Mitä hivenaineita ja vitamiineja voi ottaa yhtaikaa? Voiko D-vitamiinia ja fluoritabletteja?
Kun täällä nyt aina löytyy joku fiksumpi, niin kertokaa...
Kun kuulin kerran, että jotkut hivenaineet on yksi- ja toiset kaksi-ionisia, tms. Niin niitä ei kuulemmapidä ottaa ristiin tai estävät toistensa vaikutuksen.
Miten esim. D-vitamiini, fluoritabletit, C-vitamiini, kromi, magnesium, foolihappo ja kupari... Mitä näistä voi ottaa muiden kanssa yhtaikaa? Ja mitkä pitää ottaa erikseen?
Kommentit (9)
Mutta tuo viisastelu ei nyt vastannut kysymykseeni kuitenkaan.
Jos saisin ihan itse päättää ruokavaliostani? En nimittäin usko, että suomalaisesta ruoasta saa muitakaan hivenaineita ja vitamiineja kylliksi, kun ei kerran D-vitamiiniakaan saa.
Vuosikausiahan väitettiin, että Suomessa saa tarpeeksi D-vitamiiniakin ihan tavallisesta ruoasta... Eli huijattiin ihmisiä tietoisesti.
Maaperämme on niin köyhä, että ruokaan ei siitä siirry kylliksi tarpeellisia ravinteita.
C-vitamiini auttaa myös raudan imeytymisessä.
Suosittelisin mielmuummin tuon eri vitamiineista koostuvan kokoelman sijaan syömään monivitamiinitablettia, jonka lisäksi D-vitamiinia (ja C-vitamiinia, mikäli et syö paljon vihreää tai sitrushedelmiä).
eli me kaikki kärsimme vakavista ravinnepuutoksista?
Voi toki olla, mutta ihmeen korkea elinajanodote täällä kuitenkin on siitä huolimatta vaikka niin ravintoköyhää ruokaa siis syömmekin... :)
Maaperämme on niin köyhä, että ruokaan ei siitä siirry kylliksi tarpeellisia ravinteita.
D pitää ottaa rasvan kanssa, joten omegat on hyviä. Magnesium imeytyy kalsiumin kanssa, mutta vain jos elmisössä on aktiivisena aiemmin päivällä otettua D:tä. C taas auttaa raudan imeytymisessä, mutta kalsium estää C:n imeytymisen.
Mä otan aamulla C,D,omegat ja raudan ja loput myöhemmin päivällä.
D pitää ottaa rasvan kanssa, joten omegat on hyviä. Magnesium imeytyy kalsiumin kanssa, mutta vain jos elmisössä on aktiivisena aiemmin päivällä otettua D:tä. C taas auttaa raudan imeytymisessä, mutta kalsium estää C:n imeytymisen.
---hiukset lähtee, iho on kalvakka... Ja mistä johtuu, että monet suomalaiset lapset on kovin aneemisen näköisiä ja silmien alla mustat pussit? Eipä sellaista näy italialaislapsosilla samassa mittakaavassa.
Voi toki olla, mutta ihmeen korkea elinajanodote täällä kuitenkin on siitä huolimatta vaikka niin ravintoköyhää ruokaa siis syömmekin... :)
Eli kalsiumin ja magnesiumin voi ottaa yhtaikaa... Entäs sitten tuo kromi ja B-vitamiini?
minun tuttavapiirini lapset ovat terveitä ja punaposkisia kunnon perusruoan, riittävän ulkoilun ja levon ansiosta.
Sinun tuntemistasi lapsista en sitten osaa sanoa.
---hiukset lähtee, iho on kalvakka... Ja mistä johtuu, että monet suomalaiset lapset on kovin aneemisen näköisiä ja silmien alla mustat pussit? Eipä sellaista näy italialaislapsosilla samassa mittakaavassa.
vaikka söisit ihan kunnollista perusruokaa ja näin talvella vielä paljon hedelmiä päälle ja jättäisit ne loput napit sinne huuhaakaupan hyllylle?
D-vitamiini on ainoa, minkä popsimiselle keksin mitään syytä ja se johtuu tästä kaamosajasta....