Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4762)

Vierailija
4741/4762 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajien mukaan nuorten yleinen osaaminen on laskenut radikaalisti. Vaikeuksia tuottavat etenkin ohjeiden kuuntelu ja niiden ymmärtäminen.

Myös reseptien luku ja lyhenteiden ymmärtäminen on hankalaa. Jos reseptissä mainitaan vaikka grahamjauhot, se herättää ihmetystä ja kuulostaa joidenkin mielestä heprealta, Anni Tartu sanoo.

Myös työvälineet aiheuttavat pähkäilyä. Perustaitojen puutteen takia ei ole itsestään selvää, mikä työväline on mihinkin reseptiin sopiva, milloin tarvitaan paistinpannua tai miten kuorimaveistä käytetään.

Näin se nuorison heikkolahjaisuus on lisääntynyt, jopa perustaidoissa ollaan hukassa ja reseptien seuraaminen sekä ymmärtäminen on haasteellista: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011508317.html?fbclid=IwdGRjcAM873Fle…

Olen nähnyt nuorison heikkolahjaisuuden konkreettisesti: oman äidinkielen käyttö on täysin kuihtunut ja hoetaan jotain wallahia suomenkielisten lauseiden välissä. Sellaisetkin suomenkieliset sanat kuten sammio ja karu ovat ihan vieraita näille nuorille. 

Vierailija
4742/4762 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle haetaan eläkkeensaajan hoitotukea. Kunhan pääsis ensin lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4743/4762 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän me pyöritään kaikki. Joka iikka!😄

Vierailija
4744/4762 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri Orpo.

Vierailija
4745/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien mukaan nuorten yleinen osaaminen on laskenut radikaalisti. Vaikeuksia tuottavat etenkin ohjeiden kuuntelu ja niiden ymmärtäminen.

Myös reseptien luku ja lyhenteiden ymmärtäminen on hankalaa. Jos reseptissä mainitaan vaikka grahamjauhot, se herättää ihmetystä ja kuulostaa joidenkin mielestä heprealta, Anni Tartu sanoo.

Myös työvälineet aiheuttavat pähkäilyä. Perustaitojen puutteen takia ei ole itsestään selvää, mikä työväline on mihinkin reseptiin sopiva, milloin tarvitaan paistinpannua tai miten kuorimaveistä käytetään.

Näin se nuorison heikkolahjaisuus on lisääntynyt, jopa perustaidoissa ollaan hukassa ja reseptien seuraaminen sekä ymmärtäminen on haasteellista: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011508317.html?fbclid=IwdGRjcAM873Fle… Ei nykynuoret ole sen heikkolahjaisempia kun aikaisemmatkaan sukupolvet. Teknologian kehittymisen myötä vaan moni sellainen taito mistä on ennen ollut hyötyä on vaan katoamassa. Vastaavasti monilla nykynuorilla on teknologian  sellaisia taitoja mistä vanhat sukupolvet ei oo osanneet unelmoidakkaan.

Vierailija
4746/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku voi olla älyllisesti heikkolahjainen äo testin perusteella. Mutta sellaisellakin voi olla muita taitoja missä on hyvä. Miekin oon psykologien testien mukaan heikkolahjainen,mutta mie en oo oikeesti älyllisesti heikkolahjainen. Kehitysvammaisia on oikeasti olemassa. Niilo22 voi olla älyllisesti heikkolahjainen tai vammainen,mutta hän osaa esiintyä tubevideoilla hyvin,niin en sanoisi häntä tyhmäksi.

Vierailija
4747/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joku voi olla älyllisesti heikkolahjainen äo testin perusteella. Mutta sellaisellakin voi olla muita taitoja missä on hyvä. Miekin oon psykologien testien mukaan heikkolahjainen,mutta mie en oo oikeesti älyllisesti heikkolahjainen. Kehitysvammaisia on oikeasti olemassa. Niilo22 voi olla älyllisesti heikkolahjainen tai vammainen,mutta hän osaa esiintyä tubevideoilla hyvin,niin en sanoisi häntä tyhmäksi.

Mitäpä teet työksesi? T. Utelias

Vierailija
4748/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä teet työksesi? T. Utelias En mitään. Oon eläkkeellä. Mut ei se mitään,en oo köyhä silti.

Vierailija
4749/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petteri Orpo.

Ei oo.

Vierailija
4750/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon harvinainen poikkeus joka on päässyt elämässä helpolla.

Vierailija
4751/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla syntynyt 16 toukokuuta. 😂 Se saattaa ehkä olla syynä siihen miksi minä oon päässyt elämässä helpolla. 😀 No ei ainakaan Sampo Kaulanen oo päässyt elämässä yhtä helpolla kun minä vaikka seki on syntynyt 16. 😀  Eikä ampumahiihtäjä Johannes Thingnes Bö oo myöskään päässyt helpolla.  

Vierailija
4752/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut se varmaan on niin et minun tarkoitus on olla se Uuno Turhapuro täällä maailmassa. 😊

Vierailija
4753/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hifkin joukkue

Vierailija
4754/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo tänä vuonna sekoillut tällä palstalla,mutta nyt tuli taas jostain syystä fiilis kirjoitella. 😀 Mut toivottavasti tää fiilis jää tähän Iltaa. 😊

Vierailija
4755/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hifkin joukkue

Eikös kaikkia jääkiekkoilijoita pidetä älyllisesti vähän tyhminä? 

Vierailija
4756/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Greta Thunberg.

Vierailija
4757/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Greta Thunberg.

Ei oo. Hän on ilmastoaktivisti. On hänella vissiin Aspergerin syndrooma.

Vierailija
4758/4762 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappu Pimiä on kans syntynyt 16.toukokuuta. Eikä hänkään ole selvinnyt elämässä ilman työtä. 😀 Tarkistin just asian wikipediasta. 😊

Vierailija
4759/4762 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina täytän ystävän kanssa yhden lomakkeen ,jonka hain kelalta tänään.

Vierailija
4760/4762 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Greta Thunberg.

Ei oo. Hän on ilmastoaktivisti. On hänella vissiin Aspergerin syndrooma.

Joo, on Aspergerin syndrooma. Ei siis ole heikkolahjainen. Ei tässä ketjussa ole paljoa esimerkkejä todellisista heikkolahjaisista, vaan ne muiden luulemat heikkolahjaisuudet kielivät enemmän mt-haasteista, päihdeongelmista, luottotiedottomuudesta, erilaisista riippuvuuksia ja neuropsykiatrisista vaikeuksista, joita voi olla ihan kenellä vain älyyn katsomatta. Nykyään puhutaan laaja-alaisista oppimisvaikeuksista heikkolahjaisuuden sijaan eikä sekään tilannetta yhtään auta, kun tuotakin termiä selvästi käytetään kuvaamaan väärää asiaa. Syynä on se, että matala älykkyys (70-85) on tabu, vaikka se vaikuttaa jokaisen elämän osa-alueella ja varsinkin täl vuosituhannella: ilman koulutusta ei pääse töihin kuten vielä kasarilla, avustavat työtehtävät ovat kadonneet tyystin automatisaation takia, palvelut sähköistyvät jne. En ihmettele, jos päihteet houkuttelevat tällaisia ihmisiä, kun yhteiskunnalla ei ole enää mitä tarjota. On parempi, että on kehitysvammainen jolloin yhteiskunta pitää huolen ja muut ymmärtävät paremmin diagnoosia ja käytöstä kuin sen, että on "tyhmä" ja "saamaton" ilman mitään diagnoosia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi