Tytär saa kummilta lahjaksi vuohen (ja äiti kiehuu!)
Tytön kummi ilmoitti ostaneensa kummitytölleen ns toisenlaisen lahjan joululahjaksi eli tulossa on vuohi tai jokin muu vastaava. Samoin joulukorttia ei laittanut koska sanoi tänä vuonna antavansa joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen.
Kannatan hyväntekeväisyyttä ja itsekin tykkään sopivissa tilanteissa rahaa lahjoittaa MUTTA mitä ihmettä sanon tytölleni joka saa kummin lahjapaketista kortin joka kertoo että puolestasi on ostettu vuohi?
Kiehun oikeastaan eniten sen takia että tyttären kummi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen rahoja jotka eivät ns ole häneltä itseltään pois millään tavalla eli joulukorttirahat, kummilapsen lahjaan menevät rahat jne. Omille lapsilleen&miehelleen on ostanut "oikeita" lahjoja ja kertoillut että mitä kaikkea on toivonut mieheltään. Kumma kyllä toiveiden joukossa ei ollut yhtään vuohta...
Eikö olisi parempi että hyväntekeväisyyteen lahjoitetut rahat olisi rahoja jotka on jollain tavalla itseltä pois sen sijaan että maksattaa oman "hyvän ihmisen sädekehän" muilla.
Ja ennen kuin mammat riehaannutte;) niin en ole laskenut tyttären lahjoja kummin varaan eli lapsi saa paketteja muutenkin. Jokin tuossa yhtälössä vaan silti mättää. Jos ei muu niin se että minä saan tyttärelleni selittää miksi kummi ei muista häntä mitenkään vaan antaa kaiken kehitysmaihin. Olisi ollut mukavampi jos olisi tullut vaikka suklaarasia jossa olisi ollut mukana tuo vuohikortti mutta postissa tuli kirjekuori eli sinne ei muuta mahdu kuin vuohi ja sekin kortin muodossa.
Kommentit (87)
enempää tuohon kantaa ottamatta tuon esiin oman kokemukseni. menimme ystäväni kanssa samana vuonna naimisiin. itse ostimme heille lahjan lahjalistalta (kallis), vaikka kutsua häihin ei tullutkaan. me kutsuimme heidät ja saimme lahjaksi toisenlaisen lahjan, hyttysverkko taisi olla. hymyn nosti huulille :) sinänsä ihan kiva idea, mutta huvittunut olo tuli.
Koostuuko täällä kirjoitteleva porukka ihan oikeasti aikuisista ihmisistä? Kuulostaa vähän yläastemeiningiltä. Kauhea haloo jostain lahjasta.
Mun nuoremman lapsen kummilta tuli joulukortti jossa oli mukana lappunen, että kummi on lahjoittanut rahasumman projektiin, jolla saadaan intialaisia tyttöjä kouluun.
Musta oli ihana idea. Lapsi tosin on vasta vähän alle 2v joten ei ymmärrä varmaan asiasta mitään.
on vain keksineet helpon rahastuskeinon.
Itsekin annoin tänä jouluna 10 tällaista lahjaa. Ja aivan vain siksi, ettei tarvitse miettiä, mitä laittaa kellekin ja pääsi helpolla kun istahti vain koneen äärelle, klikkasi ja lähetti e-kortin lahjan saajalle. Ihan laiskuuttaan näitä annetaan kun ei viitsi lähteä kauppaan.
Toiseksi, nämä tulee monesti halvemmaksi kuin jonku lelun osto tms. Olen alkanut harrastamaan näitä nykyään paljon. Helppoa ja halpaa. Ja lahjansaaja ei kehtaa urputtaa kun hänet leimataan itsekkääksi. Rahahan ei ole minulta pois vaan periaatteessa häneltä.
Ethän sä ymmärrä yhtään mitään lapsen kehityksestä! Lapsi on jalo luonnostaan, haluaa antaa ja kokee myös hyväntekeväisyyteen ohjatun lahjan arvokkaasti, edellyttäen että äiti TUKEE häntä tähän ajatukseen.
Ahneelta paskalta vaikutat, anteeksi vain, olen todellakin sitä mieltä! Lapsesi kummi tajuaa lapsesi kehityksestä enemmän kuin sinä itse.
Ja össön sössön siihen päälle. Ihme pyhimysmeininkiä taas. Minä laitan rahaa hyväntekeväisyyteen ihan hiljaa itsekseni, ei mun tarvi siitä tehdä jotain Tapausta joulun kunniaksi ja kasvattaa jonkun muun lasta siinä sivussa.
Toisten auttaminen tosiaan pitäisi olla itsestään selvää, eikä sitä pitäisi mainostaa.
Kummin toiminnassa outoa ehkä lähinnä se, että eikö hänen olisi pitänyt kysyä lapsen toivetta? Itsekin, kun aikuisena ihmisenä toiveita miehelleen asettaa.
Jos kummitäti oikeasti olisi jalo ihminen hän ei pyytäisi itselleen mitään vaan kyselisi toisten toiveita. Omat toiveensa voisivat olla tosiaan niitä vuohia.
en ole ap
että nämä ns. toisenlaiset lahjat EIVÄT todellakaan mene niille kehitysmaiden lapsille vaan lihottavat lahjoituksia ylläpitäviä organisaatioita !!!! 30 eur lahjasta ehkä 15 senttiä menee sinne minne tarkoitettu. Miten voitte olla noin sinisilmäisiä ?
Ja ap:n kuvaama tapaus outo, miksi kummitäti ei ITSE toivo vuohta ? Minä antaisin seuraavaksi lahjaksi (vaikkapa 50v tms ) myös vuohen
Kannattaisiko itse ensin perehtyä asiaan, ennekuin tulet tänne väittämään omiasi! Kirkon ulkomaanavun kautta (toisenlainenlahja) lahjoitetut rahat menevät kyllä tosiaankin sinne kohteeseen!! Tutustu toimintaan ennenkuin teet omia päätelmiäsi!
Toisenlaiset lahjat on hyviä! Itse pitäisin todella paljon jos lapseni saisi toisenlaisia lahjoja vaikka muutamankin! Kyllä lapsella tuota tavararoinaa riittää ihan muutenkin!
Ja kummin tehtävähän on antaa arvokasvatusta ja tukea. Mielestäni tuo on siis kummilta oikein hyvä lahja lapselle!
Kyllä meillä länsimaisilla tota tavaraa on muutenkin sen verran, että ihan ihme touhua on tää loukkaantuminen, jos tavaraa ei saakaan!? Ei voi käsittää!
että nämä ns. toisenlaiset lahjat EIVÄT todellakaan mene niille kehitysmaiden lapsille vaan lihottavat lahjoituksia ylläpitäviä organisaatioita !!!! 30 eur lahjasta ehkä 15 senttiä menee sinne minne tarkoitettu. Miten voitte olla noin sinisilmäisiä ? Ja ap:n kuvaama tapaus outo, miksi kummitäti ei ITSE toivo vuohta ? Minä antaisin seuraavaksi lahjaksi (vaikkapa 50v tms ) myös vuohen
Kyllä minä luottaisin esim. Naisten Pankkiin
http://www.naistenpankki.fi/fi/etusivu/?id=652
siellä voi antaa lahjaksi vaikka ammatin naiselle.
Kummin tehtävä vähän hukassa nykyään. Kuinka moni heistä auttaa kasvatuksessa, opettaa kristillisiä arvoja, on tukena ja turvana?
Eikös kummit nykyään ole "lahjakoneita" ja Lintislle ja Särkänniemeen kuskaajia? Vai?
Hieno ele kummilta. Jos hän on kykenemätön kertomaan mikä on homman nimi, niin ap kerro sinä se lapsellesi!
Mikä on joulun tarkoitus? Miksi lahjoja annetaan? Miksi vaan nien TODELLA pieni osa saa niistä maailmassa nauttia?
Että silleen...
Ps. En kuulu kirkkoon, mut tuli vaan mieleen
että nämä ns. toisenlaiset lahjat EIVÄT todellakaan mene niille kehitysmaiden lapsille vaan lihottavat lahjoituksia ylläpitäviä organisaatioita !!!! 30 eur lahjasta ehkä 15 senttiä menee sinne minne tarkoitettu. Miten voitte olla noin sinisilmäisiä ? Ja ap:n kuvaama tapaus outo, miksi kummitäti ei ITSE toivo vuohta ? Minä antaisin seuraavaksi lahjaksi (vaikkapa 50v tms ) myös vuohen
Kannattaisiko itse ensin perehtyä asiaan, ennekuin tulet tänne väittämään omiasi! Kirkon ulkomaanavun kautta (toisenlainenlahja) lahjoitetut rahat menevät kyllä tosiaankin sinne kohteeseen!! Tutustu toimintaan ennenkuin teet omia päätelmiäsi!
Niinhän piti syöpäsairaille lahjoitettujen rahojen mennä .... Ja Punaisen Ristin. Ja World Visioinin...
JOKA IKINEN keräysjuttu lihoittaa vain sitä järjestävää organisaatiota. Ota selvää
Missäs ne Tsunamin uhreille rahjoitetut varat nyt ovatkaan ? Punaisella Ristillä... lue uutisia
enempää tuohon kantaa ottamatta tuon esiin oman kokemukseni. menimme ystäväni kanssa samana vuonna naimisiin. itse ostimme heille lahjan lahjalistalta (kallis), vaikka kutsua häihin ei tullutkaan. me kutsuimme heidät ja saimme lahjaksi toisenlaisen lahjan, hyttysverkko taisi olla. hymyn nosti huulille :) sinänsä ihan kiva idea, mutta huvittunut olo tuli.
ihan oma "mokanne". Turha täällä on nillittää, että ostitte kalliin lahjan ystävälle, mitäs ostitte kun ette edes kutsua saaneet!
Niinhän piti syöpäsairaille lahjoitettujen rahojen mennä .... Ja Punaisen Ristin. Ja World Visioinin...
JOKA IKINEN keräysjuttu lihoittaa vain sitä järjestävää organisaatiota. Ota selvää
Joo, onhan noita järjestöjä nähty missä asiat ei mene niinkuin pitäis.. Mut kirkon ulkomaanapu on vähän eri asia kuitenkin!
mieltä kuin ap. Lahjan saaja voi toivoa lahjarahojen antamista hyväntekeväisyyteen, mutta on moukkamaista lahjan antajana päättää lahjoittaa se toisen lahja hyväntekeväisyyteen.
mieltä kuin ap. Lahjan saaja voi toivoa lahjarahojen antamista hyväntekeväisyyteen, mutta on moukkamaista lahjan antajana päättää lahjoittaa se toisen lahja hyväntekeväisyyteen.
Ei siinä ole mitään moukkamaista. Ainoa moukka tässä on se, joka on niin ahne ettei muka pärjää ilman sitä tilpehööriä minkä olisi vastaavasti saanut. Lahjan antaja päättää mitä antaa, turha siitä on olla katkera. "Nyyh nyyh joku saa ja minä en!!1"
Sain idean mitä antaa lapsen kummeille, sinne lähti vuohet!
Ja sitten alkuperäiseen asiaa, tuohan on lapselle loistava oppimiskokekmus että muualla ei ole asiat yhtä hyvin kuin meillä. Hieno lahja.
ihan omin pikku kätösin joku kantaa vuohen tai possun johonkin afrikkalaisperheeseen.
Juu.
Rahasta suurin osa menee itse organisaation hallinnointikuluihin ynnä muihin. Ellei se sitten päädy korruptioon, aseisiin, sotimiseen tai rikkaiden taskuun.
Onko kukaan koskaan ajatellut sitä rahamäärää, mikä Afrikan maihin on syydetty viimeisten vuosikymmenten aikana? Puhutaan sadoista miljardeista dollareista, ellei tuhansista. Onko havaittavaa kehitystä tapahtunut? Ongelmat jatkuvat samoina vuosikymmenistä toiseen, miljardeista dollareista toiseen.
Viekö siellä siis joku vuohen tai possun johonkin afrikkalaisperheeseen? Ihan oikeasti?
Joo, onhan noita järjestöjä nähty missä asiat ei mene niinkuin pitäis.. Mut kirkon ulkomaanapu on vähän eri asia kuitenkin!
mutta nyt täytyy kyllä sanoa että tökerö oli kummin lahja. Jos kerran omalle perheelle ja omille lapsille ostetaan "oikeita" lahjoja niin kyllä sellainen pitäisi kummilapsenkin saada. Kummi voi keskittyä kasvattamaan niitä omia lapsiaan vuohien avulla ja vasta sitten kummilastaan.
ihan oma "mokanne". Turha täällä on nillittää, että ostitte kalliin lahjan ystävälle, mitäs ostitte kun ette edes kutsua saaneet!
nillitys synonyymi huvittuneisuudelle? jos on, niin sitten ymmärrän tämän viestin :) ei mulla ole mitään hyväntekeväisyyslahjaa vastaan, päin vastoin, mutta olisi kiva, jos ne rahat menisivät MUN mielestä tarpeelliselle lahjoituskohteelle, tuo ei sitä ollut. lahjoitan säännöllisesti hyväntekeväisyyteen, niin jouluna kuin muulloinkin, vaan silloin saan itse valita kohteen.
ja miksi lahjan ostin? siksi, kun morsiamen sisko mulle asiasta soitti ja erikseen kertoi toiveen :) kätevää, eikö? (eli jos haluat maksimoida häälahjat, laita joku soittamaan toiveita niille, joita ei edes häihin kutsuta :D)
että nämä ns. toisenlaiset lahjat EIVÄT todellakaan mene niille kehitysmaiden lapsille vaan lihottavat lahjoituksia ylläpitäviä organisaatioita !!!! 30 eur lahjasta ehkä 15 senttiä menee sinne minne tarkoitettu. Miten voitte olla noin sinisilmäisiä ?
Ja ap:n kuvaama tapaus outo, miksi kummitäti ei ITSE toivo vuohta ? Minä antaisin seuraavaksi lahjaksi (vaikkapa 50v tms ) myös vuohen