Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4732)

Vierailija
4021/4732 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks afrikkalaiset oo heikkolahjaisia? 🤔

Ei, ne kaikki ovat insinöörejä ja aivokirurgeja. Ihmeellistä vain kun tutkintotodistukset katosivat mereen, mutta iPhonet ovat tallessa. Sattuuhan sitä.

Vierailija
4022/4732 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.reuters.com/article/us-brain-tiny-idUSN1930510020070720

Tämän ranskalaisen virkamiehen tarina on uskomaton. Kärsi ns. vesipäästä, jonka seurauksena pääkallon sisällä on oli valtaosin nestettä ja fyysiset aivot olivat puristuneet/sopeutuneet pieneksi alueet reunoille ja kohti selkärankaa.

Silti mies on varsin normaali kehitykseltään ja naimisissa ja kahden lapsen isä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4023/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt minä muistan salkkareiden Jaana Niemisen oikean nimen,se on Susanna indren. Mutta Roosa Kemppaisen oikeaa nimeä en muista vieläkään.

Vierailija
4024/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Sepponen näytteli salatuissa.

Vierailija
4025/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös heikkolahjaisuus nimenomaan tarkoita älyllistä kehitysvammaa, eli ÄO on 70 tai alle.

Kaikki persut ja osa kokoomuslaisista.

Vierailija
4026/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks afrikkalaiset oo heikkolahjaisia? 🤔

Ei, ne kaikki ovat insinöörejä ja aivokirurgeja. Ihmeellistä vain kun tutkintotodistukset katosivat mereen, mutta iPhonet ovat tallessa. Sattuuhan sitä.

Mihin sun tutkintotodistukset ovat joutuneet? Eikö niitä ollutkaan?

Vierailija
4027/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna Sepponen näytteli salatuissa.

Mä olin nyt justiinsa tulossa sitä kirjoittamaan,kun nyt muistu mieleen se.

Vierailija
4028/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger luennoitsija Paula Tiili on kans päässyt eläkkeelle Aspergerin,ADD ja Touretten syndrooman takia. 🙂

Vierailija
4029/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger luennoitsija Paula Tiili on kans päässyt eläkkeelle Aspergerin,ADD ja Touretten syndrooman takia. 🙂

Hän ei asukaan Suomessa, vaan Ruotsissa. Suomessa hän ei saisi eläkettä ollenkaan, ei edes osa-aikaista eläkettä saati kuntoutustukea. Koettu on itsekin opiskelijana, jolla on diagnooseina autismi, laaja-alaiset oppimisvaikeudet ja Sjögrenin syndrooma.

Hain siis vuoden alussa kuntoutusrahaa tänä vuonna aloittamani opiskelun ajaksi, mutta en saanut sitä, koska aiemman tutkinnon takia olen mukamas työkykyinen. Joo, osittain sitä olen ja tehnyt elämässäni jopa 12-tunnin työpäiviä, mutta Sjögrenin takia seuraan vointiani ja arvioin sitä kautta nykyisiä resurssejani. Korkeintaan osa-aikaiseksi työntekijäksi voisin kyetä tai sitten olen töissä yrityksen ollessa auki (esim. klo 8-15 tai klo 13-19). Jos kävisi niin, että työkykyni heikkenisi paljon, niin harkitsisin korkeintaan osa-aikaista eläkettä. Työkyvyttömyyseläke tulisi vasta sitten pahimmassa tapauksessa mieleeni. 

Kuitenkin 16-vuotiaana sain kuntoutusrahaa ensimmäisten opintojen aikana autismin ja mahdollisesti lievän kehitysvamman perusteella, joista jälkimmäinen diagnoosi tosin kumottiin psykologin huomatessa epätasaisen kykyprofiilin. Minulle itselleni oli ihan yllätys, että kuntoutusrahapäätös hylättiin, vaikka tuli käytyä yli vuosi sitten ammatillisessa kuntoutusselvityksessä ja terveyskeskuslääkäri osasi varmasti painottaa, että tarvitsen tukea. 

Tämän hetkinen etuuteni asumistuen lisäksi on työmarkkinatuki, joka on yksinasuvalle kohtuullinen. Onneksi sain sitä työnhakuvelvollisuutta edes lievennettyä, vaikka varmasti olen hakenut enemmän kuin yhden työpaikan kolmen kuukauden välein. Kiva, kun itse olen sairas mutta silti haluan tehdä töitä ja joutenolo on itselleni turhaa, mutta sitten ne, joilla olisi mahdollisuuksia vaikka mihin, voivatkin haluta mieluummin lusmuilla.

Enemmän rajoite liittyy ammatinvalintaan, ei niinkään siihen, että jaksanko tehdä 12-tuntisia työpäiviä tai edes 6-8 tunnin mittaisiakaan. En voisi koskaan olla esim. lähihoitaja, koska niissä jo pitäisi osata hahmottaa mittayksiköitä lääkkeiden suhteen ja varmasti voisin luullakin jotala  pieneksi määräksi niin, että lääkkeen vaikutus voi olla merkityksetön tai jopa kohtalokas.

Kaupan alalla ei tarvitse tätä asiaa pelätä, kun osaan rahat laskea tarkkaan ja kuvamuistista osaan jonkun verran laskea päässä. Kunhan en nyt miksikään taloushallinnon merkonomiksi tähtää, niin varmasti ok pärjään. Ainakin minulle eräs asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiksi opiskellut kertonut, että hänellä myymälätyössä matematiikka on marginaalissa ja sekin sitä peruslaskutaitoa vaativaa.

Vierailija
4030/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaaton läski 😂😂😂

Vierailija
4031/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset keskimääräisesti ovat heikkolahjaisia. Sen näkee heidän kannattamasta politiikasta ja horoskooppeihin sekä uskontoihin (erityisesti islam) hurahtamisesta.

Aikamoista sovinismia 😂😀

Vierailija
4032/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemu Korhonen= Mika Kurvinen, Aamu Korhonen= Henna Tanskanen os Vänninen, Ken Ojala= Aleksi Sariola, Daniel Ojala= Samu Nordberg, Inka Haapala= Saija Reetta Kotirinta, Ami Rasi= Tuomas Reunanen, Lasse Sievinen= Timo Jurkka,  Paula Sievinen= Johanna Nurmimaa, Heli Sievinen= Sanna-Maija Pekkarinen, Annika Sievinen= Emmi Parviainen, Kasperi Koponen= Joona Mielonen, Laura Kiviranta= Piitu Uski, Ossi Puolakka= Sami Sarjula, Tanja Jääskeläinen= Johanna Raunio, Riku Jääskeläinen= Janne Vakio,  Katri Sievinen= Jutta Lehtinen, Peppi Puolakka= Sara Parikka os Säkkinen, Heidi Aaltonen= Venla Savikuja, Joonatan Sievinen= Markku Pulli, Jiri Viitamäki= Mikko Parikka, Cindy Rintala= Mia Ehrnrooth, Onni  Tale Taalasmaa= Emil Hallberg, Elias Wiksted= Petteri Paavola, Lari Väänänen= Ronny Roslöf, Janne Haukkala= Hemmo Karja, Camilla Mustavaara = Noora Lehtinen, Sanni Pohjonen= Kerttu Rissanen, Roni Jalava= Henri Kaisla, Asko Erkkilä= Markku Toikka, Noora Autio= Olga Temonen, Helena Kuula= Anneli Ranta, Sergei Kuula= Tero Tiittanen, Sebastian Vuorela= Jarkko Nyman

Vierailija
4033/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Camillan oike nimi on Nora Rinne eikä Noora Lehtinen. Tarkistin googlesta.

Vierailija
4034/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannamaija Pekkarinen se siis on oikeasti kirjoitettuna. Senkin tarkistin googlesta. 

Vierailija
4035/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sampo Kaukovaara= Sampsa Tuomaala. Unohtui tuosta listasta pois.

Vierailija
4036/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saija- Reetta Kotirinta. Tuokin piti tarkistaa googlesta.

Vierailija
4037/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sami Kososta salkkareissa näytteli Rauli Ylitalo

Vierailija
4038/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karin Ekholm= Inga Sulin, Erik Ekholm= Ismo Kallio.

Vierailija
4039/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän seuraavaksi? 🤔

Vierailija
4040/4732 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsolan sarjan näyttelijöiden oikeita nimiä. Antti Metsola= Ahti Haljala, Annikki Metsola= Helinä Viitamäki Haljala, Risto Metsola= Svante Martin, Heikki Metsola= Kim floor, Jaana Järvenheimo= Jaana Raski,  Erkki Metsola= Kari Hakala, Eeva Metsola= Katriina Honkanen, Jaakko Järvenheimo= Esko Raipia, Liisa Metsola= Anna-Leena Härkönen, Helena Metsola= Anu Hälvä, Raija Metsola= Hellevi Seiro, Osmo Lampinen= Jari Salmi, AIV= Kalevi Kahra

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme