Onko reilua? Ostamme kaikille suvun lapsille paketit ja saamme takaisin vain murto-osan
Eli suvussa on lapsia 18 joille kaikille ostamme lahjat. MUTTA; meillä on vain 1 lapsi ja muilla lapsia on kahdesta neljään.
Eli itse ostamme 18 lahjaa ja saamme takaisin vain 5 lahjaa...
Harmittaa, lapsellista, mutta harmittaa, joka vuosi joku lisääntyy ja taas saa ostaa lisää ja lisää saamatta itse kuitenkaan takaisin kuin sen yhden.
Kommentit (162)
sillä opiskelijana ylimääräistä rahaa ei ole, eikä edes oma lapsi saa mitään erityisen hienoja lahjoja. Sisarukseni ovat hyväpalkkaisissa töissä ja heidän lapset saavat aivan tolkuttomasti arvokkaita lahjoja pitkin puolisoiden sukua, joten en usko lasten saavan traumoja, vaikka yksi kummeista hankkiikin vähän edullisemmat lahjat kuin kultaa ja elektroniikkaa. Saavat varmasti usean tuhannen euron edestä tavaraa siis muutenkin.
Hyvää ja rauhallista joulua kaikille! Eikä se ole tärkeintä eikä materia...
Voi apua tätä palstaa, kun tuntuu että täällä ei ihmiset uskalla edes puhua sisaruksilleen. Mulla meinas olla ihan vastaava tilanne kimppalahjojen kanssa sisarusten suhteen kun muutama vuosi sitten alettiin erinäisiin kemuihin hankkia kimppalahjat. Mutta ihan jos sillä ekalla kimppalahjan hankintareissulla otin puheeksi sen, että lahjojen kustannukset jaetaan niiden aikuisten kesken, jotka korttiinkin kirjoitetaan. Sisarukset totesivat että tietty, eivät olleet vaan ajatelleet asiaa kun meitä oli 3 sitä lahjaa ostamassa :) AVATKAA SUUNNE ja puhukaa asianomaisten kanssa tai olkaa valittamatta.
sama on kimppalahjoissa esim sisarusten kesken. Lahjasumma jaetaan per sisarus oli sitten puolisoa/perhettä tai ei.. kaksi nyt yleensä tienaa enemmän kuin yksinäinen.
Ja kyllä on todella tavallista laittaa lahjat kaikilel sisarusten lapsille. Meillä 3lasta ja miehen veljellä 2. Kyllä kaikki saavat oman paketin.
En tiedä miten asian voisi ottaa fiksusti esiin, että ap:n sisarukset ostaisivat sitten yhden hiukan paremman lahjan. Itse varmaan kallistuisin johonkin yhteislahjaan ja sanoisin vanhemmille, että on rahasta tiukkaa laittaa 18 lapselle paketti.
Itselläni on neljä lasta ja siskollani vain yksi. Minulle olisi ihan ok, että hän ehdottaisi, että ei osteta lahjoja toisten lapsille. Ei ole ehdottanut enkä ole minäkään ehdottanut. Tänä vuonna sisko osti jokaiselle lapselleni yhden lahjan ja minä ostin hänen lapselleen neljä. Tavallaan annoin ne lahjat niin kuin omilta lapsiltani - yhden jokaiselta. Siskon kanssa sovimme, että emme osta toisillemme tänä jouluna lahjoja.
meillä lapsille ostettavia "vain" 6 + omat lisäksi isovanhemmille jotain pientä sekä kummeille.ostan lahjoja jemmaan pitkin vuotta alekoreista ja kirppikseltäkin voi saada joskus ihan uutta tavaraa jota voi antaa lahjaksi. Ostan pikku lahjat lähimmille työkavereillekin 4kpl ja perheen vakkari kampaajalle ja tietty lasten opeille. KAUHISTELKAAHAN tätä!
Kun yhä vieläkään niille opettajille ei tarvitse mitään lahjoja viedä.
Olisiko sinun lapsesi onnellisempi, jos saisi 18 pakettia ja vanhempien ja mummojen ja kummien ostamat siihen päälle... Ei hyvänen aika, ei kai se jaksais edes avata kaikkia saati iloita niistä!!!! Kylläpä on materialistinen äiti!!! Tai sitten tämä on provo...
Ja ei, meillä ei enää lisäännytä :) Ja en nyt tietenkään kenenkään lisääntymistä pahoittele, mutta jouluna sen aina huomaa kerralla omassa kukkarossa. Ja ei siinä mitään jos saisi edes liki saman määrän takaisin mutta ei.
mun pitäis tuon opin mukaan ostaa sitten joka joulu (ja syntymäpäivä tietysti myös..??) 22 lahjaa lasteni serkuille :) Juu, ei kiitos.
mun pitäis tuon opin mukaan ostaa sitten joka joulu (ja syntymäpäivä tietysti myös..??) 22 lahjaa lasteni serkuille :) Juu, ei kiitos.
yli 30. Ja ensi jouluna vielä enemmän sillä sukuun tulee lapsia kuin sieniä sateella. Mies tulee VL-perheestä. Joten ei kiitos meillekään.
Onneksi en osta kuin kummilapsilleni lahjat. Heitäkin on 8.
Meillä on vähän sama meininki... Ostamme aina kaikille sisarusteni lapsille joulu- ja syntymäpäivälahjat. Meidän lapset saavat lahjan yleensä vain jouluna ja silloinkin lahjat ovat arvoltaankin aika erilaiset. Meille esitetään lahjatoiveita mutta meidän lasten lahjatoiveita ei kysytä tai jos niistä kerron, niin niistä ei välitetä (eivät koskaan saa mitään toivomiaan lahjoja heiltä). Käytännössä tilannetta voi kuvata esimerkillä: ostimme (toiveesta) 4v pojalle legopakkauksen, joka maksoi n. 50e - meidän lapsemme sai heiltä Mäkkärin lelun sekä Kirjatorilta ostetun kirjan, joka oli maksanut 5e (hintalappukin oli kirjaan unohtunut). Kyse ei ole rahanpuutteesta vaan yksinkertaisesti eivät halua "tuhlata" rahaa muihin kuin omiin lapsiinsa. Omille lapsilleen ostavat 15-20 lahjaa, joiden yhteisarvo on satoja euroja ja silti meidän lasten lahjat ovat ylläkuvatun kaltaisia arvoltaan. Joten mielestäni on ihan perusteltua pahastua asiasta... Ymmärtäisin senkin, että me ostamme 50e lahjan ja meidän kaksi lastamme saisi molemmat lahjan, joiden yhteisarvo on tuo sama 50e eli en edes odota, että saisivat lahjoja 100e arvosta.
Asia ei ole haitannut aikaisemmin niin paljon mutta nyt lapset ovat isompia ja ihmettelevät ensinnäkin miksi osa saa niin paljon enemmän lahjoa (vaikka aikuisten kesken yhteisesti on sovittu, että max 3-5 lahjaa/oma lapsi) ja toisaalta sitä miksi he eivät saa kivoja lahjoja em. sukulaisilta. Mutta mitenpä asian ottaa esille - vaatia parempia lahjoja vai vain lopettaa koko lahjojen ostelu? Minusta on aina kiva antaa lapsille heidän toivomiaan lahjoja ja haluaisin toimia näin jatkossakin mutta miten saisi vanhemmat ymmärtämään asian? Pitäisikö antaa tänä jouluna toivelahjan sijasta jotain aivan muuta (ja ns. "arvotonta")?
tuntuu että osuin johonkin arkaan paikkaan monella koska sain aika tylyjä vastauksia.
Olen nyt miettynyt asiaa tullut siihen tuloskeen että ehkä mua eniten harmittaa sisarusten ajattelemattomuus. ELi se että tietävät että kuuntelen lasten toivelahjat ja noudatan niitä tai ostan aina jotain kivaa ja koitan välttää sitä krääsää.
Ostan lahjoja moninkertaisesti siihen nähden mitä takaisin tulee. Tiedän joo että kaikista lahjoista kuuluu olla kiitollinen ja ei saa arvostella lahjaa ja blaa blaa blaa, mutta jos itse ostat joka vuosi 18 hyvää mietittyä lahjaa ja takaisin tulee 3 väristyskirjaa ja kahdet tussit niin mun mielestä tässä on jotain epäreilua.
He ehkä ajattelevat että kun heillä on niitä OMIA niin paljon keill pitää hankkia hyvät lahjat ja meillä vain 1. Eivät tosiaan tajua että yhteensä heitä on 18.
Ja mieheni sisarukset ja minun sisarukset eivät siis tunne toisiaan, meidän lapsen synttäreillä ovat toki törmänneet mutta eivät muuten tunne.
No mutta, lahjat on nyt siis taas täksi vuodeksi hankittu ja tammikuussa saakin onneksi alennusmyynneistä leuluja koska heti tammikuussa aloitetaan tuon ensimmäisen syntymäpäivillä :)
Luulisi että ihmiset itse tajuaisiavat (sitä kai tässä eniten ihmettelen) että ihmiset haluaisivat olla jotenkin tasapuolisia, edes sinnepäin.
ap
Ap vain haluaa pitää yllä jonkinlaista kilpavarustelukierrettä JOULULAHJOJEN kanssa. Jos ei kerran millään voi vähentää sitä lahjojen ostamista niin sitten ei auta muu kuin kärsiä.
Musta olis noloa jos käly aina ja jatkuvasti ostaisi mun neljälle lapselle lahjat. Mutta en silti suostuisi lähtemään siihen että minä sitten ostaisin kälyn ainoalle lapselle neljä lahjaa! Varmaan yrittäisin puhua että voitaisko sopia että kaikki ostaa vain omilleen... Ymmärrätkö ap ettei kaikkien talouskaan kestä vieraiden lasten yletöntä lahjomista? Vaikka sulle se oliskin tärkeää?
omanikaan tänä vuonna. Enkä ole tarkoittanut että meidän pitäisi saada 4 lahjaa vaan että vaikkapa jokin toivottu/kiva/mietitty lahjan sen kaikkein halvimman tilalle kun itsekkin antaa toisille paljon.
jotain kilpavarustelua joululahjoissa, mielestäni juuri MINÄ yritän tästä päästä pois!!
ap
asenne pakanajouluun. Ei voi kun nauraa!!!
Jos vuodesta toiseen ostat vain niitä kalliita ja hienoja ja mietittyjä lahjoja vaikka toiset tyytyvät vähempään? Ja toivot että muutkin panostaisivat enemmän tai vähintään yhtä paljon kuin sinäkin? Mitä muuta se on kuin kilpailua?
Sun ylpeys ei kestä sitä että antaisi vähemmän tai halvempaa.
mun mielestä ap kaikista käsittämättömintä on, että et pysty puhumaan tästä asiasta läheistesi kanssa. Oletan, että sisaruksesi ja miehen sisarukset ovat teille eritätin läheisiä kun haluatte olla läsnä heidän lasten elämässä.
Meillä on vähän isommat lapset ja kun niitä leluja tulee ovista ja ikkunoista, niin todellakin toivon, että turhia leluja ei kukaan osta meille. Olenkin saanut sovittua, että lahjoja ostavat vain vanhemmat,isovanhemmat ja kummit.
Esim. kaverisynttäreiltä tulee joka ipanalle vaikka kahdeksan lahjaa vuosi ja sen päälle vielä jotkut hullut hommaavat niitä kaverilahjoja. Pikkusälää siis tulee paljon.
Kolmen lapsen perheeseen voi tulla vaikka kolmekymmentä pientä lelua vuodessa pelkistä synttäreistä, sen päälle satunnaiset tuliaiset ja kaverilahjat. Ja sitten ne joululahjat. Aika paljon kamaa.
Meille ei ainakaan kaivata erityisesti mitään pikkulahjoja lapsille, koska leluja on muutenkin paljon.
Me ollaan sovittu niin, että sisarukset antavat lahjaksi aikaa. Esim. mun siskon lapset lähteävät meidän lasten kanssa luistelemaan tekojäälle ja mä teen eväät. Ei asuta ihan lähekkäin, joten tämä ei ole normaali arkea. Toiset tulevat yökylään siskonpetiin.
Uskon ap, että ymmärrät tuon lahjatulvan siinä vaiheessa kun alkaa kaverisynttärit ainokaisellasi. Ja uskon myös, että sisaruksesi arvostaisivat myös ajallista panosta heidän arkeensa.
Luulen,että ne muut perheet ovat lahjattomuudella yrittäneet vihjailla, että eivät halua osallistua lahjaralliin.
Jos sinä ap nousisit tilanteen herraksi ja sopisit yhteiset säännöt.
jos antaa 4 kivaa lahjaa olisi kiva saada 1 kiva lahja takaisin? Itselleni kun tuo olis itsestäänselvyys jos tilanne olis toisinpäin!!
Ja en oikein osaa ostaa mitään krääsää tai sellaista jonka tiedän olevan rikki huoneen nurkassa ennenkuin pyhät on ohi, se vasta tuhlausta olisi.
Tässä ei ole kyse ylpeydestä vaan siitä että turhan ostaminen on TURHAA!! Ja ihan oikeasti, onko tosiaan 10e lahja teidän mielestä superarvokas???!
Tietenkin olisi kiva saada kiva lahja. Mutta et voi sitä vaatia! Voit vaikuttaa vain omaan toimintaasi, eli voit lopettaa lahjojen jakamisen tai sitten voit ottaa asian puheeksi niiden toisten vanhempien kanssa. Mutta et voi pakottaa niitä muita käyttämään hirveästi aikaa ja rahaa sinun pilttisi lahjaan. Et vain voi, ja on typerää edes yrittää vaatia sellaista.
Ja ihan totta, turhan ostaminen on turhaa. Miksi sitten et voi lopettaa sitä?
eli meillä on vain yksi lapsi ja siskolla 3. Ostan vielä kahden kummilapseni perheiden lapsille lahjat. Olen niitä antanut ihan antamisen ilosta. Ei se meidän budjettia kaada enkä koskaan ole ajatellut, että se olisi meiltä pois! :O
Jos on niin köyhä ettei ole varaa, voisiko siitä jotenkin nätisti sanoa. Tosin niillä monilapsisten perheiden vanhemmilla sitä rahaa kuluu niihin useisiin lapsiin varmasti enemmän kuin meillä vuoden aikana.
ja en todellakaan odota, että sisaruksemme ostaisivat joka lapselle lahjan - itse asiassa olisin aika kiusaantunutkin siitä, koska me emme kuitenkaan kovin kalliita lahjoja voi sisarusten lapsille ostaa. Jos kuitenkin haluat lahjaperinnettä jatkaa, niin meillä on todettu puolin ja toisin hyväksi käytännöksi se, että ostetaan kummilapselle oma lahja ja muille lapsille (oli niitä sitten 1 tai 5) yhteinen lahja.
Jossain vaiheessa tuollaiset perinteet on pakko muuttaa, lapsia tulee lisää ja auta armias sitten kun ne perustaa perheitä..