Voiko olla totta, että päiväkodissa olisi laskettu henkilöstön
ja lasten määrä niin tarkkaan, että yksi lapsi ei mahdu hoitoon? Olin ilmoittanut joululomamme alkavaksi huomisesta mutta nyt olisin tarvinnutkin vielä pari päivää. Kysyin asiaa tänään mutta lto kielsi tulemasta huomenna ja näytti kirjoittamaani lappua!!! Käski soittamaan johtajalle, ei kuulemma itse voi antaa lupaa. Ainahan sieltä on joku sairaana tai muuten pois.
Voiko tuo olla totta, kun kuitenkin maksan koko kuusta, törkeää. Tuokin kysely tehtiin jo niin aikaisin, että asiathan voi muuttua!
Kommentit (30)
maksuihin ainakaan kuapungin päiväkodeissa Helsingissä.
Kun meidän kunnassamme täytyy olla todellinen tarve loma-ajan hoitoon. Joulun välipäivinä ja myös kesällä. Ei voi siis laittaa varalta, että tarvitsee hoitoa,kun se täytyy jotenkin todistaa. Ja sitte, jos yhtäkkiä tuleekin tarve hoidolle (kuten tällaisella pätkätyöläisellä voi olla), ollaankin lirissä. Olen itse kirjoittanut lisäyksen : Tämä ei ole sitova ilmoitus. Ja auta armias,jos ei hoito järjestyisi äkillisessä tarpeessa, niin haastaisin vaikka koko kunnan oikeuteen.
Kun kerran joka päivästä maksatte. Teidän vuoksi me päiväkodin työntekijät joudumme olemaan töissä välipäivät ja laittamaan omamme hoitoon, jonne myös on varattava henkilökuntaa. Sitten ystävällisesti ilmoitatte aamulla, ettette viitsikään tuoda lasta hoitoon. Teidän takia monen joulun aika menee pilalle.
Kyllä on itsekästä porukkaa! Heti mulle kaikki!!!
LTO
Siksihän ne päivät täytyy "varata" kun kysely hoidontarpeesta tulee niin aikaisin, että todellisesta tarpeesta (omista työvuoroista tms) ei ole vielä mitään tietoa - tai ainakaan varmuutta. Ja jos ei hoitoa ole varannut, ei sitä tarvittaessa enää saakaan.
T. 3 lapsen äiti, joka varaa siis 3 lapsen hoidon välillä "turhaan"
Kun kerran joka päivästä maksatte. Teidän vuoksi me päiväkodin työntekijät joudumme olemaan töissä välipäivät ja laittamaan omamme hoitoon, jonne myös on varattava henkilökuntaa. Sitten ystävällisesti ilmoitatte aamulla, ettette viitsikään tuoda lasta hoitoon. Teidän takia monen joulun aika menee pilalle.
Kyllä on itsekästä porukkaa! Heti mulle kaikki!!!
LTO
Jos varaa hoidon, koska ei työvuoroista tai lomista ole vielä täyttä varmuutta. Silloin vanhemmat yleensä sanovat, että varaan hoidon VARMUUDEN VUOKSI, koska en vielä tiedä lomiani.
Tällöin kaikki ymmärtävät tilanteen täysin.
Nyt oli kyse vanhemmista, jotka varaavat hoidon AINA, koska maksavat koko kuusta. Tämä on itsekästä ja välinpitämätöntä!
ei tietenkään ole mahdollista! Ne laput mitä ne jakaa on ihan tsoukkeja vaan, kunhan lämpimikseen niitä jakelevat kun ei niillä muutakaan hommaa ole.
Ilman muuta voit viedä lapsen sinne silloin kun huvittaa ja laita vielä naapurin lapsetkin, heilläkin on varmaan jotain joulupuuhaa. Aina sinne muutama tenava mahtuu, turhaa niuhottamista tuommoinen.
Näin juuri! :D
subjektiivinen päivähoito-oikeus, ei tarvitse mitään "todistella" että koska on hoidon tarve ja koska ei. Jos joku päiväkoti yrittää näin toimia niin voi ihan rauhassa kertoa että sellainen ei ole laillista.
Minulla oli tällainen tilanne kun pyrin yliopistoon opiskelemaan ja luin pääsykokeisiin. Sain lapsille hoitopaikan mutta minun olisi pitänyt olla virallisesti töissä jotta olisin saanut pitää lapsiani klo 8-15 ulkopuolella hoidossa. Minulla oli kuitenkin pari kertaa viikossa epävirallinen lukupiiri joka kokoontui sellaisina aikoina että olisin voinut hakea lapset vasta neljän aikaan.
Tämä ei kuulemma käynyt kun kunnassa on "sellainen käytäntö" että lapset on haettava kolmeen mennessä jos ei ole työvuorolistaa näyttää. Myös kunnan sosiaalijohtaja sanoi samaa asiasta kysyessäni. Lopulta jouduin ottamaan eduskunnan oikeusasiamieheen yhteyttä jonka jälkeen vasta sain itse ilmoittaa tarvittavat hoitoajat (eli parina päivänä meni neljään) eikä asiasta enää urputettu.
Noista loma-ajoista, minä myös ilmoitan että hoitoa tarvitaan jos on yhtään epävarmaa että tarvitaanko vai ei. Harmi jos se jotain pk-henkilökuntaa sitten harmittaa jos tarvetta ei olekaan. Myös ensi kesänä tiedän vasta huhtikuun puolessa välissä tarvitsenko kesähoitoa vai ei (saanko harjoittelupaikan kesäksi vai en), joten todennäköisesti joudun pk-lappuihin kirjoittamaan että lapset olisivat hoidossa koko kesän (koska en tiedä myöskään mahdollisen harjoittelun ajankohtaa, onko kesä- vai heinäkuussa).
ottaisivat ja lapsiluku ylittää henkilökunnan määrän niin tämä on laitonta ja tähän voidaan tässä tapauksessa vedota.
haastaa hoitohenkilökunta oikeuteen, kun Nico-Petteriä ei ole ehditty valvoa kunnolla ja tapahtuu sen vuoksi joku tapaturma, kun ei ole ollut tarpeeksi hoitajia.
Haloo mitä idiootteja vanhemmat nykyään.
siinä toivossa, että hoitomaksu pienenee, kun vapaapäiviä on paljon. Sitten keksitään, että voihan se lapsi hoidossa ollakin.
Hoitajien määrä mitoitettu sen mukaan, miten vanhemmat ovat ilmoittaneet poissaolot. Hoitomaksu laskettu sen mukaan, että lapset eivät ole hoidossa.
Mutta kun vanhemmat keksivät, että meneehän ne lapset hoitoon, niin syntyy melkoinen määrä lisätyötä monessa pisteessä. Ja sitten syntyy itkua, kun ei se hoitomaksu pienentynytkään, vaikka me sitovasti ilmoitimme, että ei lapsi tule hoitoon.