Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4732)
Viime sunnuntaina Suomessa vietettiin lukurauhan päivää. Silloin olisi pitänyt rauhoittua lukemaan tai kuuntelemaan äänikirjoja. Se on Suomen kirjasäätiön järjestämä teemapäivä. Se järjestettiin yhdeksättä kertaa.
Enterorokko on RN viruksesta johtuva rokkotauti
Ai niin tolla lukurauhan päivällä kannustetaan lapsia ja nuoria lisäämään omia lukutottumuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin tolla lukurauhan päivällä kannustetaan lapsia ja nuoria lisäämään omia lukutottumuksiaan.
Ei se onnistu nykynuorilta ja -lapsilta. Niistä tulee tubettajia ja somevaikuttajia.
SDP:n puoluekokoushan niitä on tulvillaan.
En tunne mutta tiedän olevan kun tätä palstaa lukee
Minusta tuntuu tältä. Joko diagnoosini laaja-alaiset oppimisvaikeudet ja autismi ovat tehneet minusta varhain raihnaistuneen niin, että olo tuntuu koko ajan sekavalta, päähän koskee, väsyttää, mielenkiintoisiin asioihinkin on vaikeaa keskittyä, muisti pätkii tai sitten minulla on aivosumua. Kärsin kuivasilmäisyydestä ja Sjögrenin oireyhtymästä, joista sain diagnoosit yli 20-vuotiaana. Olen varmaan Suomen nuorin Sjögrenin oireyhtymä -diagnoosin saanut.
Tämän takia opiskelu tuntuu melkein toivottomalta, vaikka miten yrittäisin keskittyä ja kiinnostua. Oireet tulevat selkeästi esiin liiallisesta kirkkaudessa näytöistä, joita nykyään on joka puolella. Silloin tekisi mieli nukahtaa. Ihan rehellisesti olen puhunut siitä, että matematiikassa tulen tarvitsemaan vaikka sitä rautalankaa. Peruslaskutoimituksista jotain tajuan. Suurin ongelmani on kuitenkin tämä varhainen raihnaistuminen.
Työharjoittelussa kierrätyskeskuksessa taas olen kivasti viihtynyt lajittelussa, missä ensimmäinen viikko alkoi lajittelulla. Kun vain vielä saisi sisäistettyä koulun teorian, ja tätä varten tarvitsen oman erityisnäyttöisen tietokoneen. Jotain hajua minulla tietysti on, että mitä koulussa on käyty läpi.
Koulussa vain keskittyminen nykyään vaikeaa. Ei tällaista tunnetta minulla ole ennen ollut. Olen kuitenkin pienestä pitäen käynyt tavallista peruskoulua, ala-asteen pienluokassa ja osittain yleisopetukden ryhmässä, yläasteelle siirtyessä olin vain osittain erityisopetuksen piirissä. Toki oli ala-asteella motorista levottumuutta ollessani viidennellä ja kuudennella, mutta nekin lopulta helpottuivat iän myötä. Mitään lääkitystä ei koskaan edes kokeiltu minulla, eikä kukaan koskaan ajatellut minua ADHD-tapauksena (ehkä sukupuolen takia, olen siis nainen), vaan aina oltu yksimielisiä autismista tai sen piirteistä ja dysfasiasta (nyk. kielellinen kehityshäiriö). On niin häilyvää tämä raja, että mitä todellisuudessa poden. Autistinen, joka puhuu selkeästi, vai dysfaatikko, jolle puheen ymmärtäminen oli vaikeaa ja kuitenkin oppinut puhumaan selkeästi. Ymmärrän myös mm. mustaa huumoria ja mielelläni luen jotain Fingerporeja. Kirjoja minua ei ole saanut lukemaan sitten yläasteen, jolloin jonkun yksittäisen kirjan luin.
Todella kivaa näin 27-vuotiaana kärsiä "vanhuuden vaivoista". Se lienee hinta nuoruuden epäaktiivisesta elämästä masentuneena ja ujona neljän seinän sisällä. Kaiken piti minulle olla nuorempana kivaa ja hauskaa, vaikka tiedän ettei se vain voi olla niin. Ehkä kuntoutus olisi purrut minuun, jos olisin ottanut ne tosissani. Ei varmasti silloin tuntuisi olo näin dementoituneelta. Jos minulla olisi omaa jälkikasvua, niin varmasti varoittaisin, että älkää tehkö, mitä minä teen, vaan tehkää mitä minä sanon. Sen verran järkeä minulla on, etten teettäisi tällaisia kokeellisia riskejä vielä heikommassa asemassa oleville, mitä taas minun suotiin tehdä ollessani lapsi.
Kaikki, jotka ovat jääneet asumaan vanhempiensa peräkammariin ja asuvat edelleen vielä yli 35-vuotiaana, ovat pakostakin heikkolahjaisia. Yhteistä heille on se, että jokainen kuvittelee olevansa jonkin sortin taiteilija tai muu lahjakkuus, jonka vuoksi ei mene töihin vaan odottaa läpimurtoa, jota ei koskaan tule.
Veganismi aiheuttaa tuota. Omassa koulussani on vegaaniopettaja, joka unohtaa ja sähläilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se onnistu nykynuorilta ja -lapsilta. Niistä tulee tubettajia ja somevaikuttajia.
Onko siinä jotain väärää? Se on työtä siinä missä muukin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka ovat jääneet asumaan vanhempiensa peräkammariin ja asuvat edelleen vielä yli 35-vuotiaana, ovat pakostakin heikkolahjaisia. Yhteistä heille on se, että jokainen kuvittelee olevansa jonkin sortin taiteilija tai muu lahjakkuus, jonka vuoksi ei mene töihin vaan odottaa läpimurtoa, jota ei koskaan tule.
Jokaisella on oikeus elää elämäänsä miten haluaa. Ei työ ole kaikkia varten.
Vierailija kirjoitti:
Veganismi aiheuttaa tuota. Omassa koulussani on vegaaniopettaja, joka unohtaa ja sähläilee.
Unohtaminen ja sähläily ei ole heikkolahjaisuutta. Jokainen unohtaa ja sähläilee joskus.
Vierailija kirjoitti:
En tunne mutta tiedän olevan kun tätä palstaa lukee
Miten niin?
Somalian pääkaupunki on Mogadishu
Syyrian pääkaupunki on Damaskos
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Aivot eivät voi kehittyä muulla tavoin kuin metsästämällä.
Kuulantyöntäjä Ryan Crouser on tehnyt uuden maailmanennätyksen 23.38,hän paransi sentillä omissa nimissään ollutta entistä maailmanennätystä.
Heimopukukansasta näitä löytyy paljon. Johtuu siitä että pienenä vähemmistönä naivat serkkuja. Ei ole päässyt geenipooli laajenemaan.