Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär saa kummilta lahjaksi vuohen (ja äiti kiehuu!)

Vierailija
22.12.2011 |

Tytön kummi ilmoitti ostaneensa kummitytölleen ns toisenlaisen lahjan joululahjaksi eli tulossa on vuohi tai jokin muu vastaava. Samoin joulukorttia ei laittanut koska sanoi tänä vuonna antavansa joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen.

Kannatan hyväntekeväisyyttä ja itsekin tykkään sopivissa tilanteissa rahaa lahjoittaa MUTTA mitä ihmettä sanon tytölleni joka saa kummin lahjapaketista kortin joka kertoo että puolestasi on ostettu vuohi?

Kiehun oikeastaan eniten sen takia että tyttären kummi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen rahoja jotka eivät ns ole häneltä itseltään pois millään tavalla eli joulukorttirahat, kummilapsen lahjaan menevät rahat jne. Omille lapsilleen&miehelleen on ostanut "oikeita" lahjoja ja kertoillut että mitä kaikkea on toivonut mieheltään. Kumma kyllä toiveiden joukossa ei ollut yhtään vuohta...

Eikö olisi parempi että hyväntekeväisyyteen lahjoitetut rahat olisi rahoja jotka on jollain tavalla itseltä pois sen sijaan että maksattaa oman "hyvän ihmisen sädekehän" muilla.

Ja ennen kuin mammat riehaannutte;) niin en ole laskenut tyttären lahjoja kummin varaan eli lapsi saa paketteja muutenkin. Jokin tuossa yhtälössä vaan silti mättää. Jos ei muu niin se että minä saan tyttärelleni selittää miksi kummi ei muista häntä mitenkään vaan antaa kaiken kehitysmaihin. Olisi ollut mukavampi jos olisi tullut vaikka suklaarasia jossa olisi ollut mukana tuo vuohikortti mutta postissa tuli kirjekuori eli sinne ei muuta mahdu kuin vuohi ja sekin kortin muodossa.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos lapsi on pieni. Mun mielestä nämä toisenlaiset lahjat on nimenomaan aikuisille joilla on jo kaikkea, kuten tässäkin useampi on jo sanonut.

Vierailija
62/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viekö siellä siis joku vuohen tai possun johonkin afrikkalaisperheeseen? Ihan oikeasti?

Minulla on yksi tuttava töissä World Visionissa, ja hän on ollut ihan oikeasti ostamassa niitä vuohia, joita on sitten lahjoitettu perheille. Jokaista lahjakaupasta ostettua vuohta kohti World Vision ihan oikeasti toimittaa konkreettisen vuohen jollekin perheelle kehitysmaassa.

Kirkon Ulkomaanavulla järjestelmä on vähän joustavampi. Vuohen sijasta perhe saattaa saada jotain muuta maatalouteen liittyvää apua (esim. maataloustyökaluja, kanoja tms), jos se paikan päällä tuntuu järkevämmältä.

Sekä WV että KUA ovat Suomen ulkoministeriön virallisia kumppaneita kehitysyhteistyössä. Tämä tarkoittaa sitä, että järjestöt pitävät tarkasti kirjaa rahankäytöstä ja valtion nimeämät ulkopuoliset tilintarkastajat (käytännössä Suomen huipputilintarkastustoimistot) tarkistavat kirjanpidon. Molemmilla järjestöillä keräyskulut ja Suomen toimiston kulut ovat yhteensä noin 20 % keräyssummista ja loppu 80 % kuluu avustustyöhön kehitysmaissa.

En minäkään antaisi lapselle hyväntekäväisyyslahjaa (ellei hän olisi erityisesti toivonut sellaista), mutta on täysin turha tulla tänne väittämään täyttä puppuja rahojen perille menosta, kun ei ole edes yrittänyt ottaa selvää siitä, miten asiat oikeasti ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noiden toisenlaisten lahjojen tulisi toimia niin, että lahjansaaja ilmoittaisi itse, että haluaa lahjaksi vain niitä. Ettei ota mitään materiaa vastaan. Silloin kyse olisi aidosta auttamisesta.

Muuten se on minusta outo lahja, tyyliin käytin teidän joululahjarahanne hyväntekeväisyyteen, mutta ostin itselleni/omalle perheelle materiaa.. Kuulostaa erikoiselta..

Vierailija
64/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajattelin että siitähän lapsi ilostuu kovasti!

Minkä käinen lapsi? Mun ei vielä ymmärtäis moisesta lahoituksesta paljoakaan, mutta joka joulu hänkin antaa lelun köyhille tai ruokaa kodittomille jotta oppii että kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin.

Vierailija
65/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina ollut todella materialistinen ihminen, mutta kun tulin raskaaksi shoppaamiset jäivät.

Nyt kun olen kodinhoidontuella on rahat oikeesti tiukassa.

Olen tehnyt joulahjat itse, tein jokaiselle kummilapselle kasan joulukoristeita, 5 erilaista n kämmenen kokoista esim kuusi, muffinssi jne.

Lahjat ovat musta tosi kivoja, kauniisti paketoitu ja tiedän että ainakin osa tykkää, koska ovat nähneet niitä meillä.

Mä tykkään kun saan jouluna itselleni lahjoja, koska minulla ei ole vuoden aikana varaa itselleni juuri mitään ikinä ostaa ja olen varma että yhdessä on myös joku vuohi tai vst. Ostaja itse on materialisti ja tiedän että lapsille on ostanut paljon lahjoja.

No, tälläistä tämä elämä nyt vaan on.

Mutta ap.n kanssa samaa mieltä, jos joku haluaa antaa vuohia, antakoon, mutta ei toisille varatuilla joululahjarahoilla.

Vierailija
66/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisääntymistään, mitä enemmän elää yltäkylläisyydessä. Oletko pysähtynyt miettimään OIKEASTI, mitä vuohen saaminen merkitsee kohdemaassa? Ajatteletko todella, että sinun lapsesi mieluummin tarvitsee jonkun ZhuZhuPetsin rämisemään lelukoriinsa? Olet todella sairas, henkisesti romahtanut ihminen. toivottavasti emme koskaan tapaa!

ajatuksenpoikanen tyssää jo alkuunsa siinä kohtaa, että kummi on ostanut omille lapsilleen ne zhuzhut mutta kummilapselle ei

Antaahan ap:kin lahjoja omilleen. Joulu nimenomaan on hyvä aika antaa myös aineettomia lahjoja, sillä niitä lahjoja tulee muutenkin nurkat täyteen.

Käsittääkseni kummin tehtävä on ennen kaikkea kavattaa lasta kristillisiin hyveisiin (tai jotain vastaava, en ole kristitty). Kumpikohan lahja toteuttaa kummiutta enemmän; vuohi kaukaiselle lähimmäiselle vai taas yksi turha roju nurkaan.

Vierailija
67/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enempää tuohon kantaa ottamatta tuon esiin oman kokemukseni. menimme ystäväni kanssa samana vuonna naimisiin. itse ostimme heille lahjan lahjalistalta (kallis), vaikka kutsua häihin ei tullutkaan. me kutsuimme heidät ja saimme lahjaksi toisenlaisen lahjan, hyttysverkko taisi olla. hymyn nosti huulille :) sinänsä ihan kiva idea, mutta huvittunut olo tuli.

ihan oma "mokanne". Turha täällä on nillittää, että ostitte kalliin lahjan ystävälle, mitäs ostitte kun ette edes kutsua saaneet!

nillitys synonyymi huvittuneisuudelle? jos on, niin sitten ymmärrän tämän viestin :) ei mulla ole mitään hyväntekeväisyyslahjaa vastaan, päin vastoin, mutta olisi kiva, jos ne rahat menisivät MUN mielestä tarpeelliselle lahjoituskohteelle, tuo ei sitä ollut. lahjoitan säännöllisesti hyväntekeväisyyteen, niin jouluna kuin muulloinkin, vaan silloin saan itse valita kohteen.

ja miksi lahjan ostin? siksi, kun morsiamen sisko mulle asiasta soitti ja erikseen kertoi toiveen :) kätevää, eikö? (eli jos haluat maksimoida häälahjat, laita joku soittamaan toiveita niille, joita ei edes häihin kutsuta :D)

moskiittoverkko ei ole sinun mielestäsi tärkeä? Länsimaisittain halvalla voi kuitenkin pelastua tappavalta malarialta...

Vierailija
68/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enempää tuohon kantaa ottamatta tuon esiin oman kokemukseni. menimme ystäväni kanssa samana vuonna naimisiin. itse ostimme heille lahjan lahjalistalta (kallis), vaikka kutsua häihin ei tullutkaan. me kutsuimme heidät ja saimme lahjaksi toisenlaisen lahjan, hyttysverkko taisi olla. hymyn nosti huulille :) sinänsä ihan kiva idea, mutta huvittunut olo tuli.

ihan oma "mokanne". Turha täällä on nillittää, että ostitte kalliin lahjan ystävälle, mitäs ostitte kun ette edes kutsua saaneet!

nillitys synonyymi huvittuneisuudelle? jos on, niin sitten ymmärrän tämän viestin :) ei mulla ole mitään hyväntekeväisyyslahjaa vastaan, päin vastoin, mutta olisi kiva, jos ne rahat menisivät MUN mielestä tarpeelliselle lahjoituskohteelle, tuo ei sitä ollut. lahjoitan säännöllisesti hyväntekeväisyyteen, niin jouluna kuin muulloinkin, vaan silloin saan itse valita kohteen.

ja miksi lahjan ostin? siksi, kun morsiamen sisko mulle asiasta soitti ja erikseen kertoi toiveen :) kätevää, eikö? (eli jos haluat maksimoida häälahjat, laita joku soittamaan toiveita niille, joita ei edes häihin kutsuta :D)

moskiittoverkko ei ole sinun mielestäsi tärkeä? Länsimaisittain halvalla voi kuitenkin pelastua tappavalta malarialta...

itse toisenlaisiin kohteisiin, jotka yleensä jäävät vähemmälle, vielä näitäkin vähemmälle. joten jos mua haluaa miellyttää lahjoittamallla "mun nimissä" rahaa hyväntekeväisyyteen, niin kiitos mielellään sellaiseen kohteeseen, jota itse tärkeimpänä pidän. eli "länsimaisittain halvan summan" voisi lahjoittaa toisaalle, mun haluamaan kohteeseen, ja auttaa sillä kyseistä kohdetta. ihan hengissä säilymsisestä kyse siinäkin kohteessa, että siinä mielessä tuo kommentti on turha. mutta hyvää joulua sullekin :)

Vierailija
69/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muuta tavaraa, että kummi ei enää keksinyt muuta. Voi voi ap, eikö sinun jennajannicasi nyt saanutkaan sitä seitsemättäkymmenettä zhuzhupetsiä. Mitenhän lapsi tästä traumasta selviää. Ipanasi elää yltäkylläisyydessä ja sinä kehtaat urputtaa kun yhdestä lahjasta jäi paitsi. Huhhuh.

Itsekin tiedän useitakin ihmisiä, joiden materialistiselle luonteelle olisi hyvä näpäytys tällainen lahja.

Vierailija
70/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tiedän useitakin ihmisiä, joiden materialistiselle luonteelle olisi hyvä näpäytys tällainen lahja.

Itse ainakin pidän näitä toisenlaisia lahjoja vähän sellaisina v*ttuilu-lahjoina, paitsi jos ostaa itselleen. Mikä muu tarkoitus niillä voi olla kuin juuri näpäytys? "Ostin sinulle lahjan, mutta sinä et saa sitä, vaan joku muu". Häh? Mikä ihmeen lahja se on?

Jos haluaa laittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, niin ostakoon itselleen lauman vuohia.

Vierailija
71/87 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..et kasvata lapsestasi samanlaista.

teevee äiti, jonka tyttö saa saman lahjan ja olemme hyvin tyytyväisiä - sekä äiti, tytär että isä

Vierailija
72/87 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi saa laittaa rahansa ihan siihen mihin haluaa. Käsittämätöntä tämä hirveä huuto, jos kummilta ei tule lahjaa.

Kummi otettu näköjään vain lahja-automaatiksi ap:n perheessä.

Vierailija
73/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin pidän näitä toisenlaisia lahjoja vähän sellaisina v*ttuilu-lahjoina, paitsi jos ostaa itselleen. Mikä muu tarkoitus niillä voi olla kuin juuri näpäytys? "Ostin sinulle lahjan, mutta sinä et saa sitä, vaan joku muu". Häh? Mikä ihmeen lahja se on?

Jos haluaa laittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, niin ostakoon itselleen lauman vuohia.

Itse oon antanu toisenlaisia lahjoja joskus, eikä tarkoituksena ole todellakaan ollut mikään näpäytys!

Lahjan idea on se, että se raha, minkä ois käyttäny ehkä johonkin kaapinpohjalle lojumaan jäävään koriste-esineeseen tms. turhaan tavaraan, jota saaja ei tarvitse oikeasti kuitenkaan, laitetaankin oikeasti hyvään tarkoitukseen ja annetaan sellaiselle joka sitä tarvitsee! Ihan hyvällä tätä olen itse ainakin aina ajatellut ja ilolla otan vastaan toisenlaisia lahjoja itsellenikin! Ei sitä tavaraa niin tarvitse, itselläni ainakin on jo paljon, vaikkei rikkaita ollakaan, eikä kaikkea varmasti ole.

Ihmettelen tätä ihmisten materialistisuutta täällä kyllä! Aikamoinen minäminäminä -valitus täällä ollut aika monella.. Joulusta on kyllä nykyään tullut aika materialistinen juhla.. Harmi kyllä.. :/

Vierailija
74/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteuttaa kummiuden tarkoitusta, joka ei ole lahja-automaattina toimiminen. Vanhemmat ovat sitä varten, kuten tämä ap:n ystävä on aivan oikein ymmärtänytkin.

Vierailija
75/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummi ostaa itse itselleen sitä, mitä ei saa lahjaksi: sädekehän. Aika moni sellaisen tuntuu haluavan. Itse olen ratkaissut asian niin, että ostan aina seuraavana vuonna lahjan antajalle pyöreän kultaisen muovirenkaan ja palan vuohenlihaa. Ostakoon kukin tykönänsä niitä vuohia sinne Afrikkaan mutta ei pidä muita siihen sotkea.

Vierailija
76/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkaan lapselle. Se, että antaa lahjaksi vuohen tai mitä vaan jonnekin huonompiosaisille, on todella kiva ja hieno idea. Mutta että siitä sitten annetaan joku sertifikaatti, jonka voi lykätä toiselle ja kertoa, miten hänen nimissään on annettu jotain jonnekin..? Outoa!

Jottei omat kummilapseni pettyisi vuohi-korttiin, jättäisin mielummin koko kortin lähettämättä. Eihän kummin tarvitse lahjaa kummilapselle ostaa muutenkaan, joten miksi sitten lähettää lapselle ilmoitus siitä, että "sun rahat meni jonnekin muualle"? Pian varmaan saa pienistäkin lahjoituksista jonkin mitalin kaulaan ripustettavaksi, että näkee sitten naapurit, miten hyvä ihminen sitä on taas ollut, kun lahjoituksia on tehty niin, että rintapielet kiiltelee mitaleista. Hah. Hyväntekeväisyyden soisin olevan äänetöntä ja pyyteetöntä.

Vierailija
77/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoiko hävettää? Toivottavasti.

Miten teidän lapset on kasvatettu, kun niille joulu on vaan lahjoja varten - mitä enempi sitä parempi. Minä en ole _koskaan_ saanut kummeiltani lahjoja. Eikä äitini ole _koskaan_ tarvinnut tätä minulle selitellä. Olen _aina_ ymmärtänyt, että se on lahjan antajan päätös mitä antaa vai antaako mitään.

Minusta lahja oli mitä mainioin. Ja jos ei antanut samaa lapselleen niin mitä sitten. Käsi sydämelle Ap, ostatko sinä lapsellesi ja kummilapsellesi lahjoja samalla summalla? Niin arvelinkin.

Vierailija
78/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä minulle äitinä tullut mitään negatiivisia tunteita asiasta.

Vierailija
79/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kummitäti pokkana sitten kertoo, mitä materiaa hänen omalle perheelleen on toivottu ja tulossa... Hieman kaksinaismoralistista. Sinänsä toisenlainen lahja on hieno juttu mutta tuossa tapauksessa kummitäti ei luovu itse mistään vaan yhdistää näppärästi kummilapsen lahjan kulut ja hyväntekeväisyyden, ja postikorttikulut ja hyväntekeväisyyden. Jos olisi oikeasti jalo ihminen olisi pyytänyt mieheltään niitä vuohia omien materialahjojensa sijaan. Ärsyttäisi minuakin samassa tilanteessa.

T. itsekin toisenlaisia lahjoja antanut toisena lahjana ja kuukausittain hyväntekeväisyyteen lahjoittava - ilman että tarvitsee kouluttaa muita luopumaan omastaan

Vierailija
80/87 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina mahdollista, ettei oikeasti ole edes lahjoittanut yhtään mitään...meidän seurakuntakeskuksesta sai niitä olen lahjoittanut-kortteja annettavaksi..saitteko kummilta printin maksusuorituksesta?

:)