Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4732)

Vierailija
2861/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katon kotikatuja Yle areenasta kun kirjoittelen tänne kaikkee shittii😂

Vierailija
2862/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon homesieni😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2863/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poooo9oo😂

Vierailija
2864/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

😥😥😥😥😥😥

Vierailija
2865/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lienee selvää että oppimista on tarkasteltava laajemmin kuin kykynä opetella ulkoa muiden keksimiä asioita. Kun jotain ihmistä ei ymmärretä oikein on helpointa tuomita tämä vaillinaiseksi kuin alkaa todella tutustumaan häneen ja kaikkeen siihen mitä hän voi kuorensa alla osata.

Laajasti itsensä jalustalle nostaneet kiillottavat imagoaan nimenomaan matkustelulla ja sen tuomilla elämyskokemuksilla. Tai virheettömällä kirjoittamisella. Tai hienosti soljuvalla retoriikalla käsien heiluessa sanojen tahtiin.

Ei ole tyhmiä ihmisiä on vain opettajia jotka menevät liian matalalta kohtaa aitaa jonkun kanssa. Jokaisella on osaamista jota jokin toinen ihminen ei osaa arvostaa. Jos joku on esim. huono matematiikassa hän on taatusti jossain muussa asiassa toisaalla todella hyvä. Tietenkin matemaattisesti orientoituneet lokeroivat toisenlaisen ihmisen tyhmäksi heidän preferensseillään vaikka sitten taiteellisimmissa aspekteissa heillä ei riitä luovuutta tikku-ukkoa parempaan ulostuloon.

Suomen peruskoulu on liukuhihna jossa lajitellaan ihmiset pisteytykseen hyvin karkeasti. Moni lahjakas taiteellinen ihminen jää kovin helposti huonoksi oppilaaksi ilman kunnollista kannustusta luovissa aineissa. Nyky-yhteiskunta joka pohjautuu digitaalitekniikkaan ylistää matemaattista hahmotuskykyä perinteisissä yhteiskunnan parhaimmissa töissä, mutta samaan aikaan kehittyvä tekoäly elää toiseen suuntaankin juuri esim. sumean logiikan kautta.

Eli point of view, kun luulet jotain erilaista ihmistä kehariksi tai tyhmäksi, voit itse olla sellainen jonkun hänelle rutiinilla menevän asian parissa jota et ole koskaan ulkoa opetellut, tutkinut ja opetellut.

Nykyään peruskoulusta valmistuu luku- ja kirjoitustaidottomia nuoria, erityisesti poikia. Totta kai on niitä normaalisti kehittyneitä poikia (on toki tyttöjäkin), joilla asenne koulua kohtaan on evvk.

Nykyään todistuksen keskiarvo on suuressa arvossa, ja seiskan ja jopa kasin oppilaat, joita erityisesti pojissa on, nähdään huonoina. Lapsilta vaaditaan paljon. Kas, kun ei tarvitse vielä alakoulussa panostaa keskiarvoon päästäkseen parhaaseen mahdolliseen yläkouluun.

Kuitenkin ollaan nähty, että niistä myöhemmin kypsyneistä nuoristakin on vaikka mihin, vaikka naispainotteinen koulu syyllistää. Ihan meidän presidenttimmekin on ollut kutosen oppilas. Jos olisi suorittanut tällä vuosituhannella peruskoulun, olisi ovet yliopistoon sulkeutuneet keskiarvorajojen takia.

Kuten alussa mainitsin, niitä myöhemmin kypsyviä on tytöissäkin (lienee vähemmistöä). Muistan omilta yläasteen ajoilta tytön, joka puhui 8. luokalla lukioon hakemisesta. Moni opettaja ajatteli, että älä edes ajattele kutosen oppilaana tuollaisia. Hän kuitenkin haki ja pääsi sisään, ja lukiossa hän puhkesi kukkaan: vihdoinkin koulu alkoi maistua ja arvosanat vaihteli keskiverron ja loistavan välillä riippuen kiinnostuksen kohteista. Tiesin hänen olleen urheilullisesti loistava ja haaveita löytyi liikunnanopettajasta urheiluhierojaan ajatellen, että jos ei yliopiston ovet aukea, voi omia mieltymyksiä harjoittaa muussakin työssä. Tekee kuulemieni mukaan työtä fysioterapeuttina ja hyvin pärjää, vaikka oli "vain" kutosen oppilas. Ehkä sitten se käytännön ja teorian yhdistäminen on enemmän hänen juttunsa kuin ulkoa opettelu peruskoulussa soveltamisen jäädessä vähemmälle.

Se nyt on sitä kun tietävät millaista työelämä nykyään on.

Ei kannata opiskellakaan kun vain harvat saa hyvät virat ja sitä kautta pankilta lainaa.

Noin muuten menee vain opintotuella kitkutellessa ja valmistuu työttömyyskortistoon ja tarjolla on orjatyöpalkalla roppakaupalla ripaskaa.

Töitä joissa työolot on sellaiset ettei edes vessassa kerkeä tai saa käydä. Ylitöistä ei makseta, mutta oletetaan että porukat jää ylitöihin. Ei mahdollisuutta tienata ylityölisillä. Eli palkat jää aina alle parintonnin vaikka painaisi 12h päivässä.

Verot pois ja tuhlasit elämästäsi aikaa jonkun muun rikastuttamiseen. Vuorat vie melkein koko palkan ja pitää hakea tukia että saa ostettua kaurapuuroa.

Ei hirveästi kiinnosta oppia lukemaankaan kun saa lukea kaikkea paskaa työttömistä ja että pitäisi vaan tyytyä tekemään duunia eläkeikään asti 8-10e tuntipalkoilla kuten ahkerat vietnamilaiset ja ukrainalaisetkin tekee homeisissa ylihinnoitelluissa puolilahoissa vuokra-asunnoissa jotka btw työnantajat omistaa...

Työelämä on venäläistynyt Suomessa pahemman aikaa. Miksi opiskella ja oppia, kun siitä vain tulee katkerammaksi tätä paskaa kohtaan.

Ja sitten odotetaan että nuoret miehet lähtee puolustamaan tätä epäsuhtaa, jos itä hyökkää tänne.

Puolustamaan jonkun muun omaisuuksia.

Pakotetaan kouluun, armeijaan ja työkkäri alistaa viimeisetkin inhimillisyyden rippeet pois ja rahat ryystetään viimeistä pisaraa myöten tililtä.

Mitään ei jää säästöön, mutta kyllä buumereilla eläkkeet on sellaiset että ei edes 12h päivässä painava duunari pääse samoille tuloille.

Vierailija
2866/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon todella idiootti😥😥😥

Vierailija
2867/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osata laskea ees paljon 1+1 oiskohan se 3 tai 3,5 ei voi millään tietää kun ei vaan Jumala ole suonut tota räknäyspäätä miulle😥

Vierailija
2868/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paras matikakankokeen numero oli 5- mitä mä sain koulussa😥

Vierailija
2869/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun paras matikakankokeen numero oli 5- mitä mä sain koulussa😥

Tsemppiä! Ei se sinua määritä kokonaisuudessaan. Voit hyvin olla muuten kiva tyyppi.

Vierailija
2870/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä näen heitä joka päivä ihan normiluokilla. Heillä on paljon tukea erityisopettajan luokassa ja koulumenestys on heikkoa (arvosanat maksimissaan 6). Aloitteellisuus ja osallistuminen ovat heikkoja. 

Vierailija
2871/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

6+ oli mun paras koenumeroni koulussa ja se tuli pitkästä ja senkin sain lunttaamalla😥

Vierailija
2872/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis äikästä😀

Vierailija
2873/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useita.

Yksi on naimisissa ja hänellä on aikuisuuden kynnyksellä olevia lapsia. Käy töissä, nyt määräaikaisuus mutta juuri pomo oli kuulemma vihjaisut mahdollisuudesta vakituiseen.

Toinen tehnyt avoimessa yliopiston kursseja. Tekee töitä oman jaksamisen mukaan. Kieltäytyi vakituisesti työsuhteesta. Sinkku

Kolmas onkin sitten huonompi osaisempi. Käy kaupungin tukemassa työkokeilussa. Vaikeutta arjen ja rahan hallinnassa. Kokee kaikkien kiusaavat häntä, ei näe omaa tekemistä millään tavalla vääränä. Hän on sellainen "minulla on oikeus" ja unohtaa velvollisuudet. Sinkku

Vierailija
2874/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ka oli tasan 5.0 kun pääsin pois peruskoulusta😥

Vierailija
2875/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaispaikkakunnalla ikäluokassani oli kaksi heikkolahjaista tyttöä, onneksi kaksi koska olivat sitten kavereita keskenään. Toisella on aika avoin fb-profiili ja olen käynyt joskus parin vuoden sisään stalkkaamassa että sinkkuna elelee, aika paljon sosiaaliset piirit koostuu sukulaisista. Jotain siivoustöitä taisi ehkä tehdä. Ihan tyytyväiseltä ja tasapainoiselta vaikuttaa kuitenkin. Toisenkin tiedän opiskelleen siivoojaksi mutta en yhtään tiedä mitä hänelle kuuluu. Hänkin oli sellainen kiltti tyttö yläasteella, joten oletan ettei hänkään ole päihteisiin sortunut. Kun olin isosena paikkakuntani riparella monta vuotta, huomasin, että siellä meidän pitäjässä oli melkein ikäluokassa kuin ikäluokassa keskimäärin yksi heikkolahjainen. Jotkut olivat sitten sellaisia sosiaalisesti taitavampia kuin nuo mun ikäiset tytöt, että pääsivät jotenkuten piireihin ja myöhemmällä iällä varmaan naimisiinkin. 

Vierailija
2876/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua heikkolahjaisempaa ei voi enää olla😥

Vierailija
2877/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaispaikkakunnalla ikäluokassani oli kaksi heikkolahjaista tyttöä, onneksi kaksi koska olivat sitten kavereita keskenään. Toisella on aika avoin fb-profiili ja olen käynyt joskus parin vuoden sisään stalkkaamassa että sinkkuna elelee, aika paljon sosiaaliset piirit koostuu sukulaisista. Jotain siivoustöitä taisi ehkä tehdä. Ihan tyytyväiseltä ja tasapainoiselta vaikuttaa kuitenkin. Toisenkin tiedän opiskelleen siivoojaksi mutta en yhtään tiedä mitä hänelle kuuluu. Hänkin oli sellainen kiltti tyttö yläasteella, joten oletan ettei hänkään ole päihteisiin sortunut. Kun olin isosena paikkakuntani riparella monta vuotta, huomasin, että siellä meidän pitäjässä oli melkein ikäluokassa kuin ikäluokassa keskimäärin yksi heikkolahjainen. Jotkut olivat sitten sellaisia sosiaalisesti taitavampia kuin nuo mun ikäiset tytöt, että pääsivät jotenkuten piireihin ja myöhemmällä iällä varmaan naimisiinkin. 

Niin varmaan oli😀

Vierailija
2878/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ees muista henkilötunnuksen loppu osaa 😥

Vierailija
2879/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos muistan ees millon mä oon syntynyt😥

Vierailija
2880/4732 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut jostain kumman syystä mä tiedän että 20×20=400 mut sitten jotenkin 1 plus 1 ei avaudu minulle😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi