G: Mikä on mielestäsi ärsyttävin murre suomen kielessä?
Oma vastaukseni: savo.
Perustelu: tuntuu kuin puhuja pitäisi minua pilkkanaan, ei voi ottaa tosissaan sitä viäntämistä.
Kommentit (123)
Et ole sitten käynyt Helsingissä?
Ja sinä et ole käynyt Iisalmessa tai lähikunnissa?
Lapin ylimääräinen h-kirjain sanoissa.
se on kadonnut suurimmasta osasta murteista. Joissain Lapin murteissa h on siirtynyt alkuperäiseltä paikaltaan.
Mä oon siiä pervo, että tykkään kaikista murteista.
Se on ihanan maalaista ja leppoisaa.
Ja sori nyt vaan jos kuulostan ylimieliseltä ku puhees on slangisanojaki (tosin yritän välttää niit sillon jos epäilen et joku ei ymmärrä, koska haluun olla kohtelias), mut siihen puhetapaan oon kasvanu enkä suostu häpeemään slangia sen enempää ku muutkaan omaa murrettaan.
-stadilainen
mutta karjalakin on aika ärsyttävää. ihan kuin pilailtaisiin koko ajan.
se n-kirjaimen tunkeminen joka sanan loppuun, aivan kamalaa!!
ei sais nauraa amatööreille, mutta mikä ilmiö tää muka on?
Tylsää kun nykyään kaikki, ainakin nuoremmat, puhuu samalla tyylillä, ei niin mitään hohtoa.
Ainoa ärsyttävä asia on just tuo nuorten naisten outo tyyli puhua niin kuin olis kurkussa joku ahtauma ja siihen päälle vielä vähän ässän suhistelua.
Minusta savon murre on yksi hauskimmista, Tampereen murre on jotenkin kodikasta. Rauman giäl on aivan uskomattoman hienoa, rantasvenskit puhuu myös hauskasti kun sekoittavat ruotsia ja suomea ja taitavat keksiä vähän omiakin sanoja. Ja kunnon stadin slangi kuulostaa melkein vieraalta kieleltä. Miet ja siet, määt ja näät, hoon päälle puhumiset, etelä-Pohojanmaan leveys...
kaikki kuulostaa niin hienolta! Toivottavasti murteet säilyy!
pori, rauma ja muut länsisuomen murteet. Vaihdoin kiropraktikkoakin sen takia, kun hän puhuu turun murretta enkä vaan kestä sitä.
jokainen tuntemani tamperelainen puhuu esim. enään, lähen pelaan, opin tunteen jne.. Olen mieltänyt sen sen alueen murteeseen kuuluvaksi. Eikö se sitten kuulu?
jokainen tuntemani tamperelainen puhuu esim. enään, lähen pelaan, opin tunteen jne.. Olen mieltänyt sen sen alueen murteeseen kuuluvaksi. Eikö se sitten kuulu?
"lähden pelaan", "opin tunteen" -rakenteissa ole mitän semmoista ännää, mitä ei monissa muissakin murteissa olisi, kyse on hämäläisestä ma-infinitiivin versiosta - siis pelaamaan, tuntemaan.
"Enään" on ihan tavallinen muoto muissakin murteissa.
siis oikeen leveetä sellasta. Se on jotenki niin miähekästäki.
Savo on kanssa loistava murre - se ilmaisun rikkaus on jotain mitä muita murteita puhuvat eivät lainkaan tiedä jääneensä paitsi. Savolaisille kieli itsessään on viihtymisen väline :)
"lähden pelaan", "opin tunteen" -rakenteissa ole mitän semmoista ännää, mitä ei monissa muissakin murteissa olisi, kyse on hämäläisestä ma-infinitiivin versiosta - siis pelaamaan, tuntemaan.
Hämeessä olen asunut 10 vuotta (Lahti) ja Itä-Suomessa parikymmentä. Kummassakaan näistä murteista ei em.piirteet tule esiin.
mutta en vain voi ottaa tosissaan savvoo viäntäviä. En ole Itä-Suomessa juurikaan käynyt. Puhutaanko siellä ihan töissäkin virallisissa palavereissakin noin? Ihan tosissaan? Puhuuko puolisot toisilleen nauramatta viäntämällä, tapellaanko siellä tuohon tyyliin puhuen? Hihihi, en voisi ottaa tosissaan jos joku puhuisi töissä noin.
Kerran eräs savolainen mies yritti liehitellä minua. Osaa hänen puheistaan en edes ymmärtänyt ja osa taas nauratti ihan sen murteen takia. Kirjeetkin olivat sotkuisia. Luulen, ettei hän raukka ollut koskaan oppinut kirjoittamaan yleiskieltä.
mutta en vain voi ottaa tosissaan savvoo viäntäviä. En ole Itä-Suomessa juurikaan käynyt. Puhutaanko siellä ihan töissäkin virallisissa palavereissakin noin? Ihan tosissaan? Puhuuko puolisot toisilleen nauramatta viäntämällä, tapellaanko siellä tuohon tyyliin puhuen? Hihihi, en voisi ottaa tosissaan jos joku puhuisi töissä noin.
Lapin murre tai mikälie onkHaan.. :) siis se että puhuthan hootha lishäämällä on kuultuna ärsythävvää. Se taas että kirjoitetaan pohjalaismurteella vitsikkäästi on kirjoitettuna kaikista ärsyttävintä..
Kestämätöntä säksätystä, väliin ihme kiekaisuja ja käsittämättömiä "ai joo vai?"-fraaseja. Antaaa jotekin vajakin kuvan puhujastaan. Toiseksi hirvein on varmaan Porin/Rauman alueen murteet.
Mihin muihin murteisiin tuo lopun lisä-n sitten kuuluu? Hämeessä olen asunut 10 vuotta (Lahti) ja Itä-Suomessa parikymmentä. Kummassakaan näistä murteista ei em.piirteet tule esiin.
lopun lisä-n.
Ärsytti miet ja siet jo aikaisemmin, puhumattakaan nykyään kun ehdottomasti raivostuttavin tuntemani ihminen puhuu niin karjalaisittain kun mahdollista. Kaikki muut murteet on mielestäni vain hauskoja.