G: Paljonko tulee perintöä?
Kommentit (22)
Vanhempani on erittäin varakkaita ja osakesijoitusten ja säästöjen lisäksi omistavat ison, uuden omakotitalon, neljä sijoitusasuntoa ja kämpän Marbellassa + kesämökin. Meitä lapsia on vain kaksi, minä ja veljeni, joten aika muhkea potti sieltä on tulossa etenkin kun muistetaan että vanhempani eivät ole ehtineet tuhlata edes omilta vanhemmiltaan saatuja perintöjä vaan ovat pistäneet senkin poikimaan.
Hupaisaa tässä on se, että en oikeastaan tarvitse mitään mitä olen saamassa perinnöksi, sillä omaakin varallisuutta on ehtinyt jo kertyä kiitettävästi, talo on velaton, samoin mökki ja sijoitusasuntojakin on kaksi kappaletta.
Mihinkähän kaiken tuon materian kanssa oikein joutuu... :=DD
Luultavasti mun lasten ei tarvitse tehdä työtä lainkaan, jos eivät halua, mutta itse en kyllä sellaista tilannetta pidä kovin hyvänä.
Mulle tulnee joku päivä kt kolmio ja 5-6-numeroinen määrä velkaa.
Miehelle tulnee taas joskus valovuosien päästä (mummokin on vielä elossa) vanha okt ja vanha kt-kaksio.
Toivottavasti ei tule vielä piiiiiiiiiiiiitkään aikaan.
Mulle tulnee joku päivä kt kolmio ja 5-6-numeroinen määrä velkaa.
Miehelle tulnee taas joskus valovuosien päästä (mummokin on vielä elossa) vanha okt ja vanha kt-kaksio.
Toivottavasti ei tule vielä piiiiiiiiiiiiitkään aikaan.
Jos vanhempani kuolisivat juuri nyt niin perintöä tulisi n. 750000e.
Mutta toivottavasti eivät kuole ja saavat ihan vapaasti pistää omaisuuttaan haisemaan ennenkuin kuolevat. Saivat minut niin nuorena että tulen olemaan toivottavasti pitkälti päälle 60v ennenkuin jotain tulee.
Tällä hetkellä olisi ainakin iso OKT, mökki, 6 sijoitusasuntoa. Lisäksi on vielä sijoituksia ja talletuksia, en tiedä paljonko. Onneksi vanhempani ovat vielä suht nuoria ja hyväkuntoisia, joten ehtivät vielä itse nauttia omaisuudestaan.
No siinä mielessä periytyy, että ei ne velat tuosta asunnosta nollaudu. Periytyy siis 3h+k - 5-6-numeroinen summa velkaa.
Lisäksi jos toinen vanhemmistani kuolee ensin, niin toinen ei selviä kyllä lainanlyhennyksistä + yhtiövastikkeestaan + lääkkeistään + muista elämisen menoista kansaneläkkeellään millään, joten siinä tapauksessa tulen ottamaan vastuulleni tuon 5-6-numeroisen velan ihan heti ja en saa mitään siinä vaiheessa.
Tällä hetkellä olisi ainakin iso OKT, mökki, 6 sijoitusasuntoa. Lisäksi on vielä sijoituksia ja talletuksia, en tiedä paljonko. Onneksi vanhempani ovat vielä suht nuoria ja hyväkuntoisia, joten ehtivät vielä itse nauttia omaisuudestaan.
toivottavasti vanhempani elävät mahdollisimman pitkään
Kumpikaan meistä ei tiedä onko vanhemmillamme rahaa, emmekä tietenkään tiedä kuolevatko he ennen meitä vai toisin päin. Molemmilla on suvussa sekä hyvin vanhaksi eläneitä että hyvin nuorena kuolleita.
Sitten kun olen eläkeikäinen. Vanhemmillani on sellainen testamentti.
Mutta toivottavasti ei vielä pitkään aikaan. Rahareikiä kyllä olisi mutta en tietenkään toivo kenenkään heittävän henkeään:)
No siinä mielessä periytyy, että ei ne velat tuosta asunnosta nollaudu. Periytyy siis 3h+k - 5-6-numeroinen summa velkaa.
ne periydy missään mielessä. Se mitä ratkaisuja perintösi kanssa teet tai teette, on ihan eri asia. Jos joku ottaa lainaa perintöveron kuittaamiseen, se ei ole perittyä velkaa. Jos joku haluaa ottaa lainaa ettei omaisuutta tarvitse realisoida, sekään ei ole perittyä velkaa.
Velka ei periydy missään mielessä.
Molemmilla sika rikkaat vanhemmat. Puhutaan jo miljardeista.
latia. En ole vanhempieni kanssa juurikaan tekemisissä, joten kieltäydyn omasta osastani suosiolla. Näin sekin osa menee sisaruksilleni, joilla on vanhempieni kanssa jotain tekemistäkin.
No ei tietty periydy se velka itsessään, mutta en voi sanoa kuitenkaan, että perin 3h+k asunnon, jos siitä on velkaa 100 000 vai mitä? Perin siis 3h+k-100 000 e, eikö totta?
Perin siis 3h+k asunnon, josta on velkaa xx xxx summa (luultavasti, en tiedä varmaksi).
No ei tietty periydy se velka itsessään, mutta en voi sanoa kuitenkaan, että perin 3h+k asunnon, jos siitä on velkaa 100 000 vai mitä? Perin siis 3h+k-100 000 e, eikö totta?
Perin siis 3h+k asunnon, josta on velkaa xx xxx summa (luultavasti, en tiedä varmaksi).
Niin. Jolloin on ihan oma valinta, pistätkö asunnon lihoiksi vai otatko velkaa. Se on valinta. Ei perintö.
kuin Melballa eli omaisuutta on, mutta niin on myös velkaa. Eli nettoperintö tulee olemaan 0-muutama sata euroa hyvässä lykyssä. Sen vaaraan emme ole voineet mitoittaa omaa kuluttamistamme mieheni kanssa eli asumme "järkevän" hintaisessa asunnossa eikä meillä ole kesämökkiä jne. "turhaa" velkaa.
Toisin sanoen kaikki mikä tulee on plussaa mutta paljon ei kuitenkaan ole luvassa. Hyvällä tuurilla käymme perheen kanssa ulkona syömässä tai parhaimmassa tapauksessa yhdellä etelänmatkalla perintörahoilla :)
Riippuu paljolti Helsingin asuntojen hintakehityksestä. Toivottavasti eivät kuitenkaan kuole vielä pitkään aikaan. Tulen perimään myös neljäsosan isoäitini omaisuudesta, joka on arviolta 170000-200000. Isoäitini on jo yli 90-vuotias, joten tuota perintöä tullaan jakamaan lähivuosina.
tämän hetkisen tilanteen mukaan omaisuutta ehkä noin 200.000-250.000 € arvosta. Olen jo saanut kolmanneksen kesämökistä, 60 ha metsää, 10 ha peltoa, 70-luvulla rakennetun kerrostalokaksion keskisuuresta kaupunkista, parikymmentätuhatta euroa rahaa, okt:n noin puolella käyvästä hinnastaan, runsaasti lastenhoitoa-apua ja rakennusapua, opiskella velattomasti, hyvän kasvatuksen; rakkautta ja rajoja jne
, äidin kuoltua tulee n.30 000e.
Miehelle tulee pikkasen enempi.