Kertokaa mulle, pitääkö miestä passata?!!!
Ollaan käyty jokunen keskustelu aiheesta miehen kanssa. Mies kertoo miten muiden esim. työkavereiden perheissä toimitaan. Vaimo tekee valmiit eväät jääkaappiin. Kun mies tulee töistä niin kahvi on laitettu valmiiksi ja leivottu jotain pullaa yms. Jos vaimo ei satu olemaan kotona niin on kuitenkin tehty jotain valmiiksi kaappiin. Ja tietenkin nainen tekee ruokaa aina kun on tarvetta. Vaimo hoitaa kotityöt ja lapset. Mies auttaa vain jossain pienissä askareissa.
Oletko sinä tällainen nainen, toimisitko näin jos sinulla olisi kumppani? Mun on pakko sanoa että minä en tee noista asioista kuin jokusen. En todellakaan tee esim. eväitä taikka leivo pullaa juuri siksi hetkeksi kun mies saapuu kotiin jne. Eihän mieskään tee minulle eväitä jne. Olenko minä siis tosi huono vaimo? Jotenkin siltä tuntuu... Ja nyt ei ole kyse pelkästään ns. kotiäideistä vaan ihan kaikista naisista.
Kommentit (54)
Meillä noiden em. lisäksi varaan miehelle aamuksi töihin vaatteet valmiiksi tyynylle odottamaan :) Siitä ne voi kätevästi siirtää itse mihin haluaa ja löytää aamusella.
Saatan myös harjata miehen hiukset (pitkät). Leikkaan kynnet joka kerta ja teen kasvohoitoja yms.
Minusta tuo ei ole passaamista ja mies osaisi tehdä ne kaikki takuulla itse : ennen minua eleli sekä parisuhteessa että yksin.
Haluan vain näin huomioida hänet.
Toisaalta mies taas "passaa" minua. Saan mennä ja tulla vapaasti, kaitsee lapset iltaisin, helittelee yms.
En koe passaamistani mitenkään yksipuoliseksi. Lapsia meillä on enemmän kuin 4 ja kotiäityttä takana reilut 17v :)
Teen mieluusti noita em. sillä miehelle jää kaikki "likaiset" työt ;) En edes vaihda lamppuja ! Lisäksi mies oli meillä se, joka valvoi lasten kanssa heidän ollessaan vauvoja tai sairaita.
ja lapsia myös.
Jokaisen pitää passata läheisiään, se on konkreettinen tapa osoittaa rakkautta ja välittämistä. Kuten tiedämme, actions speak louder.
Mutta tottakai molemmat siitä huolimatta ovat vastuussa arjen sujumisesta. Ei voi sanoa, että mies "vähän auttaa". Jokainen kantaa oman tasapuolisen vastuunsa. "Passaaminen" ja muut välittämisen osoitukset tulevat siihen sitten lisäksi.
Mun mielestä siis.
Jos molemmat on töissä, kotityöt tasan! Tietysti on kiva ilahduttaa puolisoa välillä, mutta pitäishän sen olla vastavuoroista eikä orjatyötä.
Ihmettelen että noita passaajia vielä nykyäänkin löytyy. Ei kylläkään meidän tuttavapiirissä.
mistä näitä mammanpoikia sikiää! Miten miehesi on pärjännyt ennen sinua siis yksin ollessaan vai onko suoraan äidin kainalosta tullut luoksesi :)
Kovasti sanotaan että työtä tekevää miestä pitää passata, mutta mitä muuta kuin työtä on kotona olevan äidin osassa? Kotitöitä, lastenhoitoa, ruoanlaittoa, kaupassakäyntiä ja muuta asioiden hoitamista. Jos joku muu tekisi nämä samat jutut, perusduunarin palkka ei riittäisi sitä kattamaan. Mutta ei, ei tätä kaikkea lasketa työksi...
en todellakaan passaa miestä. mies tekee viikonloppuisin ruuan koko perheelle.
leivon vaan synttäreille.
mies passaa enempi mua, tuo esim illalla teetä tv:n ääreen ym.
Toimivassa parisuhteessa molemmat tekevät toisilleen palveluksia eli passaavat. Kysy mieheltäsi, mitä palveluksia hänen kaverinsa tekevät vaimoilleen?
On olemassa myös oikeasti huolehtivaisia miehiä, jotka tankkaavat aina vaimon auton, tekevät kaikki raskaimmat kotityöt kuten imuroivat, pesevät lattiat ja ikkunat, kantavat ostokset, huolehtivat siitä, että vaimon lempiviinejä on aina kaapissa, tuovat kukkia, vievät elokuviin ja ulos syömään, muistavat merkkipäivät, plankkaavat myös vaimon kengät jne. Ja tämän lisäksi siis normaali arjen tehtävien jakaminen sekä emotionaaliset ja seksuaaliset palvelut.
Itselläni ei palvelu pelaa aivan noin hyvin. Siitä huolimatta pidän suhdettamme kunnossa pienillä palveluksilla.
tuollainen vaimo. Voit kertoa sille miehellesi että tässä perheessä mies passaa vaimoaan.
Meillä mies nousee joka viikonloppu (lasten kanssa) ja tekee minulle aamupalat, kahvit valmiiksi. Yleensä mies leipoo viikonloppuisin myös leivät ym.
Meillä mies hoitaa täysin ruoanlaitoin kaupassa käynnistä ruoan suunnitteluun ja valmistukseen, myös passaamiseen.
Mies tekee myös kotityöt.
Eli siis kaikki mitä tällaiselta ihanne mielikuva vaimolta odotetaan mies hoitaa meillä ne ja tekee sen vielä hymyssä suin. Minä olen laiska. Myönnettäköön mutta tuollaista vaimoa minusta ei ikinä saa.
Jos olen myöhään jossakin menossa ja tulen vasta kun talossa kaikki nukkuu, mies on jättänyt minulle valot päälle ja laittanut ruokaa jääkaapiin valmiiksi. Minulla on erittäin huomaavainen mies ja voin sanoa että kyllä se mukavalta tuntuu. Eli jos vain jaksat miestäsi passata niin mikäs siinä, ei siinnä mitään pahaa ole.
Ehkäpä minussa on sitten jotain muita piirteitä miksi mies on niin tykästynyt että naimisiin halusi sillä meillä on oikein elävä ja hyvä parisuhde.
Olemme yli kolmekymppisiä. Minun äitini on tehnyt lähes kaiken ja tekee vieläkin. Kuorii perunat valmiiksi lautaselle jne. Mä en siis ikinä voisi tehdä niin kuin oma äitini toimii. Ja joku kysyi miehestäni. Kyllä, mieheni on passattu, äiti teki kaiken ja aloimme olemaan yhdessä tosi nuorena...
ap
Olemme yli kolmekymppisiä. Minun äitini on tehnyt lähes kaiken ja tekee vieläkin. Kuorii perunat valmiiksi lautaselle jne. Mä en siis ikinä voisi tehdä niin kuin oma äitini toimii. Ja joku kysyi miehestäni. Kyllä, mieheni on passattu, äiti teki kaiken ja aloimme olemaan yhdessä tosi nuorena...
ap
Mulla yks sukulaisnainen teki noin kuin äitisi lähes 40 vuoden ajan. Sairastui sitten Alzheimerintautiin eikä osaa hoitaa enää edes itseään. Ukko ei osaa auttaa vaimoaan eikä itseään, kun perunat kuorittiin ja lihat pilkottiin valmiiksi lautaselle.
enkä kyllä suostuisi tuollaiseen, ellei mies haluaisi minua elättää ja olisin kotirouva. Meillä mies hoitaa kaikki omat asiansa ihan vapaaehtoisesti. Laittaa omat ruokansa (meillä on eri ruokavalio), käy kaupassa, hoitaa omat pyykkinsä (ja osan lapsenkin pyykeistä) ym. Minä hoidan siivouspuolen, koska olen hoitovapaalla ja tykkään muutenkin siivota. Olen joskus tarjoutunut pesemään miehenkin pyykit, mutta miehen mielestä minulla on omissakin asioissa tarpeeksi tekemistä. Tekisin ihan mielelläni vähän enemmänkin koska tosiaan olen kotona ja mies opiskelee päivätyön lisäksi, mutta en kyllä toisaalta valitakaan. Varmaan sekin vaikuttaa, että mies asui kymmenen omillaan ennen yhteenmuuttoa, joten arkiaskareet menevät ihan rutiinilla.
poikansa oli venäläisen vaimonsa kanssa myös siellä. Poika meni sitten pihalle tekemään jotain töitä. Äiti laittoi ruuan ja kahvit, sanoi sitten että poika pitäisi käydä hakemassa syömään ja kahville. Minä siihen että jos ei hakematta pääse niin olkoon syömättä. Venäläinen vaimo puuskahti että miestä täytyy passata ja pitää hyvänä siitä ne tykkää ja suomalainen nainen ei passaa ja ovat yrmeitä, ei ihme jos mies hakee naisen joka tekee miehen onnelliseksi.
Tuolla sanalla on ehkä vähän ikävä kaiku. Minä en tosin koe olevani mitenkään orjuutettu ja teen asioita ihan mielelläni ja rakkaudesta miestäni kohtaan.
Usein teen esim. iltapalaa laittaessani voileivät myös miehelleni, laitan illalla aamupalavalmistelut mahdollisimman helpoksi, korjaan likapyykin pyykkikoriin jne. Mies arvostaa ja mielestäni osoittaa rakkauttaan samalla tavalla teoin, ehkä eri jutuissa.