kyllä oo kiittämätöntä, jos on surullinen kun saa risan lelun.
Kiittämätöntä on, kun saa ehjän ja uuden lahjan ja ruikuttaa kuinka paska se on kun ei maksanut 50-100 euroa en pitänytkään sitä kiittämättömänä että on surullinen rikkinäisestä lahjasta, ärsytti lähinnä se että (vaikutti ainakin siltä) ap tuntui odottavan sitä vähintään 50€ maksavaa lahjaa ja muu ei kelpaa. Ja täällä sitten nämä muut jotka ensin vaativat kaikkia osallistumaan vähistäkin rahoistaan hyväntekeväisyyteen yms ja sitten ei kelpaakkaan kun tosiaan osallistuisi sen 10-20€ verran. Uskon että moni lapsi (varsinkin pienet) on onnessaan siitä ihan halpis lelustakin, mutta sitten äidit tulee tänne valittamaan kun ei lapsi saanut merkkilahjaa.
Oon kyllä samaa mieltä, että äidit sen valittamisen keksii! Lapset ilahtuu vähän pienemmästäkin. Ja teinitkin varmasti ottaa niitä pesupakkauksia mieluummin kun on kokonaan ilman lahja.
Ihme moralismia täällä, kun ensin ollaan että pitää osallistua ja sitten haukutaan ja sanotaan että älä osallistu kun et voi antaa kun sen 20e.
Mun mielestä vaatteet on hyvä lahja. Vähävarasella perheellä ei ole varaa ostella niitä koko ajan ja jos on esim mielenterveysongelmia, niin vanhemmat ei ehkä jaksa lähteä kauppaan. Jos haluaa vaatelahjan ihan nappilahjaksi, niin laittaa mukaan vielä pikkulelun kuten lps tai hauskan avaimenperän
Ei vaatelahjassa oo mitään vikaa! Justiin kun ei kaikilla oo varaa uusiin vaatteisiin.
Jokainen lahjoittaa varojensa mukaan. Yksimielisiä ollaan siitä, että ei mitään vanhoja ja risoja. Ja mieluiten 1-2 isoa lahjaa kun monta pientä (kun jää yli...) Mulla ei oo tosin mitään sitä vastaan että lahjaan käytetään kymppi. Ostetaan laadukasta tavaraa, eikä esimerkiksi huoltoaseman kiinakopioleluja. Mutta ehkä jos satsaa "vaan" sen kympin (tai kaksi) ne voisi sijoittaa esim teinin pesupakkaukseen??
Ei ole kukaan valittanut täällä teinien joulupuulahjoista? Kumma juttu!
Jos haluaa viedä hkissa joulupuuhun lahjan, eikä halua satsata isoa summaa - ruoholahden cittarista saa kympillä 3 petshoppia.
Eiköhän tällä palstalla provoilla kumpaankin suuntaan. Olen ihan varma, että nuo "köyhät pitäkää turpanne kiinni jos tuhrittu barbi ei kelpaa" -kirjoittelijat ovat trollaavia jonneja, jotka eivät oikeasti ole lahjoittamassa yhtään barbia tai jussipaitaa minnekään. Samoin nämä "lapseni toivoi pleikkaria mutta sai värityskirjan, kyynel" -kirjoittelijat.
Siltä väliltä löytyy varmaan ihan todellisiakin mielipiteitä, eli on varmasti ihmisiä, joiden mielestä suklaalevy ja villasukat on hyvä lahja (miksei olisikin) ja niitä, joiden mielestä lahjan pitäisi maksaa vähintään sen 30 euroa tai se on arvoton.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2011 klo 23:28"]
6v tyttäreni ja minä köyhä yh-opiskelija-äiti odotimme tuota sossusta paljon lupailtua pakettia; no sisältö oli TOSI pettymys, yksi nuhjuinen käytetty silmäpuoli phemolelu ja arkki kiiltokuvia. Kyllä tuli paha mieli.Kummiskin sossu niin etukäteen hehkuti miten saa antaa toiveita ja lahjan maksimi on se 50e. Juu, oiskohan menny kahtakaan euroa "lahjoittajalta" tuohon ;((
[/quote]
Kehtaat valittaa kun itse vaan pummit toisilta omaisuutta? Mene töihin jos ei kelpaa
[/quote]
Pakko sanoa, että olen kyllä hieman samalla kannalla.
Ihmetyttää jonkin verran asenne, että ilmaiseksi saadusta valitetaan ja toivotaan, että annetun lahjan tulisi olla mielellään 40-50€ arvoinen.
Joko ne asiat ei olekaan niin huonosti, tai sitten käy väkisinkin mielessä että menevätkö lahjat myyntiin ja rahat vanhempien käyttöön.
Hyväntekeväisyyttä käytetään nykyään niin haljusti hyväksi väärällä tavalla.
(En lukenut koko ketjua) Mikä olisi teidän mielestä hyvä lahja 11 v-14 v lapselle/nuorelle? Mietin osallistumista, lähikuusessa oli lähinnä tämän ikäisiä.
Nää keräykset on ihan perseestä :(
Mä ostaisin ilomielin jollekin lapselle tai nuorelle kunnon lahjan, jos tietäisin varmasti, että se menee oikeesti jollekin, joka tarvii. Mitään takeita ei sellaisesta kuitenkaan näytä olevan. Näiden ketjujen perusteella mä olen tullut siihen tulokseen, että suurin osa lahjoista menee joko sellaisille, jotka ei niitä edes tarvi tai sitten on ihan vääriä lahjoja ja niistä ei mitään iloa ole. Harvoin kuulee mitään positiivista :(
Mä uskon, että suuri osa niistä, jotka oikeesti lahjan tarvitsisi, ei lahjaa saa jostain syystä. Ja toisaalta moni yrittää varmaan kärvistellä ilman apua.
Mä olen päätynyt laittamaan joka vuosi rahaa Pelastusarmeijan nettipataan. Jotenkin mä uskon, että sieltä se käytetään ainakin sellaisille, jotka oikeesti apua tarvii.