joulu ja elämä sekaisin
olemme uusperhe, meillä on vauva, ja molemmilla on lapsia edellisistä liitoista. miehen lapset ovat toisella puolella suomea, omani yhden minuutin päässä mummolassa joulun vietossa. molempien lapset ovat siis ns.toisella vanhemmallaan. minua pyydettiin mukaan ottamaan pukki vastaan, mutta mieheni otti siitä niin nokkiinsa, ettei puhu minulle enää, ja varmaankin hakee eroaa. vierailin pukin luona 5min.
että teinkö nyt väärin? miehen mielestä ylitin mauttomuuden ja törkeyden huipun ja omasta mielestäni oli hienoa, että sain osallistua lasten iloon hetken. olisin toki viipynyt varmaan puoli tuntia, jos mieheni olisi ollut suopeampi.
Kommentit (63)
...Joko parisuhteen ehdoilla tai riidellen.
Koko tilannehan lähti taas kommunikoinnin puutteesta, kun ei puhuttu niistä toiveista. Tosin saa kyllä senkin kuvan, että mies puhui, mutta nainen ei kuunnellut, vaan höösäsi menemään, kuten naisilla monesti on tapana.
Kuitenkin miestä on nyt loukattu syvästi ja ap:n kannattaisi miettiä tarkasti jatkotoimenpiteitä.
Miksi ei voinut keskittyä olemaan miehen ja vauvan kanssa? Kyllä pukki osaa lahjat jakaa ilman sinnemenoa. Ehkä mies myös kokee apeana sen, että omat lapset kaukana ja nykyinen menee eksän luo ja ei ole nykyisen perheen luona.
Noi fb jutut tietty ihmeellistä mustasukkaisuusdraamaa....
Miksi ei voinut keskittyä olemaan miehen ja vauvan kanssa? Kyllä pukki osaa lahjat jakaa ilman sinnemenoa. Ehkä mies myös kokee apeana sen, että omat lapset kaukana ja nykyinen menee eksän luo ja ei ole nykyisen perheen luona.
Noi fb jutut tietty ihmeellistä mustasukkaisuusdraamaa....
että mitä hemmetin väliä sillä on, onko oma muija fb-frendilistalla vai ei. Ei se Lärvis koko elä sentään oo.
Minun mieheni viettää olosuhteiden pakosta jouluaan jälleen eksänsä ja lastensa kanssa. Tuntuu pahalta ja nakertaa meitä molempia, mutta minkäs teet - tässä menee lasten etu edelle ( en jaksa selittää, mutta muita vaihtoehtoja ei ole).
Jatkossa on keksittävä muuta, tämä ei vain toimi näin. Ymmärrän sekä ap:n että miehen tunteita, mutta miehen käytös ja tunteiden käsittely on kyllä kypsymätöntä.
tämä palsta on täynnä ketjuja joissa yh:t valittavat kovaa kohtaloaan kun eivät löydä uutta miestä.
Kuka mies haluaisi jakaa naisensa tämän exän ja exän vanhempien ja muun suvun kanssa, varsinkaan juhlapyhinä ?
Saman tien voisi yhtä hyvin jakaa naapurin Pertsan kanssa jne. !Onneksi Suomi on täynnänsä lapsettomia sinkkunaisia, jotka haluavat pitää hauskaa !
jollaon ex-puoliso, jonka kanssa yhteisiä lapsia, NIIN SILLOIN ON AINA OSAKSI MUIDEN!!!!!
Mikäs helvetti siinä on niin vaikea tajuta?
Vaan ihan olen lasteni isän kanssa yhdessä. Jos joskus eroaisimme, ottaisin puolisokseni AIKUISEN ihmisen, jonka ei enää tarvitsisi leikkiä mitään teinien parisuhdeleikkejä, vaan joka ymmärtäisi oikein hyvin, että lapset on tällaisissa tilanteissa se tärkein juttu, ja se, jos piipahtaa lasten luona jouluaattona ei ole keneltäkään pois.
Ja kyllä, ihan varmasti sallisin saman puolisolleni. Minäkin näet olen aikuinen ihminen, enkä lapsen tasolla tunnekuohuissani.
Minun mieheni viettää olosuhteiden pakosta jouluaan jälleen eksänsä ja lastensa kanssa. Tuntuu pahalta ja nakertaa meitä molempia, mutta minkäs teet - tässä menee lasten etu edelle ( en jaksa selittää, mutta muita vaihtoehtoja ei ole).
Jatkossa on keksittävä muuta, tämä ei vain toimi näin. Ymmärrän sekä ap:n että miehen tunteita, mutta miehen käytös ja tunteiden käsittely on kyllä kypsymätöntä.
Mies puolustaa uutta perhettään. Muistathan, että kuviossa on yhteinen lapsi mukana. Mies kokee, että ap hylkäsi paitsi hänet, myös heidän lapsensa eli koko perheen, jota pitäisi olla rakentamassa ja vahvistamassa. Aika lievää tunteiden purkua mieheltä, jos hän tyytyy jotain feissarijuttuja poistamaan, että sikäli minusta turha arvostella hänen tunteiden käsittelyään kypsymättömäksi. Ei hän sentään vetänyt ap:tä turpaan.
ja minusta outoa, jos lapset menneet isälle jouluksi JA äidin silti pitää mennä sinne. Kun seuraavana jouluna lapset äidillä eksä tulee sinne? Miksi pitää olla yhdessä vanhempina, myös uusi vuosi, isäinpäivä, äitienpäivä jne?
Eri asia jos eksät voi tulla nyksien kanssa toimeen, mutta ei voi vaatia että pitäisi kavereerata vaimon eksien kanssa. Eksät jätetään ja mennään eteenpäin, jotkut voi haalia kavereikseen äidin eksät ja äidin uuden miesystävän eksät, mutta täällä turha neuvoa. Joko parisuhteen ehdoilla tai riidellen.
lasten ehdoilla niin kauan kuin ne on pieniä? Niin mä ainakin tekisin niin kauan kuin on tarpeen, ihan sama mitä joku äijä on siitä mieltä.
Nää on näitä samoja valtataisteluita, kuin miniät kilpailemassa anoppien kanssa. Mä en vaan tajua. Kun ei LAPSET ja uusi puoliso ole koskaan kilpasilla keskenään, ei ainakaan tarvitsisi olla. Mutta jos on edelleen itse lapsen tasolla, kait sitä sitten alkaa lapsen kanssa kisaamaankin.
Mies puolustaa uutta perhettään. Muistathan, että kuviossa on yhteinen lapsi mukana. Mies kokee, että ap hylkäsi paitsi hänet, myös heidän lapsensa eli koko perheen, jota pitäisi olla rakentamassa ja vahvistamassa. Aika lievää tunteiden purkua mieheltä, jos hän tyytyy jotain feissarijuttuja poistamaan, että sikäli minusta turha arvostella hänen tunteiden käsittelyään kypsymättömäksi. Ei hän sentään vetänyt ap:tä turpaan.
Että kun mies ei sentään vedä turpaan, niin kaikki on ihan hyvin.
Ei jessus millainen kakara ap:n mies, "yhyy yhyy, minä poistan sinut FB-kavereistani".
Jos mies olisi mies, hän tajuaisi kyllä, että ei tuossa edes ollut mitään tarvetta mihinkään "uuden perheen puolustamiseen". Ja varsinkin nyt tajuaisi, että omalla käytöksellään vaan hajottaa sitä.
Ap "hylkäsi" uuden perheensä alle puoleksi tunniksi. Minusta aikuinen ihminen voi kokea tilanteen kurjana, mutta aika outoa on, jos sen kokee hylkäämisenä - etenkin kun mies olisi pinut mennä mukaan.
Kyllä minäkin koen raskaana ja kurjana sen, että eletty elämä muistuttaa olemisestaan jatkuvasti ja estää osin elämästä elämää nyt. Mutta kun se mennyt ei katoa, lapset ovat ihmisiä ja meillä vanhemmillakin on tunteita lapsiamme kohtaan. Ehkä ap halusi itsekin nähdä lapsensa aaton h-hetkenä? Oma eksäni taas ei halunnut tulla katsomaan lapsia jouluaattona, koska näkee heidät huomenna, ja minusta sekin on ok.
Kuten sanoin, tunteet ovat ihan ymmärrettäviä, minunkaan jouluni ei ole kovin hyvä koska en oikeasti kestä ajatusta miehestäni elsänsä luona, koska minusta hänen paikkansa olisi minun kanssani. No, sielläpä hän on kuitenkin jälleen, vieläpä koko joulun pyhät.
Vaimoni olisi mennyt eksänsä luo hoitamaan lasta yöksi, ellei siskonsa olisi ihmetellyt sitä, minun lisäksi. Joskus ei tajuta mikä on ok ellei ulkopuolinen sano. Ap:n miehellä aihetta suuttua koska yhteinen vauva, mutta ehkä hän ylireagoi. Ehkä pitää keskustella nuo asiat läpi miten molemmat kokee asioita, milloin eksät unohdetaan, milloin ollaan perheenä yhdessä ja miten entisten lasten kanssa. Kaikki lapset tärkeitä mutta myös parisuhde tärkeä.
Vaimoni olisi mennyt eksänsä luo hoitamaan lasta yöksi, ellei siskonsa olisi ihmetellyt sitä, minun lisäksi. Joskus ei tajuta mikä on ok ellei ulkopuolinen sano. Ap:n miehellä aihetta suuttua koska yhteinen vauva, mutta ehkä hän ylireagoi. Ehkä pitää keskustella nuo asiat läpi miten molemmat kokee asioita, milloin eksät unohdetaan, milloin ollaan perheenä yhdessä ja miten entisten lasten kanssa. Kaikki lapset tärkeitä mutta myös parisuhde tärkeä.
Mä voin äitinä sanoa, että mulla ei koskaan tule olemaan "entisiä" ja "uusia" lapsia. Mä äitinä ajattelen, että todennäköisesti uusperhetilanteessa ajattelisin vielä enemmän niitä edellisen liiton lapsia, jotka on joutuneet kokemaan eron ja perheensä hajoamisen, kuin niitä, jotka saavat elää ydinperheessänsä. Enkä todellakaan ymmärtäisi aikuista miestä, joka ei sitä tajua.
Ja ei, en tarkoita tällä sitä, että lapset nukkuisivat mun kanssa sängyssä, ja uusi mies sohvalla. Mutta esim. tuollainen jouluvierailu olisi mun mittapuulla täysin normaali juttu, ja jos mies ei sitä tajuaisi, niin väärän miehen olisin itselleni ottanut.
Mutta mä en muutenkaan ihan hevillä lähtisi mihinkään uusperheilyyn. Mieluummin pitäisin uuden miesystävän omassa osoitteessan ja suhteen vain aikuisten välisenä. En tarvitse arjen jakajaa, pärjään mainiosti itsekin.
Tällä hetkellä elän ydinperheessä, eikä eroa näköpiirissä.
niin sanoisin, että tämä oli sitten tässä.
En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa tehdä "ne eksän lapset" iloiseksi. Varsinkin, kun välimatka joulupaikalle on noin pieni ja aikaa ei varmasti jouluaatosta olisi kulunut juuri ollenkaan.
MIES on tässä nyt ihan väärässä ja suoraan sanottuna idiootti. Miksi miehen pitää mennä lasten edelle. Kyllä aikuinen ihminen on tiennyt mihin on ryhtynyt (uusioperhe), joten myös lapsiin liittyvissä asioissa joutuu vaan joustamaan.
Itse olen ydinperheen äiti, mutta aikoinaan vanhempien eron jälkeen oli juuri tuota, että äidin uusi mies ei joustanut missään eikä voinut olla isäni kanssa samassa tilassa. Lapsen näkökulmasta katsottuna voin sanoa, että jäi niin vittumainen fiilis koko ukosta, että onneksi äiti eros koko paskasta aikanaan.
AP, kysy mieheltäsi mikä tuossa eniten mättää, ettei pysty tuon vertaa ajattelemaan lasten puolesta.
Samaa mieltä!
siihen että ex-mies ja ex-anoppi appiukkoineen pärjää edes joulun lasten kanssa. Miksi vääntyä sinne kyttäämään.
Itse olisin ainakin suonut lasteni isälle ja hänen vanhemmilleen rauhan nauttia joulusta keskenään kyttäämättä miten siellä menee. Luotan lasteni isään sen verran, että uskon heidän pärjäävän ilman minua.
Mutta tällaisia ongelmia tulee juuri perheissä, missä isä on vain äidin pikku apulainen. Äiti ei opi luottamaan lastensa isään edes sitten kun erotaan vaan haluaa hallita ja kytätä vielä silloinkin, miten hommat menee ja junailee heidän välisiä asioitaan.
No, tehty, mikä tehty. Nähtävästi ap tulee olemaan sitten useamman lapsen yksinhuoltaja tämän joulun jälkeen. Elämä ei tule olemaan helppoa kun on lapsia kahdelle miehelle.
Toivottavasti kolmannella kierroksella onnistuu.
kuulla lasten laulu pukille.
kenen mielestä tämä on kyttäämistä?
eikö niille, jotka ajattelevat, että isä pärjää lasten kanssa ja äiti tulee sotkemaan asioita, tule mieleen, että lapset tietävät äidin olevan lähes naapurissa ja odottavat äitiä tulevaksi.
en saanut siellä lahjoja, enkä riisunut edes takkia.
lapset asuvat luonamme, ja lasten isä asuu kaukana, joten lapset näkeävät isäänsä n.kerran kuukaudessa ja sekin siellä mummolassa. mieheni ei ole ottanut roolia uusperheen isänä vaan huollan lapseni täysin.
nyt taidan tämän käsittää vasta kunnolla: hän ei hyväksy eikä siedä lapsiani.
miten tästä eteenpäin: en tiedä.
kuulla lasten laulu pukille.
kenen mielestä tämä on kyttäämistä?
eikö niille, jotka ajattelevat, että isä pärjää lasten kanssa ja äiti tulee sotkemaan asioita, tule mieleen, että lapset tietävät äidin olevan lähes naapurissa ja odottavat äitiä tulevaksi.
en saanut siellä lahjoja, enkä riisunut edes takkia.
lapset asuvat luonamme, ja lasten isä asuu kaukana, joten lapset näkeävät isäänsä n.kerran kuukaudessa ja sekin siellä mummolassa. mieheni ei ole ottanut roolia uusperheen isänä vaan huollan lapseni täysin.
nyt taidan tämän käsittää vasta kunnolla: hän ei hyväksy eikä siedä lapsiani.
miten tästä eteenpäin: en tiedä.
Juuri näin: mies on narsistipaska ja nyt sun täytyy erota siitä. Näinhän tällä palstalla asiat aina on, nainen oikeassa ja mies väärässä. Nainen voi aina piiloutua lastensa taakse.
Muistakaa miehet: uusperheessä on kyse aina hyväksikäyttösuhteessa, jossa nainen käyttää hyväkseen miehen taloudellisia resursseja.
lisääntymään tuollaisen miehen kanssa?
olen ihan sanaton. äsken halusi vauvan nukkumaan omalla tyylillään ja kun olin jo viemässä häntä normaaliin tapaan vaunulenkille, tuli repimään vaunuja ja repi vauvan sieltä itselleen.
tärisen tässä vieläkin..
ja uudestaan naimisissa. nykyinen mieheni on ihana isäpuoli ja olemme exän kanssa ihan ok väleissä.
silti ei tulisi mieleenkään viettää joulua yhdessä, ees lahjojen jakamisten tms. takia. itse olen myös eroperheen lapsi ja minusta oli hyvä, että äiti ja iskä eivät "leikkineet" mitään perhettä jouluisin tms. Parempi se on lapsellekin että ollaan sitte reilusti erikseen, eikä teeskennellä muutamaa päivää vuodessa että ollaan ns. normaali perhe. Uusioperhe voi olla yhtä normaali ja tasapainoinen kun tavallinen ydinperhe. sille pitää vain antaa tilaa ja mahdollisuuksia. suosittelen lukemaan Huonetta vai sukua. Elämää uusperheessä -kirjan.
etteivät tiedä mitään muuta normaalia perhettä kuin sen, että äidillä on aviomies, joka ei ole heidän isänsä eikä huoltajansa, ja että nykyisin heillä on myös sisarus ja että heidän isä asuu kaukana ja sitä näkyy joskus.
ei tässä ole mistään normaalin perheen leikkimisestä kyse. vaan siitä, että jos lapset hätäilee, missä äiti on, pukki tulee, niin miksi ei voisi lapsien takia käydä näyttäytymässä.
mutta toisinpäin. Eli seurustelin miehen kanssa, jonka kaksi lasta nukkui hänen vieressään yöt. Sanomattakin selvä, että suhde ei kestänyt.