mä en ymmärrä, että ihmiset tappaa itsensä tai toisensa rahahuolien takia
me ollaan eletty koko se aika kun lapsi ollut pieni tosi pienellä budjetilla. itse olen opiskelija ja mies huonopalkkaisessa työssä. En mä ole koskaan silti tressannut tätä meidän kohtaloa. Tiedetään kuitenkin, että on tilapäistä. Meillä ei ole autoa tai omaa taloa, asutaan pienessä asunnossa vuokralla. En oo koskaan kuitenkaan raha-asioiden takia menettänyt yöunia...
Nykyään näyttää joillekin olevan hyvän elämän mittari se kuinka paljon on rahaa ja kaikki pitää olla niin viimeisen päälle. Uudet autot ja merkkivaatteet yms. Ja merkkivaatteet sinällään voi olla hyvä asia. Itsekin satsaan mielummin merkkivaatteisiin, koska ne kestää paremmin. Mutta en mä miljoonia kenkiä tai vaatteita tarvitse. Muutamat riittää.
Monet haluaa näyttää ulospäin, että ovat paljon rikkaampia kuin mitä todellisuudessa ovat.
Kyllä mä sanoisin, että onnellisuus lähtee ihan jostian muusta kuin siitä, miten varakas ihminen on. Vaikee kuvitella että rahasta vois olla haittaa, mutta mitä enemmän on elämänkokemusta karttunut sitä enenmmän se siltä viakuttaa.
Kommentit (65)
autoja, ei hienoa mitään! vanhempani pakotettiin takaamaan laina joka jäi heidän maksettavaksi. emme eläneet tämän takia mitenkään millään tavalla leveää tai edes leveän näköistä elämää, pakko vain oli saada jonkinmoinen koti ja katto lapsille päänpäälle. olen kuullut vanhemmiltani (joilla edelleen 20 vuoden jälkeen n. 24 000 e velkaa) että kyllä heilläkin kävi mielessä lähtö oman käden kautta, mutta me lapset olimme syy elää ja vaan jatkaa. he maksavat lainoja hautaan asti. ja siinä on kestämistä
tähän asiaan muuten kuin omalta kohdalta?
Itse näen työssäni päivittäin mitä lapsiperheiden köyhyys on.
Huonoa ruokaa, epäkelpoja vaatteita ja varusteita, ei harrastuksi, ei lomia tai huvituksia, sosiaalinen asema heikko, päihteitä, tukiverkkojen puute, yhteiskunnan tukiverkkojen puute jne jne. Terveysongelmia, ylipainoa, masennusta...
Omat voimat hiipuvat eikä apua saa mistään, sosiaalitoimistoon saa ajan ehkä kuukauden kuluttua, perheneuvolaan on vuoden jono, lapsilla käytös- ja oppimisvaikeutta eikä vanhemmilla ole voimia selvitä arjesta. Suvusta ja ystävistä ei juurikaan apua, sosiaaliset ongelmat jatkuvat sukupolvesta toiseen.
Tätä on arki hyvin monilla. Ei siinä tarvita ylivelkaantumista että perhe elää köyhyydessa ja kurjuudessa.
niin mutta pointti olikin juuri se, että miks ihmiset haluaa ne talot ja maat ja mammonat jos niihin ei ole varaa. Sitäkö se on, että halutaan näyttää naapureille että kyllä me pärjätään ja hyvin pärjätäänkin...Ihmiset siis elää yli varojen. Ja kysymys kuuluu, mistä tää johtuu?
jospa se laina on otettu silloin, kun molemmilla on ollut töitä, ja sitten toinen on vaikka sairastunut?
autoja, ei hienoa mitään! vanhempani pakotettiin takaamaan laina joka jäi heidän maksettavaksi. emme eläneet tämän takia mitenkään millään tavalla leveää tai edes leveän näköistä elämää, pakko vain oli saada jonkinmoinen koti ja katto lapsille päänpäälle. olen kuullut vanhemmiltani (joilla edelleen 20 vuoden jälkeen n. 24 000 e velkaa) että kyllä heilläkin kävi mielessä lähtö oman käden kautta, mutta me lapset olimme syy elää ja vaan jatkaa. he maksavat lainoja hautaan asti. ja siinä on kestämistä
okei no tämä on poikkeus ja ei varmaankaan mitenkään yleistä. Kyllä monet ihmiset elää yli rajojen ihan omasta vapaasta tahdosta ja edelleenkin mietin että mikä johtaa siihen...?
vuosina 2011 ja 2012- eli syrjäytyneet tai syrjäytmisuhan alaiset perheet osaavat selviämistaidot arjen huolista paremmin kuin hyväosaiset
vuosina 2011 ja 2012- eli syrjäytyneet tai syrjäytmisuhan alaiset perheet osaavat selviämistaidot arjen huolista paremmin kuin hyväosaiset
Ei arvota enää itseään kuin työsuoritusten ja rahan kautta.
terapiaan, joka ei luota itseensä, elämään, toisiin ihmisiin - sellainen jolta puuttuu luottamus siihen että ei tarvitse selvitä yksin ja voi turvautua toisiin ihmisiin. Tai sitten on korostuneesi häpeä-orientoitunut ihminen, ns. häpeäpersoonallisuus. Sellaisen ihmisen oma-arvostus on heikko, ja hän tarvitsee paljon ulkoisia menestystekijöitä ylläpitämään uskoa omaan arvoonsa. Eli ihmisarvo on sidottu suorituksiin, ei siihen että olisi arvokas omana persoonanaan. Tällaisella ihmisellä on hyvin herkkä kunniantunto ja hän kokee pienetkin loukkaukset hyvin voimallisesti häpeällisinä.
Ylipäätään jos ei ole kykyä selviytyä ahdistuksen tunteista omien tunne-taitojen avulla, oma persoona on jäänyt näiltä osin kehittymättömäksi, vaikka ulkoisesti voikin olla hyvin menestynyt ja pärjääjä. Oma psyyke ja tunne-elämä on vain jäänyt hauraaksi ja epävakaaksi.
on kaikkea. ettei tuntisi itseään huonoksi? lapsuudestahan se alkaa, kiusaaminen jos jollakin ei ole yhtä hienoja leluja tai varusteita kuin muilla (koettu on) ja se on yksi selviytymiskeino tässä maailmassa, olla samanlainen kuin muut?
oli kaksi pikkulasta ja menestyneet vanhemmat.
maksoi ruoat meille muutamaksi kuukaudeksi. Kaikilla ei ole tommosta tätiä. Ne jotka sanovat että tiukkaa on mutta pärjätään, teillä ei ole vielä tarpeeksi tiukkaa.
vaan toivottomuus, tunne siitä, ettei muuta ulospääsyä ole, epätoivo, ahdistus, valottomuus ja mielen sairaus.
että ihmiset tosiaan elää yli varojen? Eikös se nyt ole sanomattakin selvää. Europpa elää vaikeita taloudellisia aikoja ja se johtuu nimenomaan vaan siitä, että lainaa on otettu liikaa ja nyt on takaisin maksun aika. Yleensäkin tuo lainanottamien ihan järjetön juttu. Mikä meidät ihmiset on saanut siihen jamaan, että on pakko omistaa enemmän mitä tarvis?
Seityksiä kyllä löytyy, ollaan sairaita tai takaajia isoihin lainoihin. En sano että noi syyt ei olis todellista. Mutta suurimmassa osassa tapaukissta on ihan itse keitetty se soppa. Haluttu enemmän kuin mihin varaa. Siinä paskassa nyt seistään koko maapallo...Ja tosiaan paska jäi käteen ja huono maku. Joko opittais
pinnallisia arvoja ja menestystä- "tulos tai ulos"-
kannataa kehittää vahvuutta, että osaa näkeä tämän kuplan läpi ja löytää tasapaino kodin ja työelämän välillä ja laittaa perusarvot/ perhearvot kunniaan
Asun Englannissa ja taalla katsotaan lainan maara omien tulojen mukaan, ja sitten on otettava vakuutus joka maksaa lainan pois jos toinen pariskunnasta kuolee (siis jos on yhteislaina). Pankki vaatii sen. Tietysti tyottomyys yms voi aiheuttaa ongelmia mutta silloin voi useimmiten myyda talon jos ei pysty maksamaan lainoja. Henkilokohtaiset takaukset valtaville lainoille on ihan vastuuttomia, enka koskaan laittaisi vanhempiani tai muita lahisukulaisia sellaiseen tilanteeseen, enka myoskaan takaisi muiden lainoja.
siitä, että kristinuskon merkitys elämässä ja nykykulttuurissa on vähentynyt. Terve arvopohja suojelee tuollaisilta kauheuksilta.
ja sijoitti kaiken kovalla riskillä.
Sijoitukset romahti ja mies ampui itsensä. Vaimolle nämä sijoitukset selvisi vasta miehen kuoltua. Vaimolle jäi velat ja 3 alle kouluikäistä lasta. Nyt vaimo jäi eläkkeelle, sai juuri velat maksettua.
siitä, että kristinuskon merkitys elämässä ja nykykulttuurissa on vähentynyt. Terve arvopohja suojelee tuollaisilta kauheuksilta.
Koska ennen muinoin ei tällaista vain tapahtunut ikinä! Lapsensurmakin oli ihan tuntematon juttu.... Vähättelemättä kristinuskoa, tuo on kyllä oikeasti nyt liioittelua ja syiden etsimistä sieltä, mistä sitä ei ehkä kannata etsiä.
niin mutta pointti olikin juuri se, että miks ihmiset haluaa ne talot ja maat ja mammonat jos niihin ei ole varaa. Sitäkö se on, että halutaan näyttää naapureille että kyllä me pärjätään ja hyvin pärjätäänkin...
Ihmiset siis elää yli varojen. Ja kysymys kuuluu, mistä tää johtuu?