Matikasta ymmärtävät:jos aine puolittuu tunnissa,
milloin se on kokonaan hävinnyt? siis jos jonkun aineen puolittumisaika on tunti? Kahden tunnin päästä on jäljellä 1/4, milloin se on kokonaan poissa? Lääkkeestä kyse.
Kommentit (12)
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin aine ei ole koskaan "täydellisesti" poissa. 3 tunnin kuluttua jäljellä on 1/8, 4 tunnin kuluttua 1/16, 5 tunnin kuluttua 1/32, 6 tunnin kuluttua 1/64, 7 tunnin kuluttua 1/128, 8 tunnin kuluttua 1/256 ja niin edelleen loputtomiin. Mutta eiköhän käytännön tarkoituksia varten esim. tuo 7 tuntia (ainetta jäljellä vähemmän kuin sadasosa) ole riittävän vähän?
No varmaan pitäisi tietää paljonko sitä on alunperin ollut, jotta voitaisiin sanoa mikä vielä on merkittävä määrä. Siis jos neljän tunnin päästä jäljellä on 1/16, onko se jo niin mitätön määrä että käytännössä ainetta ei enää ole.
Milloin se on hävinnyt lähelle "nollaa"??
Riippuu ihan täysin siitä, miten lähelle nollaa haluat päästä. Pitääkö olla 0,1% vai 0,001% vai 0,00001%?
Milloin se on hävinnyt lähelle "nollaa"??
kanssa ei saisi missään tapauksessa ottaa alkoholia. Mietin tässä että kuinka pian määrä on niin pieni, että siitä ei ole haittaa jos haluaa juoda viiniä. Joku pieni ripe tuskin haittaa. Olen onneton laskemaan, en ymmärrä kuin tuohon neljäsosaan asti. Milloin määrä on lähempänä nollaa kuin neljäsosaa??
Fyysikko vastaa ei saivartelijoille.
löytää aiheesta tekstiä. Mm. että viiden puoliintumisajan jälkeen lääkeaine on käytännössä poistunut elimistöstä.
kanssa ei saisi missään tapauksessa ottaa alkoholia. Mietin tässä että kuinka pian määrä on niin pieni, että siitä ei ole haittaa jos haluaa juoda viiniä. Joku pieni ripe tuskin haittaa. Olen onneton laskemaan, en ymmärrä kuin tuohon neljäsosaan asti. Milloin määrä on lähempänä nollaa kuin neljäsosaa??
Jos lääkkeen kanssa ei saa juoda alkoholia, usein sitä suositellaan juotavaksi tarvittaessa seuraavana päivänä tai parin päivän kuluttua. Ei siinä laskeskella tunteja tai puoliintumisaikoja.
alkoholin kanssa, vai kenties joku sen metaboliitti? Itse lääkeaine saattaa olla viiden tunnin kuluttua käytännössä hävinnyt, mutta pitäisin vuorokauden varoajan ennen alkoholia, jos yhteenvaikutuksen alkoholin kanssa aiheuttaisikin lääkkeen elimistössä metaboloitunut muoto. Mikä lääke on kyseessä, jokuhan saattaisi tietää tarkan vastauksen?
Milloin määrä on lähempänä nollaa kuin neljäsosaa??
Hiukan yli kolmen tunnin päästä, mutta en kyllä uskaltaisi itse juoda alkoholia vielä silloin, vaan odottaisin ainakin 8 tuntia, mielellään kauemminkin. Onko ihan pakko juoda?
Neljäsosahan on 25% eli aika paljon vielä. Ja se neljäsosa on tässä tapauksessa se 2 tuntia eli kaikki aika mikä menee yli kahden tunnin niin lääkettä on vähemmän kuin neljäsosa elimistössä, (kolmen tunnin jälkeen vielä 12,5%). Mutta tuskinpa tuo riittää. Esimerkiksi Flagylissa on antabus-vaikutusta ja minulle ainakin suositeltiin että kannattaa olla vielä ainakin yksi päivä kuurin loppumisen jälkeen ilman alkoholia.
periaatteesa ei ikinä.