Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pihit edes osallistutte joulupuu-keräykseen?! suurin odotuksin

Vierailija
27.12.2011 |

6v tyttäreni ja minä köyhä yh-opiskelija-äiti odotimme tuota sossusta paljon lupailtua pakettia; no sisältö oli TOSI pettymys, yksi nuhjuinen käytetty silmäpuoli phemolelu ja arkki kiiltokuvia. Kyllä tuli paha mieli.Kummiskin sossu niin etukäteen hehkuti miten saa antaa toiveita ja lahjan maksimi on se 50e. Juu, oiskohan menny kahtakaan euroa "lahjoittajalta" tuohon ;((

Kommentit (255)

Vierailija
41/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmille mieluisat. Poika 3 v sai halpisauton ja sillä päärytteelee innoissaan. Tyttö 6 v (ehkä tuon takia harmittaa niin ap:n tytön puolesta) sai mekon ja sekalaisen ihanan setin kynsilakkoja, huulikiiltolajitelman, hiuspinnejä ja hiuslenksuja. Tytön lahjaa katsoessa tuli mieleen, että sen ostaja oli varmaan ottanut kirjaimellisesti sen 50 euroa. Toiveena oli siis tuo mekko.

Vierailija
42/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotihoidontuella ja yh, lapsille oli silti yhteensä 800e lahjat vaikka tulomme on samat kuin sossun asiakkaalla tai jopa vähemmän. Siinäpä miettimistä. Läheiseni on pitkäaikaissairas sossun ja kirkon ruoka-avun asiakas, hänelläkin kahdelle lapselle ollut aina lahjoja.

Hitto, se normi aikuinen plus lapsi on vuokran ym. jälkeen joku vajaa 700e, kyllä sillä saa useamman kympin lahjat ja niitäkin voi ostaa pitkin vuotta.

Tunnen paljon kaikista köyhimpiä ihmisiä, mutta kaikilla on varaa ostaa joululahjat lapsille.

On teidän lastenne elämä kyllä todella ankeeta, jos ei ees joihinkin 10-15e zoobleseihin ole varaa niin ei varmaan lasten elämä muutenkaan mielekästä, kaverisynttärit jää varmaan aina väliin, huvipuistossa, eläintarhassa ym. eivät ole koskaan käyneet...

Ei niin köyhiä vaan ole olemassakaan, Suomessa jossa on tällainen sosiaaliturva.

että Suomessa on ketään niin köyhää, ettei pystyisi ostamaan lapselle paria lelua jouluksi. Prioriteetit vain on joillakin pielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset sai mieluisen lahjan mutta 13 v tyttö sai talvikengät kokoa 30. Oisi ne tulleet tarpeeseen ja mieluisat kunhan olisi olleet isommat.

Vierailija
44/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ossun kerran pitää valita mikä lahja kenellekkin menee niin luulisi vaate ja kenkälahjojen kohdalla EHDOTTOMASTI tietävän lapsen koon!!

Vierailija
45/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Voisiko nyt joku ihan oikeasti asioista tietävä (sossun työntekijä) kertoa, että olisiko seuraavana vuonna parempi sitten antaa yksi 30-40€ lahja vai kolme pienempää?

Olen osallistunut Joulupuu-keräykseen enkä seurakuntien lahja lapselle -keräykseen (jossa kysytään toiveet). Vein Joulupuulle monta pakettia, juuri näitä 10-15 e. Ajatukseni oli, että mahdollisimman moni lapsi saisi edes YHDEN paketin. Mietin tarkkaan eri ikäisille lapsille sopivat lahjat ja luotan, että sos.toimi on ohjannut legot sopiville saajille ja meikit niistä kiinnostuneille.

Mutta kyllä minäkin jäin miettimään tämän keskustelun pohjalta, että olisiko oikeasti parempi vaihtoehto viedä vain yksi 50 e lahja tai kaksi 25-30 e lahjaa??

Vierailija
46/255 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan JOULUPUU(nuorkauppakamari)keräyksestä lahjan saava odota mitään 50€:n juttua.

Jo 10-15€:n lahja ilahduttaa taatusti.

Nimim.kokemusta on.

Vierailija
47/255 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotihoidontuella ja yh, lapsille oli silti yhteensä 800e lahjat vaikka tulomme on samat kuin sossun asiakkaalla tai jopa vähemmän.

Harmi, ettet löytänyt lahjoja halvemmalla.

Vierailija
48/255 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuntuu ihan överiksi menneen tämä keskustelu.

Kirjoitin aiemmin, että olen jakanut näitä joulupuulahjoja. Haluaisin kommentoida erityisesti pettyneelle vaatteiden lahjoittajalle että vaatelahjat ovat mielestäni erittäin hyviä. Eri toimistoissa ja eri työntekijöilläkin varmasti eri käytännöt mutta itse miellän niin, että ensisijaisesti annamme lahjat vanhemmille että voivat antaa lapselleen lahjaksi jouluna. Ja meillä tsekataan ensiksi mitä paketeissa on, ettei silmäpuolinalleja tulisi lahjoiksi mutta tätä ei varmaan joka paikassa ehditä tehdä on nimittäin aika aikaa vievä urakka, johon ei tosiaankaan ole liikaa aikaa kun lahjat tulevat niin niukasti ennen joulua.

Asiakkaita on ainakin meillä erilaisia. Toisilla on ehkä enemmän tarvetta leluille ja toisilla vaatteille. Toiset lapset haluavat kallista merkkitavaraa ja toiset pientä kaunista tilpehööriä. Itse toivoisin, että useampi toisi esimerkiksi elokuvalippuja tai ravintolaan lahjakortteja. Myös lahjakortit vaatekauppaan olisivat mukavia sillä tietynkokoiset vaatteet ovat vähän hankalia, toki löytävät paikkansa myös. Tällaiset lahjakortit olisivat kivoja erityisesti nuorille koska heille on vaikea löytää sopivia lahjoja lahjoitusten joukosta. Monilla asiakasperheillä on jo myös paljon tavaraa (sitähän saa halvalla ja käytettynä ja kaikki asiakkaat eivät välttämättä edes ole köyhiä) mutta sen sijaan yhteistä tekemistä eivät kaikki perheet välttämättä harrasta, ei välttämättä ole koskaan käyty elokuvissa tai museossa tmv.

Halusin vielä mainita aika itsestäänselvyyden, että työntekijöillä on tai ainakin pitäisi mielestäni olla silmää sille mitä kenellekin antaa. Itse ainakin ajattelen niin, että esim. todella pienituloiselle ja mahdollisesti vielä monilapsiselle perheelle kivoja ja kalliimpia lahjoja, niille jotka taloudellisesti pärjäävät jotain pientä kivaa muistiaista, jonka tonttu on voinut jättää toimistolle ja saavat sitten ne vaikka vasta joulun jälkeen. Esim. nuorille tai pienempienkin lasten perheille vaatelahjakortti tai vaate voi olla tosi hyvä jos perheen rahat ovat tiukassa ja moni nuorihan toivookin nimenomaan vaatteita, varsinkin kun juuri mitään viihde-elektroniikka tmv. ei noilla lahjoitusrahoilla saa.

Mutta siis ainakin meidän toimistolla esim 15 euron lahjakortti jonnekin olisi ollut paljon kysytympi lahjus kuin 50 euron lelulaatikko vaikka toki niitä ilolla jaetaan myös moniin perheisiin. Arvelisin muutenkin, että suurin osa yksittäisistä lahjoista on huomattavasti alle 50 eurolla ostettu. Työntekijänä käytän myös harkintaa siinä, että voin antaa jollekin yhden kalliin lahjan ja toiselle lapselle monta halpaa. Täysin tasa-arvoinen kohtelu on kuitenkin mahdotonta. Joku lahjoittaja voi myös pettyä siihen, etten välttämättä noudata heidän ikä- ja sukupuoli toiveitaan vaan annan lahjan sille jolle se mielestäni (ja usein kysyn myös vanhemmalta, esim. tykkäisitteköhän kirjasta vai legoista tai olisivatko pehmolelut hyviä, mitä puuttuu tmv) parhaiten sopii lahjoittajan toiveesta riippumatta.

Vierailija
49/255 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki asiakkaat eivät välttämättä edes ole köyhiä

Annoit hyviä vinkkejä lahjoihin. Mutta ihmisillä on varmaan oletus, että kyse on köyhistä perheistä - keitä ne sitten ovat, jotka eivät ole köyhiä? Eikö idea jotenkin ole se, että annetaan lahja lapselle, joka ei muuten saisi mitään tai lähes mitään?

Ja kun jokainen köyhä, toimeentulotukea saava perhekään ei mitään lahjaa saa, niin kenelle ne sitten menevät? En ole itse koskaan ollut lahjan tarpeessakaan, koska lapselle on silti aina lahjoja tullut, isovanhemmilta ja meiltä vanhemmiltakin. Mutta olen ollut toimeentulotukea saava yh eikä KOSKAAN kukaan sossussa edes kysellyt, olisiko tarvetta tällaiselle.

Vierailija
50/255 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen lastensuojelussa ja meidän toimistoon lahjoja tuli niin paljon että voimme antaa lahjoja myös muille kuin kaikkein vähävaraisimmille asiakkaille. Ja meillähän on myös ihan varakkaita asiakkaita. Ei toki suurin osa mutta kuitenkin heitäkin joukossa on. Ihan jokikinen asiakas ei varmaan pakettia saa kun esim. nuorisoikäisille sopivaa tavaraa tuli niin vähän toimistollemme.

Tosiasia on kuitenkin myös se, että esim. meidän toimistossa sosiaaliohjaajilla on huomattavasti enemmän aikaa tutustua lahjatarjontaan kuin sosiaalityöntekijöillä. Kuten kirjoitin siinä on aika homma hoitaa sitä lahjarumbaa muun työn ohella niin kyllä varmasti ne perheet, joissa on esim. sosiaaliohjaajien perhetyötä saavat helposti enemmän lahjoja kuin jotkut muut. Samoin varmaan perheet, jotka ottavat itse aktiivisesti esille taloudellisen ahdinkonsa (meillä kun ei sitä suoranaisesti välttämättä kysellä, usein siitä tietenkin puhutaan muiden asioiden lomassa) ja joiden kanssa on työskennelty tiivisti usein vaikeiden asioiden parissa. Täydellinen tasapuolisuus on yksinkertaisesti aivan mahdotonta eikä voine olla tavoitetilakaan.

Jos lahjojen saajoilla on huonoja kokemuksia lahjoista olisi mielestäni hyvä antaa siitä asiallinen palaute lahjan antaneeseen paikkaan jotta voivat tarvittaessa miettiä voiko hommaa ensi vuonna hoitaa eri tavalla. Varmasti eri jakelupaikoissa on väistämättä jo töiden luonteesta johtuvia eroja lahjojen jakamisessa. Esim. toimeentulotuen sosiaalityöntekijän työ on niin hektistä ja asiakkaita niin paljon ettei varmasti ole ihme jollei pysty jokaiselle lapselle miettimään sopivaa lahjaa (eikä niitä varmasti edes tule toimistoihin tarpeeksi).

Toivottavasti kovin moni ei jätä lahjoittamatta sen vuoksi, että kerroin, etteivät kaikki lahjan saajat välttämättä ole köyhiä. Suurin osa kuitenkin on pienituloisia tai köyhiä ja kaikilla esim. meidän asiakkailla on varmasti enemmän pulmia kuin keskivertolapsilla ja perheillä. Kyllä ne lahjat tarpeeseen tulevat ja ilahduttavat. Joskus nämä lahjat voivat toimia myös positiivisesti asiakassuhteen kannalta katsottuna. Kerromme aina, että kyse on lahjoitetusta lahjasta emme väitä sitä itse hankkimaksamme mutta tällaiset pienet eleet ovat monille tärkeitä ja voivat edistää lasten asioita. Esim. lastensuojelun palveluita eivät kaikki halua vaikka niistä hyötyisivät ja jos lahjalla voi tätä edistää voi todella vaikuttaa isostikin jonkun lapsen elämään.

Mutta nyt pakko mennä unille, varmaan aika väsynyttä ja sekavaa tekstiä.

Vierailija
51/255 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja osaan pakettikorteista oli niitä kirjoitettu, mutta osa oli myös "tyhjiä", eli kortissa vain lahjansaajan sukupuoli ja ikä.

Me laitoimme jokaiseen lahjaan jonkun ikään sopivan lelun ja lisäksi vaatteen/vaatteita. Olen halunnut koota lahjat niin, että mukana on joku lapsen itsensä mielestä kiva juttu (omat lapset ovat tässä hyvänä asiantuntija-apuna) ja lisäksi jotain oikeasti tarpeellista eli yleensä juuri vaatetta. Yksi antamamme lahja, isommalle pojalle, oli pelkkiä lahjakortteja, mutta siinäkin oli pariin eri paikkaan ja eri tarkoituksiin. Antamamme paketit olivat n. 30-50 euroa/kpl.

Ainakin Lappeenrannassa kysyttiin toive ja saatiin se mitä toivottiin!

Sitäpaitsi,Joulupuu keräyksessä EI esitetä toiveita.

Lahjan saa iän ja sukupuolen mukaan.

Ap sekoittaa nyt tuon johonkin toiseen keräykseen.

Vierailija
52/255 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kaupasta n. 20e maksaneen barbien ja jonkun legojutun - yksinkertaisesti ei ollut enempään varaa - ajattelin kuitenkin "ylimääräisistä" rahoistani jotain ostaa. Olen opiskelija, mieheni on pienipalkkaisessa työssä, mutta tulemme toimeen. Lapsemme on vielä niin pieni ettei pahemmin lahjojen päälle ymmärrä. Mutta takaisin aiheeseen: ajattelin että Joulupuukeräyksen lahjojen saajat osaisivat näitä lahjoja enempi arvostaa kuin vaikkapa siskoni lapset - joille en ostanut mitään.

V*tuttaa että:

1. lahjat eivät olleet näitä 50e lahjoja eli nähtävästi ihan kuraa

2. Lahjat saattoivat mennä perheisiin joissa niille ei ollut tarvetta (?!)

3. Kuulin vasta nyt etteivät tytöt enää barbeilla samaan tapaan leiki

4. Lahjan saaja on todennäköisesti pettynyt lahjaan koska se ei ollutkaan täysin sellainen mitä odotettiin

5. "Ajatus on tärkein" - yeah right..

Eli taisi olla viimeinen osallistumiskertani.

Vierailija
53/255 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan JOULUPUU(nuorkauppakamari)keräyksestä lahjan saava odota mitään 50€:n juttua.

Jo 10-15€:n lahja ilahduttaa taatusti.

Nimim.kokemusta on.

Onhan tuo tullut jo tässä ketjussa selville, joku huusi kaksi ekaa sivua ettei alle 50€ lahjoja kannata viedä.

Vierailija
54/255 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne saa viedä vain leluja, muut eivät kelpaa, hämäykseksi ovat laittaneet nettiin ikäryhmittäin vaatekoot.

Ihan naurunaihe koko keräys näköjään! :D

Vierailija
55/255 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen lastensuojelussa ja meidän toimistoon lahjoja tuli niin paljon että voimme antaa lahjoja myös muille kuin kaikkein vähävaraisimmille asiakkaille. Ja meillähän on myös ihan varakkaita asiakkaita. Ei toki suurin osa mutta kuitenkin heitäkin joukossa on. Ihan jokikinen asiakas ei varmaan pakettia saa kun esim. nuorisoikäisille sopivaa tavaraa tuli niin vähän toimistollemme.

tuntuu hassulta, jos "ihan varakas" perhe saa keräyksestä joululahjan, mutta sitten - edelleen mainitsen tämän - itse olen ollut parina vuonna toimeentulotukea saava yh pitkäaikaisesti, ja KOSKAAN ei edes kysytty, olisiko tarvetta lahjalle, lahjakortille tai muulle jouluavustukselle. No, emme toki ole lastensuojelun asiakkaita, joten jos se on se syy ja kriteeri, niin sitten kai. Mutta muuten tuntuu vähän hassulta, jos varakas perhe saa lahjan jonkun köyhän perheen ohi.

Vierailija
56/255 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotihoidontuella ja yh, lapsille oli silti yhteensä 800e lahjat vaikka tulomme on samat kuin sossun asiakkaalla tai jopa vähemmän. Siinäpä miettimistä. Läheiseni on pitkäaikaissairas sossun ja kirkon ruoka-avun asiakas, hänelläkin kahdelle lapselle ollut aina lahjoja. Hitto, se normi aikuinen plus lapsi on vuokran ym. jälkeen joku vajaa 700e, kyllä sillä saa useamman kympin lahjat ja niitäkin voi ostaa pitkin vuotta. Tunnen paljon kaikista köyhimpiä ihmisiä, mutta kaikilla on varaa ostaa joululahjat lapsille. On teidän lastenne elämä kyllä todella ankeeta, jos ei ees joihinkin 10-15e zoobleseihin ole varaa niin ei varmaan lasten elämä muutenkaan mielekästä, kaverisynttärit jää varmaan aina väliin, huvipuistossa, eläintarhassa ym. eivät ole koskaan käyneet... Ei niin köyhiä vaan ole olemassakaan, Suomessa jossa on tällainen sosiaaliturva.

että Suomessa on ketään niin köyhää, ettei pystyisi ostamaan lapselle paria lelua jouluksi. Prioriteetit vain on joillakin pielessä.

Nyt opiskelijana saan sen päälle 200e opintorahaa, lapsilisän n.147, minimielatustuen, ja asumistuen 330e (vuokra 550e) - me siis ei olla sossun vakiasiakkaita KOSKA sosiaalityöntekijän omin sanoin ollaan väliinputoajia: Sossu ei maksa opiskelijoille mitään ennen kuin kaikki opintolaina on nostettu, eli velkaannun jatkuvasti lisää vain jotta saan ruuat ja muut pakolliset ostettua.Sossusta taannoin anoin yhtä harkinnanvaraista juttua (jota ei saatu)ja siinä yhteydessä mainostivat tätä keräystä, josta "voisin saada lapselleni sen toivelahjan ja säästää sitä kautta".jep jep..

ap

Vierailija
57/255 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei annettu mitään ohjetta lahjan hinnasta eikä tietoa, millaiseen perheeseen lahja tulee.

Ainoa tieto oli, mitä sukupuolta ja minkä ikäinen lahjan saaja on.

Lahjoittaja hankki ja paketoi lahjan ja kiinnitti siihen lahjansaajan lapun, jossa siis luki sukupuoli ja ikä, ei muuta.

Mistään lahjatoiveista ei meille lahjoittajille tullut mitään tietoa. Koin sen kyllä itsekin hieman hankalaksi, kun ei tiennyt, mitä nämä lapset toivovat ja minkä verran lahjaan voi käyttää rahaa.

Ajattelin näet, että jos perheessä on vaikka monta lasta, joista yksi vain saa lahjan joulupuukeräyksestä, niin ei voi lahjoittaa sille yhdelle mitään kovin kallista, jos muutkaan eivät saa mitään hienoja lahjoja.

Toisaalta kuitenkin sitä halusi antaa jotakin todella kivaa sellaiselle, joka ei yleensä luultavasti semmoista saa.

Joten ristiriitaisia tunteita tässä oli lahjan antajallakin.

Ostin 8-vuotiaalle tytölle Top Model-tehtäväkirjan ja tussit. Minusta paketti oli vähän hintava ja mietin, että entä jos lapsen vanhemmat eivät hyväksy tällaista lahjaa. Mutta ajattelin, että itse olisin lapsena kyllä tykännyt siitä, joten annoin sen silti. Toisaalta, jos tyttö ei välitä muodista ja kuka tietää, olivatko ne tussitkaan hyvät, vaikka ne uusina ostin...

13-vuotiaalle tytölle ostin Body Shopin pienen lahjapakkauksen, jossa oli pieni suihkuvaahto ja pieni vartalovoide sekä pesusieni. Ajattelin, että se on pientä ylellisyyttä ja sitä paitsi hyödyllinen. Mutta kuka tietää, pitikö senkään lahjan saaja lahjan sisällöstä.

Vähän enemmän ohjeita voisi tosiaan antaa meille lahjoittajille noista toiveista ja hintahaitarista.

Vierailija
58/255 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hieno juttu et jaksat opiskella ja vääntää gradua yksinhuoltajana pienen lapsen kanssa. Paljon helpompi olisi vain jäädä kotiin ja nostella tukia ja asettua yhteiskunnan elätiksi. Luulempa et useimmat mammat täällä ovat vain kateellisia ja untevat alemmuudentunnetta siitä et heillä ei ole kunnon koulutusta jne.

Sulla on täysi oikeus nostaa ne tuet mitä valtio nyt tarjoaa, koska kunhan saat opiskelusi loppuun, ehdit maksee ne moninkertaisesti takaisin veroina. Toisin kun mammat jotka nostelee tukia ja ramppaavat sossussa vain omaa laiskuuttaan.

Ihan oikeus ja kohtuus odottaa lahjaksi ehjää ja uutta, ei Suomessa kukaan tarvii almuiksi täyttä roskaa. Itse olen keräykseen osallistunut useana vuonna ja aina sillä periaatteella et annan lahjaksi sellaista mistä uskoisin myös omien lapsieni ilahtunvan. Mielelläni antaisin lahjani ap.n kaltaiseen perheeseen, jossa oikeasti edes yritetään eteenpäin eikä vain jäädä yhteiskunnan elätiksi.

Onnea Uuudelle vuodelle ja menestystä opiskeluihin AP! Ja unohda kateellisten av ämmien kommentit...

Vierailija
59/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä on eri käytäntöjä eri paikkakunnilla.

Joissain paikoissa voi esittää toiveen, toisissa ei.

Jossain paikassa lahja vaan tuodaan paikalle ja laitetaan lappu kiinni. Toisissa lappu haetaan etukäteen, että tietää, kenelle ostaa.

Toisissa paikoissa kaikki lahjat avataan ja toivotaan ehkä että lahjoja ei paketoida. Toisissa vaan laputtomat lahjat avataan.

Toiveiden esittäminen on mukavaa ja saa ainakin halutun lahjan. Mutta se voi karsia lahjan antajia, jos kaikki toiveet on 40-70 euroa. Kyllä mun mielestä pitäis pystyä lahjottamaan myös niitä halvempia lahjoja, edes niille teinipojille, jotka jää muuten ilman lahjoja. Ja 3-vuotiaat on yleensä onnellisia siitä pehmolelusta. 
Ja onhan osa äideistä ollut otettu niistä halvoistakin lahjoista! Jos tulot romahtaa yhtäkkiä tai on mielenterveysongelmia tms niin lahjoja ei ehkä pysty/jaksa hankkia! Musta on ihan hyvä. jos vähävarainen lapsi saa oman vanhemman antaman pikkulahjan lisäksi myös joulupuulahjan.

Jos pelkää, että "halpa" joulupuulahja vaan pahottaa jonkun mielen ja äidit tulee tänne mollaamaan, niin voit antaa lahjan myös diakoniatyölle. Sieltä se menee jollekin tarvitsevalle:) itse viedään sinne muutama priimakuntoinen bratz ja barbi, joista tyttö on kasvanut ohi.

Jos joku helsingistä kaipaa lahjaa lapselleen, voin lahjoittaa pari nukkea (käytettyä, mutta siistiä). Muualle voin harkita lähettämistä. Pistä mailiosote niin katotaan.

Vierailija
60/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä joulupuulahjalta ei saisi odottaa kauheesti mitään, varsinkaan jos ei ole toivetta saanut esittää. Ja jos on saanut, niin lapselle kannattaa painottaa. ettei se välttämättä TOTEUDU. (ja äiti tarkistaa etukäteen ettei se ole se käytetty ja risa)

Jos sieltä tuleekin ei-toivottu tai "roska"lahja, niin saahan siitä VÄHÄN harmistua, mutta pitäisi myös iloita ja lapselle selittää, että lahja on kiva, joku kiva ihminen on ajatellut sua sitä valitessaan. Kaikki ei niitä kalliita lahjoja saa:/ kun ei saa kaikki nekään lapset, jotka eivät joulupuulahjaa saa vaan vanhemmat hankkivat itse lahjat.

Eri asia sitten nää ap:n saamat käytetyt ja rikkinäiset!!! Ei ne oo mikään joululahja.

Mun mielestä joulupuun idea ei oo antaa köyhille juuri sitä niiden toivomaa lahjaa tai niin kallista lahjaa, jollaista vanhemmat ei pysty hankkimaan. Sillä yritetään ilahduttaa lasta tai nuorta ja varmistaa, että tulisi ainakin yksi paketti:)

Jos idea olisi jaella vaan niitä kalliita lahjoja, niin avustuksen hakijoita olisi enemmän, koska ei kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta ostaa joka lapselle 50-100 euron lahjaa.

Harkitsen kyllä, että en enää osallistuisi koko juttuun, koska mun 10-20 euron lahjat on varmaan ollut paskoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän