Käly sitten päätti suuttua kun palautettiin lahja...
Käytiin tänään joulukahvilla kälyn luona. Hän miehensä kanssa oli ostanut jouluksi lapsellemme Bratz-nuken, joita me mieheni kanssa kammoksumme, ne antavat mielestämme vääränlaisen naiskuvan. Palautimme kahvittelun lomassa lahjan ihan hyvillämme, kiitimme ja sanoimme, ettei ole meidän tyttöä varten, emme vaatineet uutta lahjaa tms.
Noh... hänpä veti herneen nenukkiin ja naljaili, että mitäs sitä uskaltaa sitten synttäreiksi ostaa (tulossa pian) vai uskaltaako mitään, vai pitääkö samantien heittää kolikot kouraan, niin saatte itse ostaa... Ja äsken laittoi vielä marttyyrimaisen tekstiviestin, jossa pahoitteli lahjaansa ja kaikkea "toivottavasti teiän 'Ullallenne' ei nyt jäänyt traumoja tästä virheellisestä lahjasta, olen niin kovin pahoillani" tms. Huoh.
Mielestäni fiksumpaa palauttaa lahja takaisin, jos sille ei ole käyttöä. Onhan noikin nuket jotain maksanu, nyt hän voi antaa sen lahjaksi eteenpäin jollekin toiselle, mutta nyt minä olenkin se moukka ja itsekäs... Ilmeisesti pitää vaan olla itsekäs ja heittää roskiin kaikki.
Kommentit (120)
mun poika oli leikkinyt yhden eskarikaverin siis tytön luona barbeilla, tuleekohan siitä nyt homo?
Edelleen kuitenkin kysyn kanssakeskustelijoilta teoreettisen kysymyksen miten toimitte, jos joku antaa lapsellemme lahjaksi jotain, mitä ette hyväksy -_kodissanne_. Panetteko pois vai annatte asian olla vai palautatteko lahjan? Jos lahja on tikkari alle vuotiaalle?Topatut ensirintsikat?
Minun on vähän vaikea kuvitella, että kukaan perheen ulkopuolinen lähtisi ostamaan lapselle yhtään minkäänlaisia ensirintsikoita.
mun höpsähtänyt tohtorismummo on kylläkin ostanut mulle esiteiniaikoinani kaikenlaisia ihmeellisehköjä alusasuja kuvitellen, että tällaisia nuoriso nykyään käyttää. tiukkapipoäitini ei niitä ihan purematta niellyt. ihan hyvää tarkoittava, jumalaan uskova, koulutettu tyyppi siis oli hän kuitenkin ja vilpittömillä aikeilla liikkeellä.
Tai no voin kyllä uskoa, että onkin. Satun nimittäin tuntemaan mieheni sukulaisia. Sen epäkohteliaampaa väkeä saa etsiä.
En minäkään brazeista tykännyt mutta sallin tyttöni niillä leikkiä kun ne kerran olivat muodissa ja kaikilla muillakin oli. Leikinhän aikoinaan itsekin barbeilla joilla siihen aikaan oli melkoinen rintavarustus. Ei se ole kuin nukke. Leikki syntyy lapsen mielikuvituksessa, nukke on vaan väline.
Mun mielestä on kyllä ekologisempaa, lahjan antajaa arvostavampaa (ei valiteta selän takana, vaan kerrotaan totuus arvostaen ja kunnioittavasti) ja pitkänäköisempää (jatkossa hän osaa ostaa toisenlaisia lahjoja) lahjan antaminen takaisin. Ei aina tarvitse noudattaa ikivanhoja tapoja, myös omaa järkeä voi käyttää. Luulin, että käly olisi tämän ymmärtänyt. Muutoin hän kun on reilu ja älykäs ihminen, mutta väärässä olin...
ap
Juuri nain ajattelen itsekin. Miksi sita kalya pitaisi niin kauheasti taalla surkutella - eiko silla ole mitaan merkitysta, etta han tieten tahtoen antoi lahjaksi jotain sellaista, joka ei sovi ap:n kasvatusperiaatteeseen?
Itse asiassa en ymmarra ollenkaan, etta miksi ihmiset luulevat tata provoksi? Ei kai kukaan oikeasti luule, etta lapset jaavat jostain paitsi, jos ei kotoa loydy tasan tarkkaan samoja leluja kuin naapurilta. Luuletteko oikeasti, ettei lapsi tule muuten parjaamaan, jollei nurkat ole taynna turhaa muovirojua? Taysin kasittamatonta. Mutta itse olenkin horho akateeminen montessori-mamma, joten taisin eksya vaaralle palstalle..
Ei tartte kaikkee uskoo, mitä "asiantuntijat" sanoo...Järjenkäyttökin on sallittua! Tai sitten tämä on vitsi!
Jos ei, niin olisit vaikka laittanut lahjan lelulaatikon perimmäiseen nurkkaan, kun tyttö olisi vähän aikaa leikkinyt..sinne se olisi unohtunut, eikä varmasti naiskuva olisi kerenyt vääristyä hetken leikistä. :) Tai sitten olisit jossain vaiheessa laittanut sen lelun vaikka roskiin...(Ei tietenkään kirpparille, ettei kenekään muun tyttelin kehonkuva vääristy..vai ettekö välitä muista? Vähän siltä kuulostaa)
Niin tuossahan aloitusviestissä, jos todetaan ettette välitä muista "nyt hän voi antaa sen lahjaksi eteenpäin jollekin toiselle"! MIKSI ETTE SUOJELE MUITA PIKKUTYTTÖJÄ VÄÄRÄNLAISELTA NAISKUVALTA?
Hyvin hyvin itsekeskeistä, mielikuvituksetonta ja jäykkää käytöstä ap:llä.
Tai sit tää on provo.
jotka tosiaan pärjäävät ja menestyvät ja luovat uraa. Mielestäni hyviä esimerkkejä tytöille siis.
Tiesitkö ap, että lastenpsykiatrit jopa pitävät HYVÄNÄ bratzeja, ne antavat pikemminkin itsenäisen ja pärjäävän naisen roolimallia tytöille? Näin on, luin muutama vuosi sitten aiheesta pitkän jutun ruotsalaisen lastenlehden sivuilta, ja siihen oli jututettu kahta ruotsalaista lastenpsykiatria. Ja mikä oli perustelu? No: ensinnäkin lapset käyttävät leluja aika yllättävällä tavalla ja anarkistisemmin, kuin vanhemmat osaavat edes kuvitella. Leikeissä meikkipimatsut ovatkin aktiivisia toimijoita, jotka panevat "haisemaan". Lisäksi bratz on nukke, joka seisoo omilla jaloillaan.
ei maailmaa vääristäviä leluja.
räsynukkeja,
Eikö nuo räsynuketkin vääristä naiskuvaa, kuka nyt oikeasti on räsynuken näköinen?
Porvooseen tiedoksi, että niitä Brazeja alkaa sataa kaverisynttärilahjoiksi jatkossa runsaasti.
Me ollaan saatu niitä kaverisynttärilahjoina noin kymmenen kappaletta. Lapsemme ei niillä leiki, kun ei niistä tykkää. Tuolla ne lojuu laatikossa tyhjän panttina.
ap:n lapsi edes kavereita noin kasvatettuna. Olisi kauheaa jos lapsen kaverit leikkisivät Bratzeilla ja Barbeilla! Tartuttaisivat vielä ap:n lapsenkin.
Siis oletteko te kaikki tosiaan sitä mieltä, että Bratz-nuket tekevät hyvää pienen tytön psyykeelle ja naiskuvalle?! Barbit ovat ihan samaa kamaa, en niitäkään tytöllemme halua. Tämän olemme ilmoittaneetkin kaikille tytölle lahjoja ostaville, olisin luullut että käly ymmärtäisi, että jos ei barbeja, niin ei siis todellakaan bratzejä!! Se että te olette tottuneet niihin (ja purematta nielleet ne) ja ajattelette, että ne ovat normaaleja, ei tarkoita sitä että ne oikeasti olisivat! HUOH.
Emmekä aio laittaa tyttöä "tavalliseen kouluun", jossa kiusataan jos ei bratzeillä leiki. Laitamme hänet kouluun jossa toivottavasti arvostetaan aivotoimintaa ja ajatuksia, ei sitä jolla on muodikkaimmat vaatteet ja hoikin kroppa. Musta tässä ei ole mitään moukkamaista, päinvastoin.
Ja täytyy möntää, että olen todella yllättynyt saamistani vastauksista...
ap
vaikuttavatko brazit yms. naiskuvaan vai ei vaan siitä miten asian hoidit! Ymmärrätkö?
Sitä paitsi ap hyvä, kehonkuvaan vaikuttaa paljon enemmän teidän suhtatuminen asioihin (esim. naiskehoon, omaan kehoon) ja tyttärenne oma äly (jota ilmeisesti tulee olemaan rutkasti, kun menee aivotoimintaa arvostavaan kouluun :))). Ja miten aiotte suojella tytärtänne medialta, mainoksilta jne jne jotka vaikuttavat naiskuvaan?
Ja muuten olen itsekin leikkinyt barbeilla pienenä, mutta tajuan tosiaankin, että luusto on ihmisellä se mikä on (että ei ylipitkiä jalkoja vaan voi olla! Barbeillahan sellaiset ovat) Luuletko sinä tosiaan että tyttäres aikuisena ajattelee, että hänellä pitäisi olla sellainen helekutin iso pää (kuten brazeilla)?
Ja tuohon "tekevät hyvää tyttären psyykeelle" voisin sanoa, että minusta alkaa vähän tuntumaan, että ne nuket tekisivät enemmän hyvää hänen psyykeelle kuin te vanhemmat.
...ja feministipasifisti musta tuli silti. No, mä äänestän kyllä kokoomusta ja syön lihaa. Johtuisko niistä Barbeista? Kun jollakin joulubarbilla oli kalkkuna rekvisiittana. Mutta alateitse mä synnytin, vaikka äitiysbarbilta se vauva silleen karmivasti leikattiin mahasta. Eno-vainaa niitä mulle Jenkeistä roudasi.
Enkä edes äänestä kokoomusta enkä syö lihaa. Eikä Barbit ole vaikuttaneet omaan kehonkuvaani höläyksen pöläystä, en ole koskaan edes ajatellut, että joku voisi näyttää tai haluta näyttää joltain muovinukelta.
...ja feministipasifisti musta tuli silti. No, mä äänestän kyllä kokoomusta ja syön lihaa. Johtuisko niistä Barbeista? Kun jollakin joulubarbilla oli kalkkuna rekvisiittana. Mutta alateitse mä synnytin, vaikka äitiysbarbilta se vauva silleen karmivasti leikattiin mahasta. Eno-vainaa niitä mulle Jenkeistä roudasi.
Enkä edes äänestä kokoomusta enkä syö lihaa. Eikä Barbit ole vaikuttaneet omaan kehonkuvaani höläyksen pöläystä, en ole koskaan edes ajatellut, että joku voisi näyttää tai haluta näyttää joltain muovinukelta.
että jos lapsi ottaa naisen mallin ennemmin muovinukesta kuin omasta äidistään, niin syynä siihen on kyllä se äiti eikä se muovinukke
Jos ei, niin olisit vaikka laittanut lahjan lelulaatikon perimmäiseen nurkkaan, kun tyttö olisi vähän aikaa leikkinyt..sinne se olisi unohtunut, eikä varmasti naiskuva olisi kerenyt vääristyä hetken leikistä. :) Tai sitten olisit jossain vaiheessa laittanut sen lelun vaikka roskiin...(Ei tietenkään kirpparille, ettei kenekään muun tyttelin kehonkuva vääristy..vai ettekö välitä muista? Vähän siltä kuulostaa)
Niin tuossahan aloitusviestissä, jos todetaan ettette välitä muista "nyt hän voi antaa sen lahjaksi eteenpäin jollekin toiselle"! MIKSI ETTE SUOJELE MUITA PIKKUTYTTÖJÄ VÄÄRÄNLAISELTA NAISKUVALTA?
AP sanoi jo, etta ekologisuus on hanelle tarkeaa. On ihan jarjetonta luonnonvarojen tuhlausta kerata nurkkiin turhia leluja, ja varsinkin heittaa niita uusina roskiin kaatopaikalle vuosikausiksi makaamaan. Kun antoi sen kalylle takaisin avaamattomana paketissaan, niin kaly olisi tosiaan voinut sen antaa jollekin toiselle, sita haluavalle lahjaksi ja kaikki olisivat olleet tyytyvaisia.
Toiseksi, AP ei ole taalla puuttunut kenenkaan muun tapaan kasvattaa lapsia (fiksu ihminen kun nayttaa olevan). Vaikka han itse ei halua lapselleen kyseista nukkea, niin en ole viela ainakaan lukenut mistaan, etta olisi sanonut ettei halua kenenkaan muunkaan niilla leikkivan. Voitaisiinko siis jo jattaa sen AP:n kasvatuksen haukkuminen ja arvostelu vahemmalle, vaikkei han sulautuisikaan tahan palstan yhtenaiskulttuuriin, jossa omien aivojen kaytto ei naemma ole sallittua?
...ja feministipasifisti musta tuli silti. No, mä äänestän kyllä kokoomusta ja syön lihaa. Johtuisko niistä Barbeista? Kun jollakin joulubarbilla oli kalkkuna rekvisiittana.
Mutta alateitse mä synnytin, vaikka äitiysbarbilta se vauva silleen karmivasti leikattiin mahasta. Eno-vainaa niitä mulle Jenkeistä roudasi.
on muna, KEN:llähän sitä ei ollut.
En aio kasvattaa tyttöä tynnyrissä. Tietenkään. En silti halua aktiivisesti antaa hänelle mallia, jossa naisen vartalo on muovinen, sentilleen laskelmoitu, aina tietynlainen ollakseen hyväksyttävä ja kelvollinen, normaali. Barbit ovat kaikki saman mallisia, kaikki täydellisiä, superhoikkia ja kasvoiltaan epäinhimillisen kauniita. Jokainen barbi. Ihmiset eivät ole sellaisia. Ihmiset ovat erimuotoisia, erinäköisiä, eivät täydellisiä. Barbian normeista "poikkeava" voi mielestämme olla leikin tähti. Barbileikeissä ei voi, sillä siinä maailmassa epätäydellisyyttä ei ole olemassa. Lelut ovat lapselle tärkeitä, jopa esikuvia, niill harjoitellaan elämää ja niiden kautta peilataan tulevaisuutta. Ei barbeja, eikä bratzejä meille, kiitos.
Tiedän, että luulette barbien olevan täysin harmittomia. Ehkä ette ole koskaan pysähtynyt miettimään asiaa ja olette vain ottaneet omaksenne valmiiksi annetun mallin, tai vain menneet paineen mukana?
Huomauttaisin vielä, että kiittelimme lahjasta vuolaasti ja muistutimme "ideologiastamme" ja toivoimme, että hän voisi antaa lahjan jollekin muulle.
ap
karvainenkaan ole kuten pehmoleluilla ja muumeilla..Ei kun oikeasti, ap hyvä, kyllä lapset erottvat satu/mielikuvitusmaailman todellisuudesta! Teidän suhtatuminen itseenne ja lapseenne vaikuttaa siihen naiskuvaan!
Ja kyllä niissä leikeissä voi muutenkin olla olematta sitä epätäydellisyyttä! Ei se vehkeistä riipu...
Ehkä sinä vaan otat jostain "valmiiksi annetun mallin" Olet lukenut jostain että nuo nuket ovat tytöille vaarallisia ja uskot ajattelematta itse asiaa.
Hyvä ap, kysymys ei ollut niinkään siitä vaikuttavatko brazit yms. naiskuvaan vai ei vaan siitä miten asian hoidit! Ymmärrätkö?
Mika siina nyt oikeasti niin kamalaa on, kun sanoo aikuiselle ihmiselle, etta anteeksi mutta meidan perheessa tehdaan asiat toisella tavalla? Kohteliaastihan he olivat asian ilmaisseet ja jos kaly yhtaan sukulaisiaan tuntee niin varmasti tiesi jo etukateen, etta Bratzit eivat ole heidan perheelle sopivia. Kylla taytyy tuon kalynkin jo olla aika pikkusielu, etta tuosta ottaa nokkiinsa.
barbia, mutta hän sai sellaisen lahjaksi. Muistaakseni kahdesti. Ei kuitenkaan juuri leikkinyt sillä, eikä muillakaan nukeilla. Pehmoleluilla kyllä tykkäsi leikkiä. Hän on nyt terve, hyvän itsetunnon omaava nuori. Paras kaverinsa leikki paljon barbeilla, opsikeli kosmetologiksi ja on äärettömän kiinnostunut ulkonäöstään: on tekoripset ja manikyyrit, mutta ihan mukava tyttö silti. Oma tyttäreni on hoikka ,tämä kaveri hieman pullea mutta tosi kaunis.
Uskon, että barbeja enemmän tyttöjen minäkuvaan ja naisihanteisiin vaikuttaa se, miten äiti itse suhtautuu itseensä ja omaan kroppaansa. Alituisella laihdutuskuurilla oleva itseään ja ulkonäköään moitiskeleva äiti ei ole tyttärelle paras mahdollinen naisen malli. Hirveän usein kuulee naisten sanoavan peilin edessä negatiivisia asioita itsestään ja ulkonäöstään tytärten kuullen.
eikä naisenkuva. Ihan samalla tavalla nalle on pehmolelu eikä oikean karhun kuva. Polkuauto on sekin vain lelu, ei kuva oikeasta autosta.
Lapset on paljon fiksumpia kuin aikuiset, ne tajuaa, missä menee leikin ja toden ero.
samanlaiset tissit kuin minulla (ädillinsä)...eli isot ja riippuvat eikä kuten niillä barbeilla... ja niitäkin näkyy tytöllä olevan.
Itsekin ajattelin ennen noin. Mutta sitten tutustuin tarkemmin leikkeihin, joita lapset barbeilla, brätseillä, winxeillä ja mitä niitä nyt onkaan, leikkivät.
Nykyisin prinsessat pelastavat prinssin, taistelevat pahiksia vastaan ja haluavat oppia asioita. Bratzeilla voi leikkiä ihan sitä, mihin lapsen mielikuvitus antaa myöten.. Ja jos lapsen mielikuvitus ei riitä muotinäytöstä pidemmälle, niitä muotinäytöksiä leikitään sitten pehmoleluilla tms. mitä nyt on saatavilla.
Itselle tuli ap:stä mieleen Montessori-mamma.. :D
Minusta lahjan palauttaminen on epäkohteliasta.
Tuskin mielikuvituksellisiin ja kehittäviin leikkeihin TARVITAAN juuri bratzejä tai barbeja, vaikka niillä voisikin sellaisia myös leikkiä. Samat leikit voisi leikkiä myös muilla (mielestäni kehittävämmillä) leluilla.
Itse olen pienenä leikkinyt barbeilla, enkä usko, että se on tehnyt hyvää kehonkuvalleni, päinvastoin.
ap
anna perustelut!
taitaa olla ap:lla hakusessa, kun Barbeja niin täydellisinä pitää :D Ei se haittaa, vaikka et ap Barbilta näytä, sun tyttäres on varmaan sen jo huomannu eikä niiden piilottaminen enää auta.
Tämän nyt oli varmaan tarkoitus loukata minua. :) Olet oikeassa, en näytä barbielta. Tuskinpa näytät sinäkään. Barbit ovat täydellisiä (lähes, nykyäänhän niitä tissejä on muistaakseni pienennetty?) länsimaisen kauneuden muotokuvia.
Tässä ei nyt kuitenkaan ole kyse minusta, vaan tyttärestäni. En halua tuputtaa hänelle moista normitettua kauneutta tavoiteltavan arvoisena asiana.
ap
näkoinen! Ei ne mitää täydellisiä ole!
jotka väittävät, että lelut eivät muokkaa tai vahvista lasten käsityksiä mitenkään.